• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • turlid70

Hispan, hur går det för dig under ruvningen?

Chichisita, hur gick det på ÄP för dig?

• turlid70
    Snösport skrev 2011-04-05 14:51:30 följande:
    Hej hoppla...någon som försöker headhunta mej...hur gör man då? Kanske aldrig får barn men vill göra IVF just innan ev ny anställning...hmmm, är det det bästa för mej...för företaget?  Blir det bättre där jag är så jag inte ska nappa? Är det nya jobbet det jag vill ha?  mm...mycket frågor som jag måste smälta och bearbeta nu. Frågat om man sitter säker om jag som barnlös skulle råka bli gravid...givetvis inte men om jag blir gravid innan jag ens börjat hur pinsamt är det? Åh, svårt det där!

Någon som har tips hur ni har tänkt? Kan inboxa mej om det är långt så kan jag läsa det om och om igen
    Du har ingen skyldighet att berätta till arbetgivaren att du är gravid förren två månader innan BF. Det var det svaret jag fick av experter här då jag ruvade på min första blastis och samtidigt skrev på avtalet till ett nytt jobb. Om du anmäller 6 månader i förväg att du ska vara mammaledig då har arbetsivaren enligt lag ingen rätt att försöka skjuta på det, om du vill gå hemma en månad innan BF då i så fall och det får du från FK.
  • turlid70
    Enya70 skrev 2011-04-05 20:20:15 följande:
    Känns lite vemodigt här ikväll. Imorgon var dagen D, dvs beräknad förlossning för min hittills enda graviditet. En MA i vecka 8 satte ju P för det dock. Svårt att inte tänka på hur det skulle kunna ha varit den här veckan om INTE...
    Försöker låta bli att tänka så men det är inte så lätt att låta bli alltid...  
    Tungt det här, jag vet, kramar om.

Hade också fått MA i v9 och hade BF exakt på pappas födelsedag, började blöda på julafton dessutom.
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-04-07 11:47:35 följande:
    Tycker att det låter mycket hoppfullt Inanna! Det måste hända något positivt här i tråden och det är din tur så som någons. Håller tummarna stenhård.
    Tack! Vågar inte hoppas för mycket men har inte heller gett upp hoppet!
  • Skytten

Minns ni mig? Jag var här för någon månad sedan och frågade lite om ivf och oroade mig för att må dåligt av en behandling och ni var så uppmuntrande och härliga så nu har jag funderat klart och ska ta tag i det här och göra en ivf-behandling. Väntar nu på att Octavia-kliniken ska ringa mig så ska vi se vilken klinik vi ska vända oss till.
    Jag bor alltså i Stockholm. Är det någon av er som vill puffa särskilt för någon extra bra klinik och läkare?

Jag är fortfarande rädd för att må dåligt av behandlingen, fysiskt såväl som psykiskt, men jag hoppas att ett samtal på kliniken ska avhjälpa det.
    Hur lång tid brukar man få vänta på att komma igång? Jag inser att jag ligger dumt till i tid med tanke på att det är sommar snart. Men tiden tickar, och att vänta till hösten känns långt. Snart 40....

• underverket 06

Jippi! Har idag varit på vul o jag hade 10 äggblåsor. Vid förra IVF i okt hade jag ju bara 3 äggblåsor vid första vul. Nu fanns det alltså 10 med varierad storlek, den minsta 6 o den störtsa 14. Någon som har koll på hur stora de bör vara för att de ska gå att få ut några ägg ur de? Visst kan de ploppa upp några till som det inte sett idag om man har tur? Väntar nu bara på att CvL ska ringa imorgon em o berätta om det blir något mer vul eller om de redan kan säga när ÄP blir. Är inte 10 blåsor ganska bra när man nästan är 41 år?

Inanna68: Låter mycket hoppfullt. Håller alla mina tummar för att du ska plussa!

Enya: Förstår att det känns tungt! Tänker på dig!

Skytten: Jag skulle inte vänta utan köra nu! Vad för sorts undersökning har du gjort? Jag rekommenderar CvL i Uppsala där jag bor. Du kan göra vul för att kolla äggblåsornas tillväxt under behandlingen på just Octaviakliniken ,så du behöver bara åka till CvL för ÄP o ET: De är jätteproffsiga o väldigt omhändertagande o förstående alla sjuksköterskor o barnmorskor som jobbar där. Läkarna är också jättebra o proffsiga, även om jag inte gillar alla lika bra. De håller lägre priser än vad Sophiahemmet o Fertilitetsentrum o S:t göran  i Stockholm gör.

Turlid: Låter bra med besöket på CvL. Vad fick du för intryck? Har bara haft den läkare, Thomas, du hade en gång, på förra ÄP. Är det bestämt när du ska börja behandlingen?

• Zinfandel

Inanna: det låter hur kanon som helst!!! Och du, jag kan lätt räkna upp många som inte fått ont i brösten förrän efter halva graviditeten ;)) Åhhh vad spännande det är nu!!!

Skytten: tjena! Med tanke på din ålder (det eviga tröttsamma samtalsämnet i denna värld) så är ni säkert igång om nån vecka och börjar säkert spruta vid din nästa mens. Hör av dig hur det går! 

• pp08

Hej Skytten. Bra att ni har funderat klar och att det blir IVF. Själv har vi gjort utredningen på Sophiahemmet, men valde Carl von Linnekliniken i Uppsala pga väntetiden i Stockholm för några år sedan. Var då fortfarande skriven i annat län och kunde därmed göra landstingsförsök via distansläkaren och CvL kliniken. Blev gravid på 3e försöket (vi fick 3-pack) och syskonförsök har vi också gjort på CvL på egen bekostnad. Fick bli 1 FET (frysförsök) och 2 IVF. Blev gravid men fick missfall vid det sista försöket. Hoppas på ett nytt försök innan sommarstänging (har dock mitt i behandlingen fått en tarminflammation som först måste blir bra).

Jag har bara bra erfarenhet av CVL (carl von linne), både läkaren och sjuksköterskor. De behandlar även flera "äldre"kvinnor och är ganska positivt inställd för oss äldre. Prismässigt ligger de också ganska bra till.
    Det tråkiga med vår ålder är att man inte får köpa 3-pack längre, man får betala varje försök för sig.

Nu gjorde vi bara utredningen på Sophiahemmet men tror att de flesta som har gått där också har varit positivt inställd. Annars finns ju Fertilitetskliniken (st göran) men jag tror att de har lång väntetid nu eftersom flera från landstingskön (Karolinska) har fått remiss dit.

Flicka 2009 ; MF feb2011
  • pp08

Underverket: låter väldigt bra. TIden för ÄP beror förutom storlek också på e2(estradiol) värdet. Oftast blir det ÄP när äggblåsorna är minst 20mm i storlek. Tror att de växer 1.5-2 mm per dag. Har man några jättestora och några jättesmå äggblåsor och ett gäng däremellan får man oftast spruta några dagar till, ett nytt VUL, de vill gärna att "mellanstora" blåsorna hinner växa till sig så det finns fler att välja vid sprutstart.

Tar man spray eller spruta för att förhindra för tidig ÄL borde inte de större blåsorna sticka i förtid.

Flicka 2009 ; MF feb2011
  • pp08

underverket: jag menar att välja vid ÄP (inte sprutstart)

Flicka 2009 ; MF feb2011
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?