• Ypke

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hmmm... Blir fundersam - Vad är eg. CD (när man ruvar), beräknad från när då? Min senaste mens första dag trots att jag börjat spraya? Jag tänker att BIM är ca två veckor efter ÄP - är det konstigt?

• Ypke

God morgon!
    AnnaLinn, tänker på dig idag och hoppas allt går vägen ändå! Och på dig, Inanna ... börjar så sakteliga ana vad den här utdragna ruvningstiden gör med oss! Jag är på RD 8 nu (men CD 28, om det kan räknas alls vid färskförsök) och vågar knappt gå på toa längre, min mens brukar alltid börja några dagar innan med lite småduttande. 

• Ypke

Tycker listan ligger lite väl långt bak ... Här är den igen - bra för virrpannor som jag själv som har svårt att hålla reda på alla ivf-kompisar. Ruvare - hur har ni det?

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst 
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, nästa IVF blir på CFC, DK under hösten 
    Fruttan, 38 år (i sept), Stockholm. Väntar på att göra syskonförsök nr 3. 
    Hönan 39 år, Stockholm, ICSI 4 i Örebro 
    Zinfandel, 40 år i Skåne, 3 ET & 2 FET
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro, ICSI 2 frusna ägg Centro Promea Turin, Italien
    Maraki73, 37 (snart38) Göteborg, IVF 3 i höst ( tidigare 2 iVF minus, 1 FET plussade men fick MF)  

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, syskonförsök nr 6 på CvL, ÄL 29/9, BIM 14/10, FET i november 
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök (får man väl kalla det) IVF i höst 
    Sunseed, 40 år, Dalarna. Eskimåer i frysen men kör hemmaförsök så länge... 
    Linköping68, 43 år, Linköping: Hemmaförsök, ev en IVF till om någon klinik säger ja.....
    Thuleslapper, 38 år, Värmland (men går på USÖ), första FET nu i höst.

***FET***
    Skytten, 39, Stockholm, IVF1 i aug-sep CvL, mens på RD 14, FET i okt-nov 
    Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 5 FET i slutet på Okt 
    Oceanney, 42 år, Frankrike, Syskonförsök, FET 26/9

***SPRAYAR*** 
    pralinen jessica, 38 år, Göteborg, ivf3,SU,  spraystart 12/9

***SPRUTAR*** 

***ÄP/ET***

***RUVARE OCH TESTDAG*** 
    bellami01, 38år, Försök #4, FET 25/8, TD 5/9 
    Inanna 43 år, IVF-Centrum Göteborg, FET 21/9, TD 5/10 (Försök 6, Tidigare 3 ET + 2 FET och 2 MA) 
    pp08, 41, stockholm, IVF6 (IVF3syskon) ÄP 20/9, ET 22/9, TD 8/10 
    Celin, 39, Stockholm, IVF2 (syskon) ÄP 20/9, ET 22/9, TD 10/10 
    Mammagås, 39 år, 3 IVF:er. Bor i Örebro, gör IVF på CvL, FET 1: 22/9, TD 8/10 
    Victoria71, Göteborg, IVF1, IVF-centrum, ÄP 22/9, ET 24/9, TD 12/10 
    Mia, 42 år, Göteborg, IVF2/FET2, TD 10/10, (TTD 7/10)
    Oceanney, 42 år, Frankrike, Syskonförsök, FET 26/9, TD 8/10

***GRAVIDA*** 
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg 
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12 
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12 
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1 
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar 
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1 
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan 
    Lumix, 40 år, BF mars 2012 
    Märtaros, 40 år, hemmaförsök, BF 25 april 2012 
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012 
    mamman0301 IVF2 Blekinge, Cura Malmö ÄP 24/8 ET 27/8, TD 15/9,BF 15 maj 2012 
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9 BF maj 2012

***FÖDDA*** 
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg 

• Ypke

Ni som vet så mycket. Vad vet ni om Herbalife? Det är näringsprodukter som säljs endast av hemmaförsäljare. Min svärmor håller på med det och har lobbat jättelänge för att jag ska börja. Jag har varit jätteskeptisk hela tiden men tänker att jag kanske ska se över mitt intag av näring och vitaminer och bra saker kroppen behöver, inspirerad av er. Och är Herbalife bra är det en enkel väg att gå. Jag behöver inte gå ned i vikt, bara leva lite hälsosammare.

