• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Tuvalina skrev 2012-03-15 11:17:04 följande:
    Tack Zin!!

Innan graviditeten med vår son så hade jag en menscykel på 28 dagar. Mens i fyra dagar.
    Nu efter förlossningen har allt bara spårat ur.

Jag vet ju inte hur lång min lutealfas är eftersom jag inte haft ägglossning på väldigt länge verkar det som.

Kanske borde jag vänta en månad till och se om kroppen stabiliserar sig och på så sätt hoppas att det blir en bättre IVF behandling?
    Men hur är det med ditt prolaktinvärde? Jag har för mig att du har nämnt något om det tidigare.
  • Fjällsippan
    Tuvalina skrev 2012-03-15 10:56:34 följande:
    Hur mycket tror ni det påverkar hur kort ens naturliga menscykel är när man gör IVF?

Och som vi pratade om igår, hur det påverkar att man har en "bra" cykel med ägglossning, cykeln innan IVF?
    Jag har sett statistik/forskning på det här med cykellängdens inverkan vid IVF. Men minns inte var och när. Ska leta vidare.
  • Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2012-03-12 12:40:29 följande:
    Jag kommer prata med BM om detta längre fram, Än så länge har jag inte fått någon "specialplan" på MVC fast jag har gjort IVF och är över 40. Väntar nu på att få en tid för Aurora-samtal och ev. kunna få igenom planerat kejsarsnitt. Har ganska stor förlossningsskräck som är en stor orsak till att jag väntat så länge på att försöka bli gravid.
    Vad bra att du ska boka upp ett aurorasamtal. Jag har hört mycket gott om det från mina förlossningsrädda väninnor. Jag delar inte din rädsla, däremot hade jag en stor annan oro eftersom min lille var på väg ut redan i v 23 (och jag låg inlagd på förlossningen) och därefter fick jag hantera prematurrisk resten av graviditeten. Så jag författade ett förlossningsbrev, vilket jag kan rekommendera hur man än planerar sin förlossning. För även om man har planerat snitt, så kan ju barnet välja en annan dag för sin ankomst. Då kan det vara skönt att ha tankarna uppstrukturerade och nedskrivna. Jag skrev i mitt förlossningsbrev att ungen i magen hade kommit till efter åtskilliga år av barnlöshet och 10 IVF-behandlingar och att  jag därmed hade ett generellt orospåslag. Och jag fick verkligen gehör för de här orden när det blev dags för förlossning (och eftervården). Och för mig var det lite av terapi att skriva förlossningsbrevet, det kändes tryggt att få ner sina tankar/önskemål/rädslor mm på pränt. 
  • Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2012-03-15 13:38:27 följande:
    Jag har också läst att det är bättre med så långa cykler som möjligt då det visar på att man har längre till klimakteriet. Men så finns det ju också tjejer som alltid haft korta cykler och då motbevisas ju förstås teorin. Men som alltiid finns det ju undantag!

Läs gärna om längden på menscykelns betydelse på Linneklinikens hemsida (scrolla längst ner):

www.linne.se/nyheter/
    Ja, just det, det var där som jag hade sett infon
  • Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2012-03-15 13:34:13 följande:
    Tack ! Bra, att du påminner om förlossningsbrev. Jättebra idé att skriva ner vilken bakgrund man har och hur man känner och vill ha det. Även om man planerar allt in i minsta detalj så kan det ju ändå bli annorlunda som du skriver.
    Jag skrev väldigt kort om bakgrunden, typ ett par meningar men först i brevet och med feta bokstäver.  Jag kände/trodde att min IVF-historia skulle kunna påverka hur jag agerade under förlossningen och därefter. Hoppas att du får gehör för dina önskemål på AurorasamtaletHjärta!
  • Fjällsippan
    Sunseed skrev 2012-03-15 13:51:50 följande:
    Då finns det hopp. Då ska jag vara noga med att säga att det var PLUS i flera dagar och sedan minus, så kanske dom blir lite mer fogliga. :)

