• callimero

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zinfandel skrev 2011-07-13 12:41:58 följande:
    Men vad konstigt att det inte är självklart med Prog i DK! Proghalten brukar ju minska rejält med åren och det kan ju verkligen hjälpa embryot.

Hur kul jag än tycker det låter med ananasen så tror jag också betydligt mer på äkta varor än droppar. Så jag käkar ananas just nu Tungan ute Och har fått ett recept av Snösport på Spirulinasmoothie som jag ska ge mig i kast med i em..... Provar även Maca för första månaden! Haha, snart får vi göra en lista på alla våra husmorskurer Flört

Kalimero: bra inlägg om Apiforce i den andra tråden! Skönt att sambon din var snabb med papprena, kan verkligen tänka mig att det var lite av en milstolpe för honom för att känna full delaktighet, för att det skulle bli helt verkligt på nåt vis. Och du! Här är flera 68or i tråden även om du är 67a och glöm inte att här är 70-talister med sämre värden än du! Hur mycket Fragmin tar du?  

AnnaLinn: när har du TD?! 
    Det är ingen som ordinerar Progesteron efter insemination vad jag vet. Men det känns som en enkel, ofarlig sak att göra för att kanske ge lite skjuts för kroppen.

Jag tror det där dropparna mest är placebo, en psykologisk effekt av att känna att man gör något. Nu har jag slukat en hel ananas. Ja inte blast och skal. Har också testat Maca i en månad nu innan inseminationen, har du testa pulvret? Fy attan vad det inte smakar gott. Jag har även detta som bla innehåller Spirulina, vetegräs och en massa nyttigheter, är en mårkgrön sörja när det mixas med vatten och smakar akvarievatten:
    www.shopping4net.se/Haelsokost/Superfood/SuperGreens.htm

Ja jag är en ivrig testare av det mesta men Apiforce och annat innehållande fytoöstrogener passar jag mig för i samband med andra hormoner.

Det är tur vi har vår tråd annars hade jag nog mest läst och inte orkat skriva här på FL. Jag tar 2500 Fragmin/dag. Samma som falun ordinerat.
  • callimero
    Zinfandel skrev 2011-07-13 13:09:51 följande:
    I jämförelse med Spirulina tycker jag Maca är rena godiset Tungan uteFlört Jag tror väldigt mycket på placebo, vilket jag tror mycket alternativ medicin är, och tror man tillräckligt mycket som jag ofta gör så kan det absolut funka Glad Jag pratade mycket i fjol med en forskare i reproduktionsimmunologi som bestämt hävdade att det mesta vi som kämpar testar, inkl LIT mm, är just inget annat än placebo. De har testat det mesta av det vi pratat om här, på möss & råttor utan någon fysisk framgång men även han trodde att det mentala trots allt kan påverka tillräckligt mycket så han var ändå positiv till det mesta!  
    Haha, godiset va? Bara att gapa och svälja. Jag kan inta det mesta så länge det är från växtriket. Jag är inte vegetarian men mer äckelmagad där. Vad intressant att få prata med en forskare inom reproduktionsimmunologi!
    Jag tror detsamma där.

Skrev fel om dos Fragmin, det ska vara 5000 IE / dag.
  • callimero

Grattis till att ni snart är på g Brallis!

Maryhe, jag är grymt imponerad över Italienska klinikens rutiner! Här görs VUL (ultraljud) på sprutdag 5 och 9. Max. Blodprov struntade de helt i på Sophiahemmet. Vad är PICSI? Och mysko att du måste ta Menopur intramuskulärt, här tas den i magen. Jag har läst om Inofolic och försökt hitta var beställa detta, har läst en del om melatonin-tillskott vid ivf med goda resultat. Intressant!

Mycket bra att de ändrat i lage angående frysta embryon.

Jag har läst mycket rön inom österländska teorier liksom Zinfandel gällande vitt mjöl och socker. Både mjöl och socker kan tydligen ge någon sags svamp i kroppen också. Jag älskar bröd och pasta och har ett himla sjå att avstå, men försöker. Förmodligen är det bra för en sådan som mig som fullständigt sväller upp av kolhydrater. Ska läsa på din länk. Det är så bra med input från andra länder!