• Ypke
    pp08 skrev 2011-10-03 10:04:19 följande:
    Victoria71: jag skulle inte börja med Herbalife under ev. graviditet. Kanske bra att komma igång om detta försök inte lyckas eller efter att du har fött barnet. Kan vara lite för mycket av det goda under en graviditet. Funkar bra med lagom kosttillskott som folsyra, kvinna multivitamin samt varierat kost (mycket grönsaker, frukt o kött o fisk i lagom mängd)
    Nä, har också tänkt det. Men vill se lite neutral fakta (hon är hård svärmor, kan inte dissa utan att v-e-t-a
  • Ypke
    pp08 skrev 2011-10-03 10:04:19 följande:
    Victoria71: jag skulle inte börja med Herbalife under ev. graviditet. Kanske bra att komma igång om detta försök inte lyckas eller efter att du har fött barnet. Kan vara lite för mycket av det goda under en graviditet. Funkar bra med lagom kosttillskott som folsyra, kvinna multivitamin samt varierat kost (mycket grönsaker, frukt o kött o fisk i lagom mängd)
    pp08 - hur känner du dig förresten? 
  • Ypke
    pp08 skrev 2011-10-03 10:51:50 följande:
    Victoria: allt kan hända. Det svåra är att grav symptomer är samma som progesteron/mens symptomer. Tjuvtestade idag minus men var förmdodligen för tidigt. De gångerna jag har plussat har det varit svaga plussar fr början så jag borde veta bättre.
    Modiga du som vågar tjuvtesta, svårt avgörande det där. Min sambo vill absolut inte vi ska tjuvtesta. 
    Jag hade lite molande mensvärkssymptom igår, men annars är det verkligen kav lugnt. 
  • Ypke
    oceanney skrev 2011-10-03 11:12:27 följande:
    Ja, är man låghormonare är det nog bäst att vänta. lite. Jag plussade supersvagt på RD 15 med tvådagarsembryo. Strecket var knappt synligt för blotta ögat. Skrattande

Nu på RD7. Har olika känningar hit och dit men det är troligtvis bara progesteronet. Fick just min första rejäla "mensvärkskänning". Kändes som att nu sätter det igång precis när som helst. Jobbigt, men så var det ju sist också och då var jag gravid så det betyder ju ingenting, men jobbigt är det..
    Oceanney, hur vet man om man är en låghormonare?
    Ja, det är dumt att spekulera, men samtidigt KAN man bara inte låta bli!
  • Ypke
    Zinfandel skrev 2011-10-03 13:34:04 följande:
    Vicotira: jag vet allt du behöver veta om HL Flört Men jag håller med pp, börja inte nu och förbättra din kost istället!
    Ok ... if you say so ... men vad vet du? Vad tycker du? Har du läst nåt vettigt som inte är författat av HL-folk?
  • Ypke
    Zinfandel skrev 2011-10-03 13:51:27 följande:
    Produkterna är det absolut inget fel på men vi är lite lurade att tro att vi behöver tillsätta så mycket i kroppen för att må bättre (I Sverige är vi storkonsumenter av hälsokost). Har man en brist så blir man mer eller mindre sjuk. Har man ingen brist så kan man inte tillsätta 20% och må 20% bättre. Vattenlösliga vitaminer kissar du ut direkt om kroppen inte behöver det, det är alltså totalt onödigt. HL är utmärkt kostersättning, även om jag personligen föredrar riktig mat istället för pulver både vid träning & vitktnedgång. Att ta en burgare på stan och sen en shake och vitaminpiller rimmar totalt fel i mina öron. Sen är tyvärr inte alla råvaror bra nu för tiden men bättre än i pulverform. Om man nu ändå vill ta ett pulver så HL ett mycket bra alternativ. Vid eller inför graviditet föredrar jag bra mat, frukt & grönsaker (+ god sömn, lagom motion, solljus, frisk luft, kärlek och så lite stress som möjligt), man bör nog inte påverka och förändra i kroppen för mycket åt något håll, håll den lugn istället.
    Mmmm ... det låter mycket klokt. Du är så klok. Tänker egentligen samma, men med denna entusiastiska svärmor som är nyfrälst på området ... nu blir det svårt att slingra sig ur detta jag halvlovat att jag är intresserad av

Svärmor säger att hon själv och aaaaalla hon rekommenderat detta för upplever att de blivit mycket piggare och friskare och starkare och smalare (de som velat) sedan de började med HL. Skulle du säga att det är för att de SAMTIDIGT blivit mer medvetna om vad de äter, börjat motionera mer och kanske i allmänhet känt att de gjort något åt sitt soffsitteri? 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?