• Vi 5

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Victoria, tack för svar om sökningen, håller med dig om att det var typiskt just nu.

Sunseed, då hoppas vi på att det är ett gott tecken att du inte har några symptom. Tänker på dig!

Maryhe, och för dig tänker jag att man kan ha så olika sympom, så jag hoppas att det inte betyder något!

Inannan, tänker på dig hela tiden och hoppas innerligt att det inte är något med bebisen som orsakar blödningarna utan bara något ofarligt. Och önskar att jag kunde trolla så att det inte blir några blödningar mer alls!

Söte, hur går det? Har inte hört från dig på länge, så jag blir lite orolig.

Boe, usch för klåda och eksem. Varför kollar de inte det på mvc? Måste du gå via vc först alltså? Hoppas på att du får bra hjälp och att det itne är något farligt för bebisen! Jagh ar två vänner som hft svår graviditetsklåda (en av dem båda hennes graviditeter) det har gått bra för dem och för bebisarna. Ett av barnen föddes några veckor för tidigt, men inga som helst komplikationer!

Zinfandel, jag ska också kika på det, vågar inte ta på mig något specifikt just nu för jag är så sönderstressad, men kan nog inte låta bli att kika närmare på något ändå. Och jag glömde ju skriva att du inte skrivit något naivt -inte alls! Jag tycker att alla är väldigt respektfulla mot varandra här. Hjärta Och förlåt att jag fick dig helt söndergråten...Kanske borde jag ha varnat mer om att jag bara skrivit rakt av vad jag känt och inte tänkt så mkt på läsaren?! Jag skrev det mest för mig själv, men flera av mina goda FL-vänner från 30-plustrådarna som jag hägt i sedan innan mitt första barn blev till (!) ville läsa, så jag lade det i min blogg. De kände ju mig och min A väldigt nära eftersom vi skrivit till varandra dagligen om oss och våra försök att få barn, genom graviditeten och genom den första spädbarnstiden. Flera av dem blev också väldigt chockade när de läste om vad som hänt oss och A och har följt mig på hela min resa. De har varit ett fantastiskt stöd och jag hade aldrig klarat av det om jag inte hade haft dem.   

• Vi 5

Här är ur rapporten Victoria hänvisade till. Tänkte det kunde vara intressant att se för er som inte orkar läsa i rapporten. Det står också att för de som är 42+ är chanserna att kommahela vägen till förlossning mycket små på alla kliniker. Det finns motsvarande tabeller för ISCI och frysta embryon.
  • Vi 5

och vid en titt i motsvarande rapport från året innan skiljer sig siffrorna lite, så klinikerna har lite olika resultat år från år verkar det som. Fertilitetscentrum Gbg och CVL verkr ha allra flest ivfer, och jag funderar lite på att det kanske kan vara både positivt och negativt ur pat. synpunkt. dels kanske de har mer erfarnhet och mer resurser, det borde ligga på plussidan, dels kanske de inte är lika motagliga för pat. synpunkter då de ändå har många kunder, och det kanske är svårare att ändra förhållningssätt om det är ett större maskineri runt det hela.

• Vi 5

Inanna, tack ör att du hör av dig och berättar! Då utgår vi från att bebisen har det bra, och även om det inte finns några garantier för något här i livet, så mår bebisen bra i v15-16 så är sannolikheten väldigt, väldigt liten för att det inte ska gå vägen! Ta det så lugnt du kan på jobbet och verkar det bli minsta värre av att du jobbar/rör på dig eller så så kontakta en annan läkare!!! Det kan inte vara meningen att man ska vara "rädd" för FK och deras regler som läkare. Behöver du ta det lugnare för att klara graviditeten så ska du ju vara sjukskriven. Så gå vidare i så fall. Varm kram.

Syskon nu, usch så tråkigt, men det är ju väligt tidigt att testa redan nu, så jag hoppas åt dig så länge om du inte orkar hoppas själv nu!

Zin, tack fina du för dina ord! Hjärta Tabellen kom från rapporten Victoria hänvisade till i länken ovanför mitt inlägg. Det ges ut en sådan sammanställning varje år och siffrorna skiftar lite år från år vad jag kunde se. Eg, borde man göra beräkningar på om det är statistiskt säkerställda skillnader mellan klinikerna, det kan ju vara så att procenttalen inte skiljer sig så mkt att det är faktiska skillnader...

