• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • turlid70
    dallas skrev 2011-03-09 21:18:12 följande:
    Jag tror faktiskt att vi runt 40 idag är "yngre" både fysiskt och psykiskt, jag ser mig själv fortfarande som typ 27 och dom flesta som inte vet min ålder tippar på 27-30 år, känner mig ganska ung oxå, bara vissa "tröttrynkor" som man kanske inte hade förr då men jag skyller det på att jag vägrade bära solbrillor runt 20 års åldern...

Vi får väl se hur domen lyder imorgon när jag skall få ett hum om hur "tillväxten" av äggblåsor går. Ev ÄP på onsdag. Jag har ju inte kört korta metoden innan så det känns ju lite läskigt, men å andra sidan det var 3 1/2 år sedan sist och äggen har väl hunnit skrumpna en del  

Kanske dax att dricka/äta mer spriulina det sägs vara föryngrande, även yoga kan verka föryngrande på de inre organen, så som te x äggstockar osv- skall se om jag hittar länkarna på div övningar(har själv inte börjat, men funderar på det ) Annars fick jag tips av en fd kollega"använd sexiga LILA underkläder" så blir du gravid- hahaha

Förresten är inte Lena PH gravid?! Hon är väl inte purung längre. Såg nåt om det på nån skvallerblaska-fast dom kanske bara skrev så på framsidan så man skulle köpa den..
    Ja men precis! Vad fyller du? 27 som vanligt! Jag tror jag fick ett gratulations kort om något sådant en gång.

Lycka till på kontrollen imorgon! Ingen anning om Lena PH, hon är väl 45 typ, bra jobbat i så fall.
  • fraggla

Turild

Ja det är olika bud man får Sen är jag på ganska god väg in i klimakteriet (både min mor och min mormor blev helt av med mensen vid 42 års ålder) frågade min läkare vilken ålder som det är vanligast att gå in i klimakteriet och han sa runt 53 års ålder ...

Vårat första IVF gjorde vi privat på Sophiahemmet för ca 1 år sedan där gjorde dom även en utredning det är så att min man måste genomgå en biopsi för att vi ska få ut spermier han saknar den kanal som går från testiklarna till bitestiklarna (altså inte sädesledarna) sen fick vi svaret att även jag då har dåliga äggreservs värden vilket innebär att jag troligtvis kommer bli av med mensen runt samma ålder som mor min..den gången sprutade vi med Gonal-f och fick bara ut 4 ägg slutade i missfall tyvärr.

Nu har vi kommit fram i landstingskön så vi går på Huddinge. Där fick vi då ut lite bättre resultat dom bedömmer tydligen dom befruktade embryona med poäng av hur dom ser ut vid ET och vi fick en 10 poängare och en 8.5 tyvärr så vet jag inte exakt hur dom kommer fram till poängen men jag förstod det som att det såg tip top ut just då hur det sen utvecklas i livmodern vet man ju dock inte  

