• Vi 5

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

jag håller också tummarna för alla vul som ska ske de närmsta dagarna!

Och för Victoria, så fint att du fick en fin 4-cellig tillbaka, hoppas det är ditt guldägg! Men jag förstår att det känns jättetrist att inte få något mer...

Zin, skickar energi till dig att orka brottas med all byråkrati kring op mm!

Här har missfallet kommit igång av sig självt nu, det är rejätl flöde och gör rätt ont, inte en chans att kunna jobba idag. Min man är ju inte så sugen på att göra fler ivf, men jag känner att jag bara måste få prova en gång till när kroppen kommit igång igen. Det gick ju ändå rätt bra... Funderar nu på om jag ska prova att få gå till vår hemortsgyns andra samarbetspartners ist, Falun el CvL i Uppsala. Tyckte ju jag blev dåligt bemött av läkaren på Carlanderska vid insättningen (i övrigt var de hur gulliga som helst), Funderar också på om jag ska våga prova korta metoden ist, hade sådan extrem huvudvärk av sprejen, men det kanske är dumt att ändra när det funkade så pass bra? Eller vad är det nu igen ni sagt om kvalitet på äggen, fanns det chans för äldre kvinnor att få bättre kvalitet vid korta metoden, eller minns jag fel?

• Vi 5

Zinfandel, då har du att göra nu då Skämt åsido, det tar massa tid och energi att gå på läkarbesök, man ska ladda upp för att få ut så mkt information till dem som möjligt ofta på extremt kort tid. Och så är det ofta tider mitt på dagen mitt under arbetstid så man ska jaga iväg och tillbaka. Puh. Hoppas det blir smidiga lyckade besök!

Skytten, så fint med grundlig utredning! Utifrån de diskussionerna som varit här ska man ju gärna ha ett sköldkörtelvärde så nära 1 som möjligt och ligger man över gränsen, som du verkade göra, så bör man medicinera ner det för att öka chanserna. Men det kan de andra redogöra för bättre än jag. Jag ska ju förresten på reumatologisk utredning nästa vecka, men inte pga fertiliteten utan för att jag fått artrit i båda käkarna, borde kanske passa på att fråga honom lite utifrån fertilitetsspåret också. Det har jag faktiskt inte hunnit tänka så mkt på. Får backa tillbaka och försöka läsa mig till vad man kan fråga om...

• Vi 5

Victoria, jag förstår din känsla med ägget, men vill förstärka det du säger om att det ju räcker med en, och tänk på mig som fick en "dålig" 2-cellig men ändå plussade, med en fin 4-cellig är du uppe i många, många gånger högre chans att lyckas *försöker peppa* Jo vår hemortsgyn som inte gör ivf själv har 3 st samarbetspartners, Falun, CvL och Carlanderska. Vi fick Carlanderska för de hade kortast kö i höstas. De var jättefina vid uttag och väldigt omhändertagande, men vid insättning var det snabba puckar och jag tyckte som sagt att läkaren undanhöll mig info. Men jag håller på att skriva ett brev som jag ska skicka om det. Hoppas det var en engångsgrej. Just det, det där med menopur känner jag igen att det skivits om här. Tror dock min läkare bara kör med puregon som jag fick senast.

skytten, jag har vanligtvis regelbundna normallånga cykler, men just cykeln innan ivf fick jag äl dag 8, så därför ville hon göra långa. Först var det tänkt korta. Jag hade 350 IE puregon, och fick ut 11 folliklar, varav 7 st ägg, så som sagt utifrån det kanske det  vore bra att göra samma. men OM man kan få bättre kvalitet (bara 4 blev befruktade och ingen delade sig normalt) så vore ju det bra.

• Vi 5

linköping, varm kram till dig! Usch förstår att det känns jättejobbigt! Hur var de i storlek då? Den kliniken jag hade sa att det räckte med 3 st om de var tillräckligt stora, så ge inte upp än!

• Vi 5

Tjorven, har tyvärr inget tips, funderar dock på om du provat med temperaturmetod, Fertility friend, då kan man ju ha lite extra koll med temperaturen och inte bara stickorna. Fast om du inte kört tidigare är det lite sent att börja nu om det snart är dags för FET. Man behöver iaf ett par cyklers tempande för att se sitt mönster.

Nu syskon, vad fint med 6 st! Nu hoppas vi på bra befruktning och fin delning. Sov så gott.

