-
Okej, nu känner jag mig lugnare när jag har koll på dig igen ! Det är verkligen klokt av er att välja en immunutredning innan ni går vidare - kommer ni att informera CFC om utredningen? Kommer dom att kunna stötta er på något sätt om utredningen visar på immunologiskt "kaos". För flera år sedan besökte många en läkare i Danmark som forskade på immunologi och barnlöshet (och behandlade med gammagoubelin vid ex upprepade MF). Här hittade jag en jättegammal tråd www.familjeliv.se/Forum-7-137/m5345613-2.html. Undra var den här Dr Christansen håller hus nu för tiden, för han verkar ju välvilligt inställd och kanske kan vara en ledtråd till behandling på närmare håll än i Aten/London.Zinfandel skrev 2011-10-20 14:21:48 följande:Men kära vän, tackar som frågar men det finns faktiskt inget att ha tappat kollen på! Vi hade immuntredning bokad i UK men jag fick tyvärr avboka av olika anledningar. I nästa vecka ska CFC kolla på min historik och sen blir det UK om 2-3 veckor istället. IVF blir troligen inte förrän i jan, jag har för mycket att göra innan jul och jag vill inte vara stressad och tvungen att bära tungt under IVF, bättre då att vänta! Dessutom avgör immunutredningen vad som måste åtgärdas först, innan dess är det inte lönt med nytt försök. Kram fina du
-
TSH på 1,7 är bra - det är Zinfandel som är vår TSH-expert här i tråden , men ett högt/lågt värde kan försämra möjligheterna till graviditet avsevärt.Vi 4 skrev 2011-10-21 11:50:48 följande:Fjällsippan, tack för varmt välkomnande! Nej jag har inte ens tagit alla prover än, bara AMH i måndags, väntar nu på att mens ska komma för att kunna ta FSH cd 2-3 (hoppas ju förstås att den inte kommer, men har inga större förhoppningar på det). Bör bli prov på måndag, får svaren efter ca 3 veckor, så det blir att vänta. TSH, är det sköldkörtelvärden? I så fall var de ok (1,7) har tagit dem tidigare i höst. Tänkte du något speciellt med det? *nyfiken*Jag hoppas på att kunna prata mig till en ivf här, även om värdena är dåliga (vilket jag är inställd på efter hennes dom efter ul).
Jag har fortfarande 1000 frågor och undrar om jag får ställa en till här? Jag har fått tid nästa måndag för att kolla äggledarna,(jag ville göra det trots att det såg så dåligt ut med äggstockarna) jag vet inte exakt hur det går till, men undrar nu om jag då är på cykeldag ca 9-10-11 och ibland har äl så tidigt som cd 12, kommer man då kunna "förstöra" chanserna till egna försök den månaden?
Har du hunnit ägglossa så spolas ägget bort vid en äggledarundersökning; men om ägget ligger kvar i stocken så tror jag att hemmaförsöket ska kunna funka (så förklarades det för mig vid en äggledarundersökning för några år sedan). Dessutom så kan det gynna äggets väg ner till livmodern om ledaren nyligen ha blivit spolad; så hoppas att ägget håller sig kvar i stocken tills efter undersökningen. -
Tummar till dig idag, Mamma Gås!
-
Välkommen till oss, Söte! Jag vet att trägen vinner för vår son kom till på tionde återföringen. Lycka till idag.Söte79 skrev 2011-10-23 23:35:26 följande:Tusen tack för dom orden tjorven01! Och stort lycka till! Jag ska bara passa på att förtydliga mina försök: jag har 7 ggr med tillbakasättningar. Antingen genom IVF eller FET. Och två gånger då alla embryo dog.