• callimero

Syskon nu - vid våra första försök gjordes det på sprutdag 5. Men sen hade de strömlinjeformat behandlingarna och likaså hoppat över VUL på dag 5 utan man satte in Orgalutran på dag 6 per rutin. Detta vid kort metod. Om strömlinjeformandet var för patientens eller klinikens skull fick jag inte riktigt svar på. Sen när vi bytte till Falun togs ofta 2 blodprover då de ansåg att E2 värdet är viktigt för att bestämma dos och dag för ÄP.

• callimero

Syskon Nu - Sophiahemmet har helgöppet vilket jag tyckte var en stor fördel, förutom att vi har gångavstånd. Äggen tar inte helgledigt så det var en övervägande faktor för oss. Sen kan man alltid som jag gjorde tjata sig till fler VUL. Men jag tycker det är under all kritik att de drar ner på undersökningar och prover, inte är det för vår skull.

IVF-kliniker är en oerhört lönsam affär, en vän till mig har verksamhetsrapporter och de går inte på knäna precis.
    Så vi ska ställa krav! Sophiahemmet är oerhört hårda på ålder och avfärdar många väldigt snabbt. Jag har suttit med klinikchefen ett långt samtal om hur det beter sig mot 40+ kvinnor. Kanske därför de lät oss göra försök ända fram till i februari i år. De kanske befarade jag skulle gå till pressen eller liknande.

Maryhe - oerhört intressant om PICSI! Jag har fårgat flera gånger hur de vet att just den spermie de väljer ut är bra i kromosomuppsättning etc. Fått svaret att bara det blir befruktning så har spermien gjort sitt.

Jag tycker Italien i mångt och mycket har backat, inom kvinnosynen, formgivning och lite annat men det måste jag säga, inom ivf är det väldigt på hugget!

Ananasen låter bara bra, men kanske inte detta med antiinflammatoriskt då man vill ha en liten inflammation när ägget fäster?

Zinfandel skrev 2011-07-13 21:42:55 följande:
    Hehe, se min klinik sparade in på det hela sist, hela 1 VUL blev det innan ÄP..... Förvånad
    Heja Sverige.
  • callimero

Maryhe - ska man äta Inofolic lång tid innan? Funderar på att beställa om det går såvida inte ett mirakel sker.

Sophiahemmet tar 35.000:- för ICSI. Sen tillkommer 1900:- för mediciner innan man får högkostnadskort. Ska man göra distansbehandling som vi gjorde i falun tar hemmagyn 5.500:- för 2 VUL och blodprover. Kanske ni kommer upp i högre summor i Italien men med den nivån de verkar ha skulle jag gärna betala det.

• callimero
    Maryhe skrev 2011-07-14 09:54:06 följande:
    Vår läkare sa att om man gör ICSI kan ägget bli befruktat ändå. Men är sperimens DNA inte bra så avstannar utvecklingen av embyrot eller så får man ett missfall senare.
    Om man har unga ägg så kan de kompensera för kromosom avvikelser, men den egenskapen har inte våra gamla ägg. Vi skulle lättare bli med barn med unga friska spermier på naturlig väg och våra män med usel spermiekvalitet skulle kunna få barn med ICSI med unga ägg.
    Därför väljer de PICSI för oss. 
    Oerhört intressant. Exakt detta har vi frågat läkarna många gånger men de har ihärdigt förnekat att det skulle vara så utan sagt att den enda anledningen vi misslyckas är mina ägg. De har stenhårt påtalat att så länge det blir befruktat har spermien gjort sitt! Egentligen borde man stämma kliniken som faktiskt fört oss bakom ljuset och fått oss att lägga ner en förmögenhet på något som inte kan lyckas. Istället rekommenderar de per automatik ÄD. Nu har vi väntat så länge med att testa donerade spermier att mina ägg verkligen är gamla, tänk om vi fått detta svart på vitt tidigare? 

