• Vi 5

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zin, men om man troligen har för låga kortisolnivåer pga långvarig stressreaktion? Tänker HLA-axel. Gäller då motsvarande? För det kan väl bara inte vara bra med för låga nivåer heller? (Ber om ursäkt om jag missat att du skrivit om detta tidigare, min hjärna är lite trög för närvarande).

Syskon, nej, så himla tråkigt! Stor kram till dig! Har du någon som kan pyssla om dig lite?

• Vi 5

Nu har jag släppt in alla som önskat, Att jag har  "stängt" handlar inte om att jag behöver vara så privat utan för att jag inte vill att folk jag inte känner alls från FL ska kunna läsa det jag skrivit, det har tidigare "dragit till sig" lite märkliga människor och obehagliga kommentarer, så det är därför jag inte vill ha helt öppet.  JAg skulle eg kunna sätta mig och lägga in er allihopa mina kära vänner. 

Anne och Tjorven, de verkar ha slutat med pensling, tyvärr, det var med ett violett medel som jag tyvärr inte minns vad det heter. Men om man har tur kan man tigga till sig lite via VC eller mvc och "pensla" själv.  

• Vi 5

linköping, stor kram till dig! så jobbigt när man måste tänka på den där idiotiska åldern hela tiden och att inte veta hur ens chanser ligger till, eller hur mkt (till) man ska satsa...Håller också tummarna för att det inte ska behövas alls utan att insem funkad klockent!

• Vi 5

För de som orkar hjälpa mig att fundera så kan ni läsa vidare, ni andra kan sluta redan nu Jag ska till min hemortsgyn på måndag och har några saker jag funderar över. Hon är ju väldigt snabb och har varit rätt negativ till våra chanser tidigare. Jag tror dock att hon kommer låta oss prova igen. Hon är jättesnabb och man har ca 20 min (och nu ska vi även hinna kolla om missfallet är borta på den tiden) så jag tror det är bäst om jag är rätt klar över vad jag vill själv -och det är jag inte än. Nu underar jag om ni vill bolla dessa saker med mig. Jag förstår att det inte finns något rätt eller fel utan vill bara få in lite olika synpunkter så jag kan vända och vrida mer.

Fundering nr 1, ska jag försöka köra så snabbt som möjligt (m hänsyn till åldern, 40,5) eller vänta några månader, försöka få balans på min kropp med akupunktur, träning och ev binjureutmattningsbehandling först (har ju utmattningsdepression mm), och i så fall prova i slutet av våren ist. Har ju inte heller fått svar på mf-proverna än.
    2, ska jag försöka få prova korta protokollet nästa gång? Körde ju långa och fick 11 folliklar, 7 ägg, men bara 4 befruktades och alla delade sig dåligt =dålig kvalitet? Kan kvaliteten ev bli bättre om jag byter metod...och kanske slipper jag den bedrövliga huvudvärken om jag slipper sprejen.
    3, ska jag outa för läkaren att jag har utmattningsdepr, fibromyalgi mm och hoppas att hon kan hjälpa till med funderingar på behandling/mediciner/ev provtagning osv eller är det bättre att hålla tyst och inte riskera att bli tex nekad kommande försök...Lutar åt det senare eftersom hon verkar köra på en linje och inte verkar vlija ha något "krångel"
    4, mest fråga till mig själv, men ska jag prova att byta klinik, fertilitetscentrum ser ju ut att ha bra statistik, men jag tyckte det var obehagligt att de undanhöll info. Hon har ju samarbete med 3 st, fertcentrum Gbg, CvL och Falun.
    5, vad ska jag mer tänka på inför det korta besöket...

Tacksam för alla ev. synpunkter, tips eller råd på vilken av funderingarna som helst

• Vi 5

Tack alla rara som hjälper mig att fundera, era ord och tankar betyder oerhört mycket och jag suger i mig allt! Tar gärna emot fler synpunkter, har ju ända till imorgon kl 13.30 på mig att läsa Jobbar i kväll, ska föreläsa i morgon kl 08, så jag är vid datorn mest hela tiden.

Sushikatten, hur är det med dig? Har inte sett dig på ett tag. Låter som att du stödjer det jag lutar åt, att vänta och be om korta metoden tex. 

fjällsippan, 1, ja, jag är inne på april-maj jag med, men maken åter till usa i april och än har kroppen inte kommit igång så jag vet inte när cyklerna kommer att börja, så det är svårt att veta om vi då hinner före sommaren. Hoppas hon kan se något om var i cykeln jag är i morgon. Kan också "skylla" på att maken är ortrest mkt om hon vill att vi kör direkt, han är borta en hel del, men jag kan ju skarva på lite till...
    2, Är ditt "utan tvekan korta metoden"-svar utifrån din egen erfarenhet eller för att du har någon speciell kännedom om att det är chans till bättre kvalitet eller så? Har för mig du har skrivit om det förr...Har letat tillbaka, men hittar det inte...
    3, Tror eg, inte heller att hon kommer ta in något annat, hon är en sådan som bara säger att allt har med gamla dåliga ägg att göra, så jag lutar än mer åt att inte ens knysta något efter dina ord  
    4, När det gäller klinik funderar jag på det du m.fl. säger om hur klinkerna ställer sig till olika saker, som predisnol osv -jag hann ju knappt prata med dem alls. Det var ju bara vid utplockning, då man mötte läkaren först i utplockningsrummet och han satte i gång direkt och därefter vid insättning, men även det ca 5 min. När hinner du och andra prata med dem och få koll på annan medicinering mm? Min läkare skötte alla andra kontakter, det kanske inte brukar vara så?
    5, du är hur gullig som helst som tänker över mina frågor!!!

