• callimero

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Primrose skrev 2011-07-05 13:06:52 följande:
    Hej, hej, Kalimero! Här råkade jag just snubbla in och kollade in din intressanta länk. Summan av kardemumman verkar vara att (jag snabbläste bara), om teorin stämmer, kvinnor som är 35+ kan få ägg med kromosomavikelser pga den uppspeedade processen i starka hormonbehandlingar och som påverkar dem mer än yngre kvinnor. Detta, i sin tur, leder väl då till fler missfall. Så även om IVF:en leder till en graviditet så slutar det, i högre grad än vid en "naturlig" graviditet, i missfall? Det intressanta här borde dock vara att man kanske borde tänka om ännu mer vad gäller HUR man stimulerar litet äldre kvinnor. Kraftig nedreglering, följd av kraftig "uppreglering" är kanske inte det bästa, om man säger så....

Passar på att hålla tummarna inför VUL:et på fredag, Kalimero!
    Hej Primrose, trevligt att höra från dig!

Jag har funderat mycket på detta och under åren frågat läkarna om det inte är värt att testa donator pga manlig faktor + insemination för att slippa alla hormonmanipuleringar. Men svaret har varit nej, nej! Nu när åren gått kanske det inte funkar längre pga äggens ålder, men jag testar. Jag gör ivarjefall något vilket är bättre än inget alls.
  • callimero
    Primrose skrev 2011-07-05 13:30:20 följande:
    Jag kunde inte hålla med mer! Men får ni inte testa med insemination nu, om du får "sprutt" på ÄL med hjälp av pergon?
    Jo, det är det vi är i färd med just nu. I Danmark med donator. Min ÄL har det mig veterligen inte varit fel på men vi har grav manlig faktor. De får knappt fram spermier till att göra ICSI och då har jag som max 6 st ägg, dvs det behövs endast 6 st spermier.
  • callimero
    Primrose skrev 2011-07-05 13:52:54 följande:
    Men då kör ni alltså i naturlig cykel på dig? Och förhoppningen är, förmodar jag, att pergon ska ge fler ägg, i en och samma cykel och sedan inseminerar de med donatorspermier? Men med donatorspermier kan ju mycket väl endast ett ägg räcka - vilket ju är goda nyheter!
    Ja, eller med Pergo, så inte helt naturlig. Förhoppningsvis finns det ett fint ägg! Men jag är medveten om att chanserna är små.
  • callimero

Intressant detta med dos. Jag har de senaste försöken haft 450 Fostimon och endast 8 sprutdagar. Blåsorna har växt väldigt snabbt och jag har tänkt att det inte kan vara bra. Men som vanligt när man frågar får man bara ett hummande svar. Problemet är såklart att för svårstimulerade som mig vill man kicka igång äggstockarna och rekrytera så många ägg som möjligt. Men på mitt första försök hade jag 225 och det var lika många ägg då om inte fler än efter höjning. Sen har åren gått och jag vet ej hur jag skulle ha reagerat på så låg dos numera. Att som jag näst sista gången sänka till 300 efter 5 dagar har ingen direkt effekt om man bara sprutar totalt 8. Dessutom har preparaten lång halveringstid, dvs nivåerna sänks inte snabbt i kroppen alls.

• callimero

Nu har spermadonator beställts. Fick mig ett gott skratt då en väninna jag berättat för trodde att donatorn i egen hög person kommer till kliniken och gör sin grej. Att det kom fryst i ett strå hade hon inte ens tänkt på. Skulle vara ett fasligt spring där på klinikerna + donatorerna knappast skulle kunna ha ett vanligt jobb vid sidan av donerandet.

• callimero
    Hoppfull10 skrev 2011-07-06 22:32:15 följande:
    Hej Kalimero!
    Ny i denna tråd. Din väninna var faktiskt inte helt fel uteGlad När det t.ex gäller äggdonation så är oftast såväl äggdonatorn som mannen som ska lämna spermier där i egen hög person samma dag. Man låter inte en kvinna gå igenom en massa hormonbehandlingar i onödan om det inte finns en kvinna som matchar just den donatorn och frysning av ägg är inte heller alltid optimalt då inte alla kommer klara upptining. Lite lättare för en man för han behöver ju bara ta en handtralla och så är det klartFlört
    Hej Hoppfull! Precs, det är lättare för mannen där, inga hormonförberedelser. Är väl insatt i ÄD som är en annan, och betydligt dyrare process än spermadonation. Tydligen så forskar man mycket nu på att använda frysta ägg även för ÄD. Men det är nog långt fram att man som nu kan gå in på spermabankers hemsidor och "shoppa".