-
Egouppdatering: Idag har jag varit på VUL inför FET. Läkaren misstyckte inte att jag hade startat upp behandlingen på eget bevåg under hans tjänsteresa. Nåväl, jag är på CD 10 idag, och har sprutat med 200 IE Puregon sedan CD 2. I helgen har jag testat med ÄL-stickor för att försäkra mig att ägglossningen inte skulle ta fart på egen hand. Men VUL idag visade att jag har några dagar kvar till ÄL, vilket känns bra eftersom jag får ta Ovitrelle som planerat. I em får jag besked om FET; men med en äggblåsa runt 17 mm så tror jag att det blir Ovitrelle på onsdag och FET på måndag.
-
Usch, vad tråkigt Maryhe, att det inte funkar med planeringen !Maryhe skrev 2011-10-24 09:51:48 följande:Börjar tappa sugen...
Ringde i morse för att boka hysteroskopi på kliniken eftersom de sa till mig att ringa på mensens första dag.
Nej men det gick inte för läkaren som utför det är på semester och kommer tillbaka 8:de november.
Ändå sa jag till dom när min mens skulle komma så de visste detta mycket väl. Hon tittade i sin kalender och sa att det var ok.
Så efter mycket ringande till sjukhusen i regionen och med hjälp från min gynekolog här får jag gå före kön på sjukhuset i Casale Monferrato. Får komma dit på fredag morgon, men det är enda dagen som jag kan göra VUL på kliniken i Turin. Där vill de inte att jag gör hysterosopi och VUL samma dag samt gör jag hysteroskopin på fredag kommer det för nära en ev embryotransfer. Helst skulle jag göra den på tisdag eller onsdag så att livmodern får några dagar till att återhämta sig men det är som sagt omöjligt. Så det blir inget ET denna gång utan i november...
-
Visst kan embryona komma igen efter upptining och förlorade celler, och det är därför som klinikerna ger dem en chans. Dessutom har jag en FL-bekant som fick barn på en 2-celling. Kramar och tummar!Mamma gås skrev 2011-10-24 13:25:49 följande:Här råder det antiklimax... Kliniken ringde när vi hade börjat åka å precis stannat för att käka lunch (har en bit att åka). De två eskimåerna i frysen var nu båda upptinade och båda hade avstannat något och tappat cell, därför ville dom fortsätta odla dom till i morn för att se hur det utvecklade sig... De ska höra av sig innan kl 11 för 11.30 behöver vi åka hemifrån.
Baahhh..., säger jag bara!!! Tappat hoppet totalt!! Finns det nån eller nån som hört nån som fått barn på fryst embryo vilket först tappat cell å sen kommit tillbaka???
Känner mig tom, ledsen, förtvivlad å stans skallebank.., lägger mig å sover en stund å hoppas huvudvärken försvinner till mötet jag ska på ikväll..
Puuhh, tack för att jag fick skriva av mig å kräkas lite..
-
För sonen gjorde vi 4 ET och 6 FET. För syskon har vi gjort 5 ET, men dessutom laddat för 2 FET där embryona inte överlevde frysprocessen (jag har hört att egentligen så dukar embryona under redan vid nedfrysningen när de inte klarar sig, och inte vid upptiningen).Zinfandel skrev 2011-10-24 15:11:10 följande:Fjällis: oj, gjorde ni också så många som 10 försök för första barnet..!? Wow! Hur många återföringar har ni nu gjort totalt?
Nu laddar vi för ruvning nr 16, och det lutar åt att det är det sista försöket på klinik. Ja, jisses vad många försök det har blivit för vår del. -
Jag tänker börja med 100 mg albyl idag (ska ju inte göra äggplock så behöver inte oroa mig för blödning). Har iofs varken klumpig mens och okej APA - men visst kan det inte göra någon skada, Zin?Zinfandel skrev 2011-10-24 15:11:10 följande:Fjällis: oj, gjorde ni också så många som 10 försök för första barnet..!? Wow! Hur många återföringar har ni nu gjort totalt?
Skytten: nu har jag läst lite mer. Reumatiska känningar beror på att en cell som heter Th1 och som är överaggressiv och visar sig just genom svullna eller värkande händer & fötter. Följden är spontana aborter eller implantation failures. I American Journal of Reproductive Immunology har man testat en grupp kvinnor med reumatisk factor. Efter behandling med 10 mg Prednisolon och 100 mg aspirin (acetylsalicylsyra) så uppnådde 32,7% graviditet vid IVF. Inga graviditetskomplikationer eller andra konsekvenser.
