• Skytten

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Fruttan2 - tack! Skönt att höra! Nej, jag är inte svullen alls. Mår lite illa men jag tror att det mest beror på spänningshuvudvärken från nacken. 

Förresten Syskon nu - jag håller tummarna för dig!!! Stenhårt. 

• Skytten

Vad intressant! Och jag ska självklart inte göra en "grej" av det här. Det är bara en yrkesskada. Nyfiken. Och måste veta allt. Först. Fast nu var jag ju sist.

• Skytten

Haha Zinfandel, det kan du ge dig på! Så snart jag har lyckats med det här så ska jag börja skriva på en artikelserie och ni kommer definitivt bli tillfrågade om att bli mina "intervjuoffer". DN nästa! Stora journalistpriset nästa!

Victoria - välkommen! Jag är precis som du, förstagångs-ivf:are och jag började med korta metoden i måndags. Scrolla bakåt så ser du mina våndor inför det här. Nu är jag igång och tog precis fjärde sprutan. Lätt som en plätt. Men psykiskt är det här en berg- och dalbana. Ibland är jag så glad över chansen och igår var jag bara ledsen över det jag gör mot min kropp. Men det är verkligen individuellt tror jag. Lycka till!

• Skytten

En fråga igen.
    Hur mycket huvudvärk är "okej" när man använder Puregon?
    Jag har lite småont då och då och känner mig så trött. Men det är svårt att veta orsaken, kan lika gärna vara spänningshuvudvärk för nacken och axlarna är stela. 
    Hade någon annan huvudvärk av P?

• Skytten

Tack Syskon nu! Ja, det är nog mest en spänningshuvudvärk. Kommer på mig själv med axlarna vid öronen hela tiden. I natt har jag i alla fall sovit gott och det behövdes. 

Tack Mamma Gås! Usch vad jobbigt du hade det. Vilken kämpe du är som orkat ta dig vidare. Ostimulerade FET verkar väldigt mycket behagligare att göra. Så då får jag väl bara hoppas att jag får bra ägg som kan användas för FET om jag misslyckas nu med första försöket. Jag har också muskelvärk och det värker lite i tårna (!) ibland. Det drar i magen stundtals men jag mäter den morgon och kväll för att se så att den inte svullnat. Försöker göra saker så att jag inte bara fokuserar på ivf. Men jag håller med dig att det var som livet förändrades på en dag när man började med behandlingen.

Tack Snösport! Jag kommer ihåg att du berättade om din allergi-reaktion. Fy! Jag hoppas att min huvudvärk inte ska accelerera.

Turlid...jag tror att media redan vet och nu diskuterar man det etiska. Ska man köra på anonyma källor eller vänta och låta henne berätta själv - men då riskerar man att någon annan hinner före (kvällstidningstänk). På DN och SvD försöker man nog hitta en bra ivf-vinkel och få hovet att gilla den. Sen kommer det att komma artiklar (i snasketidningar som Se och Hör) om Nobelpristagaren som satt där på Nobelmiddagen - källor påstår att V pratade med honom. (nu hittar jag förstås på men något i den stilen  )Redan då var de igång med behandlingen och därför tackade V nej till vin. Min gissning är att när V (om hon nu gör det) väljer att berätta om ivf så kommer det att ske med TT för då behöver hon bara prata en gång och så får alla ta TT-citat. Men det kanske är JAG som ska försöka få intervjun med henne. Jag som vet vad hon talar om.  

• Skytten

Turlid - jag är också övertygad om att D och V vet allt redan men en snaskig tidning som behöver en vinkel skulle nog kunna hitta på något om det.

Ny kroppsfråga.
    Min temp har stigit till 37.3. Är det något jag borde fundera över? Jag brukar bara ha 36.7. Hm.

• Skytten

Hej mbo!

Gör en glad gubbe! Vi kan lägga ut bilder på våra glada gubbar sen.

Lycka till du med! 

• Skytten

Tusen tack Maryhe! Jag säger då det, om jag fröken Nojig-kolla-allt-tusen-gånger-har-jag-en-blodpropp-varför-har-jag-huvudvärk-ska-det-kännas-så-här vågar göra en ivf så klarar nog de flesta det.

Jag ska bli som de däringa unga bloggarna som skriver om dagens outfit och ha min egen:

Dagens noja!
    I dag är den: är det farligt att få feber och varför sticker det till i mina vader? Hade PRECIS likadant när jag åt p-piller förr om åren. Det känns som om det nyper till i blodådrorna.  Aj.

(man får gärna ge mig råd om Dagens noja

• Skytten

Åh vad roligt med alla nya och vad kul att Dagens noja var välkommet!

Jag har förmånen att gå hos en psykolog privat och kommer just från henne (gått hos henne i omgångar när livet varit för stressigt) och nu är jag fulltankad med ny energi! Hon ger mig alltid nya perspektiv och hjälper mig över de värsta nojorna. Dagens perspektiv var att den här energikrävande behandlingen ju "bara" tar runt två veckor. Fokusera på det. Det pågår faktiskt inte i oändliga månader. Sen kan jag börja ladda om för ruvandet. Inte tänka för långt och negativt. En sak i taget. Och så komma ihåg att vara glad över att jag vågade. Jag berättade om all hjälp från er underbara här som kan och vet så mycket och hon tyckte att det var jättebra! 

Tack pp08 för vadsticks-igenkänningen. Skönt! Då är det säkert normalt.
    Tempen verkar ha gått ner. Tack och lov.

Enya - hur gick det på vul?

Victoria - stressnojan. Vet du vad jag tycker är värst med det? Jo folk som säger: jamen, det är bara för att du är så stressad som du inte blir gravid. Och då blir man ju inte mindre stressad! Jag säger så här, stress kanske påverkar vissa men det kan inte vara avgörande för då skulle inte en endaste barn födas i krigshärjade länder.

mbo - får man inte hoppa eller cykla när man gör ivf? Jag som är så sugen på zumba....

Tog fjärde sprutan nyss. Det går mycket bättre på högra sidan. Den vänstra blir det bara blåmärken på. Undra varför.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?