• Sunseed

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Fjällsippan skrev 2011-03-18 18:32:17 följande:
    Jag känner på mig att det kommer att bli en massa plus i tråden framöver!
    Ja, jag med!
  • Sunseed
    turlid70 skrev 2011-03-18 19:35:15 följande:
    Hahaha, nunnor som kämpar för att få barn tillsammans. Tillsammans är man stark!
    Sunseed skrev 2011-03-18 16:53:08 följande:
    Jahapp, då vet man vad Zinfandel och Snösport pysslar med idag... Kyss
    Inget hindrar Fjällsippan pyssla med detsamma. Kör hårt alla tre, plötsligt händer detSolig.
    Shit, dom är TRE stycken dessutom (jag läste otydligt)... Haha.
    Nu behöver man inte fundera vad Zinfandel, Snösport OCH en Fjällsippa gör.  Man kanske borde rodna. Skäms
  • Sunseed
    Zinfandel skrev 2011-03-18 21:02:55 följande:
    Oups, jag får visst ge mig i kast med mina husmoderliga plikter SkrattandeTungan ute

Skål Turild Skål
    Vad fasen gör du här hörru! haha
  • Sunseed
    Inanna Li skrev 2011-03-25 12:39:54 följande:
    Precis vad jag känner Solig!
    Jag är nog skendräktig för jag har redan kommit in i den andan trots att jag inte är gravid ännu. Efter IVF:en har jag totalt tappat motivationen för karriär. Det enda jag tänker på är att få gå och svära över att jag är tung och gravid och se fram emot ett nytt liv med en större familj än min sambo och jyckarna. Hjärta Visst är det roligt att jobba - men det är då rakt inte allt i mitt liv.
  • Sunseed
    Inanna Li skrev 2011-03-29 12:47:21 följande:
    Hönan - Tror att du hinner med en behandling innan kliniken stänger. Ta det lugnt fram till dess. Jag kan relatera till ökad vikt av hormoner. Känner mig själv som en uppstoppad korv och skulle gärna klä mig i ett tält eller en sån där "one piece suit" som ser ut som en rymlig pyjamas med plats för magen! Klart att det finns hopp för oss alla så länge vi producerar ägg! Här ges inte upp!
    Jag kan bara instämma. Jag har gått upp 9 kilo. Motion och ändrad kost hjälper inte så jag är övertygad om att det är fel i hela hormonbalansen i kroppen och lägger ingen energi på vikten, utan kör på massage, akupunktur och träning - ett helt kit för att åtminstone komma i balans, så kommer nog viktnedgången på köpet sedan. 

Visst vill man igång, visst vill man ha det där förbaskade plusset, men flickor, vi får inte sluta ta hand om oss.  
  • Sunseed

Grattis Dallas!!!!!!!! {#emotions_dlg.flower} Vilken fin början på dagen!

En fråga till er kloka tjejer. Sedan i januari  när vi började IVF-resan  har jag gått upp 8 kilo och jag har kämpat i flera veckor nu för att det ska vända så att jag kan återvända till min normalvikt, men det händer inte ett skit. Jag går UPP i vikt. Vi äter sunt i veckorna (unnar oss på helgen - men inga mängder). Jag ligger på ett kaloriintag under det jag förbrukar,  så det ska vara omöjligt att gå upp i vikt/stanna i vikt. Ekvationen går bara inte ihop. Kan det vara så illa att hormonerna har ställt till det så totalt att hela förbränningen i kroppen är ur balans? Det är ju ingen mening att kämpa med vikten om det ändå inte hjälper. Som grädde på moset har jag fortfarande inte fått ägglossning. Jag har inte haft någon sedan den artificiella i februari. Gråter Vad händer med min kropp? Nu är jag livrädd att jag aldrig mer ska komma i form och att jag aldrig mer ska få ägglossning...

• Sunseed
    Zinfandel skrev 2011-04-02 09:57:35 följande:
    Sunseed: det är likadant här och jag hört att det är fler som har det så. Den enda gemensamma nämnaren jag kan se är återigen just - hormonerna. Jodå, din kropp kommer att komma i fas igen, var inte orolig. Men cykeln sätts ur fas och trots att jag inte tagit hormoner sen i januari så har jag starka hormonkänningar fortfarande. Det som oroar mig är att det inte verkar finnas någon långsiktig forskning av hormonintaget varken på barn eller kvinnan. Jo, du kommer få ÄL igen!! Mitt enda råd är att låt kroppen få återhämta sig och stressa inte med att försöka gå ner i vikt under tiden. Jag vet att det är frustrerande men du får nog låta tiden ha sin gång. Koncentrera dig istället på att försöka må bra trots ev övervikt, svårt kanske men försök ändå. Sen kommer det ena efter det andra att lösa sig av sig själv. Kramar
    Du är så rar. Jag är bara lite orolig för att OM jag råkar bli gravid så kommer det att bli jättetufft om jag redan innan har fått 8-10 kilos övervikt. Jag är bara 1.60 kort och har skador i rygg och nacke som påverkas av detta så jag vet inte hur jag ska göra. Jag har jättesvårt att komma i må-bra-fas i själen när det rent fysiskt inte fungerar som det ska. Jag kämpar som tusan med att hålla fanan högt, men shit vad det bär emot.

