• Sunseed

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

turlid70 skrev 2013-03-04 10:33:32 följande:
    Åh, men tack Fjällis, du är som alltid mest påläst! Hjärta Tack Sunseed!

Det var nära att jag tog en tablett idag, försökte bara räkna ut bästa tid mellan alla andra intag. Nu vänar jag förstås till återföringsdagen.

Tror att jag känner av att min ÄL är på g, kanske för att det inte blev någon förra månaden, börjar testa med stickor imorgon.
    Lycka till! Vi är med dig! :)
  • Sunseed
    turlid70 skrev 2013-03-06 19:47:43 följande:
    Tack, hade inte klarat mig utan er. Nu väntar jag på en glad gubbe, ingen idag, kanske imorgon. Men har drabbats av värsta influensa, typiskt. Vad händer nu tror ni, är det bäst att vänta till nästa månad?
    Alltså. Jag är ju ingen doktor så jag ska inte svara på sånt, så vi får bolla frågan vidare.

Personligen hade jag kört ändå, för då hade jag inbillat mig att det är bra att immunförsvaret har fullt upp med annat. Men man hittar ju alltid sina egna förklaringar på vad man ska göra och varför. Skäms
  • Sunseed
    underverket 06 skrev 2013-03-06 20:23:10 följande:
    9 äggblåsor på sprutdag 7, så såg det ut på mitt vul idag. Blåsorna ganska små, från 6-11. Får höra vad kliniken säger imorgon när de ringer, hur länge jag ska spruta. Kör den långa varianten, men slutade spraya vid sprutstart. Detta var en ny variant som ger bra resultat på äldre kvinnor. Är ändå nöjd med 9 äggblåsor. Är ju trots allt snart 43.Ser det ändå inte ganska bra ut, eller vad tror ni andra?  
    Det är ett jättefint resultat. Solig
  • Sunseed
    An onym skrev 2013-03-07 07:44:55 följande:
    Undrar också lite över det här om man är sjuk eller varit sjuk med framför allt feber. Fast jag tänker mer på riskerna om det skulle påverkat barnet så barnet inte är friskt.

Klart att jag också jättejättejättegärna vill bli gravid och kämpar som tusan men läser aldrig här om riskerna att inte få ett friskt barn. Känner att när man är 40+ så är ändå riskerna så mycket högre.

Är jag ensam om att tänka så eller är ämnet tabubelagt här? I så fall ber jag om ursäkt.
    Dom tankarna har jag haft nu när jag har legat inne med blodproppar i lungan och behandlas med högdos Fragmin. Jag har verkligen varit jättesjuk i många veckor. Överläkaren har sagt att jag inte ska oroa mig, bebisen lever i sin lilla värld där inne och mår hur fint som helst, och dom kontrollerar honom ofta. 

För mig släppte den största oron kring ett sjukt barn vid KUB/NUPP samt efter att ha varit på några ultraljud senare under graviditeten. Sjuk kan han ju vara ändå, men man kan inte se något allvarligare i alla fall. Det finns ju tyvärr inga garantier, men som någon skrev, det är betydligt större sannolikhet för ett friskt barn än ett sjukt. 

Även om riskerna ökar när man är äldre så kanske inte sannolikheten är skyhög ändå. Om vi låtsas med helt egna hitta-på-siffror att 1 barn av 10000 blir sjuka för en yngre förälder, och att då sannolikheten för ett sjukt barn ökar med 50% för att man är äldre. Då läser man ofta bara dom där 50% och blir jätteorolig. Men i själva verket är det då istället ca 2 barn av 10000 som blir sjuka. Man får lite annat perspektiv då. Glad

• Sunseed
    Lavinen skrev 2013-03-07 08:52:07 följande:
    Hej på er!

Har följt tråden i det tysta en period eftersom jag just fyllt 40 och ska snart påbörja mitt andra IVF-försök och är därför fundersam kring de frågor som kommer upp här. Jag vet dock inte huruvida det är större chans att barnet får problem om man är sjuk under ruvning men det här inlägget i Aftonbladet stillade min oro och noja ang hög ålder inför IVF iaf. Skickar den till er också ifall inte ni har sett den. 

www.aftonbladet.se/halsa/kvinnlighalsa/articl...

Tacksam att forum som denna finns Skrattande Med önskningar om en fortsatt fin dag!! 

Solig
    Jag har varit konstant sjuk under de två år som vi höll på med IVF, och jag har varit konstant sjuk under hela graviditeten. Än så länge ser man inga konstigheter med lillen. Han beräknas födas i maj och då får vi svaren på hur min hälsa har påverkat honom. Jag har just fyllt 42.

