• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Sunseed
    kasa01 skrev 2011-04-09 10:12:02 följande:
    Såg detta o var tvungen att hoppa in... vilken linik går du på? KI Huddinge håller faktiskt på i detta nu med en studie om D-vitamn, jag ingick själv i den hösten 2009. Alltså verkar det vara något man faktiskt tar på allvar. Glömmer alltid att fråga om när de väntas få någon slags statistik på studien, ska försöka komma ihåg vid nästa besök.
    Falun har vi haft kontakt med. 

Vi vet inte om vi ska fortsätta med FET, jag fertilitetsbehandlar mig med akupunktur och väljer att tro stenhårt på att vi ska lyckas själva inom ett par månader (vi är oförklarligt barnlösa).  Men om vi inte lyckas har vi några eskimåer i frysen som vi kan försöka ta till framöver. Vi får se vad som händer, just nu laddar jag bara batterier, fysiskt och mentalt. Glad
  • Inanna Li
    underverket 06 skrev 2011-04-08 22:07:57 följande:
    Ringde CvL idag, för de hade inte ringt o kl var 14.30 o de stänger 15.00 på fre. På tis blir det ÄP o det känns väl sådär. Fattar inte varför jag inte får spruta längre. Mina äggblåsor var ju ganska små igår även om de var 10 st. Nu ska jag bara spruta idag o imorgon o så på sön ÄG sprutan. Med långa metoden har jag haft 11- 13 sprutdagar, men denna gång med korta metoden är det bara 9 sprutdgar. Någon som vet varför man får spruta så få dagar?  Borde ju inte vara risks för överstimulering? Varför inte ta några dagar till så alla blåsor hinner växa till sig? Är rädd att alla inte hinner blir tillräckligt stora? Men jag antar att läkarna har full koll när de bestämmer o de har väl sina skäl för att göra som de gör.

Hur många blåsor har ni andra haft o hur många ägg har ni fått ut o hur många har blivit befruktade? Funderar på vad som är bra resultat för oss över 40. Förra IVF hade jag bara 7 äggblåsor, 5 uttagna ägg o bara 1 befruktat. Den gången sonen blev till fick de ut 14 ägg o 6 befruktade, 1 till mig som blev sonen o 2 till frysen. (äggblåsor vet jag inte hur många det var). Då var jag ju bara 37 å andra sidan.
    Förstår precis hur du känner. Precis detta hände mig förra gången. Jag hade tio äggblåsor som gick att räkna och bara 7 var över 10 mm på andra VUL. Jag fick spruta 10 dagar i alla fall men jag hade gärna sprutat längre för att de sista skulle hunnit växa till sig. Jag fick ut 7 ägg men bara 6 gick att injicera och 3 blev befruktade.  Jag känner att jag borde haft högre dos än 225 IE och fler sprutdagar för att få ett bättre resultat. Det kan ju hända att min läkare gjorde rätt. Hon menade att det var normalt med 7 ägg för en 35-åring och att en högre dos skulle kunna leda till ÖS men det tror jag inte riktigt på. Första IVF för snart ett år sen fick jag 15 ägg varav 13 befruktades. Det kan ha varit en dålig månad men risken finns ju att min äggreserv minskat drastiskt (till hälften) och kvalitén kan kraftigt ha försämrats då bara 3 av 6 mogna blev befruktade och inget hamnade i frysen.

Jag vill verkligen ha högre dos nästa gång om jag får och ev diskutera byte till Menopur som kanske ger bättre äggkvalité hos äldre.