Thules, jag tror vi måste ta hänsyn till sådant som de andra kommenterat att de kan ta emot delvis olika kategorier med folk och att de kan avsäga sig svårare fall tex för att förbättra sin statistisk. Men det är ju ändå verkligen oroande att de får olika siffror. Eg borde vi alla ta med oss sådana tabeller och fråga om deras förlaring till siffrorna, så att de ser att vi är medvetna. 

• Vi 5

Zin, som jag förstår det var det bara "vanliga ET som är inräknade i den tabellen jag klippte in. Den kommer från år 2012, se http://www.kvalitetsregister.se/register/obstetrik_och_gynekologi/qivf-_nationellt_kvalitetsregister_for_assisterad_befruktning. På hö sida finns länkar till alla år.
    De
     har motsvarande tabeller för frysta (FET)och för ICSI. Sedan redvisar de massor av andra tabeller, jag förstår inte alla. Har nu försökt läsa om rapporten men den är svårläst. Om någon ville ringa och kolla så hänvisar de ständigt  till någon Karin Källén från Lunds universitet som är sakansvarig och granskar registren. Det är ett antal, 15-16, kliniker som verkar ha skyldighet att rapportera in sina data, och de hade alla hade visst fått anmärkningar på sina data av något slag (men det kan ju handla om olika saker, som att ha missat att följa upp, missat pricka av osv). De skriver iaf själva i raporten att en anledning till olika statistik mellan kliniker kan vara just att alla klinitker inte tar emot alla. Se tex följande stycke; 

IVF med parets egna ägg och spermier

Totalt under 2009 startades i Sverige 16457 IVF-behandlingar varav 5797 var färska standardIVF och 5427 färska mikroinjektion/ICSI. I 4893 av de startade behandlingarna användesfrysta/tinade befruktade ägg (2847 standard IVF och 2046 ICSI).

Förlossningar och barn

Sammantaget resulterade totala antalet startade behandlingar i att 3730 levande barn föddes.Detta innebär att 22.2 % av de startade ”färska” behandlingarna ledde till förlossning medminst ett levande barn (26.7 % av behandlingarna som ledde till återförande av embryo).Motsvarande siffra för frysta/tinade cykler var 19.5 % av cykler där embryon tinats (22.1 %)av behandlingar som ledde till återförande av embryo). De behandlingar där kvinnan återfåttendast ett färskt befruktat ägg (SET) ledde i 27.3 % till att hon födde barn (27.9 % standardIVF och 26.6 % ICSI). Motsvarande siffra för de behandlingar där 2 befruktade ägg återförts(DET) var 25.5 % (26.4 % standard IVF och 24.8 % ICSI).

Kliniska graviditeter

Antal kliniska graviditeter vid färska cykler var 3275 vilket motsvarar 28.3 % av antaletstartade behandlingar respektive 34.1 % av antalet cykler med återförda befruktade ägg.Uppdelat på standard IVF och ICSI var resultaten 35.2 % respektive 32.9 % graviditet peråterförande. Motsvarande siffror för frysta/tinade befruktade ägg var 26.0% respektive 29.4%.

Missfall

Frekvensen missfall före 22 fullbordade graviditetsveckor var 19.5 % (standard IVF 19.5 ochför ICSI 19.4 %) vid behandling med färska befruktade ägg jämfört med 21.5 % förfrysta/tinade befruktade ägg (23.5 % standard IVF och 18.5 % ICSI).

• Vi 5

äsch, det var ju detta jag kopierade; 

Öppna jämförelser

I tab. 39‐52 med figurer jäfös enskilda klinikers resultat fö olika behandlingstyper. Jämföelsen har tyvär en stor brist dåden inte kunnat ta häsyn till fler faktorer är kvinnans åder. I syfte att få någon slags jäföelse mellan samtliga klinikers resultat har vi tillsvidare ändå valt att ange fölossningsutfallet enbart i relation till kvinnans ålder. Det är väl känt att kvinnans åder är en viktig faktor för graviditetschansen dvs. ju yngre kvinnan är ju större ä chansen att uppnå graviditet. Vi har valt två åldersintervall, kvinnor yngre än 35 år och kvinnor 35‐39 år. Jämförelserna mellan klinikerna visar att det inom respektive ådersintervall föreligger skillnader. Skälet till detta är att andra viktiga faktorer (se nedan) sannolikt starkt varierar i klinikernas patientpopulationer.

