• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zinfandel skrev 2012-01-30 20:51:51 följande:
    Ja, jag vet, jag är lite udda men måste erkänna att hela denna soppan roar mig på ett högst ironiskt sätt. Det är ju tragikomiskt!! Man undrar om de har 6-7 års utbildning? Hade vi pratat fertilitet så hade jag nog pratat omkull killen. Nu får vi se vad nästa säger imorrn Skrattande De undrar nog på vård-vad-det-nu-heter-som-bestämmer när de får in remiss efter remiss för mig haha SkrattandeSolig
    Tragikomiskt var det ord som dök upp för mig när jag läste ditt inlägg igår. Ser fram emot rapport från dagens läkarbesök. Så idogt och bra som du kämpar på så borde dina äggledare vara historia väldigt snart!
  • Fjällsippan
    Egorapport: jag går fortfarande runt och fnular på huruvida det blir fler försök eller ej. Jag har fortfarande inte ringt till Svend angående allergistudien. För jag har fortfarande inte lyckats sammanfatta min gigantiska journal; jag tappar styrfart när jag läser i den. Men jag har däremot varit hos min husläkare och fick igenom att ta reumaprover; så jag väntar svar på dem. Och jag har fått 2 remisser för TSH-prov som jag kan lämna in under den eventuella IVF-behandlingen (jag har aldrig tagit dessa prover under själva behandlingarna). Vad tror ni; ett under sprutorna och ett efter ET? Eller är det för tätt? Och om TSH't skenar; hur snabbt verkar Levaxinet?Jag har vid det här laget snickrat ihop en liten svensk immunologiutredning, men jag är väl medveten om att den inte går att jämföra med den som görs i utlandet. 
  • Fjällsippan
    Maryhe skrev 2012-01-31 10:22:48 följande:
    12 kommer av att vid detta antal (10-12 ägg) odlar man blastocyster (obs på min klinik, jag kan inte svara för andra kliniker). Teoretiskt sett kan ca 20% av en kvinnas ägg i slutändan ge upphov till barn. I detta fall blir det 2.4 ägg. Gränsen för vilket antal man kan sätta in vid ett tillfälle är 3. Så då räknar man med att det inte blir så många att frysa in efteråt. Sist fick jag precis 3 blastocyster av 10 ägg så jag fick ingen till frysen. Däremot hade jag ju godkänt infrysninga av ägg förra gången, då hade jag ju 6 stycken som jag nu använt. men i och med att vi förlorade 4 av 6 vid uppting så ville jag inte det.
    Maryhe: Okej, då förstår jag. När får du nästa rapport från labbet?
  • Fjällsippan
    42an skrev 2012-01-31 21:18:57 följande:
    Blir lite orolig nu. Pratade med läkaren på CFC igår em, hon sa då att jag skulle ta min Orgalutran på kvällen men ingen mer Gonal. Jag sa då att jag tog båda sprutorna på morgonen. Ok, då är det bra, ta inget mer, bara Ovitrellen kl 22.15. Äp 10.15 imorgon. Hoppas Orgalutranet räcker ända fram så inte blåsorna hinner sticka. Men de borde väl veta. Visst är det så att äggen skall plockas 36 timmar efter Ovitrellen? Borde jag inte vara där lite innan då? Usch, blir orolig!
    Äggen sticker inte 36 h efter Ovitrellen; utan blir "plockbara" (Ovitrellen brukar ju även kallas äggmognadsspruta). Jag har varit med om flera timmars försening vid ÄP och överskridit 36 h med åtminstone 2-3 timmar, och blåsorna väntar snällt därinne. Stort lycka till imorgon!
  • Fjällsippan
    MissBoring: så här ser Ludmilas upplägg ut:

Doxyferm 2 st första dagen, sedan 1 tablett i 8 dagar (dag 1-9). 
    Flagyl en tablett morgon och en på kvällen i 7 dagar(dag 1-7). Mannen får båda dessa kurerna också.  
    Dalacin (vaginakräm) (dag 1-7)

Canestentablett (dag 8-10)

Friskvårdsbehandling: 
    Ovesterin och Lactal varannan dag i 14 dagar (med uppehåll för mensen då man tog en paus). Efter det Ovesterin mån, ons, fre...men jag vet inte hur länge.

