• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

hemulen skrev 2012-03-19 15:04:59 följande:
    Tack för alla lyckönskningar. Nu är jag ruvare till en jättefin 8-cellig eskimå. Såg ut som den aldrig hade varit fryst enligt embryologen. Det andra embryot klarade sig inte. Är dock nöjd med ett toppenfint och dessutom nöjd med att vi försökte få två så att vi inte nästa gång skulle behöva mötas av att det inte blev insättning för att det enda embryot inte överlevde. Nu ska ruvas (och pluggas.... tenta på fredag).
    Grattis till eskimåruvningen ! Tummarna är hårt påkopplade!
  • Fjällsippan
    mamman0301 skrev 2012-03-19 15:15:13 följande:
    Ego: Vul idag 9 stora äggblåsor och 2 mindre, så förhoppningsvis blir det äggplock på fredag.
    Oj, vad bra med 9 stora
  • Fjällsippan
    Skytten skrev 2012-03-19 16:07:23 följande:
    Maryhe - kan du berätta lite mer om hur läkarna avgör med vul när det är bäst för FET? Vad "vill" de se på vul för att veta när rätt tidpunkt är? Jag ska ju få gå på vul i morgon och det vore bra med lite argument i ryggen. Jag gissar att äggblåsan är borta men om den inte är det....
    Ja, jag vet inte varför de envisas med morgontest....Jobbigt iaf. Men jag brukar få utslag på morgonen så egentligen funkar det för mig. 
    Skytten: jag tycker själv att det är ett gissel att hålla på med ÄL-test inför FET. Jag har själv ifrågasatt att klinikerna envisas med morgontest, och om man får glad gubbe på kvällen innan så har jag för mig att min klinik ändå beräknade återföringen som att ÄL-stegring skett morgonen därefter. Skumt och fel, tycker jag. Dom VUL jag har gjort runt ÄL så har jag förstått att det kan vara svårt att bedöma med 100% säkerhet om ägget har lossat (om det precis har skett). Om ÄL har skett för några dagar sedan så kan livmoderslemhinnan vara "vitare" på VUL'et.

Men jag håller tummarna stenhårt för att du möts av en glad gubbe imorgon alternativt har en fin blåsa på g på VUL'et!.   
  • Fjällsippan
    Sunseed skrev 2012-03-19 18:33:03 följande:
    Jag är lite villrådig.
    Vi ska köra ett nytt försök, men frågan är HUR snabbt ägg försämras. Vi har hittills haft en väldig tur med fina blastocyster och vi har nu två i frysen.

Vi har pengar till ett FET kvar efter sista IVF:en men vi löser mer pengar om det behövs. Så frågan är om vi ska köra en FET eller om vi ska köra en full IVF igen för att få ut fler ägg. Å ena sidan är det skönt för kroppen att vila lite från hela behandlingen, en FET är ju ganska lindrig. Å andra sidan är jag orolig för att äggen ska vara jättefula om 2 månader. Jag vill ju spara på fler blastocyster om möjligt.

Jag känner mig stark i kroppen i år jämfört med för ett år sedan. Så jag känner att jag skulle klara vilket som (rent psykiskt) men skit vad svårt det är att bestämma sig. Foten i munnen
    De gånger jag har kört 2 stor-IVF'er tätt så har det blivit färre ägg. Det kan absolut vara tillfälligheter, men min magkänsla säger mig att min stockar mår bra av vila mellan stimulering och plock. Så jag hade kört FET, speciellt om jag hade fina blastisar i frysen med god chans till graviditet. Men jag vet att de flesta resonerar tvärtom, och att de väljer att plocka ägg och spara frysisarna. Jag har svårt att tro att äggen hinner åldras drastiskt på 2 månader. Vad härligt att du känner dig stark i kroppen !
  • Fjällsippan

Skytten: bra att du få får börja med prog innan återföringen. Jag har ingen erfarenhet av Lutinus, men om du är ordinerad morgondos tror jag inte att du ska ta morgonen innan återföringen. Så har det varit för mig när jag börjat med prog innan FET.

• Fjällsippan
    Sunseed skrev 2012-03-21 21:02:20 följande:
    Det finns två olika grenar av akupunktur i Sverige. Den ena är TCM som är en lång utbildning enligt Traditional Chinese Medicine. Där får man lära sig vilka punkter som enligt kinesernas erfarenhet ska undvikas vid graviditet. Det är inte alltid sjukvårdspersonal utan egna företagare och är således inte anslutna till vården, även om det säkert finns undantag. 

Den andra grenen är en 3-veckors utbildning där sjukvårdspersonal läser akupunktur (ofta i Kina) men en mer västerländsk variant med mer lokal smärtlindring och inte lika holistisk i sitt behandlingssätt. Där verkar det uppenbarligen som att de INTE får lära sig de kontraindicerade punkterna (?).

Vem som har rätt och fel låter jag vara osagt. Men jag skulle personligen inte chansa.
    Jag skulle strunta i om "forskningen" inte säger det för jag skulle ta risken i den situation man befinner sig i med massor av IVF:er. Och jag litar på att kineserna (som själva använder akupunktur på sjukhus) vet vad dom håller på med och inte ljuger när dom lär ut sin urgamla kunskap.

Jag tycker att man som kund har rätt att kräva att folk som sätter nålar på en ska veta vilka punkter man bör undvika om man är gravid, och om inte annat ta reda på vilka det är.
    En av dom sitter på axeln, en av dom sitter på handen där tummen och pekfingret går ihop, en av dom sitter nära hälsenan på utsidan av foten och en av dom sitter på insidan av smalbenet ungefär en handsbredd ovanför "knöcklan". Man ska även vara försiktig med en punkt som sitter på benet strax nedanför knäet som heter Mage 36. Min rektor sa att jag skulle sätta Mage 40 istället om jag ruvar, för den är mildare men också bra för magen. 