Mamma gås, jag är oändligt tacksam för dina utförliga funderingar, jag ska spara dem och läsa fler gånger. 
    1, precis som du säger vill jag maxa återhämtning, Jag har haft samma/liknande en gång tidigare och då var det värre, det är 12 år sedan, och det tog lång tid att hämta sig då. Nu är jag är i skedet att jag bara varit ss (på50%) sedan nov, men eg tog musten slut direkt efter min disputation i juni. Har eg. gått på sparlåga sedan A dog och disputationen tog de allra sista reserverna som fanns kvar. Jag kommer att ha lite svårt att maxa återhämtning, tyvärr, då jag bara har vik. här på jobbet fram till juni och måste "prestera" en del för att få chans att vara kvar. Vilket jag vill. Det komplicerar det hela. I övrigt har jag just börjat mindfulnessgrupp och hos min gamla psykolog. Har minskat på koffein, socker och vita kolhydrater, men tappar så lätt i vikt att jag måste få i mig en del kolhydrater ändå för att orka. Ska ta upp akupunkturen och träning, men etter missfallet blev det värre och nu kan jag knappt släpa mig runt...Så det kan nog behövas ett par månader för att bara få en liten gnutta energi över.
    2, intressant då kanske jag ska våga prova kort metoden då, tror också det tar mindre energi om jag slipper den fasen. 
    3, ja jag vet att hon konstaterade att det var ovanligt att få så mkt huvudvärk av sprejen...så jag skulle kunna använda mig av det.
    4, här funderar jag på samma som jag skrev till fjällsippan ovan, när 17 pratar man med klinikerna om sådant?
    5 nu blir jag bättre och bättre förberedd

Har dykt upp två småfrågor till,
    Funderar också över om olika kliniker kan ha olika metoder för befruktning och delning, (typ har de olika vätska värme osv)? Skulle mina ägg befruktas bättre och mina embryon trivas bätttre i ett annat labb? Eller kör alla samma metod, någon som vet?
    Och sedan fick en vän som gör ivf utredning veta att de ska prova pergotime för att få "bättre kvaliet på ägglossningen". Stämmer det? I så fall undrar jag om man kan be om det inför hemmaförsöken? Kan man passa på att be om någt annat för underlätta hemmaförsök i väntan på nästa iv?

• Vi 5

Zin, tack Hjärta Hrm, nu påminde du mig om FSHt, de slarvade ju bort det provet förra gången, undrar om det är bättre eller sämre att ha det (tänker om de vill neka mig om det är dåligt). Har också för mig att hon var bestämd på puregon..Det påminde mig också om att jag ska påminna henne om att nästan allt gått bättre än hon förväntat sig och att hon får "lägga till det" i sitt omdöme om våra chanser. (tänker också på om vi skulle välja vår landstingsklinik ist de har tydligen inte har någon kö, men de vill ha allt utrett och klart i så fall o  det är dumt om det ser "dåligt" ut i vår remiss).
    Fantastiskt med dina gäster! Man hör många sådana historier nu tycker jag.

Var det någon här som hade ätit AdreComp (el liknande) mot lågt kortisol? Funderar på om jag ska våga köpa det och om det kan ha några farliga vbierkningar med tanke på ev graviditet...Har just köpt lakritsrotspulver som kunde funka enl Hypo2 sidan (som jag väl fick länk till av er) :)

• Vi 5

Anne, instämmer -det kommer att gå bra!!! Fortsätt med det positiva mantrat. Jag håller mina tummar stenhårt!
    Linköping, varm kram, försök låta bli att tolka om du kan, det är så lätt att tolka in annat i efterhand så att samtalet sedan blir "förvrängt". Förstår verkligen din känsla av "jag vill" -jag har den väldigt starkt jag med. Hur var det, har ni funderat på ÄD? Om jag får fråga? För det skulle ju kunna vara en annan väg annars.

Zin, hrm, jag som just bestämt mig för att ligga lågt med att säga något om min situation...Och företagsläkaren ville inte ta kortisolprov, kanske ska kolla med VC.

Fjällsippan, tack för ditt svar! Det låter ju bra att ringa och kolla av lite själv med kliniken när det närmar sig. Jag hade inte uppmärksammat att synarela kunde ge de biverkningarna, intressant. Nu verkar min mens ha kommit, bara 25 dagar efter missfallet började. Hoppas iaf att det är den och inte några rester eller så, vill ju inte behöva skrapa eller så.

