Zinfandel skrev 2012-01-17 14:08:20 följande:
Victoria: De utländska klinikerna brukar föredra lägre dos och fler sprutdagar men de det varierar säkert också. Jag har fått en känsla av att Sverige utgår ifrån de största blåsorna och tar dem istället för att spruta lite till, förlora dem och invänta de mindre istället. Hoppas du har fått bra svar idag!
Nu Syskon skrev 2012-01-17 20:48:57 följande:
Det jag har fått höra är att kvalitén blir sämre på de kvarvarande äggen när den första ägglossar. Då börjar de andra tillbakabildas, så därför vill man inte vänta för länge och ha så jämna blåsor som möjligt.
Jag är nyfiken på vad som egentligen gäller här - liksom Syskon nu har jag hört att det inte är optimalt att släppa en större blåsa och invänta de små. Någon läkare sa till och med att det inte är möjligt, när kvinnan får sin LH-topp i samband med att en större blåsa sticker så sticker antingen de andra också, eller så tillbakabildas de. En annan har nämnt att om man inte ta hänsyn till den styrande blåsan så kan man komma i ofas till återföring; livmoderslemhinnan kan agera på den första blåsans avgång och därmed kommer inte den att vara optimal till ET. Men jag vet inte, någon som vet vad det är som gäller?