• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Fahlvik skrev 2010-09-02 19:27:05 följande:
    Jag fick provsvar och mitt TSH ligger på 0.8 helt plötsligt!
    För 6 veckor sedan var det 4. nå´nting! Hur kan det svänga så dramatiskt på några veckor när man ökat dosen gång på gång ända sedan april? Blev jätteförvånad, glad men nästan lite skeptisk samtidigt. Känner mig inte piggare eller bättre på nå´t sätt heller, som jag hade hoppats. Nåväl, fick tid för IVF om en dryg månad!!! Spännande!
    Gick igenom allt i våras med spray och sprutor men nu är det ju glömt så jag bokade en ny genomgång för det verkar inte helt enkeltFlört
    Önskar jag kunde hjälpa till med era värden men än så länge är jag novis, återkommer om några månader då jag också fått sätta mig in i allt Tyst

Fortsätter hålla tummarna för er!
    Konstigt med ditt TSH värde, får du får hög dos nu? Det finns väl en nedre gräns också, gör det inte det? Ska man sluta med Levaxin när värdena har injusterats eller fortsätter man med samma dos typ för evigt?
  • turlid70
    Fahlvik skrev 2010-09-03 20:43:51 följande:
    Turlid: Bra frågor! Blev så ställd när de ringde om det nya värdet att jag glömde fråga nå´t vettigt... Men jag ska fortsätta med samma dos, 75 mg. Undrar som du, ifall man ska kolla upp som vanligt om en månad? Det går nog inte att sluta med Levaxin...
    Ska passa på att fråga när jag är där på demo ;o) (Fast egentligen hoppas vi på att få slippa allt och lyckas på egen hand)
    Vilken dag börjar man tex med nässpray i den "långa varianten"?
    Det är klart, man blir överaskad när man får sådana svar och vet inte vad man ska fråga om. Fråga dem om du ska minska dosen då ditt värde ligger så lågt. Jag tror också att man ska fortsätta med levaxin och jag ska återkomma till läkaren när IVF karusellen är över.

Vilken klinik ska du på demo och när?

Jag började spraya på dag 21 då jag har en menscykel på 28-29 dagar, det varierar lite beroende på menscykel.
  • turlid70
    af klimt skrev 2010-09-03 21:03:28 följande:
    Grattis! vi kanske sågs därSolig.Vårt besök gick bra, väldugt trevliga och välkommande! jag frågade om den långa eller korta metoden, men fick förklarat att valet inte baseras individuellt, utan på vad som har gett bäst resultat  hos dom.Min ultra ljud visade små äggblåsor..eller var det stockar.. så mycket info att man blir helt snurrig, hinnan va oxå tunn men med rätt dos så ska det bli bra.... (hoppas jag) . Jag får börja  spraya  nästa menscyckel.. ca 13 okt, det är fullt dår i sept... men vi har redan köpt all medicin   så nu är det bara att vänta!
    Vad kul att ni är på G! Ska du spraya med Synarela och börja med det ca dag 21 i din menscykel? Vad ska du spruta med och vilken dos? Undrar om dem kör samma metor och samma mediciner för oss gamlingar.

Jag vet, det är otroligt mycket info på en gång och man är orolig att missa något, men det är bara att ringa dem om du undrar något, dem ringer upp ganska snart.

Lycka till nu och jag håller tummarna för er!
  • turlid70

af klimt: JAg har inte kännt några större biverkningar av sprayen. Hade svårt att börja med den, kände ångest liksom, men det gick över ganska snabbt. Jag kände mig mycket trött några dagar i början men det gick över det också. Man mest påverkar psykiskt, man känner humörsvängningar och mycket oro för alla moment i processen. Det är inget att oroa sig för själva spayning. Mr T (din man?) behöver inte vara orolig, om du ryter åt honom då vet han varför. Hoppas du fick ut 2 paket Synarela, då en flaska räcker bara i 15 dagar och ska behandlas troligtvis längre än så. Jag fick ut bara en flaska och den tog slut på dag 19 och då var det söndag och jag fick panik att ha sabbat allihopa. Läkaren skrev ut receptet knasigt, en flaska åt gången 3 gånger, hur kunde jag veta det?

