• Cathy

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Maraki73; jag har plussat en gång och då fick jag ingen nidblödning. Förutom molvärken ca en vecka innan TD så hade jag ingen aning om att jag var gravid. Jag förstår att du är orolig men graviditeter kan vara så olika från gång till gång. Embryot fäster 6-10 dagar efter ÄP så det kan vara att det inte fäst än? Flört Ruva lugnt! Stor kram {#emotions_dlg.flower}

• Cathy

Ja suck, det gäller att tjata om proven. Hur många gånger har jag inte använt mig av min kvinnliga övertalningsförmåga? Flört För att inte göra det här alltför kvinnligt och manligt, tror ni inte att om det skulle vara män som skulle gå igenom det här så skulle fler prov tas? Hur många gånger har man fått höra att fler män som går till läkaren för symptom med hjärtat får hjälp än kvinnor? För att inte tala om alla andra orsaker man söker hjälp för..Så stå på er tjejer!!

• Cathy

Toppen kalimero med 100% befruktning! Jag skulle också vilja komma dit..Har varje gång haft endast 30-50% befruktning. Någon som vet vad det beror på? Jag förstår att mina 38 åriga ägg inte är på topp längre men att det endast är det..??

Det är så mycket strunt våra svenska ivf läkare säger att jag lyssnar kvalitativt. Det är nog inte sant att ICSI inte kan innebära att ägget stryker. Det är precis det några ivf kliniker i USA hävdar, att ägget kan ta skada! Och att de inte gör ICSI ifall det är alldeles nödvändigt (grav manlig infertilitet).

Pregnyl eller ovitrelle - vad brukar ni vanligen få? Har nu även läst att pregnyl är bättre, att man borde använda ovitrelle dubbel dos för att de ska ge samma effekt (sagt av en amerikansk ivf läkare). Har funderat på det där, är era läkare likadana som de som jag träffat att de säger fort som ögat att läkemedlen är detsamma (puregon/gonal-f, ovitrelle/pregnyl)  - men det har gjorts sutdier och de är inte riktigt riktigt lika.

kram på er alla {#emotions_dlg.flower}

• Cathy
    oceanney skrev 2011-11-27 23:28:33 följande:
    Va? Vem påstår att det inte innebär risker med ICSI? Det är klart det inte kan bli samma kvalitet som vid en naturlig befruktning med ett naturligt urval av simmare. Det är tom så att det är högre risk för kromosomskador.

När vi gjorde ICSI befruktades 9 av 11 ägg men 3 föll ifrån så kvar var bara 6. Embryologen kallade in oss på ett möte strax innan insättningen och beklagade bortfallet men sa att det här hade f*n inte varit lätt och såg lite svettig ut.

Tycker många är väldigt fokuserade på sina läkare. Jag har alltid haft en känsla av att de riktiga hjältarna är embryologerna, att det är dem allt står och faller med, i det tysta. En stor del av successraten har alldeles säkert med labbet att göra.
    Ja, det är som du säger men våra kära svenska ivf läkare talar ju inte om det, eller hur? Tusan, mina ägg befruktas inte ens med ICSI Rynkar på näsan

Någon annan som haft dålig befruktning med ICSI? Ska man ta kromosomtester till nästa?? Simmarna är nu helt ok (dock 2% normala men urologen säger att det är normalt?).

Inanna; hejja hejja!! {#emotions_dlg.flower}
  • Cathy
    Vi 4 skrev 2011-11-28 11:03:59 följande:

Cathy, intressant med de olika preparaten, menar du att äggen skulle släppa olika bra av de olika preparaten (ovitrelle och pregnyl) eller påverkar de uttaget av äggen på något annat sätt? Alltså skulle man få fram färre antal ägg för att alla inte släpper?

Ja, Dr Sher verkar tycka att de olika preparaten är olika bra. Kolla här: www.ivfauthority.com under rubriken 'What type of hCG should be used, and what about using an agonist “trigger” instead?'

