• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zinfandel: vad glad jag blir av att läsa om din resa till Aten, och att du nu är på gång med en fullfjädrad behandling med IL och allt. Men jag kan, förstås, inte låta bli att häpnas över att de svenska läkarna har missat vätskan i äggstocken. Avskyvärt dåligt! Men nu får du rätt vård, och det är huvudsaken just nu. Tänk att du har sprutstart så snart ; och att du har börjat preparera din kropp med ett första IL - det här kommer att gå bra! Har aldrig hört talas om Neupogen och dess verkan; vad är det för något? 

• Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2012-01-04 13:04:05 följande:
    Maryhe: ja, då fick du ju grejor mot svamp också, så bra! 

Fjällis: Tack, vad du är söt {#emotions_dlg.flower}. Ja, snacka om att man ångrar alla försök i Sverige, men men. Den där vätskan var liksom inte svår att upptäcka, han fick inte leta precis... Jag rekommenderar Dr Bravermans sida överhuvudtaget, bra läsning!
    forum.preventmiscarriage.com/viewforum.php?f=...

Neupogen har använts särskilt vid upprepade MF med strålande resultat:
    www.preventmiscarriage.com/Reproductive-Immun...
    Tack, min hjärna går just nu på högvarv av all intressant information !
  • Fjällsippan

När ni mejlar med CFC (Svend) vilken adress använder ni då? Jag har skickat till info@, men inte fått något svar. Jag vill inte använda "bestil tid" formuläret eftersom jag bara har frågor om allergistudien.

• Fjällsippan
    myran6801 skrev 2012-01-05 11:54:46 följande:
    Fjällsippan, jag har alltid mailat info-adressen och fått svar inom ett dygn. Men ibland kan det vara bättre att samtidigt beställa en telefontid och ta frågorna där. Tror Svend undviker att svara på mail av tidsbrist.
    42an skrev 2012-01-05 16:58:15 följande:
    Hej, det verkar bättre att boka telefontid med Svend. Han har aldrig svarat på mail när jag har försökt, har känt det som att mina mail hamnat i cyberrymden nånstans. Ett par ggr har han mailat ang det vi har pratat om i telefon, men det är så knapphändigt så det har ibland varit svårt att förstå. Så jag ringer enbart nu.
    42an skrev 2012-01-05 17:05:36 följande:
    Glömde.... Ang allergistudien så stod det en mailadress i nyhetsmailet som jag fick.
    Ansv läk Elisabeth Juul Gade.
    elisabeth g[email protected] eller +45 261 49 695. Adressen stod med mellanslag mellan namnen men det brukar väl inte vara mellanslag i adresser så du får väl testa.
    Tack för info tjejer. Jag fick precis ett mejl från Svend. Och Elisabeth har jag redan kontakt med vad gäller allergitesten, hon är väldigt snabb på att svara (även på helger).

Det verkar som att jag "platsar" i allergistudien; så nu gäller det att skrapa ihop pengar till min absolut sista IVF.

• Fjällsippan
    Bengalen skrev 2012-01-05 18:53:34 följande:
    Jag kan inte tänka mig att det skulle spela någon roll om du blöder så länge du inte har börjat med hormonstimuleringen/sprutorna, för då har du ju inte börjat bygga upp en ny slemhinna. När du är helt nedreglerad ska slemhinnan var tunn så det kvittar liksom om du blöder nu.

När ska du börja med sprutorna?
    Anne f, instämmer med Bengalen här. Blödning och spray kan ju hänga ihop med att hormonnivåerna börjar bli låga (vilket de ska vara eftersom målet är att bli helt nedreglerad). Jag tänker att om det finns rester av slemhinna kvar så är det kanske bra att det kommer ut innan man börjar med sprutorna *spekulerar*.
  • Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2012-01-09 12:56:33 följande:
    Hej alla och tack för tumhållning och stöd! Det betyder jättemycket Solig! 18 dagars oro är äntligen över. På VUL fick vi se ett lite foster som rörde sig hejvilt och sprattlade med både armar och ben! Det är 33 mm långt och precis rätt i storlek! Av tvillingen syntes inget spår så den har försvunnit! På torsdag ska jag på inskrivning på MVC!