När börjar du spraya förresten?

Jag har sprutat med menopur 300 i 10 dagar nu och idag är det sista dag för mig. Du tar mycket lägre dos ser jag,  menapur också? Vad hade du för FSH och AMH värden om du vet det?

• turlid70

Fahlvik: Man brukar inte börja med spray innan man har varit på första möte på kliniken, men ni kanske har redan fått behandlingschemat. Det bästa är att ringa dem och fråga vad som förväntas av er innan ni kommer dit.

Naturligtvis önskar man att lyckas bli med barn på egen hand men bra TSH värde underlättar endast under själva graviditeten inte för att bli gravid som jag förstår. Mitt tips till er, försök inte för länge, fick ni chans att göra IVF överväg att tacka ja. HAr ni barn från tidigare? Gick det på naturlig väg?

På onsdag ska jag på äggplockning, dem ägg som jag producerat med hjälp av sprutorna ska plockas ut från mina äggstockar och befruktas med pappas spermier med hjälp av mikroinjektion. Ett av dem ägg som befruktas och delar sig återförs i mig på fredag. Längtar dit.

• turlid70
    Inanna Li skrev 2010-09-05 12:02:30 följande:
    Lycka till med ÄP på onsdag turlid!
    Tack! Hur går det för dig? Du ska också till sjukhuset här i veckan, var det inte så?
  • turlid70

Hej alla. Det gick jättebra på ÄP idag. Det blev överförväntad 12 ägg, vem kunde tro det? Maken sa att det fanns minns 15 blåsor, var kom dessa ifrån vi såg inte så många på VUL? Men vi är supperglada oavsett. Nu är det bara vänta och se hur många blir befruktade. Hoppas hoppas att de har bra kvalité bara.

Vi blev otroligt vänligt mottagna och omhändertagna. Jag såg inget under själva uttaget, då jag fick något skönt i armen och brydde mig inte kan man väl säga, jag förstår varför folk vill bli knarkare :)) Jag trodde jag somnade och hade snarkat, jag frågade maken och läkaren om jag hade gjort det, det kändes verkligen så.

Maken var jätte gullig hela dan, han trodde inte att han fick vara med under själva uttaget, men han blev så glad att det fick han så att han själv hade presterat i en burk utan svårigheter. Efter uttaget handlade han frukost till mig och passade på att köpa kaffe och kaka till sig själv men hade nog med förnuft att dricka det direkt i cafeterian.

Vi kom hen vid ca 1 tiden och jag sovit några timmar. Har lite ont i magen, men annars mår jag helt ok, blöder inte heller.

Inanna, hur gick det för dig idag?

• turlid70

Hoppas det går bra för dig och snart får du utslag på ÄL-stickan och lyckad FET efter det. Håller tummarna för dig!

Hur går det för er andra då? Har ni något att berätta?

• turlid70

Du börjar spraya ca en vecka innnan din mens och sprayar i 2 veckor (minst, jag sprayade 23 dagar!). Sen börjar du stimulera dina äggstockar i ca 2 veckor till, det blir 3 veckor efter din mens och då är ägglossning förskjuten en vecka för dig. Du får egentligen ingen egen ägglossning, dina egna hormoner är nedreglerade då, du får stimulerad ägglossning i ditt fall 1 vecka efter den dag som du egentligen skulle haft din egen.

Om jag var du skulle jag minska på levaxin till en halv tablett, om du inte får något vettigt svar av dina läkare, du ligger så lågt nu så det gör inget om TSH ökar lite, jag tror inte att för lågt värde är så bra heller. Eller medicinerar man mot det med levaxin också.

När börjar du spraya?

• turlid70

Ja, du hinner ha din egen ÄL innan du börjar med sprayning så att vill ni satsa på naturen då är det väl köra på. Men du får testa tidigt om ni lyckats eller inte så att du inte hinner spraya för länge, för att sprayen kan förskjuta din egen mens med flera dagar. 

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?