• No Ka Oi

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Mia69 skrev 2011-10-06 12:56:00 följande:
    Kan inte låta bli! Kanske börjar jag blöda senare idag eller om ett par dagar  men då kanske jag aldrig får vara med på listan man längtat till... Just idag är jag gravid!!!
    Underbar, härlig, positiv anda!! Behåll den!! Jag önskar test vore självdestruerande så man faktiskt inte kan ta upp dom och kolla igen. Jag har oxå gjort det och blivit hispig...
    Inanna Li skrev 2011-10-06 13:05:12 följande:
    Vad har du för symptom? Idag känner jag nästan ingen magsmärta förutom vansinnigt svullen mage (som innan mens för mig), en våldsam trötthet och lite lätt yrsel.  Känner mig inte direkt gravid och vågar inte testa än heller Skrattande! Jag slutade med progesteronet igår kväll. Har bara ca 8-9 st kvar och de räcker ju inte långt. Ev skulle jag kunna ta en varje kväll till de är slut. När jag plussade sist och ringde för att meddela resultat ville kliniken att jag skulle sluta med progesteronet direkt. Då fortsatte jag ändå eftersom jag hade kvar och hört att det ska vara bra för "äldre" att ta extra progesteron ett tag till.

Tack för tumhållning!
    Jag har kvar Progesteron från försöket i vintras. Jag vet inte hur många men ett par askar i alla fall. Hojta om du (eller nån annan) vill ha. Dom kommer bara ligga i skåpet tills dom går ut och/eller jag får tummen ur att lämna dom till Apoteket.
  • No Ka Oi
    oceanney skrev 2011-10-11 08:18:08 följande:
    Tack tjejer men det känns faktiskt inte så farligt. Känner snarare att jag hade en oändlig tur att jag fick embryona i den ordning jag fick dem. Vid IVF:en fick jag ju två tillbaka som resulterade i dottern. Det här var bara bonusförsök. Har två kvar i frysen från samma omgång. De ska köras i januari och sen är jag klar med allt vad IVF heter oavsett utgång! Solig
    Starkt av dig att bestämma att det får vara nog med försök! Men jag hoppas verkligen du lyckas i januari!!! 

En stor kram till alla er som fått minus. {#emotions_dlg.flower} Jag hoppas att det blir er tur snart!

Har ni sett /läst nyheten om att Fertilitetscentrum på Carlanderska har en bra metod att frysa ägg numera? Tänkte på dig Maryhe. http://www.fcivf.com/index.php?id=194 Göran Westlander (som gjort flera återföringar på mig) var med på TV i morse. Maken såg det. Han sa att han först kände igen rösten och fick rysningar av obehag. Jag känner nog mer tacksamhet över att det finns läkare som kunde hjälpa oss.

Min graviditet tickar på. Vecka 25 nu och allt känns bra.  I går kväll lyckades jag höra Gossens hjärtljud med en stetoskop-app till iPhonen.
  • No Ka Oi
    myran6801 skrev 2011-10-11 22:40:06 följande:
    Ni kloka här är det ngn som vet maxdos man kan ta av folsyra?
    När jag gjorde första IVF:en för sex år sedan skulle jag ta 400 um om dan. Det var ett krav från kliniken. Jag åt 2 tabletter av mitt val kvinna som då innehöll 200 um folsyra per tablett. I vintras när jag gjorde IVF sa dom inget om folsyra, samma klinik. Nu innehåller 2 tabletter Mitt val kvinna 500 um folsyra. Det är dock lite förvirrande att det står att 500 um är 250% av Rekomenderat Dagligt Intag.

Det finns ju tabetter som innehåller enbart folsyra oxå. På dom kanske det står tydligare vad som är maxdos.
  • No Ka Oi
    Nu Syskon skrev 2011-10-13 06:25:54 följande:
    Annars syns inte äggstocken på höger sida och så har det alltid varit.
    Samma sak här! Min ena brukar gömma sig men trycker man på rätt ställe på magen tittar den fram.
  • No Ka Oi
    Zinfandel skrev 2011-10-13 07:38:11 följande:
    Myran & No: men jösses vad lustigt! Ja, inte att de ligger gömda, det är vanligt, utan att ni själva får hjälpa till.....

