• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Boe

Innan,
    Aha tack för infon, anade att ni hade koll här inneGlad Jag fick bara veta att de inte hittade något fel och hörde aldrig om värdena var varken bra eller dåliga så de var väl ganska normala gissar jag. Kanske kan man kan läsa ut lite mer ur journalerna.

Kram

• Fjällsippan

En liten fundering gällande dosering: jag är inte alls insatt i den korta metoden; men brukar de ordinera en lägre dos när man gör den korta?

• Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-03-09 10:55:37 följande:
    En liten fundering gällande dosering: jag är inte alls insatt i den korta metoden; men brukar de ordinera en lägre dos när man gör den korta?
    Oj, bra fråga. Det har jag faktiskt ingen aning om. Undrar om det räcker med lägre dos när man gör IVF i naturlig cykel som den korta metoden innebär.
  • Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2011-03-09 11:00:58 följande:
    Oj, bra fråga. Det har jag faktiskt ingen aning om. Undrar om det räcker med lägre dos när man gör IVF i naturlig cykel som den korta metoden innebär.
    Eftersom kroppen har kvar sitt egna östrogen i naturlig cykel (till skillnad från vid lång metod och nedreglering) så borde det kanske behövas mindre dos...?
  • Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-03-09 11:05:03 följande:
    Eftersom kroppen har kvar sitt egna östrogen i naturlig cykel (till skillnad från vid lång metod och nedreglering) så borde det kanske behövas mindre dos...?
    Det är ju en teori som faktiskt inte är så dum. Man kanske behöver en större kick-start efter nedregleringen och därför en högre dos vid långa metoden. Men klinikerna väljer nog i första hand dos efter att ha räknat äggblåsor och/eller tagit AMH-prov. Men att de även skulle tänka lite på metoden också är ju inte omöjligt.
  • Tovaliten

Fjällsippan!

Jag fick något högre dos vid korta metoden (å andra sidan var det några år senare också).  Funkade superbra på mig. Fick ut 10 bra, vara 6 blev perfekta och kunde användas.

• Fjällsippan
    Tovaliten skrev 2011-03-09 11:24:05 följande:
    Fjällsippan!

Jag fick något högre dos vid korta metoden (å andra sidan var det några år senare också).  Funkade superbra på mig. Fick ut 10 bra, vara 6 blev perfekta och kunde användas.
    Tack för svar . Okej, så då verkar det trots allt som metoden inte spelar så stor roll vid val av dosering. 

• Fjällsippan

Jag hittade en intressant liten faktaruta i dokumentet "Basal infertilitetsutrredning"  http://www.lakartidningen.se/old/content_0445/pdf/3525_3529.pdf

Åldersgränser för IVF-behandling
    Lägesbeskrivning av Socialstyrelsen (SoS-rapport 1998:8): åldersgränser för offentligt finansierad IVF i Sverige: kvinnor 35–45 år, män 53–60 år.Socialdepartementet (Ds 2000:51): ingen fast åldergräns, men behandlingen bör vara slutförd inom den tid kvinnan genomsnittligt är fertil. 

Svensk förening för obstetrik och gynekologi rekommenderar åldersgränserna: kvinnor 43 år, män 55 år.

Här står det ju att Socialstyrelsen har en generösare inställning till kvinnors ålder (upp till 45 år), men att Svensk förening för obstetrik och gynekologi rekommenderar 43 år. Vad synd att klinikerna tycks ha kört fast på den lägre åldersrekommendationen utan att ta hänsyn till kvinnans fertila status!

• Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-03-09 11:38:21 följande:
    Jag hittade en intressant liten faktaruta i dokumentet "Basal infertilitetsutrredning"  www.lakartidningen.se/old/content_0445/pdf/35...

Lägesbeskrivning av Socialstyrelsen (SoS-rapport 1998:8): åldersgränser för offentligt finansierad IVF i Sverige: kvinnor 35–45 år, män 53–60 år.Socialdepartementet (Ds 2000:51): ingen fast åldergräns, men behandlingen bör vara slutförd inom den tid kvinnan genomsnittligt är fertil. 

Svensk förening för obstetrik och gynekologi rekommenderar åldersgränserna: kvinnor 43 år, män 55 år.

Här står det ju att Socialstyrelsen har en generösare inställning till kvinnors ålder (upp till 45 år), men att Svensk förening för obstetrik och gynekologi rekommenderar 43 år. Vad synd att klinikerna tycks ha kört fast på den lägre åldersrekommendationen utan att ta hänsyn till kvinnans fertila status!
    Tack för info! Jätteintressant. Det står ju t o m offentligt finansierad IVF i Soclaistyrelsens rapport.
  • turlid70
    Fjällsippan skrev 2011-03-09 11:38:21 följande:
    Jag hittade en intressant liten faktaruta i dokumentet "Basal infertilitetsutrredning"  www.lakartidningen.se/old/content_0445/pdf/35...

Det här var itressant! Varför har offentligt finansierade kliniker i Sverige åldersgräns på 40 år då, så j-la orättvist Skrikandes. Andra länder i världen verkar fatta bättre.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?