Tack, kära ni, för kramar och stöd! Igår var jag redo att ge upp, men idag känns det bättre igen. Jag tror att jag blev chockad och förvånad av Svends bemötande; att han ifrågasatte ytterligare en behandling när jag inte ens fått nej från mina svenska kliniker. Men jag förstår vad Svend menar; att mer eller mindre alla embryon som återförts har varit perfekta enligt klinikerna poängsystem. Och att han inte kan göra något annorlunda eller mer än de svenska klinikerna redan har gjort. Han hade dock några förslag på förändringar. Nu inväntar jag de provsvar som Dr Wikland har tagit, och sedan får vi se om/hur vi går vidare. PGD och intralipider hade varit fantastiskt i mitt fall - men pengarna är slut (det står till och med i min journal - "anledningen till att inte fler behandlingar görs är för att pat inte har råd").
Någon som har koll på skillnaden mellan Prednisolon och Medrol? Jag ser att det är olika aktiva substanser, och på Svend lät det som man kunde få en annan effekt med Medrol än med Prednisolon. Jag har bara haft Prednisolon tidigare.
Vad gäller embryobedömning så kan jag bekräfta att klinikerna verka köra sina egna poängsystem. Falun verkar ha ett liknande poängsystem/bedömningskriterier som det som Maryhe beskriver. Innan ET/FET så brukade jag gå igenom embryoprotokollet med läkaren och siffrorna stämmer överens med de som Maryhe beskriver. CvL har en skala på 10 poäng, och har utarbetat ett eget bedömningssätt, om jag har förstått rätt. När jag gjorde landstingsförsök på Huddinge använde man ytterligare en annan scoring (där max var 3,5 om jag minns rätt). Det som skiljer Falun åt är att de även bedömer "zonan", skalet runt embryot. Tror dock inte att zonan representeras av en siffra i "scoringen". Vid tjockt skal gör de AHA. På CvL görs inte den bedömningen, så vitt jag vet.