• Enya70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hönan - dina 4 ägg kommer att klara sig finfint och du kommer att ruva om några dagar. Jag vet precis hur det känns det där med få ägg och oron att de ska ringa och säga att det inte blir ngt ET. Men oftast blir det ju det och den här gången kommer det att gå jättebra!

Lenafena- grattis till lyckat äggplock och att du mår finfint. Låter fantastiskt! Spännande att få höra nör det blir ET nu då
  • Enya70
    turlid70 skrev 2011-05-12 16:22:51 följande:
    Helt otroligt vad det händer saker här. Innan IVF karusellen kunde jag aldrig tro att det fanns så många systrar där ute som sitter i samma båt, men vi har hittat varandra Solig.

Är på RD4/5 idag och jag känner nada. Igår och förigår kände jag stickningar och dragningar i magen, det kändes ganska hoppfult, men nu känner jag inget :((

Är vansnnigt tröt av Progresteronet, somnade igår på jobbet. Min kollega ringde till leverantör och jag satt brebvid och väntade, plötsligt väcker han mig, så pinsamt.
    Kämpa på Turlid. Vi hejar på!
  • Enya70
    Boe skrev 2011-05-12 08:37:28 följande:
    Enya,
    Tillykke i morgon & ha en riktig dejlig & go tur till KöpenhamnFlört
    Tack {#emotions_dlg.flower}! Ikväll flyger vi ner till Ängelholm/Helsingborg och imorgon förmiddag är det akupunktur och VUL på CFC i Köpenhamn. Är ju tyvärr ngt av en stammis där men det har ju sina fördelar oxå. När jag ringde idag och bokade in akupunkturen så fick jag en igenkännande och glad Vicki akupunktör på CFC i telefonluren så vi pratade om ditt o datt en liten stund. Hon är bara bäst. Cool, trevlig och alltid glad (och duktig på att prata svenska Flört). Det hjälper så mycket med en sådan atmosfär

Har du danska anor månne?
  • Enya70

Grattis Zinfandel till bra resultat idag. Härligt med både fint embryo och två till frysen!

Ego: Det gick tyvärr inte lika bra för mig på VUL idag. Fortfarande bara 4-5 blåsor som inte är alls stora nog på sprutdag 10. Så nytt VUL på måndag den 16e på sprutdag 13. Segt att äggblåsorna är så långsamma och få...

Dessutom kunde man ana ngt runt högra äggstocken som läkaren var osäker på vad det är men det kan vara en vätskefylld äggledare...Rynkar på näsan. Man kan få detta tex efter graviditet, missfall osv. Det kan yttra sig i att man får mer ont i magen och det är ju precis vad jag haft sen MA i augusti. Skit också.

De ska titta igen på måndag vid VUL då om de kan se bättre. Sedan efter detta IVF får jag göra en kontraströntgen av äggledarna.

Om det nu är en vätskefylld äggledare så är chanserna att lyckas hemma nästan obefintliga Rynkar på näsan, samt att chanserna att lyckas vid IVF är halverade och större risk för tidiga missfall. Man vet väl inte riktigt vad detta beror på men en teori är att den vätskefyllda äggledare läcker vätska in i livmodern som gör att miljön där blir ogästvänlig för embryot som då inte fäster.

Suck, alltså. Det är det ena efter det andra hela j-la tiden

För att lyckas med IVF får man operera bort äggledaren. Fler operationer...pust...

Ja ja jag får försöka koppla av i helgen och ta nya tag med nytt VUL på måndag och se vad de säger då

• Enya70
    Hönan skrev 2011-05-13 09:35:42 följande:
    Hallå där, vill bara säga att jag fick samtal att endast en gick att använda o blev inte befruktat:( kan inte sluta gråta.... Min gynekolog har ju inte tagit så mkt prover o det undrade kliniken över. Funderar på om jag kan få igenom en IVF redan t nästa cykel, nån som vet hur man kan övertala dem?
    Såååå tråkigt, åh det har hänt mig två gånger det är så knäckande. Kramar till dig!
    Ingen bra dag det här fredagen 13:e för ngn av oss två...Rynkar på näsan
  • Enya70
    mison02 skrev 2011-05-13 10:22:53 följande:
    Enya70, ännu en fråga Glad hoppas det är ok med alla frågor.. Undrar om du betalar till hemortsläkaren för VUL eller om det ingår i priset för IVF som står på CFC hemsida. Du skrev också att du hade varit på VUL i Köpenhamn när du gjorde IVF på sommaren för hemortsläkaren hade semester. Var det i juli eller? Vi skulle gärna vilja köra en IVF nu i sommar men då måste det ju funka med VUL här. {#emotions_dlg.flower}

Lycka till i Köpenhamn nu!!!!
    Klart det är ok, fråga på bara.