Om äggen inte får tillräckligt med LH så mognar de inte och lossar således inte vid ÄP. Men vanligen har man väl väldigt många blåsor då (över 15).

Dr Sher varnar också för menopur, så man ska inte heller få för mycket LH, särskilt i början av sprutningen.
    Svårt det här! Skrattande
  • Cathy
    Fjällsippan skrev 2011-11-28 11:33:15 följande:
    Jag har en väninna som ordinerades Pregnyl för att hon är "något tyngre", och med Pregnylen kan man tydligen anpassa dosen. Jag tycker att det var ett intressant resonemang av läkaren eftersom genom ordination av Ovitrelle ges egentligen alla samma (slentrianmässiga?!) dos. 
    Ja, av ovitrelle kan man bara få av en dos. Pregnyl finns i två doser. Eller finns det även i 5000IU? I USA verkar de ordinera 10 000 IU. Intressant, eller hur?
  • Cathy
    Maraki73 skrev 2011-11-28 11:41:44 följande:
    Hej allihop !!!

Kom att tänka på en sak jag läste i en tidning på ett flygplan i Grekland i somras, en klinik i Athen som sysslar med IVF hade börjat med att titta på spermierna med mikroskop förstorat till 2000 gr istället för 200 gr och kunde då urskilja de spermier som hade kromosomfel och kunde därför bara ta friska spermier att befrukta äggen vilket ledde till fler graviditeter. 

Vet någon hur många gånger de förstorar spermierna här i sverige?  Det skulle vara intressant att veta.
    Läste också om det där!! Men nu minns jag inte var..det var bara för någon vecka sen! Jag tror inte förstoringen är detsamma här i Sverige. Eller?
  • Cathy

Puhh, nu äntligen har jag hunnit läsa ikapp allt ni skrivit idag!!

Maryhe; ja över 2 i TSH är högt, hoppas du får medicin snart!

Skytten; grattis till ruvarstatus!

slemtorsk; grattis till lyckad ÄP!

Hoppas jag inte glömde nån. Skäms

tjorven; håller helt med - skulle inte heller ha nån lust med kliniker som inte gör ÄP under helgen. Dåligt av dem med tanke på vad vi betalar!

Ännu tillbaka till befruktning..om jag får..Skäms

Har någon av er nån aning om varför äggen inte befruktas, inte ens med icsi?? Kan man inte se om ägget är 'dåligt' och då befruktas det förstås inte men om det ser bra ut och är moget - varför befruktas inte ägget då??
    Någon som vet?

kram tjejer Hjärta

• Cathy
    Maryhe skrev 2011-11-28 20:07:22 följande:
    På min klinik mätte de LH och estradiol varannan dag samt gjorde VUL. Jag hade såpass högt LH naturligt så jag fick spruta Gonal fram till att jag skulle ta Cetrotide sprutan. Den gör nämligen att kroppens egen LH produktion avstannar. Samma dag som jag jag började med Cetrotide fick jag börja med en kombo av 75IU Gonal och 75IU Menopur för att få nödvändig mängd LH.
    Du har en så toppenklinik! *suckar*. Den här gången var vi på St G och där gör man tydligen bara ett VUL..och den gjordes 5 dagar innan ÄP. Hur kan man veta då om ÄP dagen verkligen är den rätta dagen undrar man ju..
    Får jag fråga vad du har i LH? Jag har typ 5.3, vet inte om det är högt eller lågt. Intressant det du skriver, att ta en kombo är ju en jättebra idé.
  • Cathy
    Maryhe skrev 2011-11-29 22:09:48 följande:
    Deltacortene är kan man köpa receptfrit och innehåller Prednison som omvandlas till Prednisolon i levern. 1,25gr Prednison motsvarar 1gr Prednisolon. Det är för att sänka immunförsvaret.
    Menar du att man kan köpa Deltacortene receptfritt i Italien? Vet du om det finns något internetapotek man kan beställa ifrån om man skulle behöva..?
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?