Precis detta sa läkaren på CFC, att det visst kan flea pga manlig faktor och speciellt om man är äldre. Här tittar de inte med PICSI utan tar bara de som på ytan ser ok ut. Vi har fått fina embryon men uppenbarligen fortsätter de ej att utvecklas.
  • callimero
    Maryhe skrev 2011-07-15 10:13:00 följande:
    Nej, min läkare förklarade att spermier som verkade vitala efter centrifugering och mikroskopundersökning kunde ha kromosomfel i alla fall och skulle aldrig på naturlig väg kunna ta sig in i ett ägg. Men med hjälp av ICSI kan dom det. Är ägget ugnt kan det kompensera för spermiens kromosomfel och det kan gå bra ändå. Har man dålig äggkvalitet eller är över 35 år finns inte den egenskapen. Då stannar embyrot av i utveckligen eller så får man missfall.

Sant övrigt det du säger! I Sverige tiger vi och lider, här blir de galna och river upp himmel och jord.
    Kolla bara på mig... Jag teg och led på jobbet i 1½ år. Min sambo fick åka dit och "lösa mig"  från det.De andra som jobbat där har bett chefen dra åt helvete med buller och bång och gått därifrån för alltid.

Kan berätta om en incident 2007. Skulle flyga ner med Ryanair till Italien i januari. Någon hade grävt av en kabel i Nyköping så radio och telekommunikation fungerade inte. Planen blev inställda ett efter ett. Folk som skulle till diverse städer i europa blev uppgivna men försvann slokörande från flygplatsen efter lama diskussioner med personal från Ryanair. Det sista planet som blev inställt efter att dom flyttat fram avgångstiden hela tiden var det till Milano... Pang!!!!! Kaos! Polisen fick komma dit, Italienarna var ursinniga. Perfekt, Vi fick stanna kvar på flygplatsen och fick flyga med planet till Rom på morgonen och därefter till Milano. Ryanair ersatte allt.Glad
    Exakt den informationen hade vi behövt få från klinikerna! Då hade vi själv kunnat ta ställning till om vi ville byta en av våra fakorer: grav manlig faktor eller min ålder som då var 40 när vi började. Hade de inte ihärdigt propsat på att det inte spelar roll bara man får befruktade ägg så hade vi gett upp envisheten att testa med ICSI för oss och sparat lite av de 300.000:- vi är uppe i. Då var mina ägg yngre och vi kunde haft högre chans med egna ägg + donerad sperma. Vi frågade t o m om inte vi skulle försöka i Danmark med donator och blev nästan utskrattade. ÄD rekommenderar vi, var det det eviga svaret. Men om spermierna ställer till det kanske inte ÄD alls är vår lösning? Använd en spermadonator också eller 50/50 var beskedet vi fick på förfrågan hos AVA-kliniken i Riga. Alltså anser även de att spermierna kan ställa till det.

Det är så hemskt när jag tänker på det. Och en process att försöka få ersättning kan man glömma. Vi har dessutom tjatat oss till fler försök på stelbenta Sophiahemmet då vi trott att detta är vår enda chans att få biologiskt barn.

Sen lästa jag om drömmaromsmått här på FL som trots att hon är under 25 blev rekommenderad att inte fortsätta med ICSI med mannens simmare utan att testa donator. De har fått sitt barn via CFC med donator nu också och försöker med syskon. Så den ivf-kliniken ansåg helt klart att de ej lyckades pga manliga faktorn.

Jag hoppas PICSI kan ge er en betydligt bättre chans än vad vi varit i närheten av Maryhe!
  • callimero
    Maryhe skrev 2011-07-14 12:58:15 följande:
    kalimero: Nu har jag hämtat Inofolic som innehåller 2000 mg inositol och 200 mcg Folsyra.
    Kostar 13 euro för 20 påsar. På 5:e cykeldagen skall jag gå över till Inofolic plus( som förutom inositol och folsra innehåller melatonin), fanns inte hemma men kommer hem på en dag. Det kostar 27 euro för 20 påsar.
    Läst flera amerikanska o italienska studier ang detta kosttillskott och de är mycket positiva! 
    Intressant!
    Primrose skrev 2011-07-15 01:19:14 följande:
    Kalimero: Nu är jag inne och kikar igen.

