• Vi 5

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Sunseed, inkl Zin och Mamma Gås, jag suger i mig som en svamp av er diskussion. Även jag fick ju just diagnos fibromyalgi och även den läkaren var noggrann med att betona att det inte fanns släktskap med autoimmuna sjukdomar eller reumatiska sjukdomar. Som jag förstått det får man väl dessutom eg tvärtom oftare infektioner när man har fibromyalgi och att immunförsvaret snarare är nedsatt? Iaf har jag uppfattat det så i de fibromyalgiforum jag läst. tex http://www.fibromyalgi.se/1.0.1.0/571/1/ där det står nedsatt immunfunktion.
    Jag funderar också på det där med kortison men mer utifrån stress eftersom jag ju funderar på om min långvariga stress gjort att jag fått nedsatt kortisolnivå, av det jag läst kan det vara dumt att ge tillskott då binjurarna skulle kunna producera ännu mindre, men några förespråkar att man kan ge det varannan dag för att inte binjurarna ska reagera så. Men jag skulle inte våga experimentera själv. 

Mamma gås, fy så oroligt! varm kram till dig, hoppas ni får tid snabbt och att det ska gå lätt att avlägsna den utan bestående besvär.  

Enya, vilken tuff situation du har! Så himla fint att du kan följa med din pappa och hjälpa till och inte bara stötta utan även komma med information och kolla att saker går rätt till. Hoppas förstås att dina föräldrar ska få vara med sina barn och barnbarn i många många år!!! själv sörjer jag ofta att min pappa inte fått träffa vare sig min man eller mina barn

• Vi 5

Sunseed, ja precis, så funderar jag med: vem vet hur det fungerar eg? Kanske kan immunförsvaret växla mellan av och på på ett ovanligt sätt, eller vara aktivt i just att stöta bort embryon, men inte i att skapa förkylningar...Jag är väldigt sällan sjuk faktiskt trots hela stresskarusellen och barn i förskoleålder, och jag har allergier (som visserligen kommer och går) så kanske har just jag ett aktivt immunsförsvar trots den diagnosen.
    Ja, jag är också rätt glad över att jag inte verkade ha någon reumatisk sjukdom eller autoimmun som vi har flera av i släkten. MEN jag har inte fått provsvaren skickade än och jag tänkte nappa på erbjudandet som kära Zinfandel kom med förut att få hennes expertögon på dessa provsvar med. Och nu väntar ju dessutom dessa nya provsvar också, hua, känner mig som en nåldyna just nu...

• Vi 5

Sunseed, håller med! Ja, jag lär av er alla här inne och tar tacksamt emot all information.

Just nu funderar jag mkt över hur min snabbsänka kunde vara "helt normal" enligt läkare på akuten i lördags (vilket borde innebära mellan 5-10), men i måndags ligga på 90 när jag var på VC. Det kanske kan gå så snabbt, men i mina öron låter det märkligt.

• Vi 5

Fjällis, usch så jobbigt det är när luften går ur en sådär och man tappar allt hopp. Varm kram till dig! Men när jag läser ditt inlägg så låter det ändå som att hoppet borde kunna finnas kvar, det var ju ändå några saker som du inte hade provat förut, och man får nog ha i minnet att läkarna inte alltid  vågar ge oss så mycket hopp. Funderar också på det i relation till ditt hoppfulla inlägg i tisdags när du skulle få tid till läkaren om sköldkörtelprover...Kanske kan du tillåta dig att stanna i känslan och tankarna ett tag innan du bestämmer hur du vill gå vidare?

Anne, stor kram, så sorgligt med din pappa!

• Vi 5

Sunseed, skönt att du är bättre!

Finafina, jobbigt när alla tankar snurrar runt på en och samma gång och det är SÅ många beslut som ska fattas...

här blev det en 25 dagars cykel, jag som alltid haft så fina regelbundna 28dagars cykler, men så i höstas så började de krångla och har blivit så här korta flera gånger. Känns inte alls bra.

