• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • turlid70
    Inanna Li skrev 2011-03-10 17:18:19 följande:
    Välkommen till ungdomsgänget! Jag är glad att jag nu i alla fall ser mera vuxen ut. Det är inte bara positivt att se ut som 12 tills man nästan är 30. Förr fick jag försvara mig på jobbet att jag minsann inte är ungdomspraktikant utan att jag faktiskt har tagit examen. Men jag blir fortfarande ofta tillfrågad om jag vill ha vuxenladdning när jag ska köpa månadskort till busstrafiken. Men då ser jag nog i alla fall ut som 25 Skrattande! Man vill ju gärna bli behandlad som en vuxen människa efter mer än 40 år i livet. Men att steget skulle bli att gå från flicka till gammeltant på ett kick kunde jag aldrig föreställa mig innan jag började med IVF. När kan man få vara en ung fertil kvinna i sina bästa år? Kanske nu fast personnumret säger annat!

Lycka till inför 20/3!
    Tack! Det är bara att köra på ungdomskortet då Flört. När jag vill vara mer vuxen brukar jag snabbt säga att skenet bidrar, men ibland kan jag utnyttja ungdomligheten, t.ex hänga i baren och bli bjuden på en drink av någon 25 åring. Trots att jag ser väldigt ung ut så är jag faktiskt ganska gråhårig och måste färga håret ständigt :(

Ja, naturen försöker ta sin rätt trots allt, men inte allt är sagt än, du ska se att vi lyckas till slut!
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-03-10 19:07:46 följande:
    Tack! Det är bara att köra på ungdomskortet då Flört. När jag vill vara mer vuxen brukar jag snabbt säga att skenet bidrar, men ibland kan jag utnyttja ungdomligheten, t.ex hänga i baren och bli bjuden på en drink av någon 25 åring. Trots att jag ser väldigt ung ut så är jag faktiskt ganska gråhårig och måste färga håret ständigt :(

Ja, naturen försöker ta sin rätt trots allt, men inte allt är sagt än, du ska se att vi lyckas till slut!
    Vågar inte köra ungdomskort om de skulle vilja kolla leg Solig. Just nu lyssnar jag inte på "naturen ut sin rätt" eftersom min läkare nyligen sa till mig att "åldern tar ut sin rätt"  Flört!
    Självklart ska vi lyckas till slut! Vi har så mycket kämparanda Skrattande!
  • Lumix
    turlid70 skrev 2011-03-09 21:16:02 följande:
    kombinationen verkar fungera bättre än högre dos av samma preparat. Blev det en bebis på pluset då? Hur ligget du till nu, ruvar du eller?
    Ja vi har en dotter som är 14 månader nu. Jag äter p-piller nu för att när kartan är slut återföra de två embryon som vi har i frysen efter vårt första syskonförsök som vi gjorde i februari. Den här gången ville hon testa progesteron och östrogen i sprutform i stället för tabletter och vagitorier, känns väl så där Obestämd
    Hur ligger du till själv?Glad
  • Tovaliten

Hej tjejer!

Tycker det låter lite konstigt att era kliniker har åldersnoterat er och fällt märkliga kommentarer... På min klinik (St Göran) har de aldrig på något sätt, ens i en bisats, nämnt min ålder (f 68). De sade bara att det ofta är bättre med korta metoden när kvinnan är lite äldre.

Tycker att det där med procentsatser också låter märkligt. Ingen på någon av de kliniker jag gått på har vågat sig på en sån bedömning. Det finns ju så mycket de inte kan bedöma! Ett toppembryo behöver inte fästa i en 25-åring medan ett skruttägg kan bli världens finaste unge i en 42-åring!  Det känns som om mina ägg har fäst när de haft minst förutsättningar för det. Sista frysisen varje gång, t ex...

Att leva som vanligt efter ET tror jag på, MEN efter mina 12-13 behandlingar tror jag på:
    - Inte stressa
    - Inte hoppa och studsa
    - Inga IPREN!!!!!
    - Max 5 dl koffeinhaltig dryck om dagen

Det där med Ipren hade ingen sagt till mig vid mina första behandlingar och det är skitviktigt! Sprid gärna det till alla som försöker få barn!

Lycka till allesammans - fler gravvirus sprids här från denna 42-åring ********************************************

• Lumix

Missade också inlägget ser jag nu turlid. Spännande spännande!! Det låter ju onekligen lovande tycker jag *håller tummarna*

• dallas
    Inanna Li skrev 2011-03-10 13:40:40 följande:
    Spirulina, lila underkläder och yoga! Vilka underbara tips man får! Spirulina-smoothie har jag testat i alla fall och yoga har jag läst en del om! Äger ännu inga lila trosor! Skulle tro att andra färger funkar bättre i vårt fall Tungan ute!

näpp, länken fanns inte kvar om yogaställningarna...Man kan säkert googla på det!

