• No Ka Oi

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Fjällsippan skrev 2011-06-20 22:04:44 följande:
    Ludmilas råd är att använda bomullstrosor (stringtrosor är verkligen NO NO) och vanligt bomull som skydd under behandlingen. Men jag frågade inte hur man ska göra under mens..? Någon av er som varit i Sundsvall som vet?
    Jag har inte testat det själv men en sån menskopp kanske skulle kunna vara ett alternativ.
  • No Ka Oi

Inanna, jag håller tummarna!!!

Jag förstår er om ni vill sluta tråden, det var verkligen inga snälla saker som skrevs... Men jag måste säga att jag är otroligt glad över att ni hållt den öppen så jag kunde hitta er! Ni sitter innne med så mycket kunskap som det vore synd om inte alla kunde läsa. Sen är det en sån otroligt positiv och härlig och underbar tråd! Det är en sån otroligt positiv kraft i tråden!!! Alla trådar på FL skulle ha denna nivå!

Jag har inte varit särskilt öppen med att jag har gjort IVF. Mest av respekt för min man, han vill inte berätta för alla. Våra närmaste vet. Fast inte min bror... Har lixom aldrig varit läge eller funnits anledning att berätta. Men det gör det nog tyvärr nu. Dom har har kämpat ett tag och fått flera missfall... Jag har faktiskt funderat i flera månader på att i alla fall skriva ett mejl till dom. Men jag och min bror har aldrig varit särskilt personliga med varandra så jag tycker det är svårt.

På jobbet är det bara min chef som vet. Jag har mått så dåligt i perioder och det har ju självklart synts på prestationen så jag kände att han måste helt enkelt få veta. Trots att en ganska nära kollega oxå gjort IVF har jag inte berättat för henne. Egentligen hade jag velat berätta för vem som helst, det är ju verkligen inget man ska skämmas över!!! Jag träffade en fd kollega på stan. Han sa glatt att dom varit på Carlanderska. Jag med sa jag. Även om vi inte hade träffats på flera år var vi nära kollegor och när han sa det så spontant och enkelt gjorde jag bara med lixom. Och det kändes bra att göra det!!!

Jag är i vecka 10 nu och vi har inte berättat för någon. Mamma och en kusin anar nog efter midsommarhelgen. Jag brukar inte tacka nej till en snaps... Jag vill vänta med att berätta till efter KUB, minst. Jag är en sån som vill sörja i fred om det skulle hända något.

En stor kram till alla som behöver en!!! {#emotions_dlg.flower} Solig

• No Ka Oi

Intresant det här med att KUB/NUPP inte skulle visa samma vid IVF. Har sett det förut men lixom förträngt det... Jag som gjort en ostimulerad FET vad kan det då lixom spela för roll? Visserligen har vi gjort ICSI och då sticker man ju in en nål i ägget vilket inte känns så naturligt, det kan kanske påverka... Jag har bokat tid till KUB/NUPP. Men jag känner att jag kanske borde läsa på mer om just KUB/NUPP och IVF. Jag vet att Emma-kliniken inte gjorde KUB/NUPP alls på IVF:are för några år sedan. Om det är nån som har hitttat en bra länk tar jag tacksamt emot den!

Det är självklart oerhört svårt det här med KUB/NUPP och FVP... Men jag känner att jag absolut vill göra det. Visar KUB/NUPP dåliga siffror kommer vi gå vidare med FVP. Det har vi redan bestämt. Men visar det dåligt oxå har vi inte bestämt vad vi ska göra. Man kan ju lixom inte bestämma sig för något innan man vet hur det känns att få ett jobbigt besked. Det är så vi vill göra nu. Hade vi inte haft barn redan hade jag kanske tänkt annorlunda.

Man kan ju kolla allvarliga ärftliga sjukdomar redan i embryostadiet. Och kön för den delen. Så man borde väl kunna kolla DS oxå. Men då kanske alla vill göra IVF, det kanske inte riktigt funkar...

Nej usch jag borde verkligen jobba istället föra att sitta här och läsa... Har redan blivit tvungen att flytta på ett möte för att jag inte var färdig...

• No Ka Oi

Slemmis, vilken underbar barnmorska!!! Vilken MVC gick du på? Jag går på Barnmorskegruppen.

Det här med att lämna urinprov under graviditeten är väldigt olika. Min första lämnade jag nog bara två gånger. En i början och en i slutet. Min andra fick jag lämna stup i kvarten. Lite läskigt med alla olika sorters bakterier...

Hej AnnaLinn! 

• No Ka Oi

Mamman, Äl efter IVFen i vintras var den jävligaste ÄL jag varit med om... Det gjorde så ont i äggstockarna. Och jag kände av min gamla foglossning. Hormonerna var verkligen i olag... Nästa ÄL var dock som vanligt.

• No Ka Oi

Jag blir så arg när jag läser att det är så stora skillnader i ålder och antal försök i de olika landstingen. Helt galet... Vård, omsorg och skola borde verkligen vara lika i hela landet! Kalimero, trist att du får åka själv. Men jag håller tummarna att det går bra och att det blir ett plus snart! Spears, det var ju ganska bra siffror. Sa dom nåt särskilt om att du gjort IVF? Om en och en halv vecka ska jag göra NUPP. Lite nervöst...

• No Ka Oi

Turlid, så himla tråkigt med dina siffror. Det pratades ju för ett tag sen om KUB-siffror och IVF. du vet inte hur dom tog hänsyn till det? Varför måste du vänta tre veckor innan FVP? Fanns det inte tid eller kan man inte göra det förrens dess? Jag hoppas så innerligt att det kommer gå bra med FVP och att allt ser bra ut.

• No Ka Oi

Jag har tagit blodprovet och ska göra ultraljudet på onsdag. Det är väldigt nervöst... Jag går på Barnmorskegruppen. Det är privat men anslutet. Jag ska göra KUB och RUL där oxå. För det får jag betala. Hade fått det gratis om jag gjort det på Östra. Men jag har redan gjort ett UL på Barnmorskegruppen, dom gör alltid det vid inskrivning så jag vet att det är samma BM som kommer göra ultraljuden på mig. Och jag fick förtroende för henne.

• No Ka Oi

Jo det är idag. Efter lunch. Får åka själv då lillplutt är sjuk. Känns väldigt jobbigt om det skulle bli ett jobbigt besked. Uppdaterar er såklart så fort jag kan!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?