• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Tack för tummar o tankar - sitter i morgonrock o väntar på att få komma in.

• Fjällsippan

Det har gått bra! Skriver mer när jag kommer hem. Har inga batterier kvar då jag ägnat mig intensivt åt wordfeudande hela eftermiddagen för att dämpa nervositeten.

• Fjällsippan

Så är jag ruvare för sextonde gången (och om jag har räknat rätt så är det embryo 27 och 28 som flyttar in). Båda embryona är 100% intakta efter upptiningen så nu ruvar jag på båda (och om det är någon som är nyfiken så finns det en bild på dom i min FL-blogg). Läkaren ifrågasatte min "krångliga stimulering" (en variant på Oceanneys FET a la France). Jag ville inte ge mig in i någon diskussionen innan återföringen utan förklarade kort att jag och min hemortsläkare hade bestämt oss för att prova något nytt eftersom jag har så många misslyckade försök bakom mig. CvL-läkaren sa något om att det där är bara "hokus pokus, men det är kanske då det funkar". 

Tack ni underbara för Era tummarHjärta!

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK*** 

Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst 
    Fruttan, 38 år (i sept), Stockholm. Väntar på att göra syskonförsök nr 3. 
    Hönan 39 år, Stockholm, ICSI 4 i Örebro 
    Zinfandel, 40 år i Skåne, 3 ET & 2 FET 
    mamman0301 39 år Blekinge IVF 3 (IVF 1 -, IVF 2 + men missfall )  
    Celin, 39, Stockholm, IVF2 (syskon) väntar på FET
    Inanna 43 år, IVF-Centrum Göteborg, (3 ICSI + 3 FET och 2 MA) . ICSI 4 i november? 
    Mia 42, Göteborg, väntar IVF2/FET 3 november 
    AnnaLinn -72, Halland, 3 IVF:er.
    Victoria71, Göteborg, IVF-centrum, väntar på IVF-försök nr 2 nov.-dec. kanske.
    Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3.
    Oceanney, FET2 i januari 2012
    Finfina, 43 år, IVF 3, CFC

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök (får man väl kalla det) IVF i höst 
    Sunseed, 40 år, Dalarna. Eskimåer i frysen men kör hemmaförsök så länge... 
    Linköping68, 43 år, Linköping: Hemmaförsök, ev en IVF till om någon klinik säger ja..... 
    Thuleslapper, 38 år, Värmland (men går på USÖ), första FET nu i höst.

***FET***
    Skytten, 39, Stockholm, IVF1 i aug-sep CvL, mens på RD 14, FET i okt-nov 
    Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 5 MA, FET i slutet på Nov hoppas vi 
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro, ICSI 2 frusna ägg  Centro Promea Turin, Italien början av nov.
    Mammagås, 39 år, 3 IVF:er. Bor i Örebro, gör IVF på CvL, FET 2: 24/10

***SPRAYAR*** 
    Maraki73, 38 Göteborg, IVF 3 i höst ( tidigare 2 iVF minus, 1 FET plussade men fick MF) 14/10

***SPRUTAR***
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL,  IVF nr 5 korta behandlingen på CFC, DK - avbröt då det bara var 1 follikel och gör insemination 21/10
    SyskonETT, 40 år, Sthlm, syskonförsök IVF nr 1

***JAPANSKA METODEN*** 

***ÄP/ET***

***RUVARE OCH TESTDAG*** 
    bellami01, 38år, Försök #4, FET 25/8, TD 5/9 
    pp08, 41, stockholm, IVF6 (IVF3syskon) ÄP 20/9, ET 22/9, TD 8/10 
    pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (1 FET),SU,  TD 2/11
    Boombabymamman, 39 år, Malmö, syskonförsök 1 med ICSI på Cura i Malmö, TD 7/11.
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, ruvar för sextonde gången; fick en son på tionde. CvL, TTD fr o m 3/11.

***GRAVIDA***
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg 
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12 
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12 
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1 
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar 
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1 
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan. 
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan 
    Lumix, 40 år, BF mars 2012 
    Märtaros, 40 år, hemmaförsök, BF 25 april 2012 
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012 
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9 BF maj 2012

***FÖDDA*** 
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg

• Fjällsippan

Tack återigen för Er för ruvar-grattisen!

underverket: det var Jon Holte som gjorde återföringen igår, och jag upplevde hans hokus-pokus-kommentar som provocerande då jag och min hemortsläkare har gjort en seriös stimulering (med Puregon och Ovitrelle), men som iofs inte är så vanlig inför FET i Sverige. Men jag är inte förvånad över hans "hokus-pokus-kommentar", för det är de svenska klinikerna i ett nötskal att avfärda en behandling som "krånglig" eller "konstig" så fort man inte följer deras scheman. Nåväl, vad gäller deras åldersgräns så har de gjort en individuell bedömning av mig och godkände mig när jag var dryga 42 år, så stäm av med dem.

