IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Vrålapan också!! Jösses vilket plusregn det blev här precis till jul, så underbart!! Grattis tjejer
Mary: kan du inte få det utskrivet i Italien och skickat hit?
God Jul underbara tjejer!
Löste det sig med piller Maryhe? Letade efter annat antibiotika här men hittade tyvärr inget :(
Oceanney: BV är anaeroba bakterier/Gardnerella och måste tas bort med anitbiotika, det hjälper inte med receptfritt. Du tänker nog på svamp. Man måste inte ha symptom för att ha BV, man kan ha det ändå och det påverkar dessvärre fertiliteten.
Oceanney: Bakterievaginos är bakterier i vagina, inklusive Gardnerella vaginalis, Gardneralla mobiluncus och Mycoplasma hominis. Bakterievaginos är dessvärre kraftigt underdiagnostiserad, det är viktigt att veta att det rör sig om anaeroba bakterier som kan infektera djupa sår, vävnader och inre organ. BV förknippas tyvärr med inflammatoriska sjukdomar, infertilitet, utomkvedshavandeskap (extra uterin graviditet), för tidig födsel och låg födelsevikt hos spädbarn som har smittade mödrar.
Det är väldigt viktigt att åtgärda BV innan dyrbara IVF-behandlingar och det finns många kliniker i många länder som därför på rutin tar dessa prover (inte bara lukt & ph utan på livmodertappen) och behandlar med antibiotika innan IVF. Vi har inte riktigt råd att dela upp underlivet för att vi gör IVF, bakterier som finns i slidan tar sig lätt upp i slemhinnor och vävnader, de begränsar sig inte till en viss del. Så som du säger är det bättre att behandla än att chansa och inte göra det! (din länk var från 1998 )
Thule: beklagar skit också. Vila nu över jul så tar vi nya tag sen! Stor kram
Oceanney: ja jag tänker då inte chansa...! Och heller inte jämföra mig med 'vanliga', då hade jag inte varit i denna situationen....
Boombabymamman: usch vad tråkigt med operation mitt i allt detta också Hoppas det gick bra.
Mycoplasma är som sagt BV och det testas i de flesta europeiska länder vid jämna mellanrum i dessa sammanhang, just eftersom det kan vara avgörande. Dessvärre är det så att frågar ni 10 läkare får ni 10 olika svar, alla har olika skolor och tror på olika saker eftersom det mesta går att bevisa med olika studier.. Jag personligen har därför valt att tro på det som majoriteten läkare, studier & forskare (särskilt i reprduktionsimmunologi) tror på samt vad jag själv känner är bäst för mig själv. I allt detta har jag lärt mig att alla typer av infektioner, UVI, svamp och annat inte är fördelaktigt eftersom det triggar immunförsvaret och de flesta fertilitetsläkare kan tyvärr för lite reproduktionsimmunologi. Så visst hade det varit klart önskvärt om alla hade tänkt som Ludmila!
Återigen, om ni letar efter vad som påverkar fertilitet i allmänhet så blir svaret ett, men frågar ni de ledande fertilitetsläkarna (Braverman, Gorgy, Lewis, Winston osv) vad som påverkar "kvinnor över 40 som gör IVF" (=VI!!) så lovar jag att svaret blir ett annat.
Bravermans hemsida och forum är by the way väldigt lärorikt!
www.preventmiscarriage.com/About-Us.aspx
forum.preventmiscarriage.com/
Fjällis: du har så rätt så! Klok som vanligt
Maryhe: mycket bra tänkt där med 2-minutersgrejen, tänk om alla varit lika seriösa & noggranna med prover!
Oceanney: prog är nödvändigt vid stimulerat fet eftersom kroppen då själv inte producerar prog. Ett dygn/en morgon ska säkert inte vara någon fara.