Primrose - bra med mer info i tråden! Så synd att Lucina-kliniken är stängd.

Nu ska jag läsa ikapp...
  • callimero
    Snösport skrev 2011-07-06 21:24:09 följande:
    kalimero: hade jag sagt det innan....tusan vad spännande med bokad donator!!!
    Tack, ja visst är det. Glad
    Fjällsippan skrev 2011-07-06 21:38:39 följande:
    kalimero: verkligen spännande att ni har kommit så långt som att välja donator! Har du fortsatt med Laktalen/Ovesterinet, eller gör du uppehåll nu?
    Jag fick precis mail från Ludmila. Som svar på min fråga kunde man forstätta med Ovesterinet då det är bra för slemhinnorna. Men Lactalen är ajabaja. Ger sur miljö som simmare ej uppskattar.

Zinfandel - vad bökigt det ska vara att få hjälp! Hoppas du får fatt på någon annan eller tidigare tid, denna väntan är oerhört tärande i vår situation.

Läskigt detta med tandhälsans inverkan. Under en av mina första ruvningar, med 2 perfekta 4-celliga var jag tvungen att göra om en lagning i en tand som ömmade. Hade ångest för det länge trots att kliniken försäkrat mig att det inte var farligt. Kanske det inte var heller men jag skulle inte göra om det.

Hoppas du mår bättre Veronica! Låter inte bra med ont i magen, gå och få det undersökt!

Idag hoppas jag slemmis testar med ett riktigt test, och får ett riktigt fint plus.
  • callimero

Nej vad tråkigt med minus Snösport. Klart man önskar det är härligt att få känna hopp. Påt igen!

Jag var på VUL imorse efter avslutad Pergotime-kur. 2 st äggblåsor på cd 8, de var 20x18 + 12x12 så jag ska ta Ovitrelle imorgon kväll och insemination på måndag. Så nu är det Danmark nästa. Nervöst.

• callimero
    Snösport skrev 2011-07-08 10:11:02 följande:
    nu är du verkligen på G, håller alla tummar och tår för måndagen...så spännande tycker jag som inte varit insatt i din version innan liksom
    LYCKA TILLLLLL!!!   Gör du detta själv eller får du mannen med dej till Danmark?   Hade jag bott mer söderut hade jag verkligen ställt upp och hängt med för nyfikenhetens skull + för jag önskar dej verkligen att detta funkar!!

(Nä jag är inte ledsen att det var minus idag faktiskt men hade blivit överlycklig om det blev + hi,hi,hi... jag försöker att inte bygga upp det för mycket som man gör vare sej man vill eller ej när man ruvar som då blir nervöst, vill inte ha det så i vardagen alls)   Jag behöver bygga upp rygg och mage lite mer och det gör jag bäst när jag tar i mer och det vågar jag ju inte riktigt när jag fått + på stickan...så det är ok för som sagt behöver träna min dåliga rygg och ska börja köra mer gravidövningar för mage, rygg också så jag är van vid dem när jag blir gravid så inte allt känns för mycket som det gjorde sist och jag inte vågade göra det för min dåliga rygg behöver ju underhåll alltid.  Mannen tycker dock mina bröst är gravida och väldigt varma..kasnke beror på att huset är lite för varmt för mej just nu... 
    Här är sol sol sol..var ute och seglade igårkväll, grillade på en liten mysig ö och sedan seglade hem till stan igen...sommar e härligt!
    Tack! Ska prata med mannen idag och höra hur han vill göra. Tror tyvärr inte han kan vara ledig på måndag så jag får åka själv. Hoppas han är mer positiv nu och blir engagerad. Hade varit bra att åka tillsammans.

Ja vad synd att du bor i fel ände! Låter urhärligt med seglande och grillning, bra att bygga upp det fysiska och själen inför ditt nästa plus! Glad
  • callimero
    Veronica1 skrev 2011-07-08 10:31:33 följande:

Snösport: Trist med minus, men du har så skön inställning så det är bara att köra på igen... Glad med din inställning så får ni nog till det snart!!! Hoppas så för din skull!

Kalimero: WOW, nu är du på G Glad Härligt! Ska hålla tummar & tår för dig på måndag!

Trevlig helg alla kämpar tjejer {#emotions_dlg.flower}

Nedräkning nu, en vecka kvar till semester.......

Kram

Tack!

Underbart med semesternedräkning. Cool Mår du bättre nu?
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?