Kram till alla Hjärta
    Jag pustade ut och gladdes tillsammans med dig redan efter lunch idag när jag hade läst ditt meddelande , men först nu får jag tid att skriva. Jag minns som igår när sonen var 30 mm, och vilken obeskrivlig glädje det var att få se den lill* sprattla med armar och benen därinne. Grattis, InannaSolig!
  • Fjällsippan
    Eviglängtan skrev 2012-01-09 09:21:57 följande:
    Hej alla,

Är precis hemkommen från BB med två underbara töser på en bit över 3 kg. Tack alla för allt stöd. Nu är min IVF resa slut och en ny tar vid. Jag kommer att titta in då och då och heja på,

Lycka till dig innan!

Kram från en lycklig mamma
    Åh vad mysigt och fantastiskt. Jättegrattis, EviglängtanHjärta!
  • Fjällsippan
    Vi 4 skrev 2012-01-07 20:27:34 följande:
    Fjällsippan, så roligt att du kan vara med i allergistudien! Men måste man alltså betala lika mkt ändå?
    Ja, det känns intressant att få göra en ordentlig allergiutredning, och om man går vidare i studien efter första allergitesterna tror jag att de dessutom tar prover på livmoderslemhinnan. Mycket intressant, tycker jag. Och även om inte studien gagnar mig personligen så hoppas jag att den kan hjälpa kvinnor framöver. Tyvärr tror jag att priset för IVF'en ändå blir detsamma. 
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2012-01-09 21:24:11 följande:
    Har nu fått en del provsvar och det var precis som vi trodde. Ett megaimmunförsvar, NK, antikroppar, "fel" blodgrupp och lite till så det var rätt tänkt att åka till Aten och behandlingen är den enda rätta! Har teletid med Dr D på torsdag för att gå igenom allt.

Jag har ännu inte lyckats hitta nån som kan ge mig IL men väntar besked från ett ställe imorrn, vill ju helst inte behöva åka till Stockholm.... De vill inte ta på sig ansvaret, det är vad det handlar om. Så upptäckte jag att IL är en svensk grej Glad och en Skånekille som lanserat så jag ringer honom imorrn! Tänkte att dels vet han nog vem som kan ge mig det, dels har jag antagligen en ny marknad åt honom..!!

Anne f: det finns faktiskt prover att ta för att få reda på det, har man tex höga CD19/CD 5 (antikroppar mot hormoner) celler så ska man undvika Gonal F. Men eftersom man inte testar det i Sverige så kan vi inte utgå ifrån det. Det är helt individuellt, en del svarar bättre på det ena, andra på nåt annat. Å tack o lov för det att vi inte är heeelt lika!! 
    Jag är så glad att du har gjort den här utredningen, och nu fått bekräftat det vi har hela tiden har misstänkt. Hoppas att du hittar någon som vill administrera IL, klok tänkt att kontakta den där Skånekillen. Hoppas att du får napp. Hur menar du/dom med "fel" blodgrupp?
  • Fjällsippan
    myran6801 skrev 2012-01-09 22:55:56 följande:
    Zin, det är ju super att du äntligen är på rätt spår. Imponeras av din kreativitet, så smart att kontakta skåne-killen!!! Du måste berätta vad hans reaktion blir.
    Dr D mailade mig formulär att fylla i idag och prover han vill jag ska ta. Han skrev oxå att tiden är knapp vi måste skynda på! Typiskt så är jag på cd21 idag så blir svårt att hinna ta prover utan att missa en hel månad minst. Jag ska skicka mina provsvar fr i juni o hoppas de duger. De immunologiska provsvaren du fått nu var det dem du tog i Athen? Undrar så om det är några man kan ta här för att se om man har de problemen.

Är lite frustrerad över CFC för Svend har ännu inte återkommit med tips på Gyn som kan hjälpa mig. Misstänker att det inte är ngn som vill ta sig an en gammal kärring med kassa ägg.....
    Superbra att du också är på g med provtagning. Om jag ska göra IVF på CFC så funderar jag på att göra hela behandlingen där, dvs flyga dit och göra VUL (tyckte mig se att det finns riktigt billiga flygresor). Har du funderat på det?
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?