• chichisita

Har avancerat till ruvarstatus! Av de sex ägg som de fick ut var det tre som befruktades. Igår fick jag tillbaka tre ägg, två sexcelliga och ett tvåcelligt. De tvåcelliga har min inte mycket hopp om, men enligt läkaren så vet man aldrig, ibland gör naturen tvärtom mot vad man tror att den ska göra. Här i Guatemala poängsätts inte äggen såsom de verkar göra i Sverige. Men läkaren säger att äggen är av bra kvalitet. Ett var helt utan fragmentation och det andra hade bara lite fragmentation. Nu gäller det bara att försöka lita på att läkarn har rätt när han säger att vi har goda chanser och hoppas på att de ska gå vägen. ET gjordes igår morse. Fy, jag höll verkligen på att kissa på mig! Vi ar ju gjort en massa försök med insemination tidigare så jag trodde jag var van. Men det är en helt annan grej att göra det med full blåsa. Jag är beordrad tre dagars sängliggande (är det så i Sverige också?) och håller nu, efter två dagar, att bli tokig av utråkning. Ont i ryggen har jag också av att bara ligga. Men blir det en bebis så är det definitivt värt det. Jag har fått en brunaktig flytning. Inte mycket men tillräckligt för att det ska oroa mig. Är det någon annan som har fått det efter ET? Kanske är det blod som har blivit kvar sen ÄP som kommer ut nu? Det var ju bara fem dagar sen det gjordes. Jag blödde inget samma dag som ÄP gjordes men dagen efter kom det lite rosaaktiga flytningar. Eller kan man blöda efter ET? Att göra IVF i Guatemala är förmodligen inte så annorlunda från att göra det i Sverige. Men jag tror att det är lite dyrare. Vi betalar 7000 USD för två försök. Jag hoppas verkligen att vi lyckas på dessa två försök för annars vet jag inte hur vi ska hitta pengar till ytterligare försök (hoppas vi lyckas på detta första försök!). Anledningen till att jag befinner mig i Guatemala är att jag jobbar för en internationell organisation. När vi började med fertilitetsbehandlingen bodde vi i Bolivia. Först försökte vi med hormonstimulans och planerat samlag under nästan ett års tid utan att det blev något. Sen har vi försökt med inseminering under två års tid, varav ett år i Bolivia och ett år i Guatemala. Det resulterade i ett missfall i Bolivia och två utomkveds här i Guatemala. Så jag har fått gå igenom två operationer här i Guatemala vilket förmodligen är bekvämare än att göra det i Sverige (privatsjukhus med eget rum, TV, etc). Vet inte hur det funkar i Sverige men jag misstänker att man inte får eget rum så lätt. Jag ångrar verkligen att vi inte gick över till IVF tidigare. Då hade vi ju haft bättre möjligheter nu. Men läkarna försäkrade oss om att vi hade så goda möjligheter med inseminering. Nu kör vi korta cykeln så jag har inte behövt spraya. Fast jag tror inte man gör det här, det är nog sprutor som gäller även för långa cykeln. Jag fick 225 ui follikelstimulerande hormon (Follitrin) och 225 ui HMG (Human menopausic gonatropine, eller nått i den stilen) från dag två till dag sex, sen sänktes dosen till 150 ui vardera dag sju och dag åtta. Instramuskulära sprutor (i rumpan) hela tiden. De första fem dagarna (dag två till sju) fick jag dessutom ta piller som heter Femara (2.5 mg). Jag tror att den aktiva ingrediensen heter Letrozol, men har ingen aning om vad dessa piller kan tänkas heta i Sverige. Dag sju, åtta och nio fick jag ytterligare en spruta (i magen), Cetrotide, som skulle förhindra naturlig ägglossning. Sen triggades ägglossningen med Gonacor (10000ui) som jag antar är LH. Exakt 36 timar senare sövdes jag ned för äggplock. Lokalbedövning finns inte som alternativ. Jag antar att läkarna här tycker att det är bekvämare om patienten sover och inte ställer en massa frågor eller gnäller över smärtor. Min man fick inte heller vara med. Att det finns risker med att söva ned folk tar man lite lättare på här. Samma dag som ÄP fick jag börja med progestoron, också som spruta i rumpan. Från början fick jag 100 mg om dagen men nu har dosen minskats till 50 mg. Tydligen behövs det en mindre dos när det injeceras för om jag skulle byta till vagitorer blir det en rejäl dosökning. Läkarn nämnde det som ett alternativ, men sprutorna fick vi som en del av paketpriset (fram till testdag) så det blir mycket billigare så. Men jag börjar känna mig som ett såll där bak. Progestoronsprutorna gör dessutom rejält ont efteråt. Det blir ömt och svullet i flera dagar efteråt , men det är tydligen helt normalt. Min man har blivit en riktig hejare på att ge sprutor efter all denna träning. Inga lyxiga ”pennor” här, det är traditionella sprutor som gäller.

• Zinfandel

Chichisita: tack för att du delade med dig, vilken intressant läsning!! Och hoppas det blir trillingar av dem  Glad Nädu, här heter det alltid "lev som vanligt" i den mest ovanliga situation som finns. Möjligtvis kan man ta det lite lugnt ÄP-dagen men sen är det bara att vara som vanligt... Men jag har förstått att de som säger så aldrig själva har gått igenom ett ET.
    Blodet är alldeles sannolikt precis som du säger lite blodrester från ÄP.
    Det verkar vara en riktigt bra behandling du får! Glad Lycka till och kramar

• Snösport

Turild70: jag hade maxdos menopur 450 Ei  sedan 375 Ei en annan gång och svarade bättre på 375...flesta mår sämre  och svarar lika på den högsta dosen. MInns inte nu men äggen var ännu bättre iaf.  Jag har haft fina ägg på Menopur hela tiden.

Tjejer med ryggproblem: Jag har två böcker som är bra framförallt den ena som jag följer mer...hållt uppe lite men ska igång igen nu när jag åker skidor och är mer aktiv måste jag träna rygg separat då jaghar stora muskler som annars fixar låsningar mm direkt pga lite gamla skador givetvis för träning är bra. Dömd till ett liv av träning som sjukgymnaster och läkare sagt = Tack, vill inget annat!!

"Stärk din Rygg med yoga och pilates"  Stella Weller       på svenska
     bra program korta och långa längst bak som jag kör + någon övning jag fått av sjukgymnasten. tar 10 minuter 20 minuetr eller 45 minuter varje morgon (när jag är igång) så man hinner det alltid och ibland bara 5-10minuter i sängen om jag försovit mej..man hinner alltid det är bara prioritering och vilja!!   Använder denna mycket!

