• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Men!! Anna Linn säger du det så där lite i förbifarten?! Grattis!!! Men vad härligt!!! SkrattandeSoligPlus

• Zinfandel

Hihi, NoKaOi, nixpix men kanske blir nästa karriär? Gillar att lyssna på folk Glad

Programmet var... känslosamt såklart men jag håller med er, och särskilt ogillade jag köksbordsdiskussionen som inte ledde till nåt, totalt onödig och provocerande. Modig kille som ställer upp i tv och säger att han inte har några spermier, det är ju liksom mer känsligt än att kvinnor har taskiga ägg..... TystÖverhuvudtaget tror jag det är bra att många får klart för sig att IVF inte innebär att det självklart blir barn.

• Zinfandel
    kattenizze skrev 2011-09-26 22:11:40 följande:
    Sen vad är det för fråga egentligen; är barn meningen med livet? Kunde hon inte frågat om vad innebär ofrivillig barnlöshet eller nåt sånt...känns nästan religiöst med en sådan fråga, och inte särskilt intressant. Jag menar, jag vet ju knappast själv vad jag skulle svara på en sådan fråga, och det tillför ju knappast den politiska diskussionen något.
    Precis, tack för att du sa det. Jag har alltid tyckt att barn är meningen med livet men nu när jag (kanske) inte får några, har inte mitt liv nån mening då..?! Såklart det har! Jag föredrar också att istället fråga vad ofrivillig barnlöshet innebär. Det är totalt fel forum att ifrågasätta om barn är meningen med livet i ett sådant program. Min förra gyn sa till mig att "barn är inte bara underbara", jag hade kunnat skjuta honom, säger man det till nån som gör vad som står i ens makt för att få barn..?!
  • Zinfandel
    oceanney skrev 2011-09-27 08:39:33 följande:
    Wow! Så intressant. Visste inte ens att det fanns kliniker som fryser bara ägg.

Ja det är ett mycket gott tecken att de befruktades och fäste. Om man väl lyckas befrukta äggen med ICSI så kommer man upp i normala IVF-sannolikheter, har jag för mig. (Vi har själva gjort ICSI pga manlig faktor.)
    Det kan man göra i Sverige också och det var en av de första sakerna jag sa till kliniken "hade man vetat detta hade man frusit ägg för 10 år sedan". Då berättade sköterskan att det diskuteras att erbjuda yngre tjejer men det är både etik- & lagerhanteringsfråga som måste lösas först, idag gör man det av andra anledningar. Men känner ni nån 25-åring så framför idén......
  • Zinfandel
    Maraki, beklagar verkligen Gråter.

Slemmis: bra, du fixar det!!!

Enya: Spykram Flört

Victoria: jovisst skulle det vara härligt att träffa alla IRL och se vem som döljer sig bakom en del alias... Många har jag 1-1-kontakt med framförallt hade jag velat utveckla Fjällis patientförening, det är ett ämne som ju lett oss tillsammans och ett ämne vi behärskar bra!

Katte, Fjällis & Kalimero: jag orkar nog inte ens läsa....

Jag hörde om nån undersökning på Aftonbladet idag om huruvida staten ska bekosta IVF eller ej och att det var oväntat många som sa nej, jag förutsätter att de som svarat nej inte har kunskap i den samhällsekonomiska vinsten i det utan ser det ur rent egoistiskt perspektiv. Vinsten är ju lite större än att behandla lungcancerpatienter men det är oerhört farligt att ställa dem mot varandra.

