-
Har kikat i mina böcker, och hittat recept på gröt som stärker njurarna (Hälsans Tao), däribland en gröt på lotuskärnor (och gröt på valnötter). Du som verka ha varit på jakt i de orientaliska affärerna, vet du om det finns lotuskärnor att köpa?callimero skrev 2011-10-25 16:33:24 följande:Zin - när jag varit och jobbat i Kina så var det en kvinna jag jobbade med som alltid beställde in någon slags släkting till lotusblomma när vi var ute och åt. Små, vita lite halvtransparenta, snödroppelika blommor. "velly good fol female balance!" sa hon jämt. Har aldrig hittat här hemma tyvärr, supergoda är de.
-
Nåja, boken är inte jättebra och ska läsas med ett väldigt kritiskt öga då allt är mycket förenklat. Hur som helst så rekommenderas följande för att stärka njurarna: mullbär (men här står det dessutom att mullbäret stärker immunförsvaret och kan öka antalet och effektivisera T-celler?!). Kastanj kallas för "njurfrukten" och innehåller karotin, riboflavin och vitamin B och K. Valnöt; enligt boken så räcker det att äta ett par nötter till frukost varje morgon för att njurarna ska stärkas. Grötreceptet är enkelt: 10-15 g valnötter, 100 g polerat rundkornigt ris. Krossa valnötterna, koka dem tillsammans med riset i 1,5 liter vatten till en gröt. Låter som att det blir väldigt mycket gröt ! Gröten på lotuskärnorna görs på samma sätt; 15-20 g lotuskärnor som kokas med 100 g polerat rundkornigt gröt. Hirsgröt sägs kunna "stärka hjärtat, lugna sinnet och stärka njurarna". Hirsgröten ska kokas till ett lager olja bildas på vattnet, den här oljan (hirsoljan) är rik på näring. Hirsolja som saltas lätt vid måltiden och intas på fastande mage öka spermiers antal och gör sädesvätskan "tjock igen". Vad tror ni om det ?
Jag ska nog testa att göra valnötsgröten. -
Nej, visst lät det lite läbbigt med gröten . Jag var precis förbi den stora orientaliska supermarketen vid Hötorget (nere i tunnelbanan uppgång Sergelgatan) och dom hade haft lotuskärnor, men det var slut för tillfället. Deras plats var i kylen; så det verkar vara en färsk produkt. Jag hittade dock lotusrot (frysta), men köpte inte. Ska kolla upp på nätet först vad jag kan laga med dem.callimero skrev 2011-10-26 09:54:53 följande:Tack för recepten Fjällis. Även om jag inte blev så sugen direkt. Kanske ska äta några valnötter varje morgon istället, och snart är det ju kastanjesäsong. Undrar om de fungerar bra även rostade i ugn. Ska se om jag hittar lotusfrön, måste testa.
-
Idag är mina tankar med dig, Tjorven! Hoppas så innerligt att det ska gå bra!
Maryhe: instämmer med Zinfandel angående receptet. Risinslaget kommer säkert från att receptets ursprung är kinesiskt. Låter mycket nyttigare med fiberhavregryn som bas.
Ego: jag börjar bli nervös inför morgondagen. Dom 2 senaste FET'en ju gått åt fanders p g a att embryona har dött så jag försöker hålla nere förväntningarna inför den här gången. Men samtidigt är det här kanske vårt sista försök så det är många tankar som cirkulerar just nu. Jag har återföring först 15.30 imorgon så det blir en lång dags väntan på besked. -
Den gröten ska jag prova. Jag brukar göra en smoothie med linfrö, solrosfrö, fiberhavregryn, yoghurt, banan och några frysta bär (hallon, blåbär, tranbär el dyl). Men när det gäller att "värma" och stärka njurarna så ska man helst äta/dricka varmt.Vi 4 skrev 2011-10-26 23:08:36 följande:Fjällis, låter lite roligt med de där recepten, själv är jag allergisk mot valnötter, och sedan många år tillbaka kör jag en annan otäck gröt med linfrön, solrosfrön och fiberhavregryn mm till frukost, kanske skulle ta patent på den
-
Senaste FET'en i Uppsala så ringde dom redan runt 10-tiden, så då hade jag, tack och lov, inte hunnit ge mig iväg. Men när det hände vid Falun-FET'en så satt jag redan på tåget när dom ringde; fick hoppa av vid Arlanda och ta flygbussen hem igen.callimero skrev 2011-10-27 10:52:52 följande:Hu så nervigt Fjällis, lång väntan. Hur långt tid innan bokad tid vet man om de överlever tinandet?
-
Usch ja, jag minns när det hände dig . Och det måste vara mycket mer ledsamt när det händer när man är på väg mot ET, för vid FET så är man införstådd med riskerna. Och jag hoppas att samtal uteblir helt imorgon, för jag tror inte att dom ringer om embryot/embryona är intakta.callimero skrev 2011-10-27 11:32:10 följande:Då hoppas jag på ett glatt telefonsamtal imorgon förmiddag!
Har aldrig fått till frysen själv, men sista IVFn i Falun så ringde de när jag precis skulle byta tåg i Gävle, Kom ihåg hur tiden frös till is när rösten i luren sa att båda äggen stannat av i utvecklingen. Jag var tvungen att kliva på nästa tåg medans jag tog emot samtalet.
Hur mår du annars? Visst var det 40 milj simmare den här gången? Tänk, det har ju fullkomligt kryllat med spermier i dig under veckan som gått - hoppas så på ett positivt resultat! -
Thuleslapper: jag fick köpa 3-pack i Falun efter det att jag hade fyllt 39 år. När jag ringde och frågade själv fick jag nej, men när jag anlitade min hemortsläkare som i sin tur ringde och diskuterade mina journaler med IVF-läkaren i Falun så godkände de mig för 3-pack fast jag hade passerat åldersgränsen samt redan genomgått 8 återföringar. Så det kan vara bättre att din hemortsläkare tar kontakten med eventuell klinik.
-
Förstår att du känner dig uppgiven; men dom skulle inte sätta tillbaka en liten som inte hade chans till liv! Jag har harvat på HS under 8 återföringar så jag vet hur fyrkantigt det är där. Något som jag dock vill tipsa dig om är att fråga var de har för forskning på gång (om du orkar delta). Det är främst när man är patient där som man får delta i deras projekt; på min tid gjordes ett intressant studie om livmoderslemhinnan (som jag tyvärr missade). Men jag deltog i studier om B-vitamin samt en annan med insemination. Jag hoppas innerligt på din 2-celling, tummar till tusen!!!tjorven01 skrev 2011-10-27 14:28:06 följande:ET gav endast ett tvåcelligt tillbaka
Inte för att jag ska vara girig men från i morse till nu hade ingenting hänt alls så frågan var om livet levde alls nu
Nåja kampen fortsätter om än lite lätt uppgiven -
Nu sitter jag på pendeln mot Uppsala och förhoppningsvis FET. Har varit ett nervvrak hela dagen och vrålstirrat på telefonen.