• callimero

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Fjällsippan skrev 2011-07-17 18:39:46 följande:
    Nu dök det upp ett vagt minne att min gyn har sagt vid något tillfälle att upp till det att follikeln är ca 10 mm så kan man inte bedöma om det finns något ägg som styr tillväxten; en blåsa kan växa t o m ca 10 mm utan att det finns ett ägg som styr. Men när folliklarna blir större så finns det en kommunikation mellan ägg/follikel och hypofysen som styr tillväxten som innebär att det finns ägg. Oj, vilket hemmasnickrat resonemang från min sida...men, men är det någon som hört det här också? 
    Hoppas det stämmer. När man gör IVF är det ofta vissa folliklar som är tomma, i mitt fall hade jag 9 st som var större än 12 mm och fick bara ut 2 ägg. Men det kanske är annorlunda när man forcerar fram tillväxten med sprutor kontra au naturell?

Nu körde jag med dubbel-Pergo och fick 2 st folliklar på 20x18 0ch 12x12. Bara att hoppas den hade ett fint ägg som släppte i tid.
  • callimero
    Fjällsippan skrev 2011-07-17 19:15:46 följande:
    Det är i samband med stimulering som min gyn har lagt fram teorin om att det inte går att bedöma huruvida folliklar runt 10 mm innehåller ägg. Å andra sidan har jag liksom du vid något tillfälle haft behandlingar med många blåsor och ändå fått ut få ägg. Så jag vet inte hur det hänger ihop riktigt. Men ju fler stora folliklar man har desto svårare är det kanske att bedöma deras storlek eftersom de ligger ihopträngda på stockarna; så till viss del så kanske det är en mätningsproblematik som ligger bakom.

Vad gäller ditt "fertila sekret" i fredags så har jag svårt att tro att det skulle bero på sen ÄL, med en så stor follikel så släppte säkert ägget  med Ovitrellen. Det är inte sannolika att blåsan skulle vänta med att ägglossa så många dagar senare; och ignorera Ovitrellens krafter. Gjordes det VUL i samband med inseminationen? Åh, vad jag hoppas att er behandling ska leda till plus och bebis den här gången!!! 
    Kan vara så att min misstanke om att jag ägglossade innan plock var sann den gången. Brukar inte ha så många tomma och de brukar vara runda och lätta att mäta.

Jag hoppas också ägget släppte på order av Ovitrellen. Kanske bara var min kropp som fullmåne-reagerade i fredags för fertilt äggvite-sekret var det som attan. Nåja, inget att fundera på mer. Dr tittade en nanosekund med VUL innan inseminationen. Ja jag hoppas, ett barn nu snälla universum!
  • callimero
    Zinfandel skrev 2011-07-17 21:14:46 följande:
    Intressant om infektioner & antibiotikan Amoxicillin

www.fertilitysolution.com/Antibiotic-Therapy/
    Mycket intressant! Och stödjer Ludmilas filosofi.
    Låter som en bra strategi att unna dig riktigt semesterleverne nu. Själen ska också vara med! Solig

AnnaLinn - låter hoppfullt att du börjar kravla dig upp igen. Kram!

Grattis till lyckat försök Brallis! Glad

Beklagar tant röd Lenafena. Påt igen!
  • callimero
    AnnaLinn skrev 2011-07-17 23:36:55 följande:
    Vad bra att de har upphört ! 

Så som jag förstått det så vid en " normalt " möte mellan ägg och spermie så trillar svansen automatiskt av när spermien tränger in i ägget. Svansen är bara till för att förflytta sig... så där finns inga gener..

Slemtorsk: Lycka till  :)  
    Du verkar väldigt kunnig du med i detta ämne. Vi har många lösa huvuden enligt lab-anteckningarna, men svansen fyller ingen funktion alls ändå vid ICSI så det kanske kvittade. De kanske använde dessa i brist på simmande.
  • callimero

Åh så jobbigt turlid, och framför allt den olidliga väntan. Finns det någon annan läkare eller BM du kan fråga lite mer hos? Jag har ingen koll alls på detta, vad mäter man det på för värden? Det var skönt ändå att det ser bra ut med hjärtslag och nackspalt. Att det är en livlig rackare verkar mycket bra.

• callimero
    turlid70 skrev 2011-07-18 17:16:10 följande:
    Det var läkarhuset på Odenplan, jag tror inte att CvL gör något sånt, det har BVC tagit över nu och skickat mig dit. Först sa hon att BF var den 26/1 (nästan som förut den 27/1) och då ska jag vara i v12+4, men nu sa dem 11+6 och mina fantasier spelar mig en trall just nu.

Normal risk på DS i min ålder är 1:64 och trisomi 13/18 som är ovanligare är 1:92, jag fick 1:22 vilket är 4,5 ggr sämre alltså. Men alla dessa sannoligheter, vad säger dem egentligen? Jag försöker tänka att det är fortfarande 95% att vi får ett frisk barn eller får barn överhuvudtaget, men kan liksom inte glädjas av all oro.
    Var det på Ultra Gyn? Och helt rätt att försöka tänka på de 95%, även om jag förstår det känns svårt innan ni får mer besked.
  • callimero

Hoppas du får lite mer information idag och att det går bra turlid. Tänker på dig.

Skytten och Maryhe - jag har gjort korta 11 gånger och har inte haft några besvär alls av Orgalutranet eller de andra preparaten. Tror din reaktion är väldigt ovanlig, men jobbig Snösport. Så var inte oroade! Och läs inte FASS!!! Jag försöker undvika det och läser om biverkningar först om jag skulle känna något.

• callimero
    Snösport skrev 2011-07-20 11:00:42 följande:
    Nja, jag har nog min första riktiga dipp eller inte dipp för jag är glad och pigg men borja undra vad jag håller på med liksom...typ hela livet... jag är just nu känslomässigt förvirrad faktiskt...vill bort till en annan värld känns det som ...låter värre än det är men lätt förvirrad liksom på ngt sätt som jag själv inte förstår....ska ta en semester i 3 dgr till en kompis i fjällen i nästa vecka och skaka om mej lite så jag blir som vanligt  igen
    Jag vet precis hur du känner. Ibland vill jag bara flytta långt bort och börja om på nytt. Helst av allt få tillbaka några år och slippa forcera fram allt i åldersstress. Det är väldigt tungt. Jag önskar jag hade samma spelrum som en man har tidsmässigt.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?