Lycka till med ditt andra IVF-försök!  
  • Sunseed
    rudbeckia skrev 2013-03-07 17:16:16 följande:
    Oj vilken jobbig graviditet du verkar ha, vad är det som har hänt?
    Det går säkert bra för pyret, jag fick också ta fragmin under min graviditet och jag har en välskapt son här hemma som nu mera är 3 år.
    Vad skönt att höra att han mår bra! 
    Jag vet inte riktigt vad som har hänt. Risken för blodproppar ökar ju när man är gravid och risken ökar ännu mer vid intag av östrogen. Jag har efterbehandlats med östrogen efter varje insättning så det kan säkert vara en bidragande orsak.

Jag fick natthosta som inte gick över. Efter fem veckor hostade jag dygnet runt och flåsade och orkade inte ta mig upp i stående läge, jag trodde att det var astma för jag brukar ha lite lätt på våren så jag tog Pulmicort i ett par veckor utan resultat. Sökte VC som också trodde att det var astma så jag fick en hästkur med kortison, pulmicort och bricanyl. Några dagar senare skulle jag försöka sätta mig på altanen en stund för att se dagsljuset och då höll jag på att tuppa av, så vi åkte in till Akuten. På den vägen är det. Dom hittade blodproppar i en lunga så förra veckan låg jag inne och jag går just nu på högdos Fragmin 10000ie två ggr om dagen. Nya provtagningar på fredag för att se om vi kan sänka dosen av sprutorna, och sedan blir det blodförtunnande behandling i ca 6 månader. 

Dom följer ju också upp den lille och gjorde även så när jag låg inne med både CTG, doppler och ultraljud. Och han mår bra.

Och jag mår lysande ändå, för liten i magen mår bra och nu kan det bara bli bättre. Solig 
  • Sunseed

Utöver det har jag varit ständigt förkyld och sjuk under IVF:erna och haft alla biverkningar man kan tänka sig av medicinerna. Så kroppen har verkligen varit helt ur balans. Det kändes som ett under att jag överhuvudtaget blev gravid för att jag kände mig så sliten. 

Med det sagt så tror jag inte att det spelar någon roll om man har feber. Man kan bli gravid ändå och jag tror att risken för ett sjukt barn p g a min feber är liten. Glad 

• Sunseed
    rudbeckia skrev 2013-03-07 19:58:56 följande:
    Jag tjuvtestade idag och fick ett svagt Plus..... och det var inte på morgon urinen.
    Kunde inte motstå att testa pga att jag har varit hemma med  en sjuk son hela dagen och började känna av "växt" värk runt livmodertrakten, jag brukar inte ha det innan mens och kände ingen känslan från när jag väntade sonen.

Min riktiga test datum är på söndag så jag kommer testa varje dag fram tills dess innan jag vågar lite på det.
    Nu hoppas jag bara på att det lilla pyret håller sig kvar också.
    Men ÅH vad underbart! Solig Hoppas att det håller i sig hela vägen!
    rudbeckia skrev 2013-03-07 19:54:41 följande:
    Sjukt barn pga att man har lite feber eller förkylning tror inte jag heller på, däremot tror jag att vissa nog blir lättare gravida när imunförsvaret är sysselsatt med något annat.

Önskar dig all lycka till med fortsättningen på din graviditet och att det blir bättre, du förtjänar om inte annat en dröm förlossning
    Tusen tack. Jag har läst massor om att många får en lättare förlossning när de går på Fragmin, för att preparatet skyndar på förlossningen. Jag hoppas på det, för jag kommer inte att kunna få ryggbedövning. Glad Annars får man bara ladda på med envishet och vilja. Ut måste han ju.

• Sunseed
    turlid70 skrev 2013-03-07 20:09:02 följande:
    Oh, Sunseed, ögönen tåras när jag läser om dina åkommor Hjärta. Återigen känner mig väldigt lyckligt lottad att det gick så bra för oss trots allt. Gravid på 5e återföring och mådde oförskämt bra under hela graviditeten. 
    Jag mår jättejättebra ändå. Psykiskt. Hjärta Och det andra tar jag med glädje om jag får ett levande barn till slut. Solig
  • Sunseed
    turlid70 skrev 2013-03-07 20:09:02 följande:
    Just nu mår jag inte så bra dessvärre, förkylning eller influensa härjar hårt i min kropp. Naturligtvis fick jag en alldeles underbar glad gubbe i morse. Hade varit klokt att passa på i sänghalmen också, men det känns att jag inte skulle överleva större ansträngning....  

Det känns för j-v-gt, just den här cykel känns jätte bra, kroppen mår bra för övrigt, lågt TSH, ingen svamp eller BV känns störa.

Pratade med kliniken och vi skulle avvakta till på lördag, då ringer dem igen. Återföring blir på söndag om det blir någon.
    Du har ingen spruta utan nål hemma så kan ni köra en liten heminsemination? Flört Det gjorde vi massor med gånger i de fall vi inte orkade med något jufsande just på ÄL-dagen om man t ex var lite hängig. 

Hoppas att du piggar på dig lite till helgen. Annars lägger jag in all min tankekraft som jag har för att allt det där du känner håller nere ditt immunförsvar så att det fäster fint. Håller tummarna för återföring. Hjärta 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?