• kattenizze

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Turlid: Det är nog ingen fara, men jag skulle undvika hoppiga övningar, eftersom det belastar bäckenbottens muskler och ligament och de behövs ju nu när du är gravid. Min klinik avråder från hopp under ruvartiden, men jag kan absolut inte tänka mig att det skulle vara nån fara. Annars är det ju bara bra med fysisk aktivitet under grav  (tänk på blodpropparna tjejer!) jag har märkt att det faktiskt lindrar mitt illamående också. Jag tycker att om du är orolig så ska du prata med kliniken, jag har märkt att det underlättar om man pratar med en van ssk som säger åt en allt är lugnt...; )
    Dessutom tycker jag inte att vi ska tycka att det är pinsamt för att vi nojjar eller nåt (jag gör det) eftersom det är så svårt för oss att få våra efterlängtade plus. Hellre att vi frågar kliniken en gång för mkt än att vi ska oroa oss. Det tycker jag man kan unna sig såhär i den höga åldern vi är i...: )

• kattenizze

Boe: Ja, det är inte roligt, värst är det för sonen. Jag är ledsen för att han knappt ser sin mamma...men fjällis har rätt, jag mår bättre när jag tar det lugnare och funderar faktiskt på att sjukskriva mig som dom vill....Har tom lyckats gå två stavgångspromenader idag! Jaja, hoppas det vänder snart.

Hönan: Jag kan bara säga att jag vet vad du går igenom.

Fjällis: Vilket bra resultat, hoppas hoppas nu att de boar in sig och du också blir medlem av min klubb! Vill ni ha tvillingar?

Enya: Grattis till dig med.

Nu ruvas det det här i den åldersstigna hönsgården, nu hoppas vi plussen bara trillar in!!!

• kattenizze

Fjällis: Var det någon särskild anledning till varför de valde att frysa iCSI-äggen?

• kattenizze

Enya: Nä ingen ska ringa från nån dum klinik nu.

• kattenizze

Enya: Kul att läsa om skillnaden, på min klinik byter man inte om, och de har skippat stesoliden innnan vilket jag tycker är bra. De har kvar morfindroppet vilket jag gillar eftersom jag inte tycker det räcker med lokalbedövning. Däremot tycker jag väntan efteråt är lååång, men å andra sidan tycker jag om att fika och prata och ofta har jag haft så fruktansvärt ont. Jag hade nog inte gillat Köpenhamnsmodellen då jag har så besvärligt efter ÄP. Jag brukade ha ont i drygt en vecka efter ÄP.

• kattenizze

Turlid: Det kanske är enäggs!!  Det vore väl höjden av ironi det....

• kattenizze

Inanna: Kan man ha för många sprutdagar så att de mogna äggen hinner pipa iväg? Jag har alltid haft måååånga blåsor men runt 10 ägg, varav de flera är omogna...Hm, intressant detta. Men nu är det iofs färdigt med IVF:er för min del oavsett hur det går med denna graviditet.

• kattenizze

Slemmis: Jag tycker att ni inte ska göra nåt som inte känns bra för er. Det är ER resa mot barn det handlar om, och inte sjukvårdens. Jag tycker det är oerhört viktigt att ni känner att inte era gränser kränks, det är ju ändå sexualitet vi talar om, och det är något som är privat och intimt för paret själva. Tycker också att jämförelsen med blodprov är helt irrelevant eftersom det inte känns så för er. Nä stå på er, och gör precis som ni själva vill. Det är som sagt ER resa.

Zinfandel: Usch vilken svår balansgång! Ibland är jag bara förundrad över tekniken och naturen, tänk att det funkar!!!

Enya: Egentligen tror jag kanske inte att det spelar så stor roll vilka mediciner etc som används utan det handlar väl mer om man har förtroende för sin läkare och hur bemötandet är i övrigt. Jag är ju helnöjd med min klinik när det gäller just den biten.

• kattenizze

Näää ruva är ett hemskt ord! Jag får associationer till en höna som ligger på en massa ägg...ingen kul syn.

• kattenizze

Turlid: Nej nej nej dra inte ner på proggisarna! Jag var såg och ser ut som ett vietnamesiskt hängbukssvin, jag var jättesvullen runt magen. Men jag har iofs lätt för att bli överstimulerad. Ta kontakt med kliniken för att göra ett VUL för att kolla om det kommit vätska i buken. Men jag tror inte du behöver oroa dig, du är säkert mer svullen än du brukar eftersom du är gravid. Man blir lätt lite överstimulerad då. Däremot är det inget man ska ta lätt på egentligen, eftersom ÖS kan bli ett mkt allvarligt tillstånd. Du ska vara vaksam på ev andningssvårigheter, får du det är det akuten som gäller såklart, men det fattar du själv. Men du ska inte ändra någon medicinering utan doktorns medgivande, tänk på att proggisarna hjälper mot MF.
    Jag tar fortfarande proggisar och ska göra det i flera veckor till. Allt för att minska risken för MF.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?