• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Maryhe skrev 2011-12-26 11:38:09 följande:
    Promea kräver att dessa prover tas och gör inte IVFbehandling om man har BV eller andra bakterier/infektioner. Jag väljer nog att lita på dem i detta fall. Det känns seriöst, iom att de håller sig väl framme med nya tekniker och följer de senaste forskningsrönen så litar jag på att de har på fötterna när de säger att BV är en stor anledning till att många kvinnor inte blir gravida.

Min gynekolog tog inte ens prov från livmoderhalsen denna gång, utan lät istället topsen sitta i en minut ca 2 cm in i slidan. Hon sa att problemet är ofta att många tar provet alldeles för snabbt så inte tillräckligt fastnar på topsen. BV behöver inte ens lukta, så man kan heller inte avgöra bara genom doft om man har det eller ej.Förutom slidprover så fick jag lämna 8 rör med blod för diverse andra prover. Bla dold chlamydia (IgM, IgG IgC) citolomegalovirus (IgM, IgG IgC) samt ytterligagre sex prover.
    Som sagt tidigare - helt suveränt att allt det  här kolla upp! Intressant med 2 minuters-test, det ska jag föra på tal nästa gång jag "trakasserar " en svensk gynekolog.
  • Fjällsippan
    oceanney skrev 2011-12-26 12:14:18 följande:
    Jag tycker självklart inte att man ska chansa. Om man visste med 100% säkerhet att det var bättre att ta en antibiotikakur än att inte ta en så ska skulle man givetvis göra det. Men problemet är att vi inte vet det. Det kan likaväl vara så att antibiotikakuren ställer till det som det stod i studien som gjordes redan 1999. Bara ett exempel.

Att läkarna låter dig avgöra gör det hela till självmedicinering och jag är skeptisk till om det är en bra idé. Jag har tidigare uttryckt min skeptisism till självmedicinering med Levaxin vid normala sköldkörtelvärden och jag kommer att fortsätta tycka så. Vi har ingen aning om det orsakar en obalans i det endokrina systemet. Sköldkörteln är inte någonting som existerar ensamt för sig isolerat.

Jag tycker mig se flera fall med gravida efter besök hos Ludmila  i olika FL-trådar men det känns för anekdotiskt för att kunna dra några slutsatser av. Jag drar örona åt mig av det faktum att precis alla som går hos henne får diagnosen bakteriell vaginos och det här är en läkares tyckande, inte forskning.

Snifftest ger jag inte mycket för, typiskt svenska läkarna. Som Maryme skriver finns det massor v prover att ta, som för sällan görs i Sverige. Mycoplasma konstateras snabbt med enkelt blodprov. Det är för mycket löst tyckande bland svenska läkare.
    Det som skiljer Ludmilas kur markant från den intressanta studien är att hon tar hänsyn till antibiotikans negativa effekter och ordinerar en efterbehandling på 2-3 veckor (Lactal och Ovesterin) för att bygga upp en sund bakterieflora efter kuren som tagit kål på det mesta. Som jag förstod det av studien så var det just det som var problemet med antibiotikan; att den vaginala floran barskrapades på bakterier vilket kan leda till ogynnsam miljö för embryot. Det skulle vara väldigt intressant med en studie där en hel Ludmila-kur ingick. Det optimala vore, så klart, om de svenska fertilitetsklinikerna var lika noggranna och gjorde tester som i Italien och Frankrike; men tyvärr är vi inte där ännu. 

Hur det än är med anekdoter, Ludmila och hennes kur så brukar jag tänka på oss 4 i tråden som besökte henne på försommaren i år. Alla hade vi det gemensamt att vi hade väldigt många IVF-behandlingar med oss i bagaget, och som jag minns det diagnosen "oförklarlig". Efter Snösport genomgått hela Ludmilas behandling fick hon månaden som följde för första gången i sitt liv se ett plus på stickan, och det efter en månads hemmaförsök. Tyvärr, som ni vet, så slutade det sorgligt nog med MF. Men var det slumpen att det blev ett plus just efter Ludmila-behandlingen? Kanske, kanske inte. För mig och kalimero blev det inget plus. Men för Enya vet vi alla hur det har gått Hjärta
  • Fjällsippan
    Thuleslapper skrev 2011-12-25 19:58:37 följande:
    Har nog aldrig tagit några vaginalprober.
    Ska försöka få min läkare att ta så många som möjligt.
    Annars får jag kolla med kompisen i Tyskland....

