• Cathy
    Sunseed skrev 2012-03-06 14:25:27 följande:
    Ja, precis det har jag också läst.
    På mig har man konstaterat att jag inte har någon autoimmun sjukdom (det var det man testade igenom först), och därför blev diagnosen fibromyalgi. Då har inte den information jag har fått varit helt felaktig, samtidigt som att jag förstår vad man menar här. Att OM man har fibro ska man kanske gå till botten om det är utlöst av en autoimmun sjukdom. :)
    Zin borde säkert svara nu eftersom hon kan så mycket om autoimmuna sjukdomar men som jag förstått det så kan man inte testa om man har någon av alla de autoimmuna sjukdomarna utan man måste testa dem var för sig. TNFalfa kanske höjs om man har vilken som helst av dem, det vet jag inte? Men annars vet jag inte vilket enskilt test som kunde testa för eller emot autoimmuna sjukdomar..? Ofta om man har en så har man fler, så har man t ex fibro så har man kanske någon annan (men som inte behövt bryta ut).
  • Cathy

Precis som myran säger, amh är en indikation på äggreserven men säger inget om kvaliteten (skulle den göra det skulle jag ha varit gravid för länge sedan men mitt amh) FSH säger mer om kvaliteten, ju högre FSH desto sämre..

Och ja, man kan se sk antrala folliklar (som också är ett mått på äggreserven) innan äl även utan hormoner, har man totalt ca 10st har man nog en ganska bra äggreserv.

• Cathy

Zin; JÄTTEGRATTIS till dig här också! Är så glad för din skull vännen! Hjärta Njuuuuut!

• Cathy

Hej tjejer! Har inte varit aktiv på jättelänge men eftersom jag är ledig nu så har jag tid att titta in här igen Glad

snorpan; läste ditt inlägg om kortison och hur du inte får det utskrivet - här har du länken till min favorit studie http://www.hindawi.com/journals/cdi/2012/762541/ - (handlar inte bara om antikroppar mot FSH utan ger en inblick i olika sorters antikropppar, sidorna 4-5). Läs sista kapitlet under punkt 6. Den kan du visa för din läkare om han vill ha svart på vitt! Det finns otaliga orsaker till att embryot inte fäster och jag är så innerligt trött på alla läkare som frågar varför kvinnor i alla tider blivit gravida om dessa problem finns. Man kan t ex få antikroppar för att man gjort flera ivf:er - hur många av våra svenska fertilitetsläkare vet ens det??

Så alla ni som inte får kortison (prednisolon) utskrivet - skriv ut denna studie och ge den till en gynekolog! Det gjorde jag Flört

kram på er alla {#emotions_dlg.flower}

• Cathy
    Tuvalina skrev 2012-06-05 11:56:40 följande:
    Tack Cathy! Jättebra inlägg!!
    Hur är det med dig..? {#emotions_dlg.flower}
    snorpan02 skrev 2012-06-05 12:13:09 följande:
    Tack snälla för tipset, ska ringa min läkare, jag vet att sist när jag frågade så menade han på att det var för många biverkningar med kortison och så kanske det är om man äter det jämnt men nu gäller det ju inför ett FET och inte resten av livet, ska även ta o ringa CvL nu på en gång och bara lyssna vad de säger annars får jag boka tid hos min "vanlig" läkare och övertyga henne om att jag behöver detta...vilket lär bli svårt. Annars får jag ge mig på Fructus Femina trost att vissa inte rekommenderar det heller medan andra säger att de lyckats just när de tagit detta.  
    Ja, läkare är så rädda för att man ska få sekundär kortisolsvikt men tar man kortison innan ET/FET så är det nog ingen fara. Du kan säga på CvL att andra kliniker i Sverige skriver ut kortison...
    Lillan15 skrev 2012-06-05 16:09:19 följande:
    Hej!
    Vilken dos Prednisolon tar man då? Hur många per dag? Jag tänkte min sambo skulle få skriva ut det till mig inför ÄP i aug.  Jag tror faktiskt på det...
    Andra kan det här bättre än jag men du ska ta minst 5 mg från CD1 och 10mg från ET (gärna innan) och fram till TD.
  • Cathy
    Mamma gås skrev 2012-06-05 12:33:46 följande:
    Fick brev från Falun idag där det står att sex embryon uppdelade i sex strån är frysta Glad
    Grattis till frysisarna!! {#emotions_dlg.flower}
  • Cathy
    Victoria71 skrev 2012-06-08 16:02:25 följande:
    Tack Cathy! Ja, det verkar ju inte som att det är helt uteslutet att melatonin kan påverka äggkvalitet positivt. Men varför i hela friden säger IVF-läkare då att det inte rekommenderas? De har ju liksom ingen anledning att inte testa ett preparat som det finns indikation på skulle kunna hjälpa? Alltså det är ju inga dyra eller komplicerade grejer? Kan någon förklara filosofin bakom det hela?
    Du vet hur våra svenska ivf läkare är...de vågar inte prova nåt förrän det finns ett flertal studier. Jag tror melatonin är lite som kortison för våra läkare, det är alltför riskfyllt att prova enligt dem.

Jag ser också att alla vi som går igenom dessa behandlingar har en viktig funktion att upplysa våra läkare om de studier som gjorts, inte minst för att själva kunna prova nåt nytt om man nu efter flera ivf:er inte har lyckats. De flesta studier kan man hitta på nätet, skriva ut dem och ta med dem till kliniken. Man har inget att förlora Glad
  • Cathy
    Tuvalina skrev 2012-06-08 09:04:59 följande:
    Victoria, eftersom det inte finns några biverkningar med DHEA så skadar det som sagt inte att testa. Jag undrar mest över dosen... 25mg x 2 är ju min ordination. Men undrar om jag ska ta 50 mg på morgonen och 25 på kvällen istället? Vad skulle ni gjort?

Måste nog hålla med Zin att man ska vara försiktig med DHEA, det passar inte alla. Det ökar (särskilt) mängden testosteron och i för stor mängd är inte det bra för äggen. Så egentligen ska man väl testa sin testosteron nivå hos gyn innan man kör igång med DHEA eller köpa Scandlabs test http://www.scandlab.com/asp.html (ASP profil). 

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?