• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Cathy och linköping; jag blev också uppriven när jag läste på FASS om Fostimon och tog upp riskerna med min läkare; och hans förklaring/beskrivning (som jag tyvärr kan återberätta för det var ett par år sedan nu) fick mig att sluta oroa mig helt  för preparatet. Så hör med Era läkare om ni är oroliga{#emotions_dlg.flower}

• Fjällsippan
    Tuvalina skrev 2012-03-01 13:32:33 följande:
    Hörrni, nu är det något på G här på IVF kliniken i Falun!

Har ni hört talas om att man kan behandla kvinnor med lite sämre äggkvalitet med androgent hormon?

Alltså något av de hormoner som männen har som kroppseget hormon. Tyvärr visste sköterskan inget om behandlingen, hon läste bara innantill för mig att det är ett maskulint hormon och har visat sig ge goda resultat för kvinnor som behöver öka äggkvaliteten.

Det kanske inte alls är något nytt detta för er, men jag hade ingen aning om att det fanns. Förmodligen är det så att jag behöver öka äggens kvalitet och då har de sett att detta androgena hormon kan göra det på kvinnor som jag...

Kan ju tillägga att jag fått mens idag
    Beklagar verkligen mensen ! Stor kram! 

Spännande med nytt forskningsprojekt på IVF-kliniken i Falun; ser verkligen fram emot att höra med om det här!

• Fjällsippan
    Sunseed skrev 2012-03-03 17:44:39 följande:
    Vad räknas till autoimmuna sjukdomar i läkarnas värld, förutom t ex MS och IBS(?)
    Oj, jag är inte rätt person här i tråden att svara på läkarnas syn på autoimmuna sjukdomar. Jag har själv ingen diagnostiserad autoimmun sjukdom. Någon annan som kan svara som har bättre koll?

• Fjällsippan
    myran6801 skrev 2012-03-03 17:30:00 följande:
    Halloj hr kommer en uppdatering fr Barcelona. Igar var vi pa kliniken for en forsta konsultation. Det var mkt valordnat och vi blev bra bemotta. Lite kansla av bebisverkstad var det dock. Det fanns en egen incheckning for internationella par och tjejen som tog emot oss var mkt rar och hade all info om oss. Vi fick fylla i en del papper och sedan fick min man lamna sitt prov och ta blodprover som jag hade missat att han maste ha. Sen vantade vi pa doktorn en stund men nar han dok upp borjade motet. Han gick igenom ALLT fr info om nar jag fick mens till siturationen idag, allt om vara familjer eventuella sjukdomar osv. Han gjorde ocksa en VUL och om det inte var for att jag startat en IVF just skulle han gjord en mock-up dvs kolla vilken kateter de skall anvanda och var de skulle placera ettembryo. Men det fick vi hoppa over. Sedan han gick han noggrant igenom hur aggdontationen gar till, hur de valjer donator osv. Sen kom doktorns assistent, var personliga kontaktperson och fragade om vi hade nagot som vi tyckte doktorn hade missat eller om vi hade nagra fragor och tillsist gick hon ocksa igenom kostnader. Vi var helt slut efterat, mycket att ta in och fundera pa. Barcelona ar som alltid harligt och vi har det jatte skont.  Kram kramGlad
    myran6801 skrev 2012-03-03 17:34:53 följande:
    Hade jag vetat vad jag vet efter att ha besokt kliniken i Barcelona skulle jag aldrig ha gjort sa manga forsok i Sverige!!! Enligt min mening ar de efter i kunskap och sarkilt vad galler behandling av oss svarstimulerade aldre. Doktorn var valdigt diplomatisk men jag sag pa honom att han tyckte doser mm inte var korrekta.........
    Härligt att höra om mötet i Barcelona. Det låter helt suveränt{#emotions_dlg.flower}!

Jag har ofta undrat om "mock-up" - någon som har erfarenhet om/hur/när det görs på klinikerna i Sverige? Det kanske görs i förbifarten; men jag som har gjort så många återföringar har aldrig hört någon läkare resonera kring det här *nyfiken*.
  • Fjällsippan
    Sunseed skrev 2012-03-04 13:51:39 följande:
    Ja, jag missuppfattade nog S. Skrattande 
    Jag är ju lite mesig så jag frågade om det finns någon extra bra efterbehandling man kan få förutom progesteron och östrogen när äggen inte vill fästa? Och då sa han att det inte är aktuellt i mitt fall och att hur fina ägg man än har så är det tyvärr alltid 50/50 om det fäster eller inte, och det är nästan alltid där det falerar för dom flesta.

Han sa också "Vi har inte sett att det gör någon skillnad att medicinera" Sen sa han att enda gången dom kör något extra är om man har haft missfall. Därav att jag missuppfattade det där med vilken medicin han menade. Han pratade mer generellt uppenbarligen. Bra att ni rättade mig.

Och visst, dom kanske är efter på det här med IVF och för/efterbehandlingar så att man borde testa något annat. Men jag måste mogna lite i mitt huvud för att våga åka utomlands. Det är väldigt tryggt att vara på samma ställe när man har gynekologfobi och får ångest varje gång. Jag är inte riktigt där ännu, men högaktar er andra som orkar forska och greja och fixa. Hjärta Just nu vill jag inte gräva ner mig för att jag inte fick kortison, för då orkar jag inte må bra.

