• Cathy

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

germany; nu när jag tagit Fertilexx har jag fått äl som känns som värk i båda äggstockarna. Eftersom som du tagit dhea (och det genererar fler ägg) - kan det vara så att fler ägg mognat för dig nu och orsakar såna där känningar? Skönt iaf att du mår bättre nu! kram

• Cathy
    callimero skrev 2012-07-18 18:32:30 följande:
    Vad bra Cathy! Jag har nu avverkat en och en halv flaska och hoppas det hunnit ge effekt.
    Det låter bra! Lycka till med vul idag!! kram
  • Cathy
    Tuvalina skrev 2012-07-19 11:46:04 följande:
    Cathy, när får ni svar på proverna? Hoppas det för dig närmare en tydlig handlingsplan. Har du använt prednisolon under era tidigare försök? Jag mår ok. Går lite upp och ned med allt. Ska börja med Mona mindfulnessövningar igen för att få tag på min självkänsla.
    Skönt att höra att du mår ok. Vet precis hur det är, det går upp och ned med allt för mig med...
    Jag har funderat på att börja med yoga i höst. 
    Vi borde få svaren när som helst Drömmer Men nu kommer jag att vara en vecka 'mitt i ingenstans' på landet utan uppkoppling så det blir att bara snällt vänta på en konsultation med honom i början av augusti. (om han inte är på  på semester? Förvånad). Jag har använt pred till och från hela våren, vet inte om den påverkade den fina befruktningen sist (ifall jag har antikroppar i ägggen så att spermierna inte kan befrukta ägget?) men Dr D trodde inte pred hade med saken att göra utan att jag bara lyckades få fina ägg den här gången.    

callimero: Dr D tror bestämt att man har sämre cykler och bättre cykler. Jag tror inte att det påverkar när du började spruta. Hoppas Svend låter dina små folliklar växa till sig, det kan bli riktigt fint resultat. Din slemhinna är troligen tunn för att det är bara sprutdag 5. Sist hade jag också en jättefollikel som stannade kvar tills ÄP. Jag sprutade 12 dagar och det var precis vad mina ägg behövde som annars förblir omogna. Håller tummarna!

fjällsippan: håller alla tummar och tår hårt för ditt ägg!!      
  • Cathy

Inanna; å stort GRATTIS till din lilla!! Jag minns så väl när du blev gravid..Stor kram {#emotions_dlg.flower}

Tuva; å jag blir ledsen för din skull. Jättetråkigt att det inte lyckades Gråter. Jag har tagit Fertilexx sedan i våras (varje dag!) och fick första fina äggen efter att jag tagit det i ca 2,5 månad. Kan varmt rekommendera! stor styrkekram

• Cathy

Sunseed: Stort grattis till plusset! Du, måste fråga dig, av vilken anledning tog du progynon efter FET? Och jag trodde man måste fortsätta med det tills v12 men det gör inte du...? Hur stor dos progynon tog du? Stor kram {#emotions_dlg.flower}

• Cathy

Hej alla! Har inte läst/skrivit i trådarna på jättelänge men nu kikade jag in här. Förstår att många fått sina efterlängtade bebisar, jättekram till alla dem! Hjärta

callimero; å vännen, vilken vecka du haft! Lider så med dig! Gråter Jag minns när jag inte kom till ET en gång, det var en riktigt chock. Och jag förstår hur svårt det kan vara på jobbet, på mitt förra visste alla att jag fått mf och allas blickar var alltid riktade på min mage som i väntan på ett nytt grav besked. Skulle du berätta på jobbet att du försöker få barn och bli av med jobbet så har du rätten på din sida, den fighten skulle du helt säkert vinna. Jag skickar dig en stor kram och energi för att du ska orka med ett nytt försök. Hjärta Som Zinfandel säger - så här kan det ju bara inte sluta. Bamsekram vännen, jag hoppas att du kommer igen och tar nya tag efter nyår och gör ett nytt lyckat försök! Hjärta