Jag brukar även få hjälpa till vid återföring. Då får jag hålla i ultrljudsgrejen mot magen. Gissa om jag är nervös då... För tänk om jag skulle slinta och så hamnar embryot på fel ställe eller nåt... Jag håller stenhårt i grejen och vågar knappt andas. Fast lite roligt är det oxå att få hjälpa till!
  • No Ka Oi
    Enya70 skrev 2011-10-17 20:26:48 följande:
    För att åldern vägs in i som en bakgrundsfaktor så bara den i sig ger en hög risk.
    Dessutom så ger IVF hormonerna ofta att blodprovet blir missvisande åt det dåliga hållet. Min IVF läkare sa att hon avråder alla IVF:are att göra KUB och bli orolig i flera veckor i onödan. 

Så det finns ingen risk mer än dåliga siffror och därmed ökad oro

fvp och mkp ar en missfallsrisk på 0.5-1 % så helst vill man ju slippa göra det. Enda alternativet verkar då vara sk utökat ultraljud i v.18-19
    Jag gjorde KUB på Barnmorskegruppen i Göteborg. Där tog programmet hänsyn till att jag gjort IVF. BM ville veta när vi gjort själva hormonbehandlingen och exakt dag för FET. Så det funkar tydligen ite olika på olika ställen. Jag fick 1:593 risk för DS. BM tyckte inte att det fanns någon anledning att gå vidare med FVP. Men det är ju bara en sannolikhetsbedöming, inget säkert svar. Vilket gjort mig nervös många gånger...

Härligt att läsa om lyckade ÄP och VUL!! Grattis Enya, Boombaby och Pralinen!

En stor kram till dig Syskon. Det är bra att kliniken tar väl hand om dig.
  • No Ka Oi

Maryhe, när jag hade ÄL efter min misslyckade IVF i vintras kände jag av foglossning. Så visst kan kroppen vara upp och ner efter alla hormoner. Kalimero, så himla tråkigt att ditt välplanerade försök inte blev som det var tänkt. Underverket, när jag var gravid med nr 1 flög jag över Atlanten två gånger. Först i v 18 och sen i vecka 26. Håll bara koll på vad din försäkring tillåter. Och det kanske inte är så roligt i början av graviditeten med alla främmande lukter. Denna grav är jag dock glad över att vi inte ska flyga och fara. I går fick jag träffa läkare och han sjukskrev mig på halvtid pga sammandragningar. Gossen mår bara fint. Hej alla nya!

• No Ka Oi

Fjällsippan, jag är så imponerad av alla dina försök! Att du har orkat! Jag håller tummarna stenhårt för embryo nr 27 och 28!! Turlid, härligt att höra att du mår bra. Jag mår bra men upplever denna grav som tung och jobbig. Även om jag vill och det behövs har jag verkligen inte en tanke på att kratta löv. Inanna, min bm har forskat på stress och ivf. Sök på Lisbeth andersheim och ivf. Jag hoppas att du tar dug igenom din livskris med ett plus i bagaget. En stor kram till alla fina kämpare!

• No Ka Oi
    Victoria71 skrev 2011-11-01 08:15:52 följande:
    Mmmm ... I like: Googlade på Anderheim och IVF, får genast upp det här: 
    Inget samband mellan stress och resultat av provrörsbefruktning  
    Visst är det bra!?! Det borde jag ju såklart skrivit i mitt förra inlägg... Skrev från iPhonen så det blev lite kort och ihoptryckt...

Sen finns det ju olika typer av stress och forskning kanske inte stämmer på alla. Men jag hade i alla fall blivit lite lättad om jag hittat rapporten när jag var mitt uppe i det.
  • No Ka Oi
    Zinfandel skrev 2011-11-01 14:40:17 följande:
    Detta måste vara det känsligaste ämnet här på FL, inget kan väl få igång tjejer som detta...! Tack för att du tar upp det med den ton du gör, det är faktiskt intressant att diskutera utan att folk får horn i pannan... {#emotions_dlg.djavulsk} Jag antar att anledningen att folk får det är att förutom att det är tungt nog att bära att man inte lyckas bli gravid så vill man inte känna skuld över att det kanske är för att man stressar. Det behöver det inte heller vara.

Först och främst ska man nog definiera stress, det är stor skillnad på att ha en lång to-do-lista, att vara stressad eller stressa upp sig. Det är synd att ordet är så negativt laddat! Jag tillhör dem som gillar att ha mycket att göra, min tillvaro kan verka stressig men för mig är det stimulans. Jag kan visst vara stressad men det är inte mental stress. Tjejerna som går igång på detta laddade ämne har ofta som argument att i så fall skulle det inte födas barn i krigzoner, en sanning med modifikation eftersom hela länder inte kan dö ut (nativitet/mortalitet), kortisolnivåerna inte stiger hos alla pga situationen samt att vi de facto inte vet hur många som inte lyckas bli gravida där... Dessutom brukar de hävda att för att stress ska påverka, så ska man vara så stressad att cykeln blir rubbad och att mens/ÄL uteblir. Såklart är det så men det stämmer inte riktigt heller helt eftersom det inte behöver märkas. 