• Fjällsippan
    tjorven01 skrev 2011-10-28 10:55:16 följande:
    Tack fjällis
    Ja jag har härjat en hel del med min läkare på HS och tom fått honom att läsa Alan E Beers bok som jag lånade ut till honom.
    Till en början lyssnade han på mig men efter andra misslyckade ÄP då det blev knas på alla mina embryos var det som om han slutade tro på mig.
    Jag har en av överläkarna och söker alltid honom om det är ngt.
    Tyvärr så är de som du säger rätt fyrkantiga där och lutar sig mycket på statistik men det skiter ju jag i eftersom jag efter 9 ivf vet att jag inte fungerar som majoriteten av patienterna. Vi vet vad som brukar funka på mig.
    Nåja det är klart att vi hoppas på skrutten men det ska nog till mirakel för att det ska ta sig och mirakel verkar inte hända mig.
    Svårt att veta hur vi ska gå vidare måste börja kontakta olika kliniker till att börja med men skulle verkligen behöva en gyn i Stockholm.
    Har försökt med två men de är endast intresserade av mig som patient ifall de får agera distansläkare och om det blir IVI es så vet jag inte hur det funkar.
    Någon som har ngt tips på gyn?????
    Men förknippar läkaren på HS problemen med Era embryon med immunbehandlingen? Visst finns det inget samband för det är ju många som gör immunbehandlingar som lyckas? Tyvärr har jag ingen bra gyn att rekommendera, och det är fullkomligt galet att man i Sveriges huvudstad inte känner till en enda gynekolog som kan hjälpa oss utöver det "vanliga".
  • Fjällsippan

*fixar till*

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK*** 

Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst 
    Fruttan, 38 år (i sept), Stockholm. Väntar på att göra syskonförsök nr 3. 
    Zinfandel, 40 år i Skåne, 3 ET & 2 FET 
    mamman0301 39 år Blekinge IVF 3 (IVF 1 -, IVF 2 + men missfall )  
    Celin, 39, Stockholm, IVF2 (syskon) väntar på FET
    Inanna 43 år, IVF-Centrum Göteborg, (3 ICSI + 3 FET och 2 MA) . ICSI 4 i november? 
    Mia 42, Göteborg, väntar IVF2/FET 3 november 
    AnnaLinn -72, Halland, 3 IVF:er.
    Victoria71, Göteborg, IVF-centrum, väntar på IVF-försök nr 2 nov.-dec. kanske.
    Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3.
    Oceanney, FET2 i januari 2012
    Finfina, 43 år, IVF 3, CFC

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök (får man väl kalla det) IVF i höst 
    Sunseed, 40 år, Dalarna. Eskimåer i frysen men kör hemmaförsök så länge... 
    Linköping68, 43 år, Linköping: Hemmaförsök, ev en IVF till om någon klinik säger ja..... 
    Thuleslapper, 38 år, Värmland (men går på USÖ), första FET nu i höst.

***FET***
    Skytten, 39, Stockholm, IVF1 i aug-sep CvL, mens på RD 14, FET i okt-nov 
    Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 5 MA, FET i slutet på Nov hoppas vi 
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro, ICSI 2 frusna ägg  Centro Promea Turin, Italien början av nov.
    Mammagås, 39 år, 3 IVF:er. Bor i Örebro, gör IVF på CvL, FET 2: 24/10

***SPRAYAR*** 
    Maraki73, 38 Göteborg, IVF 3 i höst ( tidigare 2 iVF minus, 1 FET plussade men fick MF) 14/10
    Hönan 39 år, Stockholm, första spraydag 11 okt, ICSI 4 slutet på November i Örebro 

***SPRUTAR***
    Sushi. 42år. IVF 6 på Calanderska, korta metoden med Fostimon.
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL,  IVF nr 5 korta behandlingen på CFC, DK - avbröt då det bara var 1 follikel och gör insemination 21/10
    SyskonETT, 40 år, Sthlm, syskonförsök IVF nr 1

***JAPANSKA METODEN*** 

***ÄP/ET***

***RUVARE OCH TESTDAG*** 
    bellami01, 38år, Försök #4, FET 25/8, TD 5/9 
    pp08, 41, stockholm, IVF6 (IVF3syskon) ÄP 20/9, ET 22/9, TD 8/10 
    pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (1 FET),SU,  TD 2/11
    Boombabymamman, 39 år, Malmö, syskonförsök 1 med ICSI på Cura i Malmö, TD 7/11.
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, ruvar för sextonde gången; fick en son på tionde. CvL, TTD fr o m 3/11.

