• Snösport

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Innan68: Hoppet är värt att leva lite mer på för oss i denna åldern, känner igen mej i din skyltfönsterreflektion....ingen kan ju gissa 42 år så det är ju trist att man bara är ett födelsenummer denna färd mot bebis.  
    Du ska se vi får nog våra bebisar och stora magar på 43 års dagen.   Kram på dej...inte september än!

• Snösport

Turild70: himla mycket lycka till på fredag    Får hålla tummarna för dej nu! 

• Snösport

Zinfandeln: Jag har läst enhel del av boken du nämner, köpte den för ett bra tag sedan och jag är väl lite trög eller så är det att hjärnana inte kan omvandla engelskan... jag tänkte äta efter den lite mer...äter ju bra idag men det lilla man kan ändra vore ju bra och skulle inte göra något negativt i mitt liv då jag redan innan dricker väldigt lite och aldrig dricker kaffe mm...men jag tycker det är hit och dit fram och tillbaka vad man är för människotyp mm...vad har du gått efter eller har du fått hjälp att tolka detta av din akupunktör eller ngt?

Hmmm...ok, nu när jag bläddrat i den igen så orkar jag inte lusläsa allt vill igång med en gång men kommer inte in i vad man ska följa för ngt. Främst maten!!
    Testat fram att jag troligtvis är en Pitta pita (mest)om man går efter ayurveda...kan man utgå från det i boken istället? 
    Hmmm..hjälp  

Jag tror som du vet också mycket på att kroppen mår efter vilken energi man utstrålar från djupet av själen till ytterskalet...för att kunna förmedla en bra energi...tror inte alls på att bli bitter och att tycka livet är orätt vist. Kan också tycka att de som inte vetat min barnförsöks kamp och får reda på det visssa och då får ett tonfall och en tycka synd om ramsa..ja de gör ingen nytta för mej, det blir jag ledsen av att jag nu även blivit ett offer som folk ska tycka synd om...not my stile!
    Men alla är olika och alla tacklar allt olika och det är tyvärr lika trist och samma längtan för alla oavsett hur man sedan tacklar det.
    Jag tror helt klar jag är optimist och även om jag alltid gråtit lätt vid filmer, nyheter mm så är det lättare till tårar nu även om jag inom mer är lycklig att jag lever, att jag inte varit megasjuk och att jag fortfarande tror ett tag till på mirakel...får ju bara ont i huvudet av att gråta i timmar eller att tycka synd om sej själv för länge.

Men lätt huvudvärk är här nu och jag borde ju få min mens snart kan man tycka då jag testade idag igen och det var ju inget....lika jobbigt varje gång den ska igång då jag som sagt är bevis på att progesteron visst förskjuter mensen då det varit så varje ruvning innan den kommer igång med sådan kraft som ett hammarslag som slår en i 2-4 dgr innan det lugnar sej lite och blir normalt eller slutar. Japp bara att invänta hammaren nu eller om ngn dag eller vad...mens värk och ont i ryggen- blir skönt med min lunchrunda snartKyss 

• Snösport

Zinfandeln: jag bor i Luleå= kraftiga vindar, strålande sol och 0 gradigt i skuggan=vårväder

jo Om jag skrev nyss i "Korta varianten & fostamin "-tråden eller ungefär så ..en sa ngt om ångest: jag försöker leva så jag inte har eller får ångest...som sagt stött på endel i mitt liv och har nu blivit mer oöppen just för faktum att nya kompissar med tydliga megaproblem öppnat sej för mej , blivit fixerade vid mej och förföljt och blivit vansinniga på mej för jag inte botar dem....jo sådant kan man få uppleva om man är öppen, positiv och allmänt hjälpsam och kasnke också därför jag idag inte har en lidelse eller förståelse för ångest längre....ångest kan man i stort sett välja bort och jag tar åtminstone inte skulden för att vi inte kan få barn...det bara har blivit att det inte går känner jag, jag mår inte bättre av som man någon gång då och då undrar vad det är för fel på mej....men givetvis hade det varit lättare att ha haft en diagnos mm annat än åldern ...för så gammal var jag ju inte för 3 år sedan.

Så är det...ska följa matförslagen men som sagt tycker jag äter väldans bra men det var ju det där med choklad och kakor...mums...bestämt mej och idag är jag inte alls så gottesugen som för ett par dagar sedan. Sambon har redan börjat stötta och vara nyttig så vi kör på det..