Ego: såja, nu har jag också brutit ihop men det var säkert nyttigt efter att inte ha fällt en enda tår under eller efter detta misslyckandet. Pratade med kliniken idag, jag vill ha mina journalen innan jag överhuvudtaget yttrar nåt annat men styrkan svek mig och jag bubblade mitt missnöje den denna stackars underbara sköterska. Hon vill naturligtvis att jag framför det till läkarna, vilket jag kommer att göra men kanske inte under ett ensamt möte, som jag sa till henne så orkar jag inte lägga tid på att för femtielfte gången höra "otur, lotteri & ålder". Nu med nån timmes perspektiv på det hela så funderar jag på att be att få närvara på ett av deras kl 16-möten istället med hela personalstyrkan, effekten blir nog bättre då, även om jag är ensam mot alla dem. Jag kommer inte att fortsätta där i vilket fall men för alla som kommer efter mig så kanske nåt kan förändras/förbättras. Jag fick dessutom veta att enligt det scoringverktyg de använder där man väger in allt från fragmentering till ålder och allt annat som kan påverka så har våra embryo fått 20% chans att leda till graviditet, kanske låter lågt i era öron men för mig var det en schysst summa. Efter samtalet satte mig i bilen och stortjöt men nu är det bra igen Flört

• Zinfandel
    Victoria71 skrev 2011-09-27 14:15:42 följande:
    Eller! FLIP: Familjelivs Intellectual Property. För lite urflippat är det ju på gott och ont här ibland också!Solig 
    I like!!!! SoligSkrattande Vi Flippor Skrattande
  • Zinfandel

Tack Turild & Katte, ni är så fiiina tjejer Hjärta å alla ni andra också!! Ju mer jag tänker på Fjällis refererande till Patientföreningen, desto bättre blir det!! Jag flinar ofta åt det!

Håller med dig Victoria, hemskt ord precis som "jag blev plockad på 8 ägg", låter groteskt!! Man får håret fixat och man får naglarna vidgjorda men man blir inte äggplockad... Flört Istället för ruvning föredrar PUPO - Pregnant Until Proven Otherwise!

• Zinfandel
    AnnaLinn skrev 2011-09-28 00:35:07 följande:
    Zinfandel: Tycker det var bra att du delade med dig av dina tankar till oss, det är bra att få bryta ihop och vara besviken! Du är ju bara mänsklig! Blir ju extra känslig (i alla fall jag) av alla hormoner. Det är tufft och beundransvärt av dig att säga till klinike vad du tycker!!  Om du går på mötet kanske du kan ta med nån vän och sambo...då är du ju inte så ensam,  eller varför inte skriva ett brev? 
    Jo, min plan är egentligen att skriva ett brev till klinikchefen - nackdelen är då att man får ett långt, välformulerat svar som han haft tid att vända & vrida på i sin skrivarhörna men framförallt att det inte når övrig personal om man inte skickar en kopia till dem. Men det viktigaste är egentligen inte att bara förmedla mitt budskap - utan att få igång en diskussion kring det, att väcka deras tankar och göra dem uppmärksamma på deras verksamhet. Det gör man inte genom att kritisera, det effektivaste är oftast att väcka en debatt och prata om det. Men vi får se, jag behöver placera min energi på rätt ställen och jag ska stötta Skytten den dag hon tar tag i det!

Katte: tror nog du skrämde upp Turild där en aning... Jag vet väldigt många som inte känner fosterrörelser i v 20-25 hela tiden/varje dag och det är ingen fara. 
  • Zinfandel

Maryhe: öööhh får man inte ens dricka koffeinfritt nu.... Nej, jag tror inte alls det är skadligt, tvärtom så rekommenderas ofta Spirulina men huu vad hemskt jag tycker det är!! Överhuvudtaget tror jag på allt man tror tillräckligt mycket på Drömmer

Kalimero: nä, tror inte ens jag skulle få sitta men men jag måste ha bestämt mig innan jag ens frågar Flört

Inanna: nu är det oroväckande tyst från dig, tycker inte om när du är så här tyst Rynkar på näsan

Turild: skönt att det har varit lite moves nu. Ja, ring du spec mödravård!!

• Zinfandel

Tack goingar för grattisar! 40 år och barnlös känns väl inget vidare men ikväll blir det finkrog med massor med Skål och fest på lördag! Solig Ni är så bäst allihop, så fantastiska och härliga, ungdomliga och sköna!!

Och Mia, grattis!!! Skrattande 

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?