Bra att läkaren föreslog en alternativ behandling till dig; jag har haft Fostimon vid IVF och det blev fina embryon. Men inget plus för mig den gången. Men jag tycker absolut att du ska testa Fostimon; enligt min läkare så är det preparatet utmärkt för vissa!
  • Fjällsippan
    linköping68 skrev 2012-01-31 20:41:20 följande:
    Skulle kunna gråta floder...... Måndag kväll och redo för ÄP på tisdag fm. Men vad händer.... Jo tisdag morgon har tempen stigit nästan 1 grad så jag har ägglossat under natten. Detta bekräftas på CFC, att de 3 äggen farit iväg. Det slutar med att det blir insemination och 5000 kronor fattigare för i stort sett inget från CFCs sida. Hade Claus och han kunde inte förstå vad som gått fel. Så nu blir det till att satsa på nästa cykel. Få teletid med läkare på CFC och prata om ev annan medicin och annat upplägg. Kanske starkare dos oralgutrn så äggen stannar. Det enda positiva i detta kaos var att mannen lämnade ett mycket bra prov enligt Claus, över 100 miljoner simmare ivriga på att få göra sitt. Så nu har vi några dagar i Köpenhamn utan stress tillbaka till kliniken. Trevligt, men ack så onödigt egentligen, men vi har det mysigt. Kram till er alla!!!
    Usch vilket antiklimax; och märkligt med den spontana ägglossningen. Men 3 ägg och 100 miljoner simmare kanske kan göra mirakel tillsammans alldeles själva. Kram!
  • Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2012-01-31 19:40:19 följande:
    Jag har varit med om en mardrömsvecka så jag har inte orkat skriva förrän nu. Började med blödningar av färskt blod söndagen den 22 januari. Åkte till gynakuten och allt såg bra ut. Blödningen avtog måndag och tisdag, fortsatte sen rejält på onsdag och pågick medan jag gjorde KUB/NUPP-prov. Blödde rejält på torsdag så då åkte jag till gynakuten igen. Allt såg bra ut. Blödningen avtog och det var lugnt ända till fredag kväll då jag började blöda rejält igen med massor av rött blod och levrat blod och klumpar (en stor som ett färskt plommon) fram till lördag förmiddag. Nu har jag det bara varit brunt blod sen 3 dygn tillbka. Var på gynakuten för tredje gången idag. Kollade att fostret levde och fick läkarintyg för sjukskrivning hela denna vecka. Nu hoppas jag allt ska bli bra så jag äntligen kan njuta av graviditeten. Jag har knappt sovit den senaste veckan, sprungit på toa varje timme och inte ätit så mycket som jag borde.

Är så glad att jag fick så bra resultat på KUB-testet. ris 1:20 000 på trisomi 18 + 13 och risk 1:6489 på trisomi 21 (DS). Bra för en 43-åring! I min ålder är bakgrunds risken 1:42 respektive 1:31 så jag är glad att det blev så mycket bättre. Skönt att slippa gå vidare med FvP!

Önskar alla lycka till med vad ni har framför er. Jag har inte hunnit uppdatera mig helt än!

Stor kram till alla Hjärta!
    Inanna; men vilken hemsk vecka du har haft! Verkligen bra att du får vila nu; och jag hoppas innerligt att du slipper blödningarna framöver. Jättegrattis till resultatet på KUB'en, det är ju fantastiskt för en 43-åring!
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2012-01-31 12:23:32 följande:
    Gör ett snabbinlägg: äntligen hittade jag rätt läkare och Helsingborg kan operera redan om 2 veckor!! Tjohhoooo, jag är i mål!!! Som vanligt, det gäller bara att komma till rätt person.. Snart är jag med i matchen igen!! Tänk att man kan bli så glad över att bli steril haha Flört men det är jag ju redan ändå Glad Hoppas jag vågar tro på detta nu. Yes, yes, yes!!! Ge inte upp!!! Solig
    Instämmer med ditt yes, yes, yes!!! Fy katten vilken kämpe du är - snart är du på gång!
  • Fjällsippan
    MissBoring skrev 2012-01-31 22:30:37 följande:
    Tack, ja men då får vi väl köra på det första för Dalacin och Canestentablett fick vi inte å inte heller Ovesterin coh Lactal.. så då va det inte hela Ludmilla kuren.. men jag har varit hos Ludmilla en gång också å då fick jag heller inte "uppföljningen" utan bara Doxyferm och Flagyl (men jag har ju så dåligt minne att jag inte kommer ihåg hur jag tog det då heller :-/ ) konstigt när alla andra verkar få det så.. Tack snälla Fjällsippa :)
    Ja men då får vi hoppas Fostimon passar mig! 
    Miss Boring; jag tror att både Lactal och Ovesterin är receptfri. Canestenen också. Men efterbehandlingen ska inte tas i samband med ägglossning/hemmaförsöken.
  • Fjällsippan
    Tuvalina skrev 2012-01-31 17:41:08 följande:
    Ego: jag har kollat med VULnu eftersom jag inte har någon ordentlig blödning. Min slemhinna är 4 mm. Jag ska börja spruta gonal f ikväll. Det lät på läkaren som en chansning då denna cykel inte verkar vara den bästa. Om det fingerat visar sig på det prov jag ska ta på dag sex. Om det är för lågt eller för högt så avbryta beh denna cykel jag förstod inte riktigt vad det är som gör att det inte är helt optimalt... Är det så att mitt östrogen kanske är för lågt eller slemhinnan för tunn?
    Tuvalina; hur såg det ut med cystorna idag? Jag har inget svar hur det optimalt ska se ut; men livmoderslemhinnan brukar vara ca 3-4 mm de tunnaste dagarna efter mens och det är ju där du är nu. 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?