• Vi 5

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

maryhe, är det därifrån du fick statistiken (tänker på det du skrev om antal procent som blir gravida efter att ha använt infolic i cykeln före)? Eller har du någon artikel? Är intresserad  

zin ska tänka på dig i morgon!!!

skickar också lite energi till Tjorven!!! 

Lillstoran, ja det är nog bara så det är -att statistiken efter 40 är sämre, kvaliteten på äggen sjunker ju efterhand (med fler kromosomavvikelser osv som gör att det inte är livskraftigt) och för många över 40 kan man ju se synliga tecken på att äggstockarna blir mindre eller inte producerar lika många ägg tex...Det sker ju gradvis och verkar ju vara individuellt när det sker och i vilken takt. AMH värdet är jag dock ganska tveksam till vad det gör för nytta, finns det ett bra ägg (eller fler) kvar så räcker det ju. Det gäller bara att få fram det...Och ingen vet ju i förväg om man hör till de som det går fort utför med, eller långsamt...Det verkar ju också vara oklart om man kan påverka kvaliteten på olika sätt, det skulle man ju verkligen vilja veta mer om. Bara några tankar...

Tuvalina, jag fortsätter hålla tummarna för dig! Har du inte testat idag alltså? När blir nästa gång?

Ni som sprutat med både korta och långa metoden, har det behövts ungefär lika många sprutdagar? Försöer räkna på om maken kanske hinner hem från sin resa i april ändå...Om mina cykler nu bara håller sig normallånga och om jag skulle spruta lika länge (13 dagar och så äp 3 dagar senare). Fast det vågar man kanske inte chansa på eg.

• Vi 5

anne, så himla tråkigt med mens! Varm kram! Även jag är väldigt intresserad av vad du kan tänkas få för svar från kliniken om det. 

Linköping, ja dubbelkolla om du verkligen ska ha så höd dos denna gång! Verkar ju inte helt självklart tycker jag. 

Fjällis, innebar din ändring av plats i listan att du/ni verkligen bestämt er nu?  Spännande!!!

Undrar också hur det gått för Zin.

underverket låter ju skänt om du skulle slippa ta om det! Låter som en bra plan att kolla själv med CvL och sedan meddela till din läkare hur de vill ha det...

Skytten, ja det är verkligen jobbigt att vara så yrslig och känslig. Just nu är jag i världens kolhydratsug, känns ungefär som att jag inte överlever utan att få i mig stora doser kolhydrater.  

Just nu är jag nervös för om kliniken som jag skickade brevet till med mina synpunkter ska ringa snart. Jag har ju ingen aning om hur mina synpunkter tas emot...Är lite känslig nu så jag hoppas de är förstående och inte alltför försvarsinriktade...

• Vi 5

Tjorven, nu har jag läst tillbaka och såg ditt inlägg, usch så tufft för er! Det låter som en extremt lång tid att vänta på ett sådant beslut (tänker på MS). Varma kramar till dig!

Hemulen, ja det är klart, det är ju inte säkert att man får något svar ens, det hade jag inte ens tänkt på...

• Vi 5
    Lillstoran skrev 2012-03-01 22:11:05 följande:
    Och jag har blött även när jag varit gravid, dock bruna rikliga flytningar som aldrig gick över i rött så det är tydligen inte avgörande för mig...
    Lillstoran, nu hänger jag inte med riktigt tror jag, var det inte vid missfall som du hade dessa flytningar, för i så fall har det ju haft betydelse tänker jag...(för när jag läste tillbaka förstod jag det som att du inte hade barn innan?) Jag tänker att du ju kankse inte hade haft de bruna flytningarna om det inte hade blivit missfall... Eller missförstod jag? Jag hade bruna rikliga flytningar några veckor innan mitt första ma, men jag har inte haft några blödningar alls mina två fullgångna graviditeter.
  • Vi 5

lillstoran, äsch nu fattade jag att det var lutealfasen ni pratade om! Så dumt det blev, ber om ursäkt att jag missförstod! Jag var så inne i missfallstänkande och blödningar...

Det är nog dags för mig att hoppa i säng innan jag ställer fler konstiga frågor...

• Vi 5

sunseed, lycka till och hoppas det går bra att ställa frågan om prednisolon!

Zin, skönt att höra att det gått bra, men låter jobbigt med värken!

myran, vilket fantastiskt bemötande och fint att bli så grundligt genomgången!

