• Skytten

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

I morse skickade jag ett sms till gyn och berättade att mensen kommit alldeles för tidigt och nu ringde hon! Hon hade semester och hade inte schemat med sig förstås men hon ska ringa mig i morgon och ge mig en tid. Så det verkar luta åt att jag börjar behandlingen i morgon. Jag sa att jag vill ha en ordentlig undersökning (vul tänker jag mig) så att inget är galet i kroppen eftersom mensen kom så tidigt. Jag kan knappt fatta att det händer här och nu! Jag och sambon var ute och åt middag igår och det var skönt att prata och känna att vi är på samma våglängd. Det kom plötsligt - men nu kör vi!
    Men jag har ju inte ens betalat CvL eftersom jag inte räknade med att vi skulle sätta fart förrän om 10-12 dagar. Hoppas att det är okej!

Tack Mamma Gås för dina tröstande och uppmuntrande ord! Ja, de får ju göra det som måste göras även om det är helg.  Och du har helt rätt i att jag måste försöka ta ett steg i taget och inte oroa mig i förväg. Mindfulness. Jag ska verkligen försöka.
    Så otroligt tråkigt med ditt MA men fantastiskt starkt att du är igång igen och ska göra FET. Lycka till!

Enya70 - jag slipper spray. Jag kör korta metoden med Puregon och Orgalutran. Tack för ditt stöd!!!

• Skytten

Tack Syskon nu! Du har rätt! Ingen idé att spilla tid och hoppas att man ska vara mer redo nästa månad. Lika bra att testa. Känner mig faktiskt mer och mer förväntansfull.

Men apropå väntandet. Hur länge är det man brukar ruva? Hur lång tid efter införandet får man graviditetstesta?Jag undrar för att jag ska nämligen iväg på en jobbresa i september och det vore tråkigt om jag inte är hemma när det avgörs om det lyckats eller inte. 

• Skytten

Tack Enya och Syskon nu! Lååång väntan alltså. 
    Jo, det är lite spännande nu och jag är glad över att jag känner förväntan och inte skräck. Lite oro men viktigast av allt är känslan av att jag verkligen vill.

Har ni några sista minuten-tips nu? När ska jag be att få första vul så hon ser hur det går? Är det något annat jag borde "kräva"? 

• Skytten
    Nu Syskon skrev 2011-08-14 21:55:13 följande:
    Skytten: Jag kommer inte ihåg hur de gjorde med VUL första gången men nu förtiden tar de ett blodprov dag 6  och ibland också ett VUL annars brukar de göra ett dag 8. För mig brukar det bli ÄP dag 10-11 men någon gång har det blivit dag 13. Så det har varit väldigt olika. Jag har inga bra råd att ge, det finns andra här inne som är bättre på det. Ta det lugnt bara det kommer gå bra. 
    Men hur håller de reda på att man inte blir överstimulerad? Det måste väl till Vul för det?
  • Skytten

Tack Mamma Gås! Jag ska försöka be om vul så jag slipper noja. Gyn ringde idag och gav mig en tid så nu börjar det. Overkligt.

• Skytten

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***

Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst
    Hönan 38 snart 39 år, Stockholm ICSI 3 i höst
    Fruttan, 37 år, Stockholm, IVF Sophiahemmet. (Syskonförsök 3)
    Mia, 42 år,  IVF2/FET 1 i augusti/september 
    Mammagås, 38 år, 3 IVF:er. Bor i Örebro, gör IVF på CvL, FET 1 i sep
    Snösport, 42 år, sista försöket i höst Falun , bor i Luleå.
    Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthm, 5e och troligen sista Syskonförsöket i Aug. Sparar en eskimå till sen.
    mamman0301 39 år IVF Cura Malmö IVF 2 börjar med sprutor ca 15 aug
    Inanna 42 år, 3 ICSI och 2 FET, MA i oktober 2010 och juni 2011. Kanske nytt försök i augusti!
    Maryhe 42 år, Pozzolo Formigaro Italien, IVF1 på Centro Promea Turin augusti.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, 3 ET & 2:a FET i sept

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, syskonförsök nr 6 på CvL, ÄL 8/8, BIM 24/8 
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, sept 2011
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök (får man väl kalla det) IVF i höst

***FET***
     pralinen.jessica, 38 är, 2 ET, sätter in 2 eskimåer 12/8 SU  

***SPRAYAR***

Enya70, 40 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10, CFC spraystart 26/7

***SPRUTAR***       
    Skytten, 39, Stockholm, IVF1, CvL

***ÄP/ET***

***RUVARE OCH TESTDAG***

***GRAVIDA***
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Lumix, 40 år, BF mars 2012
    Lenafena, 42, Åmål, hemmaförsök, BF 17 april 2012 

***FÖDDA***

Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!
    Hispan 39 år, hemmaförsök till i höst.
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2
    Rowanda, 40 år (född -70) syskonförsök nr 1 Falun maj 2011. Hemmaförsök sommaren 2011.

• Skytten
    Fjällsippan skrev 2011-08-15 10:01:50 följande:
    Grattis till sprutstarten, det kommer att gå suveränt!
    Tusen tack Fjällsippan! Det känns så bra med ert stöd!
    Nu är det bara ett par timmar kvar....
    Ska skriva en lista på alla frågor jag har och ta med till gyn.
  • Skytten

Hemma. Efter tre timmar. Ultraljudet visade att jag hade en cysta!
    Men efter att min läkare konsulterat CvL kom de fram till att den troligen inte är hormonpåverkad och därför fick jag börja spruta idag. Jag fick välja mellan att starta nu eller vänta en månad på att den försvinner. Men jag bestämde mig för att lita på dem. Gjorde jag rätt????
    De ska ha mig under extra uppsikt och jag ska göra nytt vul på fredag.
    Har någon annan haft en cysta? Hur gick det?
    Min cysta var stor som en tomat ungefär.
    Nu går jag mest runt och är mallig för att jag vågade sticka mig själv i magen. Sambon blev lite matt av att titta på.

• Skytten

En annan sak som jag kom att tänka på. Kan det vara cystan som blöder? Jag kanske inte alls har mensen??? Hur vet man det? När jag frågade sa läkaren att min slemhinna såg tunn ut, att det var bevis nog. Stämmer det?
    Hjälp! Nu behöver jag era kloka svar. 

• Skytten

Tack Fjällsippan och Inanna! Vad skönt att höra att de kan punktera den under äggplocket om det behövs. Jag hoppas att den inte börjar växa nu under puregon-behandlingen.

Inanna vad fick du för info om cystan - kan den leda till överstimulering eller på något annat sätt ha en negativ inverkan? Jag frågade om överstimulering men var så stirrig över sprutan så jag lyssnade inte på svaret. Hon sa något i stil med - det är därför du ska kollas lite extra.
    Men jag insåg sen att jag inte fattade om hon menade att cystan kan LEDA till överstimulering. Hm. ? Vet du? Eller vet någon annan?

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?