• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

*testar*

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK*** 
    SyskonETT, 40 år, Sthlm, syskonförsök IVF 1 (misslyckades), inväntar FET.
    Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst
    Fruttan, 38 år (i sept), Stockholm. Väntar på att göra syskonförsök nr 3.
    Zinfandel, 40 år i Skåne, 3 ET & 2 FET
    mamman0301 39 år Blekinge IVF 3 (IVF 1 -, IVF 2 + men missfall )
    Celin, 39, Stockholm, IVF2 (syskon) väntar på FET
    AnnaLinn -72, Halland, 3 IVF:er.
    Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3.
    Finfina, 43 år, IVF 3, CFC
    Mammagås, 39 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, FET - Biokemisk grav. Bor i Örebro, gjort IVF på CvL.
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL,  IVF nr 5 korta behandlingen på CFC, DK - avbröt då det bara var 1 follikel och gjirde insemination 21/10
    Skytten, 40, Stockholm, IVF1 i aug-sep CvL, mens på RD 14, FET 28/11, mens på RD 11.
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, ICSI 30/11 mens RD 9
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro ICSI1 + ICSI2 (frusna ägg)-  sprutstart ca 19 januari Centro Promea Turin, Italien
    Sunseed. 40 år, IVF 1(misslyckades), FET 1, testdag 21/12 minus. Väntar på FET 2.
    Bengalen: 38 år, 7 IVF:er varav 2 ET Cura. 1 ÄD Ava, Riga, 1 ÄD RMC
    Hemulen, 38 år, 4 inseminationer, 2 IVFer, 2 FET. IVF 1 pos, MA v10.
    Thuleslapper, 38 år, Värmland (men går på USÖ),  3 IVF  samt 1 FET, alltid minus.....
    Linköping68, 43 år, Linköping: CFC. Börjar spruta vilken dag som helst 

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, ruvat sexton gånger; fick en son på tionde. Hoppas på hemmamirakel!

***FET*** 
    pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (1 FET),SU,  nytt FET v 50

***SPRAYAR*** 
    Anne f 41, Trönö, första spraydag 23 decIVF försök nr 1. 
    Hönan 39 år, Stockholm, första spraydag 11 okt, ICSI 4 slutet på November i Örebro
    pp08, 41år, Stockholm, IVF7 (syskon) spraystart 24 okt

***SPRUTAR*** 
    Sushi. 42år. IVF 6 på Calanderska, korta metoden med Fostimon. 
    Victoria71, Göteborg, IVF-centrum, IVF-försök nr 2, korta metoden menopur, sprutstart 11/1

***JAPANSKA METODEN***

***ÄP/ET***

***RUVARE OCH TESTDAG*** 
    Mia, 42 år, Göteborg, (2 IVF, FET x 2) nu FET 3, TD 14/12
    Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 5 MA, FET 5/12 TD 23/12

***GRAVIDA*** 
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1
    Turlid, 41 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Lumix, 40 år, BF mars 2012
    Märtaros, 40 år, hemmaförsök, BF 25 april 2012
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9 BF maj 2012
    Maraki73, 38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) ÄP 16/11, ET 18/11,   27/11 TD 6/12
    Inanna 43 år, Nordic IVF-Center Göteborg, (3 ICSI + 3 FET och 2 MA) . ICSI 4, ÄP 14/11, ET 16/11, TD 4/12, BF 5/8-2012
    Vi 4, 40 år, Carlanderska Gbg, IVF nr 1 (syskonförsök), ET 10/12, TD 24/12. BF 28/8 2012

***FÖDDA*** 
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 (KS i vecka 42)
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12, son och dotter födda 12/12 genom KS
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar

• Fjällsippan

Tack för alla svar vad gäller journaler till CFC . Ikväll ska jag börja scanna; och i veckan ska jag försöka få till ett telefonsamtal med Svend.

• Fjällsippan
    MissBoring skrev 2012-01-16 17:35:46 följande:
    Tack snälla ni, Inanna, Maraki och Skytten :)

En fråga, va klart :)

På fredag skulle vi egentligen tillbaka till gyn på eftersnack efter den misslyckade IVF:en och hur vi skulle gå vidare men nu ringde sköterskan och bokade av och hade ingen ny tid till mig förrän 31:e.. Då bör jag väl va i vecka 6/7 om allt går bra, är det vid den tiden man gör ett VUL när man gjort IVF och plussat??    
    Jag tror att de flesta kliniker brukar boka in VUL cirka vecka 8; men jag fick mitt första VUL 6+4 (och fick se det lilla hjärtat picka). Grattis igen !
  • Fjällsippan
    Tuvalina skrev 2012-01-16 19:42:24 följande:
    Åh vad jag känner för allt ni berättar, jag ska sätta mig ned sen i lugn och ro och ge lite respons på det ni skriver!! Jag behöver akut er hjälp nu. Litar inte på någon läkare längre efter allt som hänt. Först skulle jag göra långa metoden med nedreglering och global-f. Nu visar det sig att som jag misstänkte att jag fått cystor eftersom jag börjat spraya på dag 1. Nu helt plötsligt ändrar en annan läkare på hela behandlingen. Nu ska jag börja med sprutor när jag får mens istället som jag ska framkalla genom Primolut nor. Det jag undrar är återigen, vad bestämmer vilken behandling man får? jag trodde jag skulle göra den långa metoden av en särskild anledning. Om det är så enkelt att byta. Varför fick jag då inte göra den korta metoden på en gång? Jag är så rädd att allt kommer gå fel! Tacksam för all er erfarenhet! Läkaren var verkligen en socialt inkompetent tölp!
    Men usch vad trist att det blev cystor! Jag vet inte om jag har några vettiga tankar angående din ändrade behandling. Men när man har/ får cystor kan det bli problem med att bli nedreglerad över huvud taget (som jag har förstått det), och då funkar inte långa metoden. Jag tror att de sätter igång din mens genom Primolut delvis med förhoppning att cystorna "försvinner" med den blödningen. Men som sagt, ring och få en förklaring kring ändrat upplägg - ska du behålla Gonalen för den korta? 
  • Fjällsippan
    Mamma gås skrev 2012-01-16 22:08:24 följande:
    Ja, jag känner att det är det rätta och jag tackar för det beslutet idag när jag var till skolan då ny termin började idag. Det kommer bli en rejält tuff termin och jag behöver verkligen ha ork och fokus om jag ska klara den.