Det är svårt att förklara dom punkter i skrift. 
    Tack för den här viktiga informationen, Sunseed!

Jag har aldrig fått akupunktur efter ET/FET. Och beträffande punkten pekfingret/tummen så blev jag tipsad att trycka på den under förlossningen, just för att den både är utdrivande och smärtlindrande. 
  • Fjällsippan

Idag har jag träffat Dr Sköldkörtel (jag undviker att nämna hans namn här, som jag förstod det så verkar han ändå inte ta fler patienter då han är flera år över pensionsålder). Alla mina värden visade sig vara helt ok (TSH 1,7), men han tycker absolut att jag skulle behandlas med Levaxin ändå eftersom jag i det här läget, när jag står inför min sista IVF med så många misslyckade återföringar bakom mig, inte har något att förlora. Så från och med imorgon så börjar jag ta 50 mg, om 1 månad ökar jag till 100 mg och sedan blir det återbesök. Han vill behandla mig i 2-3 månader innan jag gör nästa IVF. Så här kanske alla gör; men jag delar med mig ändå eftersom det kanske kommer någon till gagn: han ordinerade mig att ta Levaxinet direkt när jag vaknade på morgonen på fastande mage och därefter vänta en halvtimme med frukosten. 

Han hade dessutom en uppfriskande syn på kvinnans fertilitet - jag önskar att jag kom ihåg hans egna ord för det lät så himla bra men jag minns inte hur han uttryckte det. Hur som helst så menade han att med ökad livslängd så har kvinnans fertila ålder förlängts och att med mina snart 44 år är det inte alls är kört. Man blir ju så otroligt glad (och paff) över att få stöd och uppmuntran. Jag höll nästan på att börja gråta i tunnelbanan på vägen hem över hans varma bemötandeHjärta.

• Fjällsippan

uppdaterar lite grann

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK*** 
    Finafina 43 år, gjort I 3 VF, korta metoden, CFC , ska ner i vikt (8kg) inför nästa försök
    Zinfandel, 40 år i Skåne, 6:e försöket våren 2012
    Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3.
    Mammagås, 39 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, IVF på CvL. IVF 4 Falun i maj.
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, IVF nr 5
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, ICSI 30/11 mens RD 9
    Bengalen: 38 år, 7 IVF:er varav 2 ET Cura. 1 ÄD Ava, Riga, 1 ÄD RMC, planerad IVF-start på CFC i början på mars.
    Thuleslapper, 39 år, Värmland (men går på USÖ), 3 IVF samt 1 FET, alltid minus.....
    pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (1 FET),SU, nytt FET v 50
    Hönan 39 år, Stockholm, första spraydag 11 okt, ICSI 4 slutet på November i Örebro 
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro ICSI1 MF ICSI2 (frusna ägg) - ICSI3- väntar på FET
    Nu Syskon, 42 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 7 ICSI, Kanske April
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, ruvat sexton gånger; fick en son på tionde. Sista syskonförsöket i maj/juni, CFC.
    Linköping68, 43 år. CFC. Gjort 1 IVF, neg. 
    Tuvalina, 41 år, Trönö/Hälsingland, 1 IVF försökmens RD 14.
    Sunseed 41 år, I väntan på IVF 3 eller FET (6:e insättningen)
    Victoria71, Göteborg, Carlanderska, gör IVF-försök nr 3 i mars 2012

***SÄNGHALMSLIGAN*** 

***SPRAYAR*** 

***SPRUTAR***
    Sushi, 42 år. IVF 6 på Calanderska, korta metoden med Fostimon.

***ÄP/ET/FET*** 

mamman0301 39 år Blekinge IVF 3 (IVF 1 -, IVF 2 + men missfall ) ÄP 23/3
    Skytten, 40, Stockholm, CvL, 1 IVF, 1 FET, FET 2 23/3

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Hemulen, 38 år, 2 IVFer, 4 FET. IVF 1 pos, MA v10.  Testdag 4/4. 

***GRAVIDA***
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9 BF maj 2012
    Maraki73, 38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) ÄP 16/11, ET 18/11, 27/11 TD 6/12 Inanna 43 år, Nordic IVF-Center Gbg, (3 ICSI + 3 FET, 2 MA). ICSI 4, ÄP 14/11, ET 16/11, TD 4/12, BF 5/8-2012 

***FÖDDA***

Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 (KS i vecka 42)
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12, son och dotter födda 12/12 genom KS
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1.Tvillingar
    Turlid, 41 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF 27/1, son 11/1 genom KS
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1, son född 25/1 genom KS
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan. Son född 29/1.

• Fjällsippan
    Skytten skrev 2012-03-21 21:59:09 följande:
    Vad glad jag blir för din skull Fjällsippan! Är det något vi behöver höra så är det historier om förstående läkare som inte diskriminerar pga ålder. Vad bra att du fått en plan, måste kännas skönt!
    Tack . Ja, det känns otroligt bra att få göra någon förändring (förutom de ändringar som CFC gör) inför nästa försök. Och nu känner jag mig väldigt peppad igen !
  • Fjällsippan
    myran6801 skrev 2012-03-21 22:15:57 följande:
    Fjällsippan, vilken positiv info du delar med dig av! Underbart! Har en fråga ang när man ska ta levaxin. Jag har hört att man inte ska ta den med mjölkprodukter därför tar jag 2 h efter frukost. Sa din dr något om det?
    Nej, han nämnde ingenting om mjölkprodukter. Bara att jag ska ta den med vatten direkt när jag vaknar, och vänta med frukosten.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?