• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Inanna Li skrev 2011-12-23 09:30:05 följande:
    Tack Hjärta! Skönt att äntligen lyckas med detta ofattbara! Min sambo blev också helt chockad igår! Han kan inte heller fatta att det är sant! Vi kom båda till kliniken lite ledsna och nedstämda och så hände detta!

Hoppas den kommer växa till sig inför nästa VUL! Antar att jag kommer oroa mig hela jul- och nyårshelgen
    men jag borde ta det lugnt!

Jag har heller knappt några symptom förutom uppblåsthet, gaser i magen, molvärk av och till och lite lätt illamående (inte så jag vill kräkas)och yrsel!

Har nu ringt MVC och talade ca 20 minuter med en förvirrad barnmorska men hon sa inget negativt om min ålder i alla fall. Hon var bekant med kliniken och min läkare och förstod en del om IVF! Påminde mig om KUB och NUPP och att jag ska ta det i vecka 12.  Tydligen måste jag ta med mig en egen burk med morgonurin inför första besöket den 12 januari. Får nog försöka skaffa en sådan fram till dess! Då det är för sent för hälsosamtal som vanligtvis görs i vecka 8 drog hon lite viktiga saker i telefonen men förstod att jag redan kände till det mesta!
    Inanna, vilken lyckaHjärta! Jättegrattis, är så obeskrivligt glad för er skull! Tro mig, jag vet allt om den oro som kan uppstå när man väl ser det så innerligt efterlängtade lilla hjärtat. Och det är ju lättare sagt än gjort att inte oroa sig och konstant värdera symptom; till slut bestämde jag mig för att tvinga mig själv, i alla fall någon stund/dag, att inte oroa mig. Bara ta en lugn stund, visualisera den lilla blinkande stjärnan därinne och tänka härliga tankar.

Urinburk tror jag att du kan få/köpa på apoteket.  

Återigen, stort grattis!
  • Fjällsippan
    Vi 4 skrev 2011-12-23 08:14:44 följande:
    Tack alla söta ni för peppande ord och tumhållningar jag har helt ofattbart testat positivt i morse!!! Jag kan inte fatta att det är ett Plus Jag trodde symptomen kom från progesteronet. Men jag är faktiskt ganska orolig för mf med tanke på att det bara var 2-celligt och det verkar vara större risk att det kan vara fel på det. Men just nu är jag mest chockad och glad

Tjooohoooo vilka underbara nyheter. Jag har aldrig hört att det ska vara större risk för MF bara för att den var en 2-celling vid insättning, den lill* hann väl helt enkelt inte dela sig i labbet utan gjorde det så fort den kom in i sin rätta miljö. Jättegrattis!
  • Fjällsippan
    vrålapan skrev 2011-12-23 09:51:23 följande:
    Tusen grattiskramar Hjärta vi 4. Jag testade också Plus i morse! Höll på att skrämma livet ur en sömndrucken sambo när jag insåg att stickan visade plus. Jag hojtade - ta på dig glasögonen, det är ett plus!! Vi ska bli föräldrar!! Vilken julklappTomte
    Men vilket plusregn i tråden och underbara julklappar!!! Jättegrattis, vrålapanHjärta!
  • Fjällsippan
    myran6801 skrev 2011-12-23 15:17:45 följande:
    Nu är prov skickat till Aten och Penny för analys. Vi får se vad det blir för resultat.
    Det är ju helt fantastiskt vilken plusregn det har varit här i tråden. Blir så varm i hjärtat och önskar er alla lycka till.
    TomteTomte
    Åh vad bra att prov är på g för analys! Jag har ingen koll. vilka test är det som Penny gör? Jag har tänkt på hur CFC skulle reagera på den omedgörliga distansläkaren, och vad skönt att du fick ett bra samtal med Svend angående det. Vad bra att han ska hjälpa dig med annan gynekolog (det måste vara ohållbart för dem att ha en samarbetsgyn som inte samarbetar!). Nästa år ska du vara en av dem som står för plusregn i trådenHjärta!
  • Fjällsippan
    selmv skrev 2011-12-23 14:54:16 följande:
    Hej tjejer jag har en fråga:
    Alltså jag har mycket molande värk o kramper i nedre magen fast det bara är två dagar sedan jag satte tillbaka ett ägg. Har känt mig svullen o öm innan
    Men nu mer molande o kramper, varför ngn som vet?
    Grattis till ruvningen och jättefint behandingsresultat{#emotions_dlg.flower}! Jag gissar på att det delvis är progesteronbiverkningar, de kan verkligen sätt igång ett rätt rejält molande. Dessutom plockades du på många ägg, och stockarna kan bli ordentligt ömma och svullna efter det (och tarmen kan verkligen trycka på de ömma stockarna). Glöm inte att dricka mycket vatten.
  • Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2011-12-23 19:19:58 följande:
    Tack snälla du Hjärta! Idag fick jag en brunaktig flytning igen och höll på att få hjärtslag! Jag har varit fri från det sen i måndags. Men min sambo lugnade mig med att läkaren varit inne och bökat igår vid  VUL och den andra tvillingen kan ju vara på väg ut! Ska försöka lugna mig över jul och nyår! Men det är så lång väntetid till nästa VUL den 9 januari! Och jag är orolig för om den kommer växa fam till dess! Så bra att man kan få tag i burkar på Apoteket.
    Obehagligt med brunisar, men jag tyckte också att det fanns ett samband med VUL. Vid mitt första MVC-möte fick jag därför göra UL istället. Förresten jag minns nu att jag fick boka in det extra eftersom man vanligtvis varken gör VUL/UL på första mötet där jag gick. Så kolla upp så att det står på "första-mötet-agendan". 
  • Fjällsippan
    Tuvalina skrev 2011-12-23 15:38:11 följande:
    Grattis Vi4 och Vrålapan!! Helt otroligt - vilka julklappar!!
    Jag önskar alla en skön jul!