Jag har lagt till dom flesta jag pratar med här, så prova om du kommer in. 
    Jag kommer in
  • Fjällsippan
    hemulen skrev 2012-03-15 15:16:17 följande:
    Fjällsippan, sa de något mer? Menade de att en biokemisk graviditet skulle vara anledning nog för att medicinera med fragmin/prednisolon? Eller har du någon mer anledning till det? Jag hade en sådan graviditet förra gången (och ett tidigare MA) och ska göra nytt FET nu på måndag. Blir stressad nu, tänker att jag också kanske borde... Å andra sidan har jag fött ett barn en gång och lever lite i tron att det borde gå utan tillägg av medicin. Vad vet jag?!
    Jag hade, som du, haft ett MA tidigare. Jag vet inte om kliniken bedömde "plusset som försvann" som biokemisk graviditet. Bidragande orsak till att man la till Fragmin/Prednisolon var nog främst alla  ET/FET med fina embryos som jag har genomgått och som har resulterat  minus (och att de svenska läkarna själva ansåg att någon förändring måste göras och kanske började misstänka immunologiska orsaker till mina misslyckanden). Det var under ett syskonförsök som jag fick de här tilläggsmedicinerna, så jag hade också fött barn tidigare.  
  • Fjällsippan
    Skytten skrev 2012-03-17 23:07:33 följande:
    Men åååååh! Nu såg jag att jag fått svamp på tungan. Flagylen. Suck. och Fluconazol verkar inte hjälpa mot det. Får man använda Mycostatin eller har ni andra tips? Känns inger bra m svamp i kroppen inför FET. Hoppas att det är lokalt.

Min tungsvamp gick bort med mineralvatten. Jag tror att det funkade för myran också.
  • Fjällsippan
    tjorven01 skrev 2012-03-19 09:04:50 följande:
    Hur gör ni andra? 
    Har ni någon psykolog ni går och pratar med?
    Själv både jobbar och pluggar jag vilket har gjort att jag inte velat boka in ytterligare en sak av rädsla för att det ska göra mig än mer stressad.
    Jag har en fantastisk akupunkturtjej som har lyckats stabilisera mina energinivåer så att jag mentalt mår så mycket bättre nu men allt oftare kommer sorgen över mig och jag känner att det blir svårare och svårare att tänka positivt och det känns som att jag bara försöker lura mig själv.
    Sorgen känns som ett stort svart djupt hål och trots att jag vet att jag inte kommer att gå omkring och vara olycklig i hela mitt liv så känns det som att jag heller aldrig kommer att få vara lycklig heller.
    Det enda sätt jag har lyckats hantera denna situation på är att tänka att det inte är meningen att jag ska få vara lycklig och att det bästa sättet att hantera livet på är att bara acceptera att det inte blir bättre än så här.
    Jag gick tidigare till en kurator som kliniken hade knuten till sig en varje session gick bara ut på att jag satt och grät en timme medan kuratorn frågade hur lång tid jag skulle ge det här.

Inte meningen att vara negativ och pessimistisk men jag behöver råd från er hur ni hanterar allt det här.
    Att bara förtränga det som jag gör funkar sämre och sämre nu.

Stor kram till alla fantastiska kämpare här inne. 
    Jag känner så mycket med dig, och ditt inlägg! Jag gick till en psykolog under en längre period, och blev remitterad via min husläkare. Men om jag minns rätt så var remissen inte ägnad helt åt sorgen kring alla misslyckade försök utan även till den situation jag befann mig i att bearbeta/acceptera den kroniska smärtan (diskbråck i nacken) som jag hade blivit diagnostiserad med i samma vända. Jag misstänker att min husläkare la upp remissen på det sättet så att  terapin skulle bli godkänd via landstinget. Det visade sig att strikt KBT inte passade mig just då, den var alldeles för "uppgiftsorienterad" medan jag hade ett oerhört stort behov att bearbeta mina tankar kring alla misslyckade försök och få hjälp att se framåt. Jag hade tur att "få" en terapeut som förutom KBT jobbade med andra inslag i sin terapi (avslappning, visualiseringsövningar m.m.). Innan man väljer terapeut  får man först ett "provsamtal" och om det inte funkar kan man välja en annan. Min syster arbetar som psykolog inom Stockholm Läns Landsting - jag kan höra med henne om hon har några tips hur du kan gå till väga. Stor kramHjärta!
  • Fjällsippan
    Enya70 skrev 2012-03-19 14:35:16 följande:
    Tjorven, jag har egen erfarenhet av att gå till psykolog för att bearbeta barnlöshet samtidigt som vi startade upp adoptionsutredningen. Min landstingsknutna psykolog rådde mig faktiskt att byta till en privat psykolog just för att utredarna kan begära ut utlåtande från psykologen som syns i landstingsjournalsystemet.

Och min psykologs erfarenhet var att det spelar ingen roll hur mycket han intygar att jag är en lämplig mamma så länge det finns en depressionsmisstanke el annat. Det förstår sig oftast inte de här utredarna på att särskilja vad som är vad och orsakat av vad.

Oerhört tråkigt att det ska vara så men mitt råd till dig är att söka en KBT psykolog privat för att hålla detta utanför dina offentliga journaler.

Kram och lycka till!
    Jag såg inte ditt inlägg innan jag postade mitt - ur den här aspekten så är det klokt att söka en privat psykolog.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?