Sådana faktorer är orsaken (diagnos) till behandlingen, antal tidigare behandlingar, antal dagar det befruktade äget odlats (2, 3 eller 5 dagar=blastocyst) innan det återföts. Det finns ex.vis kliniker (offentliga) som av ekonomiska skä enbart tillåter par en eller max 2 färska behandlingar. Detta ger bättre graviditetsutfall än hos par som gjort fler upprepade försök. Vidare finns det kliniker där man på yngre patienter med många embryon föredrar att återföa s.k. blastocyster vilket även det positivt påerkar chansen till graviditet i färsk cykel. Emellertid leder ett sådant odlingsförfarande till färre embryon tillgängliga för frysförvaring. Förlossningsfrekvensen per ägguttag (färsk + samtliga fryscykler) har hittills därför inte visat någon skillnad mellan 2‐ och 5‐dagars odling. Ytterligare en viktig faktor som kan påerka fölossningsresultatet är klinikernas behandlingsvolymer i de valda åldersintervallen. Som framgår av tabellerna så är antalet behandlingar på vissa kliniker små. Hur ovan nämnda faktorer fördelar sig i en kliniks patientpopulation kan vi idag inte utläsa från registret. Vissa kliniker kan således ha en fördelaktigare patientpopulation och därmed bättre resultat i samma åldersintervall.

En annan viktig faktor som påverkar graviditets‐ och förlossningsfrekvens är antalet återföda embryon. Ju fler embryon som återfös per behandlingstillfälle desto högre graviditetsfrekvens. Samtidigt ökar dock också flerbördsfrekvensen med dess negativa effekter på ffa. barnen. I Sverige har det under de senaste 7‐8 åen skett en dramatisk minskning

För att framöver kunna göra mer rättvisa jämförelser avser vi att försöka få in fler av ovan nämnda faktorer i registret och hitta en formel för hur dessa skall kunna vägas in i jämförelsen.

av flerbördsfrekvensen tack vare ett brett införande av ett‐embryo transfer. De enskilda klinikernas ett‐embryo transfer frekvens varierar dock påtagligt vilket påverkar såväl förlossnings‐som flerbördsfrekvens.

• Vi 5

Radavstånden som jag lade in försvann, tyvärr, ber om ursäkt för det.

Nu syskon, såg först nu ditt utförliga svar om tabellerna, skönt att höra att fler har ringrostiga statistikkunskaper, men synd förstås för tråden. Önskar verkligen att jag var med uppdaterad...

Även här är det tröttigt, märkte att det var lite väl sent att göra mindfulnessövningen nu eftersom jag somnade...Jagsom skulle förbereda för ett möte imogon. Får göra det i morgonbitti ist. Natti natti.

• Vi 5

Inanna, det känner jag tyvärr alltför väl igen. Gör det -kontakta företagshälsovården, de brukar vara lättare att ha att göra med tycker jag, det är som att de förstår sig mer på svårigheten att jobba när man har bekymmer/värk/ohälsa, medan de på VC och liknande är mer upptagna av om sjukdomen "räknas" som en som man får bli sjukskriven för.

• Vi 5

Turlid och maryhe, nu är det öppet. Förresten vet ni att man kan skicka meddelanden i inboxen även om man inte är med i någons adresslista. det är himla bra tycker jag om man vill fråga någon något ändå.

Victoria, tack, vad gullig du är! Kan inboxa dig om ämne

Inanna, det kan ju vara lite skönt att vara på jobbet också för att få lite annat att tänka på, men det får ju inte vara mer än man orkar. Jag tror mkt på deltidssjukskrivning, så att man inte bara går hemma oh oroar sig/mår dåligt osv utan får lite socialt och lite annat att tänka på. Fast det är ju inte alltid det funkar, just nu plågar jag mig genom mina 50%...

• Vi 5

Victoria, vi har ju varit på Carlanderska men fick inte mäta kortisol, visserligen har vi ju en hemortsgyn, men jag hade hemskt gärna mätt mitt med ranke på att jag har utmattningsdepression och med största säkerhet sänkt nivå. Ska läsa artikeln så snart jag kan.

Maryhe, tack för dina ord! HjärtaAnledningen att jag delar med mig är just att jag hoppas att människor ska förstå betydelsen av att ta tillvara på det man har, att visa dem man älskar att man gör det medan man kan. Llivet kan ändra sig på en sekund -för vem som helst, när som helst. Det finns inga garantier för något i livet och jag hoppas att man ska kunna få inblick i det utan att ha behövt vara drabbad själv... 

Jag har nu skrivit ett brev till kliniken med två frågor om deras bemötande när vi fick 2-celligt embryo tillbaka. Jag tar gärna emot synpunkter på det om någon orkar. Det ligger i bloggen om tankar på tredje barn.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?