• Vi 5

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Åh, sunseed, jag skulle vara jätteintresserad av sådana bilder! Men känn dig inte pressad att lägga ut om det är besvärligt. Skulle det gå i denna blogg på FL annars? Så kan du ju begränsa till de som finns i din adressbok?

• Vi 5

Hemulen, du får gärna skicka dem till mig Jag hittade ju också några studier när jag letade i höstas (kanske är samma?) och känner igen det du skriver om att man i dessa vetenskapliga artiklar inte hittat stöd för fler implantationer eller graviditeter om man låg under 2,5. Det behöver förstås inte betyda att det inte finns andra rön eller klinisk erfarenhet som tyder på att det är bättre att ligga närmare 1...För det kan ju handla om hur man mäter, vilka man mäter på osv. Minns nu tex inte om jag hittade någon åldersfaktor, skulle vilja se om de kontrollerat för ålder eller ej.
    Appropå det där med att TSH höjs under behandling så frågade jag min gyn om det och hon var helt oförstående och sa att det kunde höjas under graviditeten men hon hade aldrig hört om att själva behandlingen skulle höja värdet. Någon som har någon källa till det? Skulle vara bra att ha med sig inför nästa besök då jag ju vill kolla mitt värde igen... 

mamman0301, skönt, då har du en hållpunkt att hänga upp allt på.

Maryhe, hoppas du får ur dig alla frågor och dessutom får bra svar!

finafina, håller tummarna!!

• Vi 5

sunseed, åh fantastiskt med så fina äggblåsor Vad glad jag blev!

Lillstoran, glömde säga välkommen till dig! Välkommen Ja, det är tur att vi alla är olika och har olika sätt att se på saker, då kan vi ju också tillföra varandra något När det gäller relationsbiten så tänker jag att det ju i livet alltid kommer att finnas olika påfrestningar som prövar relationen, för vissa blir relationen stärkt av prövningar för andra inte. IVF kan ju vara en sådan prövning, för vår del är nog hemmaförsöken jobbigare just nu precis som någon annan skrev här ovan. Jag tror mycket på att inte låsa fast sig föreställningar om vad man tycker om saker man eg inte vet så mycket om, jag tycker bättre om att förhålla mig öppen tills jag vet mer och vill hellre försöka ha förhållningssättet att "just nu tror jag inte att xx är något för mig" (tex ivf som jag tänkte förra våren) men "utifrån olika omständigheter i livet kan jag ändra mig" (i höstas ändrade jag det beslutet). På det viset tror jag att omställningar/ändrade beslut, inte behöver bli lika jobbiga. Oväntade saker kan alltid inträffa i livet och livet kan ändra sig på en sekund... 

• Vi 5

Zin, hi hi, det är klart att jag inte litar på henne jag dubbelkollar ju allt, både själv och här med hjälp av er Hjärta Jag tänkte mest att det är så intressant när de ser ut som frågetecken när man vänder och vrider på något. Fast denna sista gång tyckte jag faktiskt vi hade en vettig diskussion...

Enya, tack för ditt fina inlägg, hoppas att ni får prova på den andra processen också (och att ni inte hinner passera åldersstrecket).

Sunseed, det låter som att vi tänker väldigt lika

finafina. men provar de inte att befrukta de andra ens? 3 fina med bra kvalitet är ju toppen, vila nu så att du orar med nästa spänningsmoment -väntan...Denna eviga väntan.

soligor, tack för länken, nu har jag lusläst den Det stämmer med det jag tidigare läst mig till i bla några vetenskapliga artiklar. Jag hade senast 1,7, men för bara ett par år sedan hade jag 3,9 (såg jag nu i ett provsvarsutdrag jag beställt) eftersom både min mamma och ena syster har hypothyreos är jag orolig att mitt värde ska fluktuera, (särskilt nu när jag just genomgått ivf och fått mf) men denna läkare trodde inte att det skulle ändra sig så snabbt och 1,7 är ju ett bra värde. 

• Vi 5

hemulen, tack, när jag kommer till jobbet ska jag kolla om inte iaf den ena var samma som jag hittade tidigare. Intressant det där med munkpeppar, det hör man ju ofta om. Just nu är jag lite rädd för at prova olika saker, tänker att mina värden kanske skenar iväg åt fel håll om man råkar tillföra fel substans...Annars skulle jag nog testa både det ena och det andra...

Bengalen, åh vad bra, skickar lite hejarop så du orkar kämpa på!