Grattis till er lyckliga som har plussat, Vi4 osv

Själv är jag mest sur och besviken.
    Läkaren säger att både jag och sambon är helt friska.
    Vi har båda slutat röka, dricka kaffe och alkohol, försöker med allt för att det ska lyckas men ändå blir det bara minus på minus på minus.

Usch vad jag känner mig bitter just nu....
    Stor kram, Thule !
  • Fjällsippan
    oceanney skrev 2011-12-27 03:14:38 följande:
    En fråga som jag inte är säker på att jag vill veta svaret på... Solig

Är progesteronvagitorier 'nödvändigt' vid stimulerad FET eller är det något man får 'för säkerhets skull'? Ovitrellen ska ju säkerställa ägglossning och gulkroppen som blir kvar ska ju i bästa fall utsöndra progesteron. Man är ju inte nedreglerad vid FET.

Undrar för att jag missade att starta med progesteron i rätt tid. Osäker på om jag startade ett dygn för sent eller bara missade en morgon. Tyckte det var så pinsamt så jag vill inte fråga på kliniken. Det är inte första gången jag glömmer bort saker i dessa sammanhang.

Gulkroppen utsöndrar steroidhormonerna östrogen och progesteron, vilka reglerar förtjockningen av livmoderslemhinnan, endometrium, för att kunna ta emot ett befruktat ägg respektive att hålla det kvar. 

sv.wikipedia.org/wiki/Gulkropp

Jag som redan hade problem med långsamt växande slemhinna denna omgång... Extremt klantigt. Suck och stön...
    Som jag har uppfattat det så beror det på FET-stimuleringen. När jag har Progynon-stimulerats så har jag förstått det som att progesteronet är ett måste (Progynon bygger slemhinna, men ingen äggblåsa (tror jag)). Däremot om det är stimulering med FSH och Ovitrelle, så blir det en "vanlig" ÄL och därmed är egentligen inte progesteronet nödvändigt. Vid min senaste FET (med Puregon/Ovitrelle) tog jag ändå progesteronstöd (2 ggr/dag). 

Jag har också blivit fertilitettsglömsk - jag har en ny ovana att kissa på ägglossningstestet, och glömma kolla på resultatet 5 minuter senare. Flera gånger har jag kommit hem på eftermiddagen och hittat testet flera timmar senare. Tolkar det som att mitt "undermedvetna" (och till viss del min medvetna) är trött på ÄL-test och ÄL-sex.
  • Fjällsippan
    Snösport skrev 2011-12-27 10:40:03 följande:
    Fjällsippa    hej, kollar in allt för sällan hos er men kul att vara omnämnd just när man kollar in     även om jag nu inte längre har ngn att ens öva med...behöver läka lite efter allt som hänt innan jag är riktigt mogen för en relation....men snart om ett tag när vårsolen kommer fram

Innan: Hur har det gått för dej?  jag får väl bläddra bakåt i historiken ...

GOD FORTSÄTTNING på er alla!!! 
    Själv ska jag försöka med beach 2012 o bara må bra, måla tavlor och få mitt nya slitna hem lite finare
    Måla tavlor och ta hand om sig själv låter som lisa för själen. Vi saknar dig härHjärta, och hoppas att du hittar sätt att läka och så småningom "hittar någon att öva med". Kram och Gott Nytt År!
  • Fjällsippan
    Tuvalina skrev 2011-12-27 19:51:01 följande:
    Nu ska jag berätta något som gör att ni kan lägga till mig i statistiken. Förra året när jag blev gravid helt spontant, vilket läkare sagt att jag inte kunde bli, så - hade jag i juli haft en infektion vilket läkarna tolkade som en infektion i en tarmficka. Jag hade ett CRP på över 150 vilket tydde på en bakteriell infektion. Jag fick Flagyl och om jag inte minns fel så fick jag även doxyferm. I augusti sedan plussade jag och bar ju vår Tusse i nio månader, vilket ju tyvärr slutade tragiskt som ni nog alla vet nu. Men - så var det i alla fall!! Doxyferm + Flagyl. Det står dessutom i FASS att kvinnor som ätit p-piller under användandet har blivit gravida... Vet inte vad det har med saken att göra... men antibiotikan gör saker med steroidproduktionen. Invecklat men... men ... vem vet!!

Kram från mig
    Nu Syskon skrev 2011-12-27 20:34:00 följande:
    Jag tog också Flagyl och Ludmilas efterbehandling i somras och blev gravid på mitt 6e syskonförsök i augusti, slutade i och för sig också i MA. Det vore intressant att ta fram lite riktig statistik.
    Första gången jag plussade (slutade med  MA) hade även jag ätit antibiotika månaden innan IVF- behandlingen. Det är många år sedan nu och jag kan inte dra mig till minnes vilken sort (i samband med att en visdomstand opererades bort). 
  • Fjällsippan
    Thuleslapper skrev 2011-12-27 22:55:48 följande:
    Tack Hjärta och kram tillbaka.