Linköping, vad härligt att höra lite kämpaglöd. Det är ju alltid lurigt att det är kort varsel och inte så lätt alla gånger att ta ledigt, jag sa till maken att han får tänka att det vore som att han fått maginfluensa, då hade han också fått ställa in med kort varsel.

Själv har jag funderat på att jag är RH-negativ och man får ju en spruta efter förlossning för att inte bli immuniserad eller hur det nu är, hur som helst hade jag för mig att jag fick en sådan spruta vid mitt förra ma, men när jag ringde kvinnokliniken nu så sa de att det inte behövdes. Hoppas nu det är rätt bara.

• Vi 5

undrar också om Zin fått utdelning på alla ansträngningar?

Maryhe, ang din väninna så tänker jag att hon kanske är kluven till det hela och inte eg riktigt vet själv vad hon vill. Det är svårt med sådana människor som man ger omtänksamma råd till men som sedan ändå inte verkar vilja ha dem. Jag hade en del sådana vänner tidigare, men har faktiskt "avvecklat" de vänskaperna under åren. Det tar så mkt energi. Vad roligt förresten att nya kosten gett sådant resultat!

Bengalen, så spännande, 34 sidor journal är ju lite att läsa så det är bra att du skickar i god tid

Fjällsippan, låter klokt att pausa energitjuvar och minska energiutsläpp under åtminstone ruvartid.

Själv har jag fått rätt ont i magen nu i samband med missfallet. Jag blev plötsligt orolig att det skulle kunna vara något utomkveds, för jag har ont särskilt på ena sidan i nedre delen av magen. Jag brukar kunna vara en sådan som väntar för länge med att söka, men samtidigt vill man ju inte åka i onödan och det är kanske normalt att ha så ont. Jag ringde kvinnokliniken, men fick prata med en sur människa som hakade upp sig på att jag hade haft en tid i tisdags som "du inte dök upp på" Jag bokade den i förra veckan för att få en second opinion för att se om det verkligen inte fanns någon graviditet, men när det blödde så i måndags avbokade jag den för att inte ta upp deras tid i onödan. Nu sa hon flera gånger att jag ju inte "dykt upp" i tisdags. Jag förklarade att jag avbokat dagen innan och varför. Sedan sa hon att "du har ju ett val att åka till akuten om du känner att du behöver det". Annars kan du avvakta, men det låter ju som att det skulle kunna finnas risk för utomkveds och då måste du komma direkt. 

Min hemortsläkare gjorde ju vulet när mf konstaterades, men hon tittade inte på äggledare eller äggstockar då, hon var lika snabb som vanligt. Nu sa denna sköterska att jag ju var "tittad på" och att en van läklare inte missar sådant. Men jag kan inte låta bli att tänka på att hon ju missade hela min ena äggstock vid mitt första besök...

Nu vet jag inte hur jag ska göra, jag har ingen lust att åka till akuten, tycker inte jag har SÅ ont, men samtidigt vill jag ju inte gå så långt att det blir några problem för att jag inte kollat upp det i tid. Det var ju det avgörandet jag ville ha hjälp med. En kompis som känner mig sa att jag ju alltid väntar för länge och att hon tyckte att jag absolut ska åka till akuten, men jag lutar åt att avvakta. Blir galen på att inte kunna bestämma mig och hela arbetsdagen går till att fundera på detta...

• Vi 5

Nu syskon, åh vilken fin utdelning! Nu måste det bara vara er tur!

Zin, men shit det borde du verkligen lex maria anmäla om du bara orkar. Man tänker ju direkt "skadestånd" men misstänker att det är svårt och en oerhört jobbig (säkert dyr) process.

Tack alla för peppning, jag tappade liksom hela orken efter det samtalet och det var som att hela reaktionen på mf (och allt med utredning ivf mm) kom ikapp på en gång. Jag har ju försökt jobba på och inte orkat känna efter så mkt. Nu efter samtalet blev jag liggande i sängen och orkade inget mer idag, är eg rätt stressad över två dead-lines på jobbet nästa vecka men det har inte gått att tänka jobb ens. Jag fixade inte att åka in heller och det onda har iaf hållit sig konstant och inte ökat eller ändrat sig så min man och jag har bestämt att om det blir minsta värre så åker jag in akut annars avvaktar jag.

