• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • pp08

UNDERVERKET:  jag har fått 2st tillbaka 2 gånger nu hos CVL (5 resp 7 celler) och 4 resp 5 celler. Varje embryo för sig hade goda graviditetschanser. Dock antal insättningar utan graviditet och ålder spelade roll, och även om det inte var självklart behövde jag inte tjata mycket för att få 2st. tillbaka. Sista insättning resulterade i graviditet (men mf) och då var det bara 1 som hade fäst.

Nu räknas det som jag har "goda" förutsättningar (hade jag ju redan eftersom jag blev gravid efter IVF3) men tror att jag kommer att få 2st. tillbaka igen om fillfället finns.

VI har diskuterat hemma och tar hellre "risken" att få tvillingar än inga syskon alls.

MYRSLOK: jättetråkigt att det bara blidades 1 blåsa, förhoppningsvis bättre nästa gång: Det behöver ju inte betyda att det är helt kört, man brukar ha olika äggproduktioner vid olika cykler.

INANNA: tråkigt att mensen kom. TYvärr säger inte alltid kvaliten eller antal celler något om graviditetschansen (har själv alltid haft finfina tillbaka utan grav, medan andra med skrutiga embryo blir gravida utan problem). Hoppas ni hittar kraft och tid för ny behandling!

Flicka 2009 ; MF feb2011
  • Inanna Li

Tack igen alla! Nu blöder jag tyvärr mer så jag har nog gett upp hoppet helt. Men det som är konstigt mot förra färskförsöket är att jag då verkligen blödde jättemycket från dag 12. Det var mörkrött blod och stora klumpar (ursäkta detaljerna) och höll på i tio dagar! Nu är det mera rostbrunrött och mycket mindre.

• Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2011-04-08 10:49:39 följande:
    Tack igen alla! Nu blöder jag tyvärr mer så jag har nog gett upp hoppet helt. Men det som är konstigt mot förra färskförsöket är att jag då verkligen blödde jättemycket från dag 12. Det var mörkrött blod och stora klumpar (ursäkta detaljerna) och höll på i tio dagar! Nu är det mera rostbrunrött och mycket mindre.
    Men åh nej, Inanna! Vad är det jag läser!? Så, så ledsen för din skull OM det är mensen. Jag följer en "blödande graviditet" i en annan tråd just nu, så jag vägrar att släppa tumtaget för dig ännu! Kram.
  • moa123

Innana68: Beklagar verkligen, jag har läst lite från och till här och hoppades så att det skulle gå vägen denna
    gången för dig. Men det finns ju fortfarande en liten chans!

• Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-04-08 12:54:58 följande:
    Men åh nej, Inanna! Vad är det jag läser!? Så, så ledsen för din skull OM det är mensen. Jag följer en "blödande graviditet" i en annan tråd just nu, så jag vägrar att släppa tumtaget för dig ännu! Kram.
    Tack min vän men jag är nog inställd på att det är kört Hjärta! Men innan jag testar kan jag ju inte vara säker till 100 %!
  • Fjällsippan
    chichisita skrev 2011-04-08 03:15:43 följande:
    Mitt ÄP i onsdag gick bra. Det fick ut elva ägg vilket ju var en toppenskörd för att vara mig. Idag fick vi veta att bara fem av de elva har befruktats. Jag hade hoppats på ca åtta befruktade så jag är lite besviken. Nu håller jag tummarna för fulla muggar för de ska dela sig. Det är tortyr att behöva vänta till imorgon eftermiddag för att få veta hur det går med äggen.

Är det någon som har erfarenhet av att äta barnalbyl för att öka chanserna att äggen fäster?
    På IVF-kliniken i Falun (där min son gjordes) får man Trombyl under ruvningen. Trombylen motsvarar barnalbyl i styrka. Håller tummarna för att dina 5 små älsklingar delar på sig fint!
  • Inanna Li
    moa123 skrev 2011-04-08 12:56:26 följande:

Innana68: Beklagar verkligen, jag har läst lite från och till här och hoppades så att det skulle gå vägen denna
    gången för dig. Men det finns ju fortfarande en liten chans!

Tack!  Vi får se när jag testar på lördag. Jag hoppas det går bättre nästa gång. Ska kanske göra minst två försök till innan jag ger upp eller ev. satsar på ÄD.
  • Fjällsippan

Tack för inputen på Apiforce. Jag har dock bestämt mig för att sluta med dem; höll på att kräkas flera gånger i natt. Och äggstockarna knakar mer än vad de brukar under IVF-behandlingarna. Konstigt; jag har inga problem med att spruta i mig maxdoxer av diverse östrogenpreparat. Men jag tål inte lite bidrottninggelé...? Där ser man hur olika vi reagerar på hormoner.

• Fjällsippan
    underverket 06 skrev 2011-04-07 22:02:25 följande:

Vilka har fått 2 ägg tillbaka o hade ni lätt att få 2 tillbaka? På CvL är de ganska restriktiva med att sätta tillbaka 2 o gör det bara om man är runt 40 o det ena ägget inte är av toppkvalitet o de bedömmer chanserns som små att båda ska fästa. Skulle jag få många befruktade ägg o chansen att få sätta tillbaka 2 ägg skulle jag nog vilja det, men samtidigt vill jag ju helst inte få tvillingar. Vet inte hur jag skulle orka med tvillingar + min son? Ibland kan jag tänka att "hur sjutton ska man orka med 2 barn när jag knappt orkar med ett barn", så tvillingar skulle ju vara tufft, men risken är ju inte så stor att båda fastnar. Fast det skulle vara ganska kul o tufft med tvillingar.

Jag har fått 2 embryon tillbaka 10 gånger. Därav 2 st av bästa kvalitet vid min senaste behandling på CvL. Men alla IVF-läkare som jag har mött resonerar likadant; är man inte redo för tvillingar så ska man inte sätta tillbaka 2. För huxflux kanske båda fäster. Man vet aldrig i IVF-slumpens värld. 
  • Fjällsippan

På tal om slump, så här skrev Leif Bungum (IVF-läkare) i Sydsvenskadagbladet angående att göra många IVF-försök:

"Att lyckas bli gravid är som att kasta tärning - det beror inte bara på sjukdomar, utan kan också vara tillfälligheter som spelar in. Ibland får man en 6:a första gången, ibland måste man kasta många gånger. Det betyder inte att det är något fel på tärningen."

Hjärta

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?