Så vad det handlar om är lite kort hormonlära, here we go. Kortisol är ett steroidhormon eller ett antiinflammatoriskt hormon som frisätts från binjurarna när vi är stressade och fungerar som ett aktiviteteshöjande hormon. Förutom att det gör oss starkare tillfälligt, så blockerar det östrogen och minskar därmed vår fertilitet samt den skyddande effekt som östrogen har.  En del av oss kan märka att man får eksem, psoriasis & allergier under stressiga perioder, ett jämnt kortisolvärde har en viktig antiinflammatorisk effekt, för att balansera inflammatoriska angrepp. Kortisol styr överhuvudtaget otroligt mycket i kroppen och brist ökar autoimmuna reaktioner, minskar blodsocker & cellskydd, glukosbildning i lever, kaliumnivåer osv. Av denna anledning testas kortisol alltid i samband med sköldkörteln/tsh, eftersom det samverkar med thyriodeahormonerna. Här kommer vi då också osökt in på vikt eftersom kortisolnivåerna även kan vara relaterade till vikten Flört.

Ja, blabla, hoppas budskapet framgick något sånär! Slutsatsen är att man kan ha förändrade kortisolvärden utan att egentligen känna av det men det påverkar tyvärr fertiliteten. Väldigt höga/låga kortisolvärden ger symptom, ofta i form av trötthet & depression. Om det är detta folk menar med stress så ja, i så fall påverkar det. Men man kan alltså heller inte bara säga att stress=mycket att göra, inverkar, det behöver det inte alls. Så nästa person som säger något om stress/fertilitet till dig kan du fråga om de kan sin hormonlära Flört
    Haha! Underbart! Jag visste att nån av er skulle komma med argument att det inte stämmer. De som ska forska om IVF borde gå in och rådfråga er innan de ens börjar för att kolla om de har missat något i sin forskning!

Jag får eksem i ögonbryn, hårfästet och runt munnen när jag är stressad eller mår psykiskt dåligt. Japp, jag hade eksem i vintras när det var dax för hormoner, ÄP osv...

En stor kram till alla som behöver det! {#emotions_dlg.flower}
  • No Ka Oi
    Inanna Li skrev 2011-11-02 18:26:18 följande:
    Tack Glad! De gör VUL dag 6 och dag 8 men dag 6 är lördag och då har de stängt. Därför fick jag första VUL dag 5 på fredag och andra VUL dag 8 på måndag. Nu har jag högre dos än tidigare och det kan vara bra att se om dosen måste justeras neråt eller uppåt, Antagligen kommer de inte se så mycket på fredag men de vill gärna ha koll på hur snabbt blåsorna växer. Jag blev tillsagd att ta dosen 325 med nya Gonal-F sprutor. Men på Apoteket Hjärtat i Nordstan fick jag gamla rysktillverkade Gonal-F sprutor med påklistrad svensk text.På dessa kan man bara ställa in doserna 300 och 337,5. Jag har därför sprutat 337,5 IE i 2 dagar och ska göra det också i kväll. Ska prata med min läkare som jag har telefontid med i morgon (angående sköldkörtelprover och ev. Levaxin)om det är OK att jag gjort så. 12,5 IE är ju ingen jätteskillnad. och jag kan ju sänka till 300 IE efter första VUL.

Lycka till själv!
    Nu är det visserligen sex år sen men då fick jag rekomendationen av Carlanderska att hämta alla hormonerna på Apoteket Biet i Lorensberg. Dom hade alltid allting hemma sas det då. I vintras beställde jag till mitt lokala apotek. Ryska sprutor låter på nåt sätt läskigt.... Fast det ska gå bra för dig nu Inanna så du inte behöver hämta några fler sprutor!!!

Jag ryser när ni skriver om sprej. Det är i dagarna ganska exakt sex år sedan jag sprejade för första och sista (gjorde korta i vintras) gången. Och jag tyckte verkligen inte om sprejen. Det gjorde ont i näsan, näsblod och smakade illa. Usch å fy... Hoppas det går bättre för er sprejare!!!
  • No Ka Oi
    Vi 4 skrev 2011-11-03 18:56:05 följande:
    No Ka oi, uj jag ryser när du berättar om sprejningen, är lite orolig för det eftersom jag avskyr nässprej och lätt får näsblod, men jag ska försöka vara tapper...