"Chakra Yoga"   Alan Finger    på engelska
    Program längst bak som fokuserar på olika områden..ex pelvisområdet   gjorde många övningar i 40 minuter mycket i somras var 3:e dag efter en promenad eller en joggingtur som stretch fast mycket mer avslappnande och skönt....bara byta kläder så man är varm först= detta kan man bli varm och svettig av. Fokuserade på cirkulation när jag ruvade i sensomras...har varit utan efter det och inget fäster ändå så Yogan ska jag igång med igen...man mår sååå bra

• Mamma gås

Välkommen till de old and crazy Myrslok Flört Min situation ser lite ut som din oxå, har tre barn sedan tidigare medan min nuvarande sambo inte har några barn så jag känner igen mig precis i att -visst jag är supernöjd med mina tre barn men längtan efter ett barn tillsammans med min sambo är oerhörd stor-
    Mina barn är 12½, 14 å 16½ å vi går på Linnékliniken men har oxå en bit att åka Flört Hihi.. Vi har ca 20 mil men vi tog faktiskt ingen hemmaläkare utan körde allt på Linné.
    Håller tummarn för dig att spruteriet ska gå finfint när du drar igång Solig

Fraggla - Ledsen för ditt minus.. Jobbigt!!

Dallas - Haha.., lila trosor lät ju kanon Skrattande Såg oxå nån skymt av det på nån blaska när jag stod i kassakön å väntade men kollade inte in vad det egentligen stod.

Chichisita - Spännande!! Visste inte ens att det var "tillåtet" med tre ägg till återföring, håller verkligen tummarna att det är något/några av dom som gillar att vara hos dig å biter sig fast Glad Får man lite som en JLo rumpa med dessa proggissprutor.. Flört Hihi.. Säger som Zinfandel - här är det bara att köra på direkt, ev ta det lite lugnare ÄP-dagen men håller med dig Zinfandel - dom som säger det har inte gjort behandlingen själva.. Jag har faktiskt tagit det lite lugnare under ruvarperioden, inte lyft tungt å så.. Inte för att jag vet om det hjälper men men..

Tjejer - jag har en undran!! Ni som har stenkoll på alla tester å så - jag har ingen koll alls å det enda jag fått höra av kliniken är att det ser bra ut.. Tänkte att nu när jag ska till Linnékliniken på måndag på ultraljud för å se om det finns något litet pickande hjärta där så kan jag ju faktiskt fråga vilka värden jag hade under de tre olika behandlingarna.. Det vore ju intressant å veta om det är någon skillnad eftersom denna gången ledde det till ett plus..
    Så vilka värden ska jag fråga efter???

Stora varma kramen till er unga vackra kvinnor!!! Flört

• Inanna Li
    mirakel skrev 2011-03-09 19:24:00 följande:
    Hejsan, hoppas på att det är ok att hänga lite här oxå. :)
    Inanna68 har rekommenderat denna sida för mig - Tack!
    Jag o min sambo ska snart starta vårt första IVF.
    Börjar spraya nästa onsdag 16/3.
    Välkommen hit Myrslok69! Precis som du hade jag lite dålig koll på att man skulle ha så oerhört mycket mindre chans efter 40 och dessutom visste jag inte riktigt var åldersgränserna för behandling ligger. Men man kan inte gråta över det nu utan det gäller att göra allt för att lyckas bli gravid innan det är för sent.

Jag har inga barn innan så jag är ju oerhört desperat Flört men jag har full förståelse för er som vill ha ett kärleksbarn med en ny partner senare i livet. Även för er som vill ha en sladdis med samma man Skrattande!

Kram och lycka till!
  • Inanna Li
    fraggla skrev 2011-03-09 20:48:28 följande:
    Turild

Jag brukar läsa lite i tråden men inte skrivit än så länge jag är inte 40 fyllda men snart 37

Jag har precis gjort vårt 2 IVF och har sprutat med Menopur fick 450 E till mig sa dom att det
    var maxdos ..jag är på väg in i ett för tidigt klimakterium därav den höga dosen fick ut
    7 äggblåsor varav 5 st var ägg som gick att använda jag fick också för första gången ut ett guldägg men tyvärr har jag precis testat minus men det är bara att kämpa vidare  
    Nej, vad tråkigt att det blev minus Gråter! Hoppas det går bättre för dig nästa gång!
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-03-09 21:16:02 följande:
    kombinationen verkar fungera bättre än högre dos av samma preparat. Blev det en bebis på pluset då? Hur ligget du till nu, ruvar du eller?
    Precis! Det verkar intressant det där med kombination av preparat. Det verkar som om det faktiskt ofta kan bli bättre resultat då! Doser från 300-450 verkar ju i princip ge samma utfall.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?