Nej, jag har ingen erfarenhet av smärtkliniken. Har op diskbråck L5/S1 men gick inte där då heller. Op gick bra men nervtrådarna har helt klart tagit stryk.

Är du op för ditt diskbråck? Min pappa hade det oxå och blev op för flertalet år sedan men de skruvarna å dyl de satte in började förflytta sig så nu har han fortfarande problem och de kan bara ge en prognos på 50/50 om de opererar igen å den chansen vågar han inte ta. Han är halvtidssjukskriven sen många år tillbaka å går på beh 3 ggr/v. 

Det är verkligen ett gissel med diskbråck! Operation har aldrig varit aktuell för mig; mina bråck sitter i nacken (C4-5). Jag har fått behandling och stärkt nacken genom sjukgymnastik. Idag är jag smärtfri (men har format mitt liv så att jag inte överskriver "tröskeln" så att jag triggar smärtan igen). 
  • Fjällsippan
    Tuvalina skrev 2012-01-16 23:24:40 följande:
    Alltså jag är övertygad om att den här läkaren inte visste vad han höll på med i stunden. Jag ska behålla gonal-f, men han diskuterade inte det ens. Vet inte ens om han såg vilken behandling jag skulle ha. Han bläddrade hysteriskt bland journalerna. Han var inte förberedd alls inför vårt möte.

Är det vanligt med Gonal-f vid korta metoden?
    Fy, vad frustrerande med oförberedd läkare. Man tappar ju själv fokus när det blir så; och frågorna kommer i efterhand. Vad gäller preparatval så var jag mest nyfiken på om han resonerade kring stimuleringen med dig. Alla preparat används för korta metoden, själv hade jag Puregon sist. Men jag har fått för mig att många kör med Menopur nu. Jag förstår om du blir konfunderad över hans hysteriska bläddrande och helomvändning av behandling. Lycka till med samtalet imorgon - hoppas att du får klarhet över situationen.

• Fjällsippan
    Victoria71 skrev 2012-01-17 11:31:31 följande:
    Aj. Så det som hänt är att mina ägg stressats att mognat så snabbt? Jag började ju förra onsdagen. Nu blev jag ledsen. Inte ditt fel.
    Vet du hur många folliklar du har på g och ungefärlig storlek? Jag har grillat min läkare flera gånger huruvida antal sprutdagar spelar in på slutresultatet - och enligt honom så finns det inget enkelt svar på det (och ingen rim och reson), och det är olika från cykel till cykel och från kvinna till kvinna.  Vid den korta metoden (och om man börjar med sprutorna på dag 2 eller 3) så har ju den naturliga cykeln redan avverkat ett par dagar och sedan tar FSH-stimuleringen vid, och ibland har den naturliga follikeln redan kommit en bit på väg redan på CD 2/3 och då kan det behövas färre antal sprutdagar. Resultatet kan man först utvärdera efter ÄP/ET/gravtest. Ska du ta ÄL-sprutan ikväll? 
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2012-01-17 18:29:20 följande:
    Nån som hört talas om ModuCare?!
    Jo, jag har hört talas om det - men aldrig provat. Den beskrivs som "växtbeståndsdelar har en stärkande effekt på immunförsvaret, förstärker aktiviteten hos naturliga mördarceller och T-hjälpceller och dämpar samtidigt överaktiv respons från antikroppar." - och jag kände mig frågande till förstärkt immunförsvar och naturliga mördarceller?
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2012-01-17 14:08:20 följande:
    Fjällis: ja, du ett litet elände! Har nu funnit kliniker som kan operera redan nästa vecka (!) och därefter men det är inte säkert att min försäkring gäller... Pratade med 7 pesoner idag på det stora försäkringsbolaget tills jag bryskt meddelade den siste att se till att nån kunnig ringer upp mig istället. Jag har nämligen en försäkring som gäller, betald och klar men se, den är inte tillräckligt gammal..! Så till slut tvingade jag personen i andra änden att efter mycket hård press erkänna att jag har en försäkring som gäller som inte gäller... Om jag ska välja en landstingsklinik utan för mitt eget län så måste jag fixa fram en "betalningsförbindelse" från mitt län som intygar att de pröjsar ändå. Det ska jag leta fram, sånt trodde jag landstingen fixade mellan sig... Där står jag just nu, det finns alltså kliniker som står beredda att operera, nu ska bara det administrativa lösas... {#emotions_dlg.djavulsk}
    Herregud vilken soppa du har hamnat i med Försäkringsbolag som trilskas. Hur fungerar det med att lägga ut pengarna själv, och få ersättning i efterhand (så som man kan göra vid IVF-behandling utomlands m a oi annat landsting). Förmodar att det är nya tag som gäller imorgon - lycka till!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?