Jag har fortfarande hoppet uppe och orkar nog inte grubbla för mycket utan vill försöka hålla sinnet så positivt det går, åtminstone tills jag har gjort så många insättningar att jag börjar fundera på vad jag håller på med. Nu ska jag ruva och må bra i någon vecka så får hjärnan ta nya tag sedan.

Kanske agerar jag annorlunda om ett halvår eller så, men jag kör på enligt kliniken ett litet tag till.

Kram till er igen. 
    Grattis till jättefint behandlingsresultat! 

Vill dela med mig av min erfarenhet då jag är en av dem som har bidragit till att "medicinerna inte visar någon skillnad" i Falun. När sonen blev till hade jag ingen tilläggsbehandling. Men jag har fått kortison ett flertal ruvningar, och då har det inte blivit något. Så ruva lugnt och förhoppningsvis ångestfritt, vännen!

Ps. det här är absolut inte riktat som kritik till immunterapi; för ni vet att jag "tror på det" och de behandlingar som ges från utlandet! 
  • Fjällsippan
    Skytten skrev 2012-03-05 19:11:27 följande:
    Hej alla. Har legat däckad i årets värsta pms-värk i kroppen, har inte kunnat jobba på fem dagar! Men idag tog jag mig till akupunktören och hoppas på att bli människa igen. Första mensdagen idag och nu ska det om allt går som det ska bli FET i v.12. Aku gav klartecken. :) Men nu ska jag först börja med Flagyl. Och har lite frågor: är det jobbiga biverkningar? Måste man ta Diflucan efteråt? Gyn skrev ut t sambon oxå så han ska få knapra flagyl om det blir hemmaförsök igen. 
    Eftersom jag tog hela Ludmilas coctail så vet jag inte vilka mediciner som gav vilka biverkningar. Men jag mådde illa under några dagar; också  fick jag svamp på tungan (men först efter avslutad behandling). Sambon mådde också illa. 
  • Fjällsippan
    Maryhe skrev 2012-03-06 14:04:34 följande:
    Ja plåtmage är rätta ordet. Magsjuka första gångeni livet vid 22 år ålder (smittat av äldste sonen) och sedan 2 gånger ytterliggare sista gången december 2007, men aldrig så hemskt som alla andra pratar om, bara illamående. Uppvuxen i Bai Bang ,Vietnam. Föräldrar och bror drabbades ofta av amöba bakterien o satt på toaletten. Aldrig jag. Vid hemkomst efter alla år utomlands i tropikerna så var vi tvugna att göra en hälsoundersökning. Alla var friska utom jag som hade salmonella, utan några som helst symtom...

Jag började med Flagyl vid mens och det var inga problem. 
    Den där plåtmagen känner jag igen . Jag har rest mycket i Asien och behöver aldrig tänka på vad jag äter; medan mina reskompisar har varit däckade i både det ena och det andra. Det är i och för sig tur att en håller sig frisk, och kan ta hand om de andra. Min mamma och pappa hävdar att jag föddes med plåtmage.
  • Fjällsippan
    Mamma gås skrev 2012-03-06 11:47:59 följande:
    Själv mår jag relativt ok just nu, har varit mkt och jag har mått ganska dåligt både psykiskt och fysiskt. Går en omgång på smärtenheten för att hitta nåt som funkar som smärtlindring för min fibro. Sen fick vi reda på att min mamma har en cysta (7x5 cm) i hjärnan (inte konstigt att hon varit såååå dålig i flera år) och nu går vi och väntar på op till i Uppsala för henne. Cystan i sig är ju inte farlig men eftersom den är så stor å trycker på annat där inne i skallen så är den farlig pga av det.
    Längtar på nåt vis tills vi ska köra nästa omgång i maj - hatkärlek kan jag nog känna och det är ju vårt sista försök (har vi sagt iaf). 
    Usch vad jobbigt med din mamma. Skönt att höra att du mår hyfsat trots omständigheterna; och hoppas att smärtenheten hittar lindring som funkar för dig.
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2012-03-06 09:07:36 följande:
    Efter att ha plöjt bibeln så vet jag nu att många som har endo felaktigt får diagnosen IBS, de flesta får aldrig ens diagnosen utan istället "oförklarligt barnlös" eller nån annan diagnos för man missar endon samt den immunologiska inverkan. Hela 30% har dessutom fibromyalgi. Hypotyreos, MS, reumatism och SLE är också mycket vanligt förekommande. 60% av alla som har endo har även allergier och 12% har astma. Så bara genom mitt höga TNF-alfa kan man misstänka detta. I Sverige kan man ta ett prov som heter CA125 som kan visa förhöjda värden vid endo.
    Så otroligt påläst som vanligt ! Hur är det med TNF-alfa; vet du om det tar långt tid för det att stabiliseras när man har tagit bort "roten till det onda"? Vet du när blir det aktuellt att kolla dina värde igen? 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?