• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zinfandel: kom att tänka på en sak som jag måste fråga - visst har du använt Menopur de senaste försöken? Jag vet att du vill ha "naturligt", men har du funderat på Fostimon? 
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-12-28 17:19:00 följande:
    Hihi, min läkare, han är för rolig. Han ringde just och var riktigt arg över svensk sjukvård och att det ska vara så svårt att få ta prover, han har stångat sig blodig med min Beer-lista för att ta dem på mig. Han tycker det är för jävligt att vi ska behöva åka utomlands och betala en massa när det går att göra dem här, enligt klinikchefen är proverna inte ur "sjukvårdssynpunkt", trots att infertilitet är klassat som sjukdom.... 

Så nu deklarerade han bestämt "kom hit och knacka på min dörr kl 8 imorrn, bry dig inte om receptionen, kom direkt till mitt rum. Jag raderar allt om infertilitet i dina journaler och jag vet nog hur vi ska ta ett gäng prover, jag är inte bara läkare, jag fattar datorer också Skrattande"! Haha! Men, sa jag, hinner jag få provsvaren till måndag när vi är i Aten?! Du, sa han, det finns mobiltelefoner om jag ska ska ringa ner resultaten till kliniken. Vi fixar detta! Solig Puhh!!!
    Fantastiskt! Vilken läkare! Men det är verkligen anmärkningsvärt att  sjukdomen infertilitet måste raderas ur journalen för att proverna ska kunna tas, och att läkarna själva är "bakbundna" och inte kan agera utan att trixa. Vad spännande att det är dags för Greklandsresan nu; vilket bra sätt att inleda 2012. Det här blir ditt år, Zinfandel!
  • Fjällsippan
    Tuvalina skrev 2011-12-28 20:52:48 följande:
    Om ni var jag, skulle ni behandla er med doxyferm och Flagyl i förebyggande syfte inför IVF:en nu när jag sprayar, trots jag ej har undersökt mig?

Eller är jag knäpp då?
    Instämmer med Zinfandel, det skulle jag också ha gjort.
  • Fjällsippan
    Tuvalina skrev 2011-12-29 18:19:40 följande:
    Ego: Är på spraydag sju nu. Har känt lite irrationell känsla i kroppen och reagerar kemiskt som min älskade man säger. Haha... ja. Jag blir så arg ibland att jag tror jag ska spricka! I övrigt inga biverkningar.
    Vad vet ni om att bli gravid under synarelasprayningen, någon som hört något om det?
    Instämmer med Bengalen; det är inte ovanligt att man blir spontant gravid under sprayandet. Ta ett gravtest, och om det är plus, stort grattis!
  • Fjällsippan
    kattenizze skrev 2011-12-29 12:10:21 följande:
    Satt och funderade häromdagen, och det känns som att vi borde samla ihop våra erfarenheter i den här tråden på nåt sätt, vad sägs om en antalogi med Zinis som redaktör??!
    Bra förslag - jag är också med !
  • Fjällsippan

MissBoring och Sushi: beklagar verkligen att ni drabbats av så många MF , är det någon som har tagit upp MF-utredning med Er? Jag fick göra missfallsutredning p g a jättemånga misslyckade ET/FET samt 1 MA och ett plus som försvann (supersvagt plus som blev minus dagen efter officiell testdag). Missfallsutredningen innehåller många värdefulla prover inför fortsatta IVF-försök, så fråga era läkare. 

• Fjällsippan
    Maryhe skrev 2011-12-30 19:00:42 följande:
    Vet ej än om det blir IVF i januari pga det upptäckta blåsljuden på aorta. Har en tid 23:e januari för ultraljud av hjärtat och ekodoppler för att kontrollera aortan vid magen. Kanske har vår IVF resa tagit slut här. Det är ett större problem än taskig tarmfunktion. Läkaren jag pratade med idag avrådde från IVF just nu, är resultatet av undersökningen inte bra så riskerar jag livet vid en ev. graviditet. Jag vill nog ändå göra en behandling för att åtminstone få ut ägg och ev. frysa ner, i nödfall kan de även frysa ner embryon. Känner mig jäkligt låg. Ska ringa till kliniken på måndag morgon för att få råd.
    Men kära vän; usch vad tungt. Men samtidigt vilken enorm tur att läkaren var noggrann och upptäckte blåsljuden. Hoppas att kliniken kan ge dig bra råd på måndag, kommer att tänka på dig. Kram.
  • Fjällsippan
    Nu Syskon skrev 2011-12-30 22:42:05 följande:
    Även vid korta  metoden räknas det från ÄP. Jag fick ett intyg från IVF kliniken att lämna till MVC, med beräknat födelsedagen baserat på ÄP och där det tydligt framgick att detta ej skulle ändras efter UL. Som IVF gravid får man inte gå över tiden mer en max en vecka. Vilket irreterade mig då vi hade beräknad födelse 22/12-08 och jag gärna ville gå över till -09. I slutänden ville dottern ut mycket tidigare än så och kom den 25/11. Ingen idé att försöka planera något i dessa sammanhang .
    Jag fick samma instruktioner från min klinik. Om man är IVF-gravid i Stockholm och 40+ så får man inte ens gå över tiden i en vecka; så var det i alla fall 2008. Men det kanske är ändrat nu.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?