Själv har jag en hel del funderingar. Är helt förvirrad. Känner verkligen behov av att få prata med någon - allt har gått så fort här.

Den 13 dec var vi i Falun för info och VUL. Då visade det sig att jag hade en äggblåsa på 24 mm. Läkaren sa åt oss att gå hem och ha sex på studs i princip. Dessutom sa hon åt mig att börja med T. Pravidel igen som jag slutat med på eget bevåg. Ingen LH stegring visades på stickan, varken den dagen, dagen innan eller någon dag efter. Tempen låg på 36.5 varje morgon. Det verkade inte som om någon ägglossning ägde rum??

Tanken var att jag skall börja spraya Synarela den 28 dec. Men nu idag har jag fått en blödning på dag 16 i cykeln! Jag förstår inte vad som blivit fel nu. Jag har som mensont och känner mig öm men inte alls lika kraftig mensvärk som jag brukar ha.

Jag ringde till kliniken och läkaren rådde mig att börja spraya idag redan för att inte förlora tid. Det enda som kan hända, sa han är att jag får en cysta, som de i så fall punkterar!! Men åh, jag hade ju en cysta bara för någon månad sedan...

Nu vet jag varken ut eller in. Har börjat spraya nu i alla fall. Men känner mig mycket orolig.

Vad har ni fina tjejer för tankar om detta? Så tacksam för allt ni tänker på!
    Vad konstigt att ägglossningen uteblev trots blåsa. Förstår att du blir konfunderad, var det planerat att du skulle börja med spray på mensdag 1 (den 28 dec)? Men bra ändå att läkaren tog beslut om spraystart idag, om du får cysta så är det ju enkelt att punktera den vid ÄP. Vilken läkare har du kontakt med i Falun? Jag har stort förtroende för både Staffan och Urban, dom "gjorde" min son.
  • Fjällsippan
    myran6801 skrev 2011-12-23 15:50:32 följande:
    Halloj, Penny rekommenderade hidden chlamydia, ureaplasma och mycoplasma eftersom jag har haft återkommande UVI i många många år. Ingen läkare härhemma har tagit någon notis om detta trots att jag flera gånger frågat.

Ja, verkligen skönt att Svend på CFC hjälper till är dock rädd att det blir en läkare långt ifrån där jag bor, men vad gör man inte........

Om jag fåt plus nästa år tror jag att jag svimmar av lycka, oj oj vad det vore underbart Kyss
    Verkligen bra att du hinner med de här proverna innan nästa behandling. Det är verkligen nonchalant av svenska läkare att inte ta exempelvis återkommande UVI på allvar. är så obota trött på deras förhållningssätt!
  • Fjällsippan
    Tuvalina skrev 2011-12-25 22:46:09 följande:
    Kom på att då är det ju försent redan...
    Men om du har möjlighet att kolla upp det nu under sprayandet så hinner du med en eventuell antibiotikakur innan sprutstarten.
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-12-25 20:24:40 följande:
    Oceanney: ja jag tänker då inte chansa...! Och heller inte jämföra mig med 'vanliga', då hade jag inte varit i denna situationen....
    Några funderingar kring det här:

Jag har undersökt ett par gynekologers och VC's inställning att skriva ut antibiotika inför IVF'er. Efter Ludmilakuren så gjorde jag en "efterkontroll" hos en gyn som jag "valde på måfå" här i Stockholm. Han tog ett vaginalprov (som jag upplevde togs på tappen) och tittade i mikroskop och såg inga konstigheter. Men skrev ändå ut Flagyl och Doxyferm om i fall att jag skulle vilja köra en behandling i anslutning till IVF. Min husläkare (som är infektionsläkare) ordinerade Amoxicillin till mig när jag hade en långdragen hosta/förkylning (mycoplasma?) och jag berättade att jag skulle göra IVF. Och den senaste gynen skrev ut Dalacin då jag sa att jag upplever återkommande otäck lukt (jag tog inte upp med honom om antibiotika i samband med IVF, kände att det inte var någon idé). Men som jag förstod det menade han på att det är bara kvinnan själv som har koll på sin kropp (lukt) och ingen läkare kan egentligen göra ett adekvat luktprov eftersom lukten förändras under menscykeln , och känner man obehaglig lukt ska man behandlas eftersom man inte ska behöva gå runt och känna sig ofräsch. Efter Ludmilakuren kände jag mig verkligen fräsch och luktfri, och det är först efter den som jag har förstått att en liten unklukt kan innebär BV. Ludmila anser ju VERKLIGEN att BV kan orsaka problem med implantationen. Och jag håller med Zinfandel att  vi kan inte jämföra oss med "normalfertila", och det är dumt att chansa. 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?