oceanney skrev 2011-12-26 12:14:18 följande:
Jag tycker självklart inte att man ska chansa. Om man visste med 100% säkerhet att det var bättre att ta en antibiotikakur än att inte ta en så ska skulle man givetvis göra det. Men problemet är att vi inte vet det. Det kan likaväl vara så att antibiotikakuren ställer till det som det stod i studien som gjordes redan 1999. Bara ett exempel.
Att läkarna låter dig avgöra gör det hela till självmedicinering och jag är skeptisk till om det är en bra idé. Jag har tidigare uttryckt min skeptisism till självmedicinering med Levaxin vid normala sköldkörtelvärden och jag kommer att fortsätta tycka så. Vi har ingen aning om det orsakar en obalans i det endokrina systemet. Sköldkörteln är inte någonting som existerar ensamt för sig isolerat.
Jag tycker mig se flera fall med gravida efter besök hos Ludmila i olika FL-trådar men det känns för anekdotiskt för att kunna dra några slutsatser av. Jag drar örona åt mig av det faktum att precis alla som går hos henne får diagnosen bakteriell vaginos och det här är en läkares tyckande, inte forskning.
Snifftest ger jag inte mycket för, typiskt svenska läkarna. Som Maryme skriver finns det massor v prover att ta, som för sällan görs i Sverige. Mycoplasma konstateras snabbt med enkelt blodprov. Det är för mycket löst tyckande bland svenska läkare.
Det som skiljer Ludmilas kur markant från den intressanta studien är att hon tar hänsyn till antibiotikans negativa effekter och ordinerar en efterbehandling på 2-3 veckor (Lactal och Ovesterin) för att bygga upp en sund bakterieflora efter kuren som tagit kål på det mesta. Som jag förstod det av studien så var det just det som var problemet med antibiotikan; att den vaginala floran barskrapades på bakterier vilket kan leda till ogynnsam miljö för embryot. Det skulle vara väldigt intressant med en studie där en hel Ludmila-kur ingick. Det optimala vore, så klart, om de svenska fertilitetsklinikerna var lika noggranna och gjorde tester som i Italien och Frankrike; men tyvärr är vi inte där ännu.
Hur det än är med anekdoter, Ludmila och hennes kur så brukar jag tänka på oss 4 i tråden som besökte henne på försommaren i år. Alla hade vi det gemensamt att vi hade
väldigt många IVF-behandlingar med oss i bagaget, och som jag minns det diagnosen "oförklarlig". Efter Snösport genomgått hela Ludmilas behandling fick hon månaden som följde för första gången i sitt liv se ett plus på stickan, och det efter en månads hemmaförsök. Tyvärr, som ni vet, så slutade det sorgligt nog med MF. Men var det slumpen att det blev ett plus just efter Ludmila-behandlingen? Kanske, kanske inte. För mig och kalimero blev det inget plus. Men för Enya vet vi alla hur det har gått
!