• Vi 5

MissBoring, jag har också haft influensa och har extrem hosta, men jag vågade inte ta hostmedicinen som min man hade köpt hem, vill inte påverka mina slemhinnor. Dessutom har jag precis läst att det eg inte finns någon bevisad effekt på hosta av hostmedicin, det fungerar lika bra med tex varm saft

• Vi 5

Sunseed, åh det är ju tydligt ett streck -du är gravid  {#emotions_dlg.flower}  Grattis! fast jag förstår att du inte vågar ta ut något i förskott, så jag viskar mitt grattis  Hur går det med blödningarna? Är det -blod- eller är det mer lite färgat av progesteronet tror du? Hoppas, hoppas det ska gå vägen. Blev så glad för din skull när jag såg strecket. 

Myran, varmaste kramarna till dig, så ledsamt!!! Skriv av dig om du behöver!!!

Ciara, välkommen hit och lycka till imorgon!!!

Inanna, hoppas du får prata med någon förstående människa om kejsarsnitt/förlossning. Själv har jag tyckt det varit fantastiskt att föda,(så på så sätt är jag inte rätt person att diskutera kejsarsnitt med), men appropå det där med ont så tänker jag på en kompis som första gången hade en utdragen förlossning och fick göra akut kejsarsnitt och andra gången födde vaginalt, hon säger att om hon får en trea så ska hon absolut se till att få kejsarsnitt för hon var så mkt piggare och hade så mkt mindre ont på alla sätt efter kejsarsnittet än efter den vagniala förlossningen....

• Vi 5

sunseed, då tror jag mer det är progesteronet faktiskt! Kommer fortsätta hålla mina tummar

• Vi 5

Sunseed, åh så härligt med fortsatt plus för dig! Kommer h ålla mina tummar i 9 månader nu

Myran, varm kram igen!

Anne, fanastiskt att du orkar dra igång ett sådant upprop! Och jag önskar dig att få ett till barn!!!

Victoria, vad glad jag blev av att läsa ditt inlägg, det lät så energirikt och så hoppfullt, roligt att du är tillbaka igen! Då hoppas vi att detta är den perfekta cocktailen för dig! Även jag blev nyfiken på det där med "bra" ägglossning cykeln innan.

själv ältar jag igen, börjar fundera på om vi skulle försöka i aprilcykeln iaf, men då måste jag göra långa metoden i gen så att min man hinner tillbaka från USA. Och kanske går det inte på CvL då, vi har ju fått plats där i maj. Jag fick förresten svar på mitt brev till Carlanderska, det var väldigt vänligt, men jag fick eg inget svar, bara att man innan ET har kollat delningen på fm och det kan ju ha hunnit dela sig mer till själva återföringen och då vill man inte "oroa" paren i onödan genom att informera om det då. Och i själva gynstolen är det inte så lätt att diskutera sådant. Men då undrar jag, om man inte vill säga det innan och inte diskutera i gynstolen när  ska man i så fall få möjlighet att göra ett informerat beslut, så att man kan välja om man vill ha 2st tillbaka? Jag funderar på att skriva ett till brev och fråga...Hur har ni andra fått besked och möjlighet att välja det?

• Vi 5

Skytten, vad jobbigt att du känner dig så hängig, typiskt att man börjar fundera extra mycket på allt då. Brukar du ha äl i dina cykler? Om du brukar ha det så är det ju inte så troligt att det ska hoppa över just denna gång, jag har hört att de flesta med regelbundna cykler har någon cykel per år där äl hoppas över. Akupunktur brukar ju också kunna stabilisera, så nu hoppas vi att allt ska flyta på för dig. Jag vågar inte svara på din fråga om medicinen, men tänker att halveringstiden inte borde vara så lång, så den borde ju ha gått ur på en vecka... 

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?