***GRAVIDA***
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg 
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12 
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12 
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1 
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar 
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1 
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan. 
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan 
    Lumix, 40 år, BF mars 2012 
    Märtaros, 40 år, hemmaförsök, BF 25 april 2012 
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012 
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9 BF maj 2012

***FÖDDA*** 
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg

• Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-10-30 10:07:22 följande:
    Turild: jag blir lycklig av din historia, det är skönt att höra när det lyckas och allt går väl! Stora krama till er lycka, den är ni väl värda!! Hjärta
    Instämmer helhjärtat !

Idag är jag på RD 2 och har gjort mitt tidigaste tjuvtest genom tiderna - det är 6 dagar sedan jag tog Ovitrellen och blev nyfiken på om den sitter kvar inför kommande tjuvtest. Som sig bör blev det ett svagt plus; och även om det var ett artificiellt plus så blev jag lite lycklig ! Jag måste vara "skadad" på något sätt efter alla behandlingar. 
  • Fjällsippan
    tjorven01 skrev 2011-10-30 15:21:52 följande:
    Ha ha fjällsippan
    Jag har tänkt likadant flera gånger
    Eller snarare att det kanske skulle vara ide att testa och få ett artificiellt plus bara för att bryta trenden
    Men har nojjat för att det skulle vara skrockfull otur
    Ang din fråga tidigare så var det väl inte läkaren som sa att de dåliga resultaten beror på immunbeh men som slutsats så kan jag bara summera att efter vi gjorde immunbeh så blev resultaten så markant mycket sämre och om det inte beror på beh så vet jag inte vad annat som skulle kunnat påverka
    Tror ibland att man är väldigt snabb med att påvisa positiva effekter av nya beh men de negativa effekterna (som kanske är mer sällsynta) låter man bli att ta upp
    Jag verkar iaf vara hur svår som helst och reagera precis tvärtom gentemot majoriteten har jag med viss besvikelse upptäckt

Turild
    Jag tycker din berättelse är underbar
    Hoppas den fortsätter lika smidigt

Kram alla fina
    Ja, IVF'er har fått mig att bli skrockfull också! Men eftersom det här förmodligen blir vår sista ruvning så kör jag på för fullt. Med både bra och dåliga islag; igår drack jag exempelvis ett halvt glas vin. 

Om det är immunbehandlingen som har påverkat, har du något hum om vad det skulle kunna vara? Med dina bra värden låter det som det är knas med stimuleringen på något sätt, tycker jag. Har HS ändrat protokollet jämfört med tidigare behandlingar? Du nämnde något om många omogna ägg? Har du ordinerats Ovitrelle? Nu vet jag, så klart, ingenting om din kroppsbyggnad, men jag kom att tänka på en väninna till mig som är något tyngre som ordinerades Pregnyl som äl-spruta eftersom man kunde ställa in dosen bättre med det preparatet (hoppas att du tycker att det är ok att jag brainstormar för att få in lite nya tankeingångar). Många frågor - så svara bara om du har lustHjärta!
  • Fjällsippan
    kattenizze skrev 2011-10-30 20:09:09 följande:
    Fjällis: Jag förstår att ni inte orkar mera, och om det inte tar sig nu vilket jag håller alla mina tummar för att det gör, hur känns det att lägga ned försöken? Om jag får fråga en sån personlig fråga!
    Imorgon ska jag till min läkare som vanligt och jag ska förhandla vidare om en igångsättning om några veckor. Om de inte kommit tidigare förstås. Jag är dock så oändligt glad och tacksam över att ha kommit såhär långt!! Kan bara inte fatta att jag snart har TRE ivf-barn. Helt galet ju. Hoppas alla får uppleva detta, hoppas så att plussen börjar trilla in nu i vår tråd.
    Jag hade nog orkat flera försök; men inte vår ekonomi. Och någon gång måste vi sätta stopp, det som känns svårt är att klinikerna inte har sagt nej till fler försök, utan att det ligger i våra händer. Jag har fått för mig att det hade varit enklare att ta det här beslutet om jag hade varit uträknad. Men nu hoppas jag så otroligt mycket på de 2 små i magen; och det är först när jag vet resultatet som jag kan börja tänka "sedan".

Tack för tummarna
  • Fjällsippan
    Boe skrev 2011-10-31 06:23:52 följande:
    Haha fjällis tjuvttest dag 2 låter ju som mina takter ;) stort lycka till nu om det blir sista ruvningen. Hoppas sonen kan få ett litet syskon. Om det inte blir så ska du vara otroligt nöjd med ert enorma kämpande. Jag är sååå imponerad! 
    Tack för pepp, Boe ! Ja, den här ruvningen ska jag totalfrossa i tjuvtest!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?