.
    Det var inte bra att jag gjorde dig nervös... Tänk framåt, att sprejen är början, att du kommer slippa den, att du måste ta den för att komma dit du vill. Det är klart du är tapper!

Min man var ett stort stöd för mig när jag tog sprej och sprutor. Det var han som höll reda på tiderna, det var han som plockade fram allting, det var han som dubbelkollade att det blev rätt dos. Och peppade mig när jag nästan vägrade... Så mitt råd är ta den blivande pappan till hjälp!
  • No Ka Oi
    Vi 4 skrev 2011-11-07 22:11:01 följande:
    Skytten, jag har ju också börjat hos en kinesolog med akupunktur, han hade också en speciell teknik för hur han satt nålarna, han liksom avsökte området med nålen först och så när hans ögonbryn åkte upp ett snäpp så dundrade han ner nålen. Mkt intressant. Jag fick också örter, för mig var det "brist på energi" tchii som var det huvudsakliga problemet. Det var inte riktigit samma upplevelse som det verkar ha varit för dig, men han var förtroendeingivande och kunnig och hade koll på hur ivf funkar, så det blir spännande att fortsätta.

Frågvisa jag har nu börjat tänka på det där med sprutor och ev. äggplock. Min klinik samarbetar med Fertilitetscentrum i Göteborg, så OM det bli äggplock så ska vi dit. Jag ska till min klinik på vul dag 9, det är en torsdag. Är det troligt att äggplock kommer bli på helgen i så fall? Det står att Fertilitetscentrum ska ha öppet på helgen efter överenskommelse, ha ni någon erfarenhet av det? Brukar de som har tidigt äl i vanliga fall ha mogna ägg tidigare? och tvärtom, eller finns det inget samband med det när man stimulerar? Har googlat runt, men blir inte riktigt klok på detta.  
    Jag har gått på Fertilitetscentrum (Carlanderska) i Göteborg. Är helnöjd med dom. Fast jag har inget att jämföra med. Om man kan justera en dag hit eller dit för att undvika ÄP på helgen så gör dom gärna det. Men det har aldrig varit något snack om att inte göra ÄP (eller ET eller FET) på en helg. Det är otroligt lugnt och avslappnat där på helgen.

Det låter så spännande när ni berättar om akupunktur! Jag är inte tillräckligt modig eller får tummen ur att prova det. Men det hade varkligen varit intresant att göra det förra hösten när jag mådde dåligt och var deprimerad. Tänk om det hjälpt bättre än medicin!?!
  • No Ka Oi

Hej Hopp alla goa kämpare!

Söndagen 29 januari föddes min son!  Det var en okomplicerad och mycket bra förlossning. Vi åkte hem dagen efter och alla mår bara bra! Jag är mycket lycklig! Just nu sover underverket och har gjort det en bra stund. Det är lite skönt att få en stund själv men jag saknar honom i min famn.

Jag försökte uppdatera listan men lyckades inte... Är någon snäll och lägger in följade:

No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan, son 29/1

Jag är ledsen över att jag lämnade er i höstas. Jag blev sjukskriven pga sammandragningar och så här efteråt tror jag att jag gick in i nån depression av något slag. Satt bara och glodde på TV och var ledsen över att graviditeten inte blev som jag tänkt mig. Kändes ju inte riktigt aktuellt att vara i denna tråd och klaga på en graviditet... Nu känns allt toppen igen! Det började vända efter nyår.

Jag har läst lite då och då i tråden. Men för att inte riskera glömma någon skriver jag så här:

En stor kram till er som kämpar. Jag slutar aldrig hålla tummarna för er, ni goa, kunniga, härliga kämpare!

Grattis till er som blivit gravida!!!

Grattis till er som fått era efterlängtade barn! Ett litet extra grattis till dig Turlid, vår härliga trådstartare!            

• No Ka Oi
    snorpan02 skrev 2013-04-25 09:05:34 följande:
    Alltså är det någon härinne som först misslyckats med ET och sedan av samma äggskörd lyckats på FET?

Japp, på IVF 1 fick jag minus på ET och sen barn på FET 1 och FET 2. På IVF 2 fick jag minus på ET och barn på FET 1.

Hej, jag hängde i den här tråden för ett par år sedan. Kikar in ibland för att se hur det går för er. Kram till alla kämpare!  
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?