• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Fjällsippan

Tack, Zinfandel ! Min inställning är att jag redan har haft min stora tur när jag fick sonen. Men det är klart att det vore roligt med ett syskon; framförallt för sonens skull.

• turlid70
    Inanna Li skrev 2011-03-28 09:57:20 följande:
    Eviglängtan - Tack! Intressant det där om hur klinikerna resonerar om att odla vidare. Jag kan tänka mig att min klinik kanske inte hade odlat vidare alls från min omgång om jag haft fler halvbra/halvkassa befruktade ägg på dag 2 eftersom dag 5 den veckan skulle blivit lördag och då har de vanligtvis stängt. Då kanske de inte vill åka till labbet bara för att chockfrysa in embryon.
    De kunde ju odla det till dag 4 och slänga eller frysa det då? Varför fick inte du det tillsammans med dem andra annars? Varför väljer kliniken att kasta när de vet hur efterlängtade dessa ägg är, jag skulle ha svårt att acceptera deras beslut tror jag.

Annars håller jag tummarna för dina små söta godingar, Li och Lo de är så välkomna!
  • turlid70
    Mia69 skrev 2011-03-28 13:58:24 följande:
    Snösport: Skall bli spännande med rapport från Sundsvall.

EGOrapport:
    Varit på nytt VUL idag och det verkar som om det är stor risk för att jag håller på att bli överstimulerad.  Det ser mörkt ut vad gäller att bli ruvarare denna månad. Rynkar på näsanÄggplock på onsdag och sedan troligen frysning av de som ser bra ut på fredag. Om det ser ut som att man vågar sig på ET blir det bara 1 embryo och inte 2 som jag hade hoppats pga överstimuleringen. Många stora äggblåsor var det i alla fall (minst 15, förmodligen >20). På förfrågan kan de kan tänka sig långtidsodling om jag vill detta (ja, vad vill jag...) Om man långtidsodlar kanske man vågar sätta in ett embryo i början av nästa vecka när man fått se hur överstimuleringen utvecklar sig. Men om man långtidsodlar kanske inte något embryo överlever. Nu skall man ju först och främst få ut ägg och sedan skall ju de bli befruktade så jag får väl oroa mig för en sak i taget...
    Man kan ju frysa in några som ser bra ut redan på dag två och odla vidare några andra (det verkar att du får många ägg ju) och se om dessa utvecklar sig till fina blastisar så hinner förhoppningsvis kroppen att återhämta sig till dess, annars får de frysas också. Lycka till på ÄP på onsdag, ska tänka på dig och hålla tummarna!
  • turlid70
    Snösport skrev 2011-03-28 11:12:59 följande:

I em ska jag sätta mej i bilen och köra till Sundsvall för undersökning på tisdags fm. Givetvis så inbillar jag mej att jag börjar få lite mensvärk nu...snurrig och lätt illamående har jag varit varje fm hela helgen....jo man kan ju tro man är gravid men det verkar vara så att min nya pms är så och kasnke för magen strular så jag blir illamående. Bättre än vrålont men samtidigt så har jag ju ingen aning om om det blir mens nu, ikväll, imorgon eller om 2 dgr. Jag skulle ringa om jag skulle boka om tiden..53 mil enkel resa...nä jag får väl chansa om det inte är värre än det här blir det nog inte mens??? ÅH,

Nu är jag glad att jaginte har min gamla pms längre men då visste jag ju mer exakt när jag ev skulle få mens...ingen aning nu detta året = bra men vill veta. 

Spännande med undersökningen, lycka till!
    Hoppas att det är inte ditt PMS du känner utan något annat mycket trevligare.
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-03-28 18:00:22 följande:
    De kunde ju odla det till dag 4 och slänga eller frysa det då? Varför fick inte du det tillsammans med dem andra annars? Varför väljer kliniken att kasta när de vet hur efterlängtade dessa ägg är, jag skulle ha svårt att acceptera deras beslut tror jag.

Annars håller jag tummarna för dina små söta godingar, Li och Lo de är så välkomna!
    Tack! Synd att man inte får sätta in 3 embryon i Sverige!
  • Eviglängtan

turlid70: man har idag inga bra mätparametrar för att bedöma 4 dagars embryon, men det är möjligt att det går i framtiden. Man kan idag bedöma dag 2, 3, 5 samt 6. Men om man måste odla till dag sex för att "ägget" skall bli "blastis" bör man inte enl min läkare sätta in ägget då, dem anser att dag sex är för sent. Däremot kan man sätta tillbaka 6 dagars vid FET

mia69: trist om det inte går att sätta tillbaka pga överstimmulering, men du vilken kapacitet du har, sträck på dig och tänk - vilken gåva jag har som kan få så många ägg..., är ju inte så vanligt när man är lite äldre. Lycka till!

snösport lycka till.

Hoppas det går bra för dig inanna68 och alla andra här inne

• Eviglängtan

Jo det var så sant så, går till min gamla akupunktör(ska): hon är sjukgymnast med stor erfarenhet av akupunktur och dessutom kostar det bara 200 kr/gr och efter 900 kr gäller högkostnadskyddet - vilket innebär att jag har råd att gå dit, jag trodde hon hade slutat är en bit över 65. Nåväl det var inte det jag skulle skriva om, hon berättade att hennes pappas mamma fick honom när hon var 46 år, det ni - det ingav hopp hos mig. Många säger ju att det är omöjligt efter 45, men så är det inte, svårt men inte omöjligt. Dessutom fick hennes svärdotter barn nyligen hon är 40+, ingen IVF. Så tjejer, hoppas det inger lite hopp till var och en och bra att ha i bakhuvudet när allt känns tungt och omöjligt. Man måste påminna sig om sådana saker, åtminstone jag, för annars skulle inte jag orka iaf.

• turlid70

Jo jag vet, det är fler och fler får barn i mogen ålder, dvs 40+. Så jag hoppas det löser sig för oss alla här.

Själv väntar jag att min ÄL ska slå till nu i närmaste dagarna. Har dock ramlat av cykeln i lördags och skadat knät. Det börjar kännas lite bättre nu och om jag inte får något utslag ikväll kan jag nästan ställa upp på lite mys imorgon. Ska gå och testa nu :))

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?