• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Spears

Ingen mens än, tog tempen imorse 37.2 gissa om jag blev glad. För att sen komma ner på jorden igen när jag tog temp pâ jobbet 36.1 tog den igen nu och 37.1 Vad ska man tro. Suck!

• sushikatten

Inanna68: Näää det fick inte bli så! jag hade hoppats så mycket för din skull och för oss alla här. Det ger alltid hopp när någon lyckas. Ja testa på lördag och man vet aldrig. Jag har haft ungefär samma en gång, att det var lite brunt och det visade positivt på stickan men tyvärr blev det missfall senare.det är bra om du är inställd på det värsta men ge inte upp. Härlig inställning att ni inte tänker ge upp. Vet att det känns jätte tungt nu. Ger ER massor av styrkekramar

• Inanna Li
    sushikatten skrev 2011-04-08 13:35:46 följande:
    Inanna68: Näää det fick inte bli så! jag hade hoppats så mycket för din skull och för oss alla här. Det ger alltid hopp när någon lyckas. Ja testa på lördag och man vet aldrig. Jag har haft ungefär samma en gång, att det var lite brunt och det visade positivt på stickan men tyvärr blev det missfall senare.det är bra om du är inställd på det värsta men ge inte upp. Härlig inställning att ni inte tänker ge upp. Vet att det känns jätte tungt nu. Ger ER massor av styrkekramar
    Tack! Jo, om man testar plus" trots allt" så är det nog så att risken för missfall dessvärre är stor. Har bestämt mig för att göra ett nytt försök i maj om kliniken tycker det är idé att vi fortsätter. Sen får absolut sista försöket bli i augusti. Längre än så kommer inte våra pengar att räcka så det får bli slutpunkten. Så nu hoppas jag på plus innan 43-årsdagen i september. Kram tillbaks!
  • Zinfandel
    Fjällsippan skrev 2011-04-08 13:16:54 följande:
    På tal om slump, så här skrev Leif Bungum (IVF-läkare) i Sydsvenskadagbladet angående att göra många IVF-försök:

"Att lyckas bli gravid är som att kasta tärning - det beror inte bara på sjukdomar, utan kan också vara tillfälligheter som spelar in. Ibland får man en 6:a första gången, ibland måste man kasta många gånger. Det betyder inte att det är något fel på tärningen."
    Tyvärr tycker jag att det är något som svenska läkare skyddar sig med, så slipper de ta något ansvar. Det är inte bara en slump, om man frågar andra medicinskt kunniga som inte har någon vinning i det eller utländska fertilitetsexperter......
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-04-08 15:02:59 följande:
    Tyvärr tycker jag att det är något som svenska läkare skyddar sig med, så slipper de ta något ansvar. Det är inte bara en slump, om man frågar andra medicinskt kunniga som inte har någon vinning i det eller utländska fertilitetsexperter......
    Jag håller med dig, Zinfandel. Det är verkligen frustrerande med läkare som bara hänvisar till slumpen / otur. Det har jag ju själv fått utstå under alla mina försök. Samtidigt tänker jag att slumpen hade ett visst "finger med i spelet" när jag själv lyckades med konststycket att bli gravid.  Det fanns ingenting som vi gjorde annorlunda just den behandlingen. Men som jag och du har "pratat" om tidigare så kommer säkert det "oförklarliga" kunna förklaras genom forskning om några år. Men det som kanske är "tröstande" i citatet är att det är inte kört om det tar några försök, det kan gå ändå.
  • Zinfandel

Precis, och som MF alltid hänvisas till kromosomfel.... Min underbara akupunktör frågade häromdagen vad läkarna sa efter vårt 3:e misslyckande. Ingenting, svarade jag, bara när vi vill göra nästa försök?! Du skulle sett akupunktörens min, hon trodde inte det var sant, att man inte tar reda på mer!!

• turlid70
    Zinfandel skrev 2011-04-08 15:02:59 följande:
    Håller med, många svenska läkare är alltför passiva, sitter och väntar när någon annan kommer fram till något mattigt och publicerar det, då vill alla luta sig på det, men innan så hittar de på andra förklaringar.

Trots det är jag nöjd med vår läkare och vi litar på han, har ju inget val ändå. Önskar bara att alla läkare var mer öppna för icke ordinära handlingar.
  • Enya70
    Fjällsippan skrev 2011-04-08 13:02:33 följande:
    Tack för inputen på Apiforce. Jag har dock bestämt mig för att sluta med dem; höll på att kräkas flera gånger i natt. Och äggstockarna knakar mer än vad de brukar under IVF-behandlingarna. Konstigt; jag har inga problem med att spruta i mig maxdoxer av diverse östrogenpreparat. Men jag tål inte lite bidrottninggelé...? Där ser man hur olika vi reagerar på hormoner.
    Jag har precis köpt hem Apiforce för att boosta med dem under mitt nästa försök. Tog du en tablett på fastande mage på morgonen eller hur gjorde du? Jag brukar vara känslig för vitamintabletter och liknande. Kan inte ta dem på fastande mage för då spyr jag. Måste ta dem med mat. Undrar om det kommer att funka utan att må illa med bidrottninggelén...?
  • kattenizze

Zinfandel: Jätteintressant länk och det är något som jag brukar prata om när jag träffar partifolk. Och jag håller också med dig om att vi blir styvmoderligt behandlade många gånger, det känns som det finns kunskap utomlands som inte kommer oss till del.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?