Det såg fint ut, hade ett par lite större äggblåsor på vänstersidan och några mindre, på högersidan var det nån större sen vet jag inte om det var så mycket mer att hurra för..Men det är ju så, mindre antal ägg på korta metoden men förhoppningsvis bättre kvalitet Skulle höja till 250ie och komma tillbaka på måndag igen, verkade inte vara risk för överstimulering heller, puh, det hade jag vid mitt 1:a ivf men då var det långa protokollet. ÄP onsdag eller torsdag, troligen torsdag....
  • Snösport

Vad roliga ni är tjejer med utseende...skulle vi träffas hade vi ju alla gått förbi varandra för alla ser yngre ut hi,hi,hi

Jag gick in på 23 års gräns när jag var 16....troligtvis för jag sminkade mej så lite...fortfarande och mina kompissar sminkade sej allldeles för mycket kom vi fram till då. Nu klippte jag av mina lockar i höstas och tror jag ser lite äldre ut eller så i det?? Mer seriös än surf-/hollywoodlockarna tror jag

Killen kallar mej 27 åringen ...numera är jag sällan ute men då var det alltid 27...5 år sedan ca. Spelar ingen roll men eftersom sambon är 35 så kan hans kollegor typ tjata på fester och när vi möts om att ni som haft sällskap så länge nu borde väl ändå skaffa er barn nu så ni kan få flera eller gör du karriär och inte vill ha barn??
    ööh, nä det gör jag inte. Så vi kasnke ser lika unga utCool

Mycket händelser här så lycka till nu med ruvningar mm. härligt att läsa!

• Zinfandel
    Inanna Li skrev 2011-03-10 17:18:19 följande:
    Oj, jag har verkligen dåligt minne och tidsuppfattning nu. Det var ju inte så länge du satte in embryot. Skyller på hormonerna från första sprutan (och ej på åldern) Flört!
    Haha, bra kommentar där Inanna ;)) Var hos en ny, alldeles fantastisk akupunktör igår som INTE frågade efter min ålder!! Skrattande 

Tovaliten: bra inlägg, tack! 

Tja, det enda som  inte hängt med mitt åldrande är boobisarna, de stannade på 14 Skäms Skitpinsamt....
  • Inanna Li
    Tovaliten skrev 2011-03-10 19:54:36 följande:
    Hej tjejer!

Tycker det låter lite konstigt att era kliniker har åldersnoterat er och fällt märkliga kommentarer... På min klinik (St Göran) har de aldrig på något sätt, ens i en bisats, nämnt min ålder (f 68). De sade bara att det ofta är bättre med korta metoden när kvinnan är lite äldre.

Tycker att det där med procentsatser också låter märkligt. Ingen på någon av de kliniker jag gått på har vågat sig på en sån bedömning. Det finns ju så mycket de inte kan bedöma! Ett toppembryo behöver inte fästa i en 25-åring medan ett skruttägg kan bli världens finaste unge i en 42-åring!  Det känns som om mina ägg har fäst när de haft minst förutsättningar för det. Sista frysisen varje gång, t ex...

Att leva som vanligt efter ET tror jag på, MEN efter mina 12-13 behandlingar tror jag på:
    - Inte stressa
    - Inte hoppa och studsa
    - Inga IPREN!!!!!
    - Max 5 dl koffeinhaltig dryck om dagen

Det där med Ipren hade ingen sagt till mig vid mina första behandlingar och det är skitviktigt! Sprid gärna det till alla som försöker få barn!

Lycka till allesammans - fler gravvirus sprids här från denna 42-åring ********************************************
    Tack för ditt insiktsfulla inlägg! Tyvärr har jag fått utstå negativa kommentarer bara pga min ålder från första början på min klinik. Det vore ju skönare om läkarna kunde tro på ens förmåga men på sätt och vis är det ju bättre om de är realistiska.  Men om ALLA  ägg skulle vara dåliga bara för att en kvinna fyllt 42 skulle ju ingen över 42 nånsin kunna få barn. Jag har fått procentsatsen 20-25 % per försök inför min första behandling för ett år sen.

Korta metoden tycker min klinik också är bätte för äldre och därför får jag göra den nu även andra gången.

Oj, har du gjort 12-13 behandlingar! Vad underbart att du orkat!

Ipren kände jag till och vet också att det är jätteviktigt att undvika! Bra att du tar upp det i denna tråd!
  • Inanna Li
    dallas skrev 2011-03-10 20:37:40 följande:

näpp, länken fanns inte kvar om yogaställningarna...Man kan säkert googla på det!

Det såg fint ut, hade ett par lite större äggblåsor på vänstersidan och några mindre, på högersidan var det nån större sen vet jag inte om det var så mycket mer att hurra för..Men det är ju så, mindre antal ägg på korta metoden men förhoppningsvis bättre kvalitet Skulle höja till 250ie och komma tillbaka på måndag igen, verkade inte vara risk för överstimulering heller, puh, det hade jag vid mitt 1:a ivf men då var det långa protokollet. ÄP onsdag eller torsdag, troligen torsdag....
    Man kan få färre ägg med korta metoden men det kan ofta bli bättre kvalité med färre ägg. Lycka till inför nästa VUL! Hoppas du får fler plockbara blåsor!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?