Han skriver också om klumpig mens i detta sammanhang, har du det? Hade inte du lång och mycket mens nu senast?
Överhuvudtaget visar A Beer på många studier där man satt in 100 mg aspirin och fått förbluffande resultat, både på kvinnor som haft fler MF och på dem som haft flera misslyckade iVF-försök. Han kallar 100 mg för low dose.
Cathy: du undrade också över klumpig mens. En förhöjning av APAs, antiphospholipid antibodies gör att blodet levrar sig (är mensen klumpig kan man misstänka koagulationsdisorder) och därmed får inte embryot blodtillförsel. Autoimmuna sjukdomar triggar APA. Det kan också bero på V Leiden, protein S och Protein C. -
Nu har läkaren ringt. Ovitrelle på torsdag, och FET på måndag.
***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst
Fruttan, 38 år (i sept), Stockholm. Väntar på att göra syskonförsök nr 3.
Hönan 39 år, Stockholm, ICSI 4 i Örebro
Zinfandel, 40 år i Skåne, 3 ET & 2 FET
mamman0301 39 år Blekinge IVF 3 (IVF 1 -, IVF 2 + men missfall )
Celin, 39, Stockholm, IVF2 (syskon) väntar på FET
Inanna 43 år, IVF-Centrum Göteborg, (3 ICSI + 3 FET och 2 MA) . ICSI 4 i november?
Mia 42, Göteborg, väntar IVF2/FET 3 november
AnnaLinn -72, Halland, 3 IVF:er.
Victoria71, Göteborg, IVF-centrum, väntar på IVF-försök nr 2 nov.-dec. kanske.
Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3.
Oceanney, FET2 i januari 2012
Finfina, 43 år, IVF 3, CFC
***SÄNGHALMSLIGAN***
Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök (får man väl kalla det) IVF i höst
Sunseed, 40 år, Dalarna. Eskimåer i frysen men kör hemmaförsök så länge...
Linköping68, 43 år, Linköping: Hemmaförsök, ev en IVF till om någon klinik säger ja.....
Thuleslapper, 38 år, Värmland (men går på USÖ), första FET nu i höst.
***FET***
Skytten, 39, Stockholm, IVF1 i aug-sep CvL, mens på RD 14, FET i okt-nov
Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 5 MA, FET i slutet på Nov hoppas vi
Fjällsippan, 43 år, Stockholm, syskonförsök nr 6 på CvL, FET 31/10
Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro, ICSI 2 frusna ägg Centro Promea Turin, Italien början av nov.
Mammagås, 39 år, 3 IVF:er. Bor i Örebro, gör IVF på CvL, FET 2: 24/10
***SPRAYAR***
Maraki73, 38 Göteborg, IVF 3 i höst ( tidigare 2 iVF minus, 1 FET plussade men fick MF) 14/10
SyskonETT, 40 år, Stockholm, syskonförsök IVF nr 1
***SPRUTAR***
Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, IVF nr 5 korta behandlingen på CFC, DK - avbröt då det bara var 1 follikel och gör insemination 21/10
***JAPANSKA METODEN***
***ÄP/ET***
***RUVARE OCH TESTDAG***
bellami01, 38år, Försök #4, FET 25/8, TD 5/9
pp08, 41, stockholm, IVF6 (IVF3syskon) ÄP 20/9, ET 22/9, TD 8/10
pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (1 FET),SU, TD 2/11
Boombabymamman, 39 år, Malmö, syskonförsök 1 med ICSI på Cura i Malmö, TD 7/11.
***GRAVIDA***
dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12
Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1
Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar
Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1
No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.
Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
Lumix, 40 år, BF mars 2012
Märtaros, 40 år, hemmaförsök, BF 25 april 2012
Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012
Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9 BF maj 2012
***FÖDDA***
Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011
Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg