• Vi 5

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej på er, jag har smygläst er tråd i några dagar och läste nogrannt de första 100 sidorna, därefter har jag hoppat lite  Ni verkar vara ett trevligt gäng och jag funderar på om jag får hänga med här i tråden. Börjar med lite info om mig.  
    Jag är precis fyllda 40 år och jag och min man träffades för snart 8 år sedan. Vi bestämde oss snabbt att satsa på familj eftersom vi då kände oss "gamla" (tänk vilket perspektiv man kan få efter 8 år   ). Vi fick ett ma i v 14 och därefter fick vi vårt första barn. Han omkom i en olycka bara 1,5 år gammal och vi bestämde oss snabbt för att försöka få syskon. Tack och lov lyckades vi med det efter 5-6 månader trots den stora sorgen. Nu har vi försökt  få ett syskon till vår andra son (som nu är 2,5 år) i nästan ett år och det har inte tagit sig, jag har varit rätt lugn och tänkt att det nog bara tar lite mer tid när man närmar sig 40, men nu sökte vi hjälp på privatklinik iaf. Och idag var vi på första besöket där.
    Tyvärr såg det inte alls bra ut, min ena äggstock är helt förkrympt och jag hade bara några få äggblåsor i fel storlek för cykeln på den andra De tror inte ens att jag kommer att få försöka med ivf för att det blir för dåliga odds. Min mans spermieprov var bra, men det hjälper ju inte. Jag fick göra AMH prov idag för det kan ta tid att få svar på, men ska ta de andra proven nästa vecka när det är cykeldag 2-3. Hon trodde att värdena skulle bli för dåliga för ivf men vi inväntar provsvaren och om det inte är så illa som det såg ut på ul så kanske jag får prova att provstimulera för att se om det kan gå att få ut något ägg iaf. Nu undrar jag om någon annan har sett med ul att det ser så dåligt ut och hur det gått för er?
    Jag har också läst att ni skriver om CVC, vad är det för klinik. Vår klinik samarbetar med Göteborg OM det skulle gå att göra ivf, visst läste jag någonstans här att ni var positiva till dem? Tacksam för all input ni orkar ge till en nykomling som bara "stövlar in".

• Vi 5

Boe, tack för tumhållning! Ja, det är en tuff resa, mendet är ju många här som haft långa tuffa resor. Vi blev nog lite chockade för jag tänkte inte på att fråga om hur länge det kan ha varit så förrän på vägen hem. kollade faktiskt upp vad jag trodde var en cysta i våras på kvinnokliniken, det gick på ca 3-4 minuter och de sa att eftersom de inte ens såg v ägglstock så kunde jag inte ha någon cysta, jag sa då att vi försökte få syskon och undrade om det var normalt att man inte hittade dem, då svarade de att det var helt normalt att "de gömde sig i bland". Nu känns det ju lite synd att jag inte fick chans att kolla upp det redan då.

MissCat, ja som Enya säger så vägs ju ålder mm in och det är ju riskfritt, å andra sidan är det ju bara en sannolikhetsbedömning, så man får ju inte lika säkert svar som vid fvp/mkp.

Syskonnu, ja det är ju tyvärr risk för mf även på friska foster även om de oftast verkar säga att det ffa är de foster som har avvikelser som "drar" upp siffrorna till 0,5-1%. Sedan verkar det skilja sig mellan kliniker med, så det kan vara värt att kolla upp om de är vana att göra proven och vilken statistik just den kliniken har.

• Vi 5

Zinfandel, tack för dina ord och jag tror att du har rätt, vår kraft skulle kunna förflytta berg, och tänk om vi kunde omvanlda den till att styra över fertiliteten. Så himla oprofessionellt att inte skriva om morfinallergichock i journalerna. Det borde ju nästan anmälas!

Myran. då håller jag tummarna för att det ska fungera!  

Linköping68, låter klokt att du vänder dig till någon annan efter så dåligt bemötande!  