Anne, usch även jag kan dra igång sådant ältande! Har även jag funderat mkt på det där med kvalitet och vad man vågar och inte vågar mixtra med på egen hand. Just nu vågar jag inte mer än omega-3, akupunktur och vanliga vitaminer inkl magnesium, folsyra och b12. När jag ältat ett tagbrukar jag oftast komma fram till att jag inte kunde gjort annorlunda, för jag visste inte då vad jag vet nu, och det är ingen idé att gräma sig för något man inte kunde gjort så mkt annorlunda...Varm kram

Själv ältar jag att hela familjen är däckade av någon ifluensa, varken jag eller maken brukar bli sjuka i vanliga fall, men nu är det bedrövligt. Maken har över 39 grader feber (jag får aldrig feber, men har 38 nu). Nu undrar jag om detta kommer påverka spermierna och kanske äggen. Visst är det väl så att om mannen haft hög feber så kan spermierna påverkas i 3 månader?  Blä, om exakt två månader hade jag ju tänkt vi skulle dra igång ivf nr 2.

• Vi 5

Tuvalina, tänker att de spermier som ska ut om 2 månader bildas nu...Men jag vet ju inte precis hur det funkar...Ang akupunktur, skulle du kunna kolla med någon landstingsansluten akupunktör och se om de kan köra på dig, så du bara behöver betala upp till frikort? Frågade min som behandlar mot mina käkproblem, men hon sa att de inte fick föra fertilitetsakupunktur, kan dock tänka mig att det kan gå att övertala vissa...

• Vi 5

hittade detta på storkklinik; 

De sista sex till åtta veckorna före en IVF-behandling bör du undvika varma bad och bastu, eftersom värme kan påverka sädescellerna. Sjukdom med feber kan också ha negativ inverkan på spermakvaliteten. Du ska därför informera oss om du inom de senaste tre månaderna före behandlingen har varit sjuk med hög feber. (>38 °°C)

• Vi 5

Sunseed, åh vad glad jag blev att höra om det lyckade resultatet! Jippie, en tiopoängare, tillbaka det är ju toppen! Tack för input om att ni var sjuka i december, det känns ju lite bättre, kom också på att maken hade hög feber i november ochvi gjorde ivf i december och då var det inget fel på simmarna sa de (om det nu inte var det som gav dålig delningsgrad...)

Anne, jo, men min läggning t ältande så kommer jag nog älta detta ett tag. Inser att det är rätt exakt 70 dagar till ev ÄP och befruktning. Om man nu kommer så långt. Dessutom brukar jag undvika ipren men får inte ner min feber med alvedon och undrar nu vad som gör mest skada för de små äggen (och speciellt ägganlagen) att ha kvar feber eller äta iprén. Jag hoppas ju dessutom att hemmaförsöket ska ha gett utdelning, bara några dagar kvar till bim, så på så sätt vill jag också undvika ipren. Suck, alltid kan man älta något.

Bengalen, men så dum din kropp är nu, den som skötte sig så bra ett tag! Så himla typiskt att bara vänta och vänta på äl...Svingar mitt magiska trollspö och befaller äl till bengalen! Tack för peppning, inga problem att få i maken ipren iaf, han tror alltid stenhårt på medicin och tar den nu med jämna mellanrum

Maryhe, hrm, innebär det alltså eg att kvaliteten kan vara nedsatt from febertillfället och i 78 dagar plus tre veckor? För det måste väl påverka de som ligger och lagras nu med? Annars skulle det ju tala för att försöka få köra i marscykeln.

Kan inte låta bli att undra över om man vet något om hur feber påverkar äggen...Som vanligt vet man bergis mer om männen än om kvinnorna...

• Vi 5

Sunseed, så härligt med en till till frysen!

Jag har ringt och kollat med kliniken idag och de trodde inte att hög feber några dagar skulle spela så stor roll, och isf får man köra ISCI.
    För övrigt var jag på VC igår för flunsan hade satt sig så på luftrören som jag tänkte mig iaf, har så ruskigt önt runt om om hela halsen och ner i hela strupröret. Han tyckte dock jag var alldeles för öm vid sköldkörteln och ville ta TSH mm så jag sa att jag precis tagit dem på företagshälsovården, men han ville kolla själv. Så ringde han idag och sa att de värdena visserligen såg normala ut, men eftersom jag var så öm och snabbsänkan var så hög så ville han ta mer prover på autoimmunitet något. Just då satt jag med febersjuka lilla 3-åringen i knäet och kom mig inte för att fråga vilka prover, men snart ska jag iaf iväg och ta dem.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?