Jag har ju tränat mycket alltid och gjort tränings- och matrådstips till vänner genom åren och det brukar ju ta 2 -4 veckor för kroppen att acceptera en förändring..nästan vad det än gäller så man märker nog i kroppen om 5 veckor att den kasnke är mer sund eller avgiftad och då brukar ju även vara den kritiska punkt att fortsätta. Brukar säga att klarar du träna regelbundet i 6-7 veckor då klarar du det i all evighet för då har du passerat gränsen...om man gillar det...tror lika med godis...dock aldrig klarat mer än 5 veckor där hi.hi.,hi! 
     Jag älskar träning så det är inga problem och har nu bokat in 6 st helger för skidåkning ...start i helgen om sambon blir frisk från sin lååångvariga förkylning....så får man göra om all semester gått till IVF

• Snösport

Turild70: hoppas för dej idag

Jag testade negativt i tisdags och testade i torsdags...nä jag har inte fått min mens än...tycker t o m att värken avtagit haft mega ryggvärk i flera dgr och mens värk lagom men idag känns det än så länge inget...får se...Brukar ha megaont men under/efter "må bra" behandlingen så har jag inte haft samma pms som jag är van vid vilket ju är positivt men samtidigt skrämmer mej som är van vid det...kommer inte mensen nu? ...brukar dyka upp så jag hoppas på det. Hoppas verkligen på d

• Snösport

Sunseed:  Härligt här är det också vår ska vårskidåka i Riksgränsen imorgon så här ler jag också!
    ahqa, jag har också lite rygg"skador" 1-2 buktande diskar ...hmmm men jag blev bättre sedan jag började göra lite övningar och halvyoga på morgonan ...ska igång med det igen då jag vilat från det i flera månader för min rygg har varit hyffsat stabil så länge jag inte gör ngt av mina crazy aktiviteter som att åka skidor---verkligen wild...hmmm.
    Jag hänger också här i valet och kvalet om vi ska göra fler så kan man väl alltid pigga upp ngn eller gratulera någon .

Kram på er också....bara 47 mil till Gränsen ...är ju en bit iaf...när man bodde söderut så såg det ju inte så långt ut på kartan. Cool 

• Snösport

Turild: nu hejjar vi på dej hela ruvartiden också...tunnarna  inne i handen fortfarande.

Alla med diskbråck??...jag har buktande diskar vilket är lite plågsamt men ej helskadat som diskbråck..buktande disk läker dock inte och gör att ischias på mej kläms titt som tätt om jag inte håller alla muskler stabila.Funkar bäst när man inte gör nedreglering helt klart. pilatesboll och magövningar på den är ngt jag också gillar: armarna på golvet o fottoppen på bollen och sedan dra in och ut benen under dej=kämpa!!  Hoppat över allt vad magövningar heter under alla ruvningar.

Fjällsippa:  Jo det var kolonkörning 3 mil innan vi kom fram till Gränsen igår vi 21.30...det är väl fortfarande sådant så vädret blev inte mindre blåsigt idag som lovades.. Lavinristställen har sprängts och vädret bra/dimma/bra/dimma idag så vi har myst, lagat mat och jag  har haft ett träningspass med att skotta i ca 2 timmar i hög takt på farstubron-trappen= fantasktiskt tjockt med snö när ingen varit i "stugan" på någon månad....1-1,5 meters djupt utanför dörren som vi sköt undan igår och jag fixade idag= nu har jag energi .
    Åker i sådan här lavinfara bara på anvisad plats trots att jag har mycket utrustningTungan utesafety first!!

FRÅGA: mensen har inte kommit igång ...slutade med progesteron på onsdagsmorgon och hade räknat med mens senast fredag. Vad kan det bero på? Någon som vet, ska man kolla o ringa gyn på måndag om jag inte fått det då heller?? Har liksom lite hugg men ingen långvarig värk alls.
    Tips? Förslag?

Ska åka telissar hela dagen imorgon i sol tror jag så då kanske mensen drar igång. Nä nu måste jag ut och gå...rastlös och överenergi som få..after ski är ju kul!!
    .snacka om att progesteronet gjort mej slö för sambon undrar om jag är en duracellkanin nu...dammat har jag gjort också, eldat, fixat varm choklad och värmt kanelissar och skottat..