Fjällis, jag har också funderat på vad jag ska göra för att lägga på mig och har även jag funderat på proteintillskott (är trött på makrill på burk och ägg till frukost), så jag kommer följa svaren noga jag med

• Vi 5

Tuvalina, ja det är ju ett visst antal procent som inte får utslag för bim, har för mig att det är runt 70% som kan testa plus 2-3 dagar före bim, och en dag före bim är det fortfarande inte 100% av de gravida som får utslag på stickan. Så håll ut!!!

Maryhe, trist när man inte får till det, känner alltför väl igen det...Men jag tänker att även om simmarna inte på gruppnivå är på topp så borde ju de som är bra vara lika bra som andra personers bra simmare, vilket borde innebära att de procenten borde överleva lika länge och då är ju ett dygn innan perfekt!  *försöker peppa*

Zin, även jag håller tummarna för lyckad op och en kanonfin vår för er!

• Vi 5

Linköping, hoppas det funkar bra nu denna gång och att förra ägg-släppet verkligen var ett undantag och inte sker igen! Håller mina tummar!

sunseed, håller tummarna!!!

Hemulen hur går det? Snart bim för dig! tänker på dig!

Skytten, din beskrivning av hur din kropp funkar skulle kunna vara skriven av mig, precis så är det för mig, får jättelätt blodsockerfall, måste äta hela tiden för att ha energi, superlågt blodtryck med yrsel osv. Min kroppstemp har också sjunkit lite mot tidigare (kör ju tempmetoden) men är ändå helt normal, mellan 36.2-36.5 före äl och straxt under 37 efter.

Själv ältar jag just nu om jag ändå borde försöka köra ny ivf i marscykeln ändå eller som jag ju planerat i maj. April går bort för då är maken borta. Vi har nyligen kört hemmaförsök efter fina äl-utslag, men det känns ändå rätt kört. Blir så trött på mig själv, jag hade ju bestämt mig för maj, men nu snurrar det runt i mitt huvud att i mars är jag fortfarande rätt nära 40 men i maj närmare 41... Och liknande tankar. Retar mig också på att maken ska vara borta i april och varje missad chans känns bedrövlig nu. Tack och lov gick hemmaförsöken något bättre än vanligt iaf.  cykler...

• Vi 5
    Maryhe skrev 2012-02-27 11:30:09 följande:
    Det är vid ÄL som det inte funkar... om jag säger "jag har ägglossning" så går det inte. Om jag istället som i lördags sägger att jag "har ägglossning om några dagar" så funkar det, då känner han inga krav. Måste läar mig att hålla tyst...

Som läkaren förklarade så bromsar alla de stillastående spermierna upp de som är bra. Och även om de är bra så är de lite långsamma. Hoppas att nån envis rackare kämpar vidare.Tungan ute 
    maryhe, oj, jag visste inte att de kunde bromsa upp de andra, det var ju inget vidare. Tack för att du skrev det, för det visste jag inte, det är ju onödigt av mig att gå och tro saker som inte stämmer...Då hoppas jag också på att det fanns någon liten envis undantagsspermie som letar sig fram!
  • Vi 5

Linköping, åh nej, så skulle det ju inte bli denna gång! Varma, varma kramar till ig och hoppas att det på nästa vul ändå finns några fina ägg i andra äggstocken med!

Hemulen, åh nej så trist, tror du inte det finns något hopp? Tänker på alla som börjat blöda, och det ändå gått vägen,  och du har väl inte TD riktigt än? då kan väl strecken vara rätt svaga...Usch det är ju så jobbigt att kastas mellan hopp och förtvivlan...

Lillstoran, för några veckor sedan hade vi en diskussion med statisitk för olika kliniker, jag lade bla in en tabell med statistik för flera kliniker. NMan får dock tänka på att alla inte tar emot alla och de som har strängare kriterier kan ju därför ha lite bättre statistik än de som tex släpper in oss som inte har lika stor chans av olika anledningar. Du kan leta tillbaka i tråden.

själv kan jag inte släppa marsspåret och håller nu på att räkna på dagar och kolla i våra jobbalmanackor, det ser ut som att vi skulle behöva boka av mkt i så fall, så maj är ju bättre,,ggrr blir tokig av att inte kunna bestämma mig. Har iaf nu äntligen kommit till skott och skickat brevet till kliniken med mina synpunkter på den information jag fick vid återförandet. Känns lite nervöst, vet ju inte vad de tycker om att få sådana brev...

• Vi 5

lillstoran, jag letade upp det nu (genom att trycka på "visa endast" under mitt nick), det var runt den 8 februari vi hade den diskussionen. tabellen finns i inlägg 17934. Det kommer från en rapprot som jag tror det kan ha varit Victoria som länka de till, se några inlägg tidigare. Den sammanställer statistiken frå olika kliniker enligt givna riktlinjer, så alla anger samma mått, här har jag för mig att det var resulat i antal barn.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?