Kalimero, så tungt att det inte funkade denna gång, men det låter lite skönt att ändå kunna få göra något (tänker på inseminationen). Håller mina tummar!

Enya, jag har gjort utvidgad organscreening, hos oss fick man göra nupp (kub utan blodprov) och vid bra värden kunde man inte gå vidare med något annat (fvp/mkp). De var väldigt professionella och gick igenom organ för organ och tittade särskilt på hjärnan. Jag tyckte det kändes som en lättnad, men då såg ju allt bra ut. Om det inte hade gjort det tror jag att det för mig hade varit svårt eftersom man gör det så pass sent. Hade det visat att barnet skulle få lida mycket om det kom till världen eller endast skulle överleva en väldigt kort period pga svåra missbildningar eller så tror jag att jag hade klarat att göra abort, men inte annars. Det är ju väldigt svårt att veta hur man ska tänka när det är ett så efterlängtat barn, som jag ser det är det viktigaste nog att man själv verkligen har tänkt på de olika scenarierna så att man vet vad man väljer (eller inte väljer).

• Vi 5

Enya, mitt stora GRATTIS försvann visst när jag klippte och klistrade lite för att inte tappa bort mitt inlägg. Stort grattis!

• Vi 5

myran, så bra att det verkar reda ut sig med sprutorna iaf, jag är alldeles för ny för att kunna komma med någon input, är inte ens säker på vad alla förkortningar betyder, men följer diskussionen med intresse. Jag vill verkligen lära mig och jag vill veta "allt" om vad som händer om man har få folliklar, jag hade ju vid första ul bara 3-4 st och läkaren verkade ju tro att jag skulle få så dåliga blodprovs värden att jag inte ens skulle få försöka med provstimulering. Kommer att hålla mina tummar för dig på fredag!

Pralinen j, det låter ju fantastiskt bra! Intressant om de kan se att det är "tvillingpotential" redan.

Själv är jag i något slags svart hål efter beskedet i måndags om att det såg så illa ut. Jag kan inte sluta tänka på hur länge det kan ha varit så, hur snabbt kan en äggstock krympa? Skulle den kunna vara vriden på något sätt så att den inte syntes på ul, men det borde de ju ha koll på. Funderar också på chanserna att ett nytt ul lite senare skulle visa på fler folliklar? Vad har ni för erfarenheter? Funderar också på möjligheter att "tjata" sig till att få prova ivf om jag nu får så dåliga värden som hon trodde. Hur har ni gjort? Funderar också på om man på något sätt, med akupunktur, hård träning, kost eller vad som helst skulle kunna påverka något lite så att man skulle kunna få något fler folliklar? Jag gissar att det inte funkar så, men ni verkar så pålästa här så någon kanske har något litteraturtips. Har läst väldigt mycket i er tråd och hittat flera bra källor och hänvisningar bla om AMH, så jag passar på att tacka för den infon med!

• Vi 5

Kalimero, tack vad snällt att du orkade svara på mina flummiga frågor Intressant att höra att det sett så olika ut för dig! Det var också lite det jag ville höra förstås, själv funderar jag mycket över att jag stressat oerhört hela våren för att skriva klart min avhandling (under jobbiga förhållanden i princip utan handledning, sömnsvårigheter mm). Tycker precis att jag börjar hämta mig lite och tänker att det borde kunna spela lite roll iaf. Förstår också ditt dilemma med jobbet och tänker som syskon nu så klokt skrev att må braet kan leda till större framgång! Håller mina tummar för inseminationen på fredag!

• Vi 5

Fjällsippan, tack för varmt välkomnande! Nej jag har inte ens tagit alla prover än, bara AMH i måndags, väntar nu på att mens ska komma för att kunna ta FSH cd 2-3 (hoppas ju förstås att den inte kommer, men har inga större förhoppningar på det). Bör bli prov på måndag, får svaren efter ca 3 veckor, så det blir att vänta. TSH, är det sköldkörtelvärden? I så fall var de ok (1,7) har tagit dem tidigare i höst. Tänkte du något speciellt med det? *nyfiken*Jag hoppas på att kunna prata mig till en ivf här, även om värdena är dåliga (vilket jag är inställd på efter hennes dom efter ul).