• Snösport

Oceanney: Åh, vad härligt med bebis!! GRATTIS!!!

Spännande med IVF utomlands, hur skiljer det sej från Sverige tro?  Som sagt läst Brook Shield bok om förlossningsdepression men som även beskriver hennes väg mot barn via livmodersärrbildningar, IVf, missfall och slutligen lyckas via IVF för att genomgå kejsarsnitt och nästan kola för att få förlossningsdepression= värt att läsa och veta om ni eller ngn vän råkar ut för det. Rekommenderas!

Innan68, Zinfandeln: mensen kom på lördagskvällen och mensvärken på söndagen vilket var skönt men det blev 3 timmars jättefin åkning i nära pist fast utanför i lössnön givetvis idag innan det började snöa igen och flatljus...gick bättre än jag trott så nu ska det tränas i magen för ryggen kändes men det kasnke är för mensvärken sitter mycket där också. Har fått ännumer fettomage ...min mage har växt i fett sedan jag började med IVF...någon mer som fått mage? Inte ökat i vikt men i fett och mage . hindrade inte skidåkningen så det är ju ok ha,ha,ha,ha!!
    Innan68, jo jag blir ju odräglig om jag inte får hålla igång så idrotta och sporta allmänt är min ventil för att må så bra som jag gör fysiskt och mentalt...alla har vi ngt....men kan säga att jag njöt idag på hög nivå så jag nästan blev förvånad själv över vilken lycka jag känner när jag åker puder och det flyter på som man vill.Så nu laddar jag inför samtal med läkaren och ska lyssna på allt innnan vi tar beslut om framtiden.
    Tycker du verkar vara en käcktjej också...alla gör vi ju olika grejjer annars hade det varit för trångt på bergen där jag helst vill vara nästan själv Tungan ute

Kram på er alla...nu e det sova som gäller...mensvärk !!

• Snösport

MammaGås: oj, läste ikapp nu, såg du kommenterat : jo jag brukar aldrig få mens direkt efter negativt test brukar dröja exakt 2 dgr alltid...nu tog det 3 1/2 dgr från jag slutat med progesteron så jag hann bli orolig för jag testade ju på RD 15 och RD 17 så vi var väldigt säkra på att det var negativt tyvärr.
    Härligt att du blev gravid, tror jag ska testa apriforce igen då jag hade 8 mm slemhinna vid andra VUL och var finare  och lite tjockare än den har varit tidigare    Men som sagt vi vet inte om vi gör mer....aldrig fått + så något konstigt på i ägg/embryo eller i mej måste det ju vara som hindrat 9 ägg från att fästa....därför vet vi inte om vi ska fortsätta utan kasnke bara tro......jag har ju en kropp som inte gillar mediciner elller hormoner så vi kasnke ska sluta här...bestämmer oss väl om inte läkaren gör det åt oss.
    Hänger här tills vi bestämt oss....hoppas du också hänger här ibland trots att magen snart börjar växa för dej!!!  Här har ju magen växt på annat sätt.hi,hi,hi!

Zinfandeln: jo ska också träna bort magen...men som sagt jag har hållt samma vikt länge nu , gick upp i höstas då TSH strulade och ner ngt kg i start av IVF5 men kanske upp 2 under behandling...det lär trilla av sej själv när jag väl börjar jogga och spinna nu när jag har nästan för lågt TSH...ändrat dos fr 125 till 100 då mitt värde gått nedåt under IVF behandlingen t o m   bra men kan det inte ligga stilla??  
    Jag har förmånen (vissa gillar ju inte muskler på tjejer men jag gör det) att ha mycket muskler så när jag väl kommer igång 3 ggr/ vecka med högintensivt så förbränner jag och omformar kroppen oftast utan att ändra vikt.,..märks på hur kläderna sitter...kan ju väga 70 kg och ha 28 i midjan på jeans ,,om jag får upp dem för mina grova skidlår ha,ha,ha!  Men som sagt nu är det kondis och mage/rygg som är fokus. Får väl fokusera 1 månad nu sedan träna 2 veckor  hemma ruva två veckor träna 2 veckor mm.. ...nä jag är inte fixerad alls!!

• Snösport

Spears: jag fick fostimon efter att inte fått fram så många men med fina ägg sääger de...funkade bättre....inget fäster.

Nu har jag äntlige lagt in en skidbild på mej   Härligt eller hur?!!!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?