Lycka till med ÄP på tisdag! Hoppas att dina ägblåsor hinner växa till sig. Det kan hända (även om jag inte var så lyckosam Rynkar på näsan).
  • Sunseed
    Zinfandel skrev 2011-04-09 10:16:18 följande:
    ...och en del kliniker inleder med att ge en D-vitamininjektion innan IVF-behandling påbörjas........
    Tänk vilka ytterligheter. En klinik skrattar åt "snacket om mode-vitaminer" och en annan injicerar densamma. 
  • Inanna Li
    Sunseed skrev 2011-04-09 08:14:08 följande:
    Läser ikapp mig här... En jättestor kram till dig. 
    Tack Hjärta!
  • Inanna Li
    underverket 06 skrev 2011-04-09 09:21:56 följande:
    Hur gör ni andra med ledighet under ÄP o ET? Förra gången vi gjorde IVF var jag föräldraledig o de 2 tidigare gångerna vi gjort har jag sjukskrivit mig dagen för ÄP o sedan börjat jobba igen dagen efter ET, en gång tror jag t.o.m jag var sjukskriven en dag efter ET också. Nu har jag ÄP på tis oförhoppningsvis ET på tors, så jag sjukskriver mig på tis, ons o tors. Fre vet jag inte. Skulle nog vilja vara hemma o vila mig på fre med, inte för att det behövs rent medicinskt, men kan ju ändå vara skönt! Men borde väl jobbba då iallafall. Men jag har lite dåligt samvete redan för att jag ska vara borta 3 dgar, för jag vabbade 4 dgar förra veckan. Kan ju inte hjälpa om sonen blir sjuk, men iallafall! Men i o med att man sjukskriver sig dagen på ÄP ser jag ingen anledning till att jobba dagen mellan ÄP o ET iallafall. Har ju ändå tagit en karensdag. Isåfall ska man ju ta en semesterdag eller något, men det blir ju dyrt att göra så 2 dgar.
    Sist sjukskrev jag mig från 2 dagar före ÄP (var svullen och hade så himla ont i magen) till 2 dagar efter ET.
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-04-09 09:47:59 följande:
    Chichisita, hoppas att läkaren ringde igår och ni fick ett bra beskede. Håller tummarna för dina ägg och önskar lycka till idag.
    Instämmer med Turlid! Hoppas allt kommer gå bra {#emotions_dlg.flower}!
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-04-09 09:35:35 följande:
    ja och läkarna tycker illa om när man frågar om annat som man läser på internet, irriterar sig på alla tjatsidor där olika info snurrar, säger att biologin är inte exakt vetenskap, varför då i h-e kör de samma metod för alla barnlösa. Ändrar bara dosen litegrann och väljer lite olika stimuleringspreparat, det är som justeringsrattar på en och samma apparat, men det är ju biologin de pratar om och det går ju inte ihop med det de gör. Ibland justerar de inte ens rattarna trots att tiden sedan sist har gått.

Är ganska less på deras förklaringar om ålder eller tärningskast eller annan tjafs, det är inget fel på dig det är embryot som har fel osv. Vi gör inga fler försök har vi bestämt, det här blir vårt sista, sen ska vi kämpa hemma nåt år till innan vi ger upp.
    Helt perfekt beskrivning av fertilitetsläkarna i Sverige! Just nu hoppas jag verkligen att min läkare kommer justera rattarna inför nästa försök. Jag vill inte ha exakt samma behandling även tredje försöket. Försök 2 gick ju åt skogen jämfört med försök 1.

Lycka till Turlid! Ni ska inte behöva göra ett försök till efter detta för nu ska det gå vägen!
  • Fjällsippan
    Sunseed skrev 2011-04-09 11:51:18 följande:
    Tänk vilka ytterligheter. En klinik skrattar åt "snacket om mode-vitaminer" och en annan injicerar densamma. 
    ...ja, och ändå har min hemortsläkare nämnt att de flesta IVF-läkare i Sverige har träffats (på konferenser och dyl) och många "känner varandra". Men klinikerna väljer ändå att "tro på" olika saker. Och vissa kliniker tycks välja att varken prova något nytt eller tro på någon alls...
  • Sunseed
    Inanna Li skrev 2011-04-09 11:55:07 följande:
    Sist sjukskrev jag mig från 2 dagar före ÄP (var svullen och hade så himla ont i magen) till 2 dagar efter ET.
    Jag var hemma från ÄP till flera dagar efter ET. Jag hade dels jäkligt ont i magen och var svullen som en gris, dels ville jag få hämta mig lite mentalt från alltsammans och dels ville jag slippa stressen på jobbet. 
  • Inanna Li

Intressant med D-vitamin i IVF-sammanhang. Jag äter både D-vitamin och Omega-3 sen flera veckor tillbaka.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?