Grattis till Boombabymamman, det låter ju toppen! Även jag har läst Bombaymamman hela tiden (men har tolkat in samma innebörd, dvs att du kommer att få massa fina ägg och många fina barn   ).

Selmv, det låter ju bra med 6-8 ägg, men jobbigt med biverkningarna, har du ringt och frågat om det?

Tjorven, stora kramar till dig, men blir glad av att läsa att du inte kastar in handduken!

Myran och Kalimero önskar lycka till idag!

pralinen j, grattis i förskott! Och skönt att du mår lite bättre.

Jag har fortfarande 1000 frågor och undrar om jag får ställa en till här? Jag har fått tid nästa måndag för att kolla äggledarna,(jag ville göra det trots att det såg så dåligt ut med äggstockarna) jag vet inte exakt hur det går till, men undrar nu om jag då är på cykeldag ca 9-10-11 och ibland har äl så tidigt som cd 12, kommer man då kunna "förstöra" chanserna till egna försök den månaden?  

• Vi 5

Söte, jag är också helt ny här, men jag har inte så mkt erfarenhet av ivf än, fick ett väldigt negativt besked vid vårt första utredningsbesök för en vecka sedan, om att det såg mörkt ut då min ena äggstock var alldeles för liten och ajag hde bara 3-4 folliklar. Det ihop med att jag precis fyllt 40 gjorde att läkaren trodde att jag inte ens skulle få försöka göra ivf. Jag kände när det värsta chocken lagt sig att jag vill lära mig allt som går om detta för att vara påläst och förstå om jag själv kan påverka. jag tyckte det verkade vara trevlig stämning här och det verkar finnas massor av kunskap!

Skytten, jag vet inte så mkt om de andra symptomen, men jag har rätt bra koll på det här med temperatur och fertilitet och din temp ska enligt temperaturmetoden stiga precis efter äl (ca 0.2-0.5 grader) för att sedan hålla sig högre fram till mens, då sjunker den igen. Så om din temp höjs vid äl har den passerat, kanske har du redan koll på det och undrade något annat?

Maryge, så tråkigt att inte hemmaförsöket fungerade heller! *kram*

Myran, tack för info om tre-pack och priser, bra att veta.

tjorven, håller tummarna för tisdag!

vinkar till er andra, behöver lägga mig. Imorgon blir det blodprov för att kolla FSH, är på cd 3 då.

• Vi 5

MaryHe skulle det så, jag ber om ursäkt! Skriver visst lite slarvigt ibland...

Söte, tack så mycket! Lycka till imorgon! Även jag undrar hur ni har hunnit och orkat!?

• Vi 5

Lycka till mamma gås! Hoppas att det hjälper lite mot nervositeten att ha lite (mycket) annat att tänka på

Maryhe, så besvärligt! Nu vet jag inte om hysteroskopi är riktigt samma, men jag ska göra äggledarundersökning och har lite liknande dilemma. Min mens startade natten till lördag och jag har tid nästa måndag, då är jag på cd 10 (11 om man räknar fredag som startdag) och jag har ibland äl så tidigt som dag 12. Vi vill gärna försöka på egen hand hemma denna cykel, men tänk om man spolar bort äggen då. jag ringde nu i morse, men då har de ingen tid innan och de trodde att det skulle bli bra med måndag. Nu blir jag ju orolig att denna cykel ska gå åt pipan. Kan tänka mig att läkaren tycker att eftersom vi verkade ha så minimal chans så spelar en cykel hit eller dit inte så stor roll, men själv tänker jag tvärtom. Varför vill de inte att du göra vul och hysteroskopi samma dag? Om man gör vul först kan det väl inte spela roll, eller kommer det då att komma efter i tiden? Förstår din frustration!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?