Nu syskon, ja just timingen är ju något att ta hänsyn till förstås, särskilt när vi har mkt sådana åtaganden på jobbet som är svåra att ställa in.

• Vi 5

myran, tack för din input, inte försent alls, jag sitter nu och sammanställer lite inför mitt besök. Mina ägg var tyvärr kassa (dålig befruktningsgrad, 4/7, och dålig delning, alla delade sig för långsamt) så det talar för att inte vänta. Om man även tänker på att min kropp inte hade så stora problem med att bli gravid/få det att fästa (trots det "dåliga" embryot fäste det ju) så talar det eg också för att jag inte skulle behöva vänta så länge. Men om jag tänker på mf, min trötthet osv så känns det som att jag skulle behöva lite andrum och det kommande ivfét skulle fungera som sporre för att träna, fortsätta äta bra osv.  Inser att jag inte bestämt mig än och snart ska jag dit...
    Har inte lyckas bestämma mig för korta eller långa heller för den delen. Puh så svårt det är.

Fjällsippan, tack!

• Vi 5

Åh, härligt Anne!!!

Linköping, hrm så typiskt, hoppas du hittar någon snart!

Maryhe, hur går det med ruvningen?

Hemulen jag förstår nervositeten, det är ju så mycket känslor, både upp och ner.

Tack för allt ert stöd inför mitt läkarbesök idag, nu är jag tillbaka och jag är SÅ glad att jag fick hjälp att tänka igenom allt. Jag känner mig faktiskt lite lättare och gladare än på länge. Läkaren var idag ganska positiv (första gången) och hjälpte mig att fundera också. Hon tyckte absolut jag kunde prova korta metoden. Jag sa att jag ville vänta två cykler, till april men eftersom det var mens nu (allt missfall borta, tack och lov) så då krockar det med min mans resa till USA. Så det blir först i början av maj (om nu cyklerna blir som vanligt). Då kunde vi ställa oss på kö till CvL också. Blir ju ändå lite lättare (och billigare) för oss för då kan vi bo hos min syster som bor i Sthlm och kanske tom få barnvakt. I gbg fick vi ju bo på hotell hela familjen i 4 dagar. 

Pratade också om TSH, eftersom jag för några år sedan hade 3,9, men hon sa att eftersom jag hade 1,7 i september så borde det vara bra nu med, så det ville hon inte ta om. Det enda som gnager lite nu är om jag väntar för länge, när det blir först i maj, men samtidigt så är det ju bara en cykel senare. Nu ska jag börja rehabilitera mig allt vad jag kan och se detta som en sporre. Varma kramar till er alla. Nu ska jag försöka att inte spamma tråden så mkt på ett tag, har fyllt min kvot för några månader... 

• Vi 5

Anne, åh vad härligt att tre blev befruktade, nu hoppas vi innerligt på att det blir toppkvalitet på de tredagarsodlade.

Maryhe, usch så tråkigt med minus, och vilken tung situation du har nu! Hoppas det funkar med nya jobbet så ni får in mer pengar, det är ju ett stressmoment detta med att det kostar så mkt.

Sunseed, fy så tråkigt med minus, det låter som att du har kämparglöd och det tror jag är en bra start för att både orka brta ihop och orka komma igen. En fundering jag länge har haft kanske jag kan ställa till doig som har akupunkturutbildning, om det är ok? Kan man själv stimulera några av de viktiga akupunkturpunkterna (för fertilitet)  genom att massera där? Det är kanske det som kallas akupressur? Alltså som lite kombination till riktig akupunkturbehandling.  En annan tanke är att jag hört omega-3 forskare diskutera om inte omega-3 kan göra cellerna mer mjuka och "mottagliga" för att få embryon att fästa. Det skulle ju kunna vara så teoretiskt med tanke på att cellmembranen påverkas och blir mjukare och "klibbigare", men jag tror inte det finns någon som undersökt det vetenskapligt. Jag kör omega-3 sedan dess.

Linköping, hur går det med sprutjakten mm?

Tänkte på en grej jag frågade läkaren om igår, jag frågade henne om de hade olika lösningar hos olika kliniker och om det kunde spela roll. Då sa hon att hon varit på möten med fertilitetsläkare ganska nyligen då man diskuterat detta mkt, och just diskuterat att det kan spela större roll än man trott och att det är en faktor som är lite mindre kontrollerad än övriga (även om det är noga kontrollerat ändå). Hon sa att en av anledningarna till den stora diskussionen var att en viss lösning hade gett barn som var flera hekto tyngre !!! och det kan man ju fundera på vad det betyder...Tyckte det var ruskigt intressant och bestämde mig för att kolla om de har samma lösning på FC GBG och CvL. Skulle ju hunna vara så att just mina embryon gillar en annan lösning bättre .-)

Denna första mens efter mf kom bara 24 dagar efter missfallet och är så riklig att det är läskigt, jag kan knappt ta mig någonstans, det forsar, men igår sa hon ju att allt såg normalt ut så jag är inte jätteorolig om det nu inte fortsätter länge. Funderar på om man borde kolla blodvärdet efter allt detta och när man ändå håller påatt ta prover för glatta livet....

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?