• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • turlid70
    Inanna Li skrev 2011-04-07 21:58:06 följande:
    Tyvärr började jag blöda ikväll och mår fruktansvärt dåligt. Hoppas att vi får råd att göra en ny IVF i maj så vi hinner en gång till innan kliniken stänger för sommaren. Tack alla vänner som stöttat, hoppats för mig och hejat på Li och Lo men nu är det slut. I alla fall för denna gång. Kanske är det helt enkelt för sent för mig nu. Känner mig som en gammal klimakterietant med obefruktbara ägg. Det kanske inte går efter 42 ... Gråter
    Så oerhört sorgligt Inanna, styrkekrammar till dig. Finns knappast ord som tröstar, men jag tänker på dig och hoppas att kan samla kraft till en omgång.
  • chichisita
    Inanna Li skrev 2011-04-07 21:58:06 följande:
    Tyvärr började jag blöda ikväll och mår fruktansvärt dåligt. Hoppas att vi får råd att göra en ny IVF i maj så vi hinner en gång till innan kliniken stänger för sommaren. Tack alla vänner som stöttat, hoppats för mig och hejat på Li och Lo men nu är det slut. I alla fall för denna gång. Kanske är det helt enkelt för sent för mig nu. Känner mig som en gammal klimakterietant med obefruktbara ägg. Det kanske inte går efter 42 ... Gråter
    Inanna: Är du säker på att det är mens? Det är ju många som blöder under graviditeten särskilt i början. Har du testat? Jag vet hur fruktansvärt tungt det är när det visar sig att det inte blev något den här gången heller, men ge inte upp för det finns fortfarande hopp. Om dina chanser att bli gravid vore noll så skulle de inte ha antagit dig för behandling. Många måste ju tyvärr göra rätt många försök innan det tar sig, särskilt i vår ålder. 

Myrslok: Det har hänt mig också tidigare, när vi försökte med inseminering, att bara ett ägg har svarat på stimuleringen. Månaden därpå hade jag ett gäng ägg och blev dessutom gravid men tyvärr var det utomkveds. Det kan variera mycket mellan olika månader. Men det kan också bero på att du har fått för låg dos hormoner. Det måste kännas tungt att vara tvungen att avbryta. Jag hoppas verkligen att det blir bättre resultat nästa försök.

Mitt ÄP i onsdag gick bra. Det fick ut elva ägg vilket ju var en toppenskörd för att vara mig. Idag fick vi veta att bara fem av de elva har befruktats. Jag hade hoppats på ca åtta befruktade så jag är lite besviken. Nu håller jag tummarna för fulla muggar för de ska dela sig. Det är tortyr att behöva vänta till imorgon eftermiddag för att få veta hur det går med äggen.

Är det någon som har erfarenhet av att äta barnalbyl för att öka chanserna att äggen fäster?
  • Zinfandel

Inanna: massor med kramar även här Hjärta

Underverket: jag mår precis likadant under sprutningen. Jag har fått 2 st, vare sig jag velat eller ej ;) Andra gången bad jag om det och fick det utan problem och tredje gången hade vi inte pratat om det men de hade förberett 2. Tolkar det som att ett har varit halvkasst och då kan man lika gärna sätta in det... Tänk på att det är större chans/risk vid IVF att ett ägg delar sig till 2 och för att göra tanken ännu mer spännande så kan ju 2 dela sig till 4 Skrattande Men i vår ålder sparar men lite tid genom att sätta in 2, ärligt talat så vet vi hur små chanserna är så vi ska ha förbannad tur om bara ett fäster.... Men jag tycker absolut man ska tänka tanken på tvillingar innan man sätter in 2.

chichisita: Jättebra skörd! Långtidsodlas de? Ja, 1/3 barnalbyl tar många med bra resultat.

• Mia69

Inanna: tänker så på dig!!!HjärtaHjärtaGråter Det kändes ju så lovande...

• Skruttefia

Inanna - så ledsen för din skull. Förstår att det känns tungt.
    Kram

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • kattenizze

Inanna: Nej, det var verkligen tråkigt. Beklagar verkligen.
    Underverket: Jag har samma upplevelse, det är knappast frågan om två, utan de sätter in det om det finns. Jag ruvar på två godingar nu. Och de var faktiskt båda av bra kvalité. Jag vill absolut inte ha tvillingar, men jag resonerar som så att det är en sån förbaskad liten chans att en öht tar sig. Och blir det tvillingar, så blir det.

• Inanna Li

Tack alla rara tjejer för tröstande ord!  Ni är verkligen guld värda! Jag ska testa i helgen. Vet att chansen är oerhört liten att jag skulle kunna vara gravid fast jag blöder men jag ska testa innan jag ringer kliniken och fortsätter med proggisarna fram till tisdag morgon. Jag blöder bara bruna spottings nu. Igår kom det mörkare blod på papperet och jag bröt ihop fullständigt. Men det kanske är så att mensen inte kommer igång ordentligt förrän jag slutar med progesteronet den här gången. Nej, jag får väl inte ge upp efter 4 återföringar utan kämpa vidare med åtminstone 2 färskförsök till om jag kan få fram pengarna som krävs.

chichisita - Grattis till jättebra äggskörd! Hoppas de 5 äggen delar sig fint.

Underverket06 - Tycker du ska sätta in två ägg. Tvillingchansen är bara ca 5-7 % extra med två embryon på en kvinna över 40.

• Zinfandel

Inanna: bra tänkt!! Här ger vi oss inte i första taget, håll ut för det gör vi Glad Hoppas, hoppas!!!!

• Skruttefia

Inanna - förstår att det känns tungt, men jag minns t ex en annan tjej 40+ som gjorde IVF samtidigt som jag på Sophiahemmet. Hon blödde som en gris (enligt hennes eget uttryck) och likväl testade hon plus. Blödningarna fortsatte även fram till första VUL - men det fanns ett litet tickande hjärta. Det blev en välmående liten kille till slut! Denna typ av historier kanske hör till undantaget, men som sagt - det finns hopp fortfarande.

Kram

♀ jan-06 & ♀ jun-09
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?