Jo jag betalar för VUL hos hemortsläkaren. Men i praktiken för jag ju inte det eftersom åtminstone jag pga av alla IVF svängar fyller mitt högkostnadskort på ngn månad och sen är det ju gratis läkarbesök resten av året.

Ja vi körde IVF i juli förra året och då hade min Solna läkare semester just då. Om man inte kan/vill åka ner för VUL så är nog tipset att synka med sin läkares semesterveckor så man hinner med innan det.

Lycka till!
  • Enya70
    kattenizze skrev 2011-05-13 16:28:30 följande:
    Enya: det där lät inte roligt. Jag har tagit bort en sådan eländig äggledare, och själva op är ju rätt lätt man är snabbt på banan igen. Däremot är det känslomässiga svårare, det var min sista äggledare eftersom jag fått X i den andra. Det var inte kul att bli steriliserad. Jag fick bra hjälp av KK:s kurator dock. Hoppas äggen växer på sig och ni blir gravida ändå!
    Zinfandel: Det var ju ett toppenresultat, grattis.
    Tack Kattenizze Hjärta.
    Behöver lite pepp nu känner jag.
    Tufft att fortsätta förhålla sig positiv när man råkar ut för än det ena än det andra.
    Jag förstår verkligen att det var svårt för dig att ta bort din sista kvarvarande äggledare. Hu
    Jag har några frågor till dig om det är ok.

Varför blev din äggledare vätskefylld, hade de några teorier?
    Hur diagnosticerades det?
    Varför bestämdes det att den skulle tas bort?
    Hur gjordes själva ingreppet? Var det titthålskirurgi?

Kram o tack för att ni finns här allihop när man behöver skriva av sig, bli lite extra peppad och få råd om sådant man inte vet {#emotions_dlg.flower}
  • Enya70
    turlid70 skrev 2011-05-13 20:37:55 följande:
    Enya, så oerhört tung det måste vara för er, vet inte vad man blir mest ledsen över, få äggblåsor eller problem med din äggledare. Jag blir så ledsen för er och så förbannad att människor ska vara med om och om igen saker som är så tunga och så svåra vara med om. Och det alltid ska hända de goda, de onda och elaka klarar sig alltid. Så hemskt orättvist, jag hoppas verkligen att ni hittar någon lösning på det här nu, kommer att tänka på dig under helgen och be till gud att dina blåsor växer lite till och kan åtminstone plockas så kan ni ha dem i frysen kanske. Många många varma kramar!
    Tack Turlid för att du tänker på mig {#emotions_dlg.flower}
    Vi får se vad de säger på måndag. Förhoppningsvis blir det ändå ett plock på onsdag. Hoppas det blir ngt ägg bara
  • Enya70
    Fjällsippan skrev 2011-05-13 21:03:29 följande:
    Enya; jag hoppas innerligt att skuggan är något tillfälligt och att ledaren ser bättre ut på måndag, samt att blåsorna växer till sig. Finns det möjlighet att tappa ledaren från vätska under ÄP? Jag tror att jag har stött på någon tidigare här på FL som man tappade (men jag kan ha helt fel). Du ska veta att jag tänker på dig i helgen! Stor kram. 
    Det hoppas jag med! Tack för omtanken {#emotions_dlg.flower}
  • Enya70
    turlid70 skrev 2011-05-13 21:05:53 följande:
    Dåliga äggledare kan orsaka problem vid IVF, skall inte sånt kollas innan och åtgärdas?
    Det tycker man ju och i mitt fall antar jag att ca 5 olika svenska läkare och 5 olika danska läkare som tillsammans gjort ca 50 VUL på mig de senaste 2.5 åren skulle sett detta om det varit så från början.
    Vid den ursprungliga undersökningen befanns allting hos mig vara helt ok.

Någonting som kan orsaka vätska i äggledaren är bland annat tidigare graviditet, missfall och skrapning som jag ju gjorde i augusti 2010. Efter denna skrapning har jag fått väldigt ont i magen en vecka innan mens och ihållande till mensen är över. När jag frågade om det i vintras så sa de bara att det var vanligt och att sådan molvärkssmärta orsakas av vätska i magen.

Så om jag får gissa så blev min äggledare knasig efter missfallet om den nu är vätskefylld
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?