• Cathy

Veronica; Beklagar även här det du råkat ut för. Av olika orsaker kan kroppen tillstrypa blodflödet till embryot som gör att det inte växer längre och kan tyvärr komma att upptäckas flera veckor senare som ett MA. De prover du nämner i ditt inlägg är koagulationsprover som även kan tas i Sverige, de är en del av den sk mf utredningen. Jag kan verkligen rekommendera dig att även fundera över immunproblem som en anledning till ditt MA och kika in hos oss i Aten tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m63072249.html Stor kram Cice; jättetråkigt att höra att ditt FET inte lyckades. Du tog immunmediciner (prednisolon och IL) eller hur? Håller tummarna för att ditt nästa försök leder till plus! Stor kram

• Cathy

Veronica; eftersom gynekologer brukar se missfall som ngt 'normalt och vanligt' så vill de inte alltid göra mf utredning förrän efter tredje mf. Jag gjorde dock en utredning efter mitt första eftersom jag kände att något var fel i kroppen och ville utesluta koagulationsproblem&lite annat med de prover man kan ta i sverige. Det gäller bara att stå på sig och hitta rätt gynekolog. Du kanske behöver högre dos prednisolon eller någon till medicin för att gå hela vägen men det kommer säkert att gå Många som har immunproblem är aldrig sjuka, dock finns dem som jag som blir lätt sjuk (förkyld) och blir väldigt sjuk och får en väldigt långdragen förkylning pga att kroppen reagerar så starkt -samma starka reaktion som vid en graviditet (=väldigt höga nk celler i mitt fall). Kram

• Cathy

Veronica; ja, man kan ha ett aggressivt immunförsvar men på lite olika sätt. Hoppas du/ni får rätt hjälp på kliniken i Prag. Tycker absolut ni ska försöka igen! Jo tack, jag har det bra lycka till och berätta gärna hur det går

• Cathy

tes; Q10 är bra för äggkvaliteten se här www.advancedfertility.com/blog/coenzyme-q10-and-fertility/ men det finns inte så mycket studier under graviditet (jag tog det till plus och det har gått bra). D-vitamin är viktigt och det kommer fler och fler studier om dess positiva verkan på människokroppen det kan förebygga många sjukdomar. I fertilitetssyfte är det viktigt särskilt om man har immunproblem för det balanserar immunförsvaret (fertilitetskliniker utomlands rekommenderar då 4000 IE). Och särskilt under graviditet är D-vitamin viktigt för man ger bättre förutsättningar för fostret. Du tar en så liten dos D-vitamin...jag har tagit 125mikrogram under 2års tid (även under graviditet) och inte ens det är för mycket. Melatonin däremot ska du nog sluta med innan ET. Omega 3 ordineras till oss alla dom går utomlands för immunproblematik och även om man inte har det så förbättrar det chanserna vid implantation eftersom blodtillförseln förbättras i livmodern och ökar embryots chanser att fäst. Under graviditet är det viktigt för fostret behöver omega 3, särskilt efter hälften av graviditeten då dess hjärna utvecklas. Man säger att de mammor som tagit omega 3 under graviditet får mer intelligenta barn Det är faktiskt inte bara humbug för moderns omega3 reserver räcker sällan till för fostret..

• Cathy

tes; har du gett din son omega3 - har det hjälpt mot allergierna? Enligt nya rön ska både omega3 och D-vitamin vara bra om man har allergier. Och andra åkommor och sjukdomar också förstås. Får jag fråga - vilka symptom har man om man har NPF'n? (Har aldrig hört talas om det). D

• Cathy

tes; ok, jag förstår, NPF är ett samlingsnamn. Både D-vitamin och omega 3 är viktiga för allt de du nämner Kan lindra symptomen avsevärt. De senaste åren har man börjat tro ännu mer på D-vitamin, för det är ju egentligen inget vitamin utan snarare 'hormon' som styr närmare 300 processer i kroppen Det går inte att gömma omegan i maten?

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?