Mår lite bättre nu då jag har gjort något omoraliskt.
    Lade ut en lite rolig förfrågan på FB och undrade om det fanns någon kvinna med barn som kan tänka sig att hjälpa mig mot en liten betalning.
    Har hittills fått flera svar med tjejer som nu kan tänka sig att ställa upp som äggdonator.......

Känns skönt att eventuellt kunna falla tillbaka på det efter nästa samtal med hemläkaren efter julstängningen
    Skönt att höra att du mår bättre (förresten är det så omoraliskt med en sådan förfrågan egentligen?). Härligt att flera kvinnor har hört av sig också!

Men du, som jag minns det har du haft rätt ok utfall på dina behandlingar (till frys och så)? 
  • Fjällsippan
    Kvickan skrev 2011-12-27 20:02:25 följande:
    Hej kära kvinnor här inne. Jag skulle behöva lite råd från er. Skriver inte så aktivt men lär mycket av er.
    Jag har gjort 3 IVF med långa metoden och Menopur 375 varje gång. Det har resulterat i rätt många ägg men tyvärr dåligt befruktat trots toppenspermier = dålig äggkvalité

Vi måste nu alltså söka oss vidare och har kontaktat CFC och haft ett samtal med Svend och fått en bedömning. De tycker att vi skall köra korta metoden och Fostimon. Jättebra men nu känner jag mig så tveksam för då jag fråga om vi inte skulle ta några prover eller undersöka mig grundligare blev svaret att  det enda de ville har reda på var hepatit och HIV.

Så nu känner vi oss så kluvna. Känns som om man lika gärna kan kontakta en annan svensk klinik och få den behandlingen? Eller vad säger ni som varit i kontakt eller gjort er behandling hos CFC?. Kändes dock väldigt bra när jag pratade med Svend. Vad är det som talar för Danmark istället för Sverige? Det är ju faktiskt krångligare att ta sig dit mm. Hade ju så innerligt hoppats på mer provtagningar mm. Ja vad tycker ni tjejer?
    Jag har ingen erfarenhet av CFC, men skulle jag göra en till behandling skulle det bli där. Inte för att jag är nekad fler behandlingar i Sverige, utan för att jag vill få mina embryon granskade i deras spindelmikroskop. 

Du skriver att ni har gjort IVF, kanske idé att ta upp en diskussion om ICSI eftersom befruktningsgraden har varit låg? Sa Svend något om det?  Kommer du att ha en hemortsläkare - i så fall kanske hon/han kan göra önskade tester? Jag  tycker att korta metoden med Fostimon låter som ett bra förslag.
  • Fjällsippan
    Thuleslapper skrev 2011-12-28 08:46:37 följande:
    Nja Fjällsippan, enligt läkaren så reagerar jag som en 20åring på hormonerna (har alla tre gånger blivit överstimulerad, tom på gonal-f 75......
    Vid ÄP har de fått ut mellan 15 och 21ägg, och mellan 7-15 som är befruktade och delat sig som de ska.
    Har endast fått 1 enda till frysen och det var just det som misslyckades nu

Funderar på att köra ett privat försök i Falun nu i vår, men skulle det inte lyckas kanske man får fudnera på ÄD.
    Köerna ska ju vara på ca 2 år så jag tänkte att om jag lyckas få tag på en donator så går man ju "förbi kön"
    Jag tror på dina ägg ändå, men bra att du har en alternativ plan. Har du provat något annat än Gonal-F (Menopur, Fostimon)?  
  • Fjällsippan
    Kvickan skrev 2011-12-28 07:01:04 följande:
    Tack för era svar ang CFC

Vi har gjort ICSI på våra 2 sista försök men det har inte gett bättre resultat. Det kommer säkert att bli ICSI även i Danmark. Ja jag kommer att ha en hemortsläkare som kommer hjälpa mig. När jag kontaktade hemortsläkaren så försökte de att övertala mig att gå på Carlanderska i Göteborg istället för CFC. Men det är väl så att svenska läkare skyddar svenska läkare.
    Märkligt att läkaren försöker övertala dig till annan klinik (hon representerar ju trots allt CFC). Min hemortsgyn, som representerar flera svenska kliniker, är väldigt diplomatisk och "trogen" alla klinikerna och valet av klinik har alltid varit mitt.  Vilken klinik det än blir för dig så håller jag tummarna för plus och bebis! 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?