Jag är verkligen oroad över vad hormonerna har ställt till med i kroppen. Jag är från början väldigt anti-mediciner och nu med facit i hand vet jag inte om jag vill prova IVF mer, utan om vi helt enkelt ska vara barnlösa istället. Jag vet inte längre om jag tycker att det är värt att förstöra både kropp och själ, för jag har förlorat mig själv på bara ett försök. Jag känner att min eventuella graviditet borde komma ur glädje, kärlek och värme och inte i hysterisk fysisk stress och emotionell berg- och dalbana. På bara ett försök känns det som att jag har tappat bort mig själv helt och hållet.. Det är svårt det här.. Gråter

Fasen, jag är känd för att vara en väldigt positiv och skojfrisk människa, men inte ens den finns kvar. Vad händer liksom...

Men åter igen tack för att någon orkar lyssna när man dyker ner i diket. :) 
  • Sunseed
    Inanna Li skrev 2011-04-02 10:54:37 följande:
    Sunseed - Stor kram till dig! Jag är också 160 kort och har kämpat med min vikt sen första IVF:en för ett år sen. Och skyller allt på hormonerna som jag sprutat i och stoppat upp! Så jag vet hur det känns. Och jag har också hamnat i deppträsket och känner mig som en helt förändrad person ett år senare. Men ge inte upp! Tänk på de fina blastisar som ligger och väntar i frysen på att bli bebisar. Din ÄL kommer tillbaka. Den kan tillfälligt utebli pga stress eller andra faktorer. Annars kan du göra stimulerad FET (mera hormoner , jag VET men förmodligen mera skonsamt än en IVF-behandling). Skickar ett Hjärta till dig!
    Hjärta
  • Sunseed

TACK för att ni finns. Det blir liksom lite plågsamt att terrorisera sambon med all ångest och ilska. Det är så skönt att få "prata av sig" här. Annars har man ju ingen som skulle förstå. Solig

• Sunseed
    Zinfandel skrev 2011-04-02 11:42:37 följande:
     Det jag vill säga till dig Sunseed är bara att det är helt okej att tänka och känna som du gör, jag har full respekt för dem som väljer att pausa, hoppa av eller att faktiskt välja bort barnakämpandet. Jag är helt överens med dig och skulle vilja krama om dig ordentligt. Det här är inte enkla grejor och det sätter igång många tankar och grubblerier. Du måste släppa lite börda från dina axlar vännen. Skriv hur mycket du vill! Kramar Hjärta
    Å vad dina ord lättade lite av mina tankar nu. Tack.
    Det känns nästan skamligt att känna att just nu känns inte längtan efter barn så stor att jag vill gå under på kuppen, och då undrar jag om jag är onormal när man, som du säger, ser "alla andra" som kämpar på gång efter gång. Jag högaktar alla som orkar,, men jag tillhör inte den kategorin. Jag känner att min hälsa är så oerhört viktig, från topp till tå, inifrån och ut. Jag vill inte ens bli gravid när jag är så under isen mentalt och fysiskt. Just nu vill jag bara komma till en vikt där jag  kan röra mig som jag brukar och ett mentalt mående där jag blir den fantastiska person jag en gång kände igen mig i. Det känns viktigare än allt vad IVF:er heter... 

Jag vill tacka för din förståelse och för att jag får känna för en stund att jag inte är onormal. Jag kanske kommer igen och känner annat om några veckor, men just nu får det vara så... Jag ska göra allt för att må bra igen. Hjärta

Vi har också diskuterat faktumet att vi kanske blir utan barn, och vi är fullt på det klara med att vi har ett fantastiskt trivsamt liv och vår relation är det som är viktigt. Om vi får barn blir det en bonus. Min sambo är fantastisk och har gjort klart för mig att han aldrig byter och att barn/inte barn absolut inte på något sätt är avgörande för vår relation. Han har valt mig för att han vill leva sitt liv med mig. Det underlättar att vi har det så fint...

Stor kram till er alla som var och en kämpar på ert alldeles eget sätt, med eller utan pauser.  
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?