Ja, Sophiahemmet är verkligen (onödigt?) strikta med åldern. De tycker väl att det försämrar deras statistik (trots att de "äldre" har egen statistik, för att inte försämra intrycket). Jag fick ju bara göra ett försök (oktober -07) och sedan sa de nej, eftersom jag snart skulle fylla 43 år (i december) och de menade att det skulle blir krångligt med försök under julhelgen (ledigheter, bla bla), så att jag inte skulle hinna innan jag fyllde år. Snacka om rigid inställning!
    Jag vet två andra som också fick nej av Sophiahemmet (38 år resp. 42 år, tror jag att de var då) och de plussade strax därefter, via IVF, på andra kliniker. Och 38-åringen har t o m fått ett barn till sedan dess (på "naturlig" väg), när hon var 40-41 år. Och jag blev ju gravid med sonen c:a 3 månader efter deras nej. Jag har själv varit inne på att skriva till dem och berätta hur fel de hade i sin negativa inställning och åldersfixering.
    Hej vad trevligt Primrose! Ja ett kort från dig med en kort historik till Sophia vore på sin plats! Jag har berättat för dom om kvinnor jag vet blivit nekade och sedan fått sina hett efterlängtade barn. Bara fått svaret att "det där vet vi inget om".
    D
    e var väldigt negativa till kvinnor 40+, den kategorin borde vara deras största kundkrets då innerstan och Östermalm mig veterligen har de äldsta förstföderskorna i landet. De vill väll sålla bland dessa för statistiken. Vet också flera som lyckats efter att de blivit nekade. Att man skiftar en siffra i ålder från en vecka till en annan är ju löjligt. Vet en som t o m fått barn via dom men som nekades syskonförsök och fick vända sig till St Göran istället. Jag var nöjd med att de hade så hög tillgänglighet. Men inser nu hur oerhört nertryckt jag blev av vissa läkare. De tillhör i mångt och mycket den gamal skolan som anser att patienten är patient och ska göra som läkaren förespråkar och de blev mer provocerade än intresserad när jag kom med nya studier och ställde frågor. Jag anser att vi som kunder har rätt att ställa både frågor och krav. Blev nästan utskälld i en tråd en gång för att jag så öppet kritiserade och ifrågasatte läkarna.

Att som du skriver tiga och lida Maryhe är då inget för mig. Inget går framåt av det! Ibland vill jag bara ruska om det så jantelagshämmade svenska folket!
  • callimero
    Maryhe skrev 2011-07-15 10:39:37 följande:
    Kalimero: Åhhh, jag blir riktigt förbannad! Svenska läkare skrattar ofta åt diagnoser och behadlingar utförda utomlands har jag hört av andra. Som för att dölja sin okunskap och få en att känna sig dum. Självgott psykopatbeteende. (Flydde och fick skyddad identitet från en psykopat för ett antal år sedan, han brukade hånskratta åt mig för att få mig förvirrad och tvivla på mig själv och detta påminner om just läkarnas beteende)

Läkaren gav oss inte stor chans till graviditet, så det är något jag måste komma ihåg och vara förbered på. Men de gör i alla fall vad de kan och provar nya rön och metoder för att åtminstone ge oss en ärlig chans.
    Precis. Självgott, proppmätt och faktiskt gränsande psykopatbeteende. Det handlar SÅ mycket om prestige och en osäkerhet. Klapp på huvudet och ett litet överlägset leende, och så papperen med studier i handen tillbaka olästa.

Exakt så vill jag ha det. Läkarna ska inte måla upp falska förhoppningar, de ska leverera hårda fakta - men, sen är det upp till oss att ta beslutet om vi vill försöka och då är det deras skyldighet att stötta och vara med i processen och inte trycka till oss mer i den redan så hårda verkligheten och förtvivlan vi känner.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?