Zinfandel skrev 2011-09-27 13:44:02 följande:
Jag hörde om nån undersökning på Aftonbladet idag om huruvida staten ska bekosta IVF eller ej och att det var oväntat många som sa nej, jag förutsätter att de som svarat nej inte har kunskap i den samhällsekonomiska vinsten i det utan ser det ur rent egoistiskt perspektiv. Vinsten är ju lite större än att behandla lungcancerpatienter men det är oerhört farligt att ställa dem mot varandra.
Ego: såja, nu har jag också brutit ihop men det var säkert nyttigt efter att inte ha fällt en enda tår under eller efter detta misslyckandet. Pratade med kliniken idag, jag vill ha mina journalen innan jag överhuvudtaget yttrar nåt annat men styrkan svek mig och jag bubblade mitt missnöje den denna stackars underbara sköterska. Hon vill naturligtvis att jag framför det till läkarna, vilket jag kommer att göra men kanske inte under ett ensamt möte, som jag sa till henne så orkar jag inte lägga tid på att för femtielfte gången höra "otur, lotteri & ålder". Nu med nån timmes perspektiv på det hela så funderar jag på att be att få närvara på ett av deras kl 16-möten istället med hela personalstyrkan, effekten blir nog bättre då, även om jag är ensam mot alla dem. Jag kommer inte att fortsätta där i vilket fall men för alla som kommer efter mig så kanske nåt kan förändras/förbättras. Jag fick dessutom veta att enligt det scoringverktyg de använder där man väger in allt från fragmentering till ålder och allt annat som kan påverka så har våra embryo fått 20% chans att leda till graviditet, kanske låter lågt i era öron men för mig var det en schysst summa. Efter samtalet satte mig i bilen och stortjöt men nu är det bra igen
Zin! Du är SÅ duktig! Förstår inte hur du orkar vara så påläst och engagerad hela tiden. Det är fantastiskt att du står rakryggad mot kliniken och vill prata med dem och ge din syn på saken - kanske framför allt för att du inte tänker gå där mer utan mest gör det för dina efterkommare.
Jag kom på ett bättre namn än DIP till den internationella patientföreningen:
IP, rätt och slätt. Det betyder ju vanligtvis intellectual property - och vad är det vi här är om inte en stor hög människor med ett mycket stort kapital intellektuell egendom!