• Vi 5

Linköping, usch vilket pucko, jag har faktiskt nu två gånger i kontakt med vården sagt att "jag är med på ett forum som är en slags patientförening för de som håller på med ivf" och syftat på er Och jag blev ju gravid efter 40, även om det blev mf. och säger som Oceanny, hur många skulle säga att de är äldre än de är, det verkar ju urkonstigt...

Zin, ja just det det är ju direkt till Socialstyrelsen man gör det nu. Är det krångligare alltså?

• Vi 5

Men fy Inanna, det låter bedrövligt jobbigt! Hoppas verkligen att det var den sista blödningen denna graviditet! Härligt med fina siffror, så skönt att känna att du inte behöver/vill gå vidare med fvp. Vila nu och ta det så lugnt du bara kan.

Söte, finns du här? Undrar hur det går för dig? Du kanske har bytt namn här och då har jag inte begripit vem du är.

42an, håller tummarna hårt! All lycka till!

Linköping, hur har det gått? Du kanske inte har dator med dig? Tänker på dig och håller tummarna!

Spears, stort grattis! Låter underbart!

Zin, vad du kämpar, skönt att du fått lite utdelning nu för allt slit!

Tuvalina, jag vet inte, men det borde ju vara bra med tumm slemhinna för då borde ju det mesta blött ut...Det finns nog någon som kan svaa bättre. Håller tummarna för att det växer så det knakar dessa dagar...

själv funderar jag på om äl kan närma sig redan, blöder dock lite fortfarande men börjar få äl-sekret samtidigt, (skulle ju vara fantastiskt om kroppen kom igång redan) skulle ni vågat göra hemmaförsök? Det står på 1177s sida att man ska undvika bad, sex osv i 3 v efter mf...(Tänker ta upp tempandet och köra med stickor för att hålla koll). Bara för att jag skriver det kommer väl kroppen ingte igång förrän i sommar eller något

• Vi 5

Linköping, fint att ni fick det mysigt i Köpenhamn iaf, men jag förstår att du måste vara jätteledsen. Håller hoppet uppe för insemineringen åt dig om du inte orkar hoppas själv. Stor kram!

42an, usch vilket svårt besked du fick. Det låter som att du är väldigt realistisk i dina funderingaroch att du väger för och nackdelar. Jag känner också igen det där med att behöva "dra" maken genom processen, bara det är jobbigt. I övrigt tor jag som Myran (och som flera av er andra sagt förut) att en viktig faktor om man ska "ge upp" och lämna hela barntänket är att man känner att man verkligen har gjort allt man kunnat. Iaf tror jag det är viktigt för oss som är sådana att vi "kämpar tills vi stupar". Det är ju inte lätt att veta var gränsen går, men för min egen del tror jag det kommer bli det som avgör, om jag känner att jag kämpat så mkt jag kan.  Varm kram!

Zin, typiskt med semestern, men med april som hägrar kanske det går att boka om till efter det.

Myran så fint med bättre värden! Och vilken bra parallellplan ni fixat. Skickar massa energi att orka genom den!

Mary, håller tummarna för dina 7-celliga!!!

Tuvalina, även jag känner så med dig, satt med tårarna i ögonen när jag läste igenom de senaste dagarnas inlägg. Så jobbigt att det ska krångla nu också, det är ju det sista ni behöver.

Själv har jag varit hos reumatologen och fått konstaterat att jag inte har någon reumatisk sjukdom och inga som helst tecken på inflammatoriska processer i kroppen. Alla provsvar var jättebra, men jag orkade inte nu be om värdena, ska ringa och be att få de skickade sedan. Jag fick dock diagnosen fibromyalgi, som jag eg redan listat ut att jag uppfyller alla kriterier för. Det gör inte så mkt varken till eller från tänker jag, jag har ju den värk jag har och har haft under lång tid. Men jag är otroligt lättad att jag inte har någon reumatisk sjukdom (vi har mängder i släkten och familjen).  Utan att jag hann fråga sa han själv att "du har ju haft 2 st missfall, varav ett rätt sent, skulle du vilja att vi tar några prover för att se om vi kan hitta någon orsak till det?" Väldigt skönt att inte behöva ta upp det själv. Så nu är prover tagna. Blödningarna har upphört, men det är nog inte äl än verkar det som. Jag börjar nästan gråta bara jag tänker på att börja behöva försöka med hemmaförsök igen och maken orkar inte heller